Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Hardware wil niet meer opstarten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

Sinds kort wil de meeste hardware het niet meer doen in mijn PCI slots.
Onder andere:
Netwerkkaart (op moederbord), andere netwerkkaart, geluidskaart (creative)

Nu had ik het een keer overgeclocked alleen weet ik niet zeker of dat de oorzaak was.
De drivers heb ik geupdated maar geen effect, ook opnieuw insteken in de pci sleuf heeft weinig effect.

Nu heb ik niet zo heel veel verstand van hardware maar deze 3 dingen krijg ik niet meer aan de praat:
- Realtek RTL8139/810x Family Fast Ethernet NIC (onboard)
- 3com etherlink 10/100 PCI for complete pc management NIC (3c905c-tx).
- Creative soundblaster live 5.1 geluidskaart

Ik krijg de error: device cannot start (code 10) als ik het wil verbinden in de device manager.

Heeft iemand een idee wat er aan de hand is? Heb bij de bios alles op default gezet en een system restore gedaan naar verschillende punten maar ook weer geen effect.

Ik denk niet dat de hardware stuk is aangezien de Realtek het een aantal dagen geleden het opeens deed, totdat de computer weer opnieuw werd opgestart.

Weet iemand wat ik kan doen en wat er aan de hand is?

Alvast bedankt!

Mvg,
Sven

• Jaap-Jan
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:14
Staat het BIOS nu wel weer op default settings? Het kan zijn dat de PCI- bus overgeclockt is waardoor óf de controller of het apparaat het niet meer bij kan benen en faalt.

Het kan ook zijn dat er iets permanent beschadigd is. Wat voor moederbord is het eigenlijk, want volgens mij wordt bij recente moederborden de PCI en PCI-e bus gelockt, waardoor die niet overgeclockt worden.

Verder kun je er een herinstallatie aan wagen of kijken of de boel werkt met een Linux Live-CD, om naast mogelijke hardwareproblemen een brakke Windows- installatie uit te sluiten.

[ Voor 22% gewijzigd door Jaap-Jan op 22-07-2008 14:59 ]

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Het is een vrij oud moederbord, weet zo even niet welke. Denk 3 of 4 jaar oud. Heb het in linux geprobeerd, zowel netwerkkaart als geluidskaart deden het niet. BIOS staat weer op default.
Maar als het defect was, waarom deed de netwerkkaart het dan wel gister of eergisteren een keer?

Even gekeken:
Asus P4P800s

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 15:38 ]

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 15:30:
Het is een vrij oud moederbord, weet zo even niet welke. Denk 3 of 4 jaar oud. Heb het in linux geprobeerd, zowel netwerkkaart als geluidskaart deden het niet. BIOS staat weer op default.
Maar als het defect was, waarom deed de netwerkkaart het dan wel gister of eergisteren een keer?

Even gekeken:
Asus P4P800s
Lastig te zeggen, maar als het gisteren wel werkte terwijl je niets hebt veranderd aan het systeem qua hardware of instellingen, zou ik zeggen dat het toeval was. Het werkt in ieder geval niet meer betrouwbaar.

Werken de apparaten wel probleemloos in een andere computer, dan kun je kijken of het moederbord brak is, of de PCI- kaarten zelf. Maar gezien het feit dat een on- board netwerkkaart ook problemen geeft, is mijn gok dat het moederbord brak is.

| Last.fm | "Mr Bent liked counting. You could trust numbers, except perhaps for pi, but he was working on that in his spare time and it was bound to give in sooner or later." -Terry Pratchett

Verwijderd

Topicstarter
Hmm op moment nog geen andere pc beschikbaar om te testen.
Gelukkig binnenkort nieuwe PC, maar toch het was nog geen slechte pc en wil hem nog wel graag gebruiken vooral voor internet.

• brtk
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 17:16
op hoeveel staat je PCI Latency ingesteld in het BIOS ?

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Je kan het beste zoeken naar de batterij voor je CMOS geheugen op je moederbord.
Als de CMOS gewist wordt, zijn alle instellingen weg en is alles weer in fabrieksstaat.
Soms is er ook een jumper ergens die dezelfde functie heeft.
Moet ergens in de handleiding van het moederbord staan.

Werkt dat ook niet, dan wordt een hardware defect zeer waarschijnlijk of je hebt een
zeer groot conflict in je systeem.
Heb je gegoogled naar de zin "device cannot start (code 10)"?
Daar zijn veel hits. Misschien iets voor jou?

[ Voor 18% gewijzigd door cornfed99111 op 22-07-2008 20:21 ]

Verwijderd

Topicstarter
brtk die staat op 64, heb ik nooit iets aan veranderd.

@cornfed99111 als ik de batterij eruit haal wordt alles dan gewist?

• Jaap-Jan
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 21:39:

Ja, dan staan de instellingen weer zoals hij uit de fabriek kwam. :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de batterij verwijderd, opnieuw ingedaan, cmos was gewist, maar helaas geen effect...

• cornfed99111
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 30-11 01:44
Alles verwijderen uit je PCI sloten. De grafische kaart zou ik laten zitten. De PC opnieuw starten.
Dan alle drivers van de kaarten verwijderen uit je systeem. Als je niet weet hoe, moet je hier eens kijken:
http://articles.techrepub...-6017628.html?tag=nl.e101

Als alles gedaan is: één kaart inbouwen, opstarten en installeren, goed gegaan weer een
nieuwe kaart inbouwen enz.
Aan het eind heb je alles weer werkend of je vindt de defecte kaart.

Succes.

• brtk
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 21:39:
brtk die staat op 64, heb ik nooit iets aan veranderd.

bij mijn P4P800 staat die op 32.....

Verwijderd

Topicstarter
Helaas werkt niet, zowel PCI latencyt imer op 32 zetten als alle pci kaarten eruithalen, drivers verwijderen etc.
Ik denk dat er toch iets defect is aan het moederbord.

• brtk
begint er wel steeds meer op te lijken ja.... klote joh...

Verwijderd

Topicstarter
Zal er nog wel iemand naar laten kijken die wat meer verstand heeft van hardware, toch heel erg bedankt voor jullie hulp!

• brtk
en anders zoek je ff een 2ehandse P4P800, dat kan nooit veel kosten :)

succes !!
Pagina: 1