Niet te hoge versterker/receiver voor home cinema

Pagina: 1
Acties:

• Epitome
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 31-01 19:50
Ik heb nog weinig verstand van audiosystemen (maar ik probeer snel te leren), maar ik ben op zoek naar een goede home cinema set (of losse onderdelen) voor BluRay, DVD, PS3 games, CD's en TV (SD).
Misschien had ik eerst een versterker moeten kopen, maar ik heb een Panasonic 42PY70 met daaronder een Ikea BESTÅ JÄGRA, zie hieronder:Afbeeldingslocatie: http://www.ikea.com/PIAimages/59517_PE165411_S4.jpg
Nu is de ruimte onder de TV beperkt (ca. 158mm hoog) en ik zoek een receiver die daarin past en dan ook nog voldoende ruimte heeft voor ventilatie. Als ik het goed begrijp zijn de meeste versterkers die ook analoog zijn nogal hoog. Yamaha, Onkyo, Marantz hebben allemaal versterkers die 15 á 16 cm hoog zijn. Helaas is dat dus geen optie, maar digitale versterkers hoeven niet zo hoog te zijn, dus dat zou prima zijn. Een complete home cinema set is ook prima. Ik zou het liefst voor minder dan € 1000,- een complete set hebben, iets duurder is ook geen probleem.
Wat ik heb gevonden en misschien de ideale oplossing is:

Onkyo HTX-22HD
Afbeeldingslocatie: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/16858306_66f1332007.jpg
Voordelen
  • 2.1 set met versterker ingebouwd in de subwoofer, met andere woorden er hoeft niets in mijn kast
  • o.a. Dolby TrueHD en DTS-HD
  • 2 HDMI in, 1 uit
  • Goedkoop (ca. € 299,-)
  • Uitbreidbaar tot 5.1 en eventueel 7.1 met aparte versterker
Nadelen
  • Geeft brom wanneer een PS3 is aangesloten, volgens meerdere mensen op AVForums
  • Weinig vermogen
  • Uitbreidset (zie hieronder) (nog) niet in Nederland te vinden
Afbeeldingslocatie: http://www.eu.onkyo.com/ir_img/16858304_4e0983f6f4.jpg

Yamaha digitale geluidsprojector HTY-7030
Afbeeldingslocatie: http://www.yamaha-online.de/prodfotossmall/p1437_1.jpg
Voordelen
  • Eén apparaat, weinig draden
  • 2 HDMI in, 1 uit
  • 1080P compatible
  • Ziet er waarschijnlijk zeer mooi uit in deze Ikea kast
Nadelen
  • Eigenlijk voor 32" en 37" TV's
  • Warmte ontwikkeling in de kast, volgens handleiding moet je minstens 5 cm erboven vrij zijn
  • Bij mij zouden er enkele milimeters vrij zijn, maar kan het natuurlijk ook boven TV hangen
  • Prijzig, maar in één keer klaar, alhoewel een subwoofer ernaast wenselijk is (ca. € 850,-)
Daarnaast zijn er nog vele andere systemen, zoals van Panasonic (Viera link is handig i.c.m. mijn Pana 42PY70), die goede reviews krijgen op Kieskeurig.nl. Maar ik krijg niet het idee dat deze mensen goed vergelijkingsmateriaal hebben en goed geluid is zo subjectief als wat natuurlijk.

Mijn wensen c.q. eisen zijn:
  • Niet te hoog, maximaal 110 mm vanwege ventilatie tenzij apparaat niet erg heet wordt
  • 2 (of meer) HDMI in en 1 HMDI uit
  • Minstens 1 digitaal in
  • Dolby digital en/of DTS digital (eventueel Dolby TrueHD vanwege PS3?)
  • Kamer vrij klein, dus genoeg geluid voor ca. 15m2
  • Budget ca. € 1000,- (iets meer mag ook)
  • Voorkeur voor 2.1 of 3.1, vanwege alle draden bij 5.1 en 7.1 (draadloze achterspeakers?)
Ik weet dat ik eerst moet gaan luisteren, maar als ik beter weet wat ik zoek, dan kan ik precies die zaken bezoeken waar men het op voorraad heeft en de gelegenheid heeft om te luisteren.

Alle tips zijn trouwens welkom, bijvoorbeeld andere goede systemen die niet te hoog zijn en toch de gewenste aansluitmogelijkheden hebben, maar ook verwijzingen naar sites waar men weet waar men over praat en/of tegen dezelfde zaken aanloopt waar ik momenteel tegenaan loop. :)

• mac1987
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 10-02 03:17
Ik ben toch bang dat die 2.1 en 1.1 setjes niet te vergelijken zijn met een goede stereoset of echte 5.1 set.
Je zou kunnen beginnen met een degelijke receiver met 2 speakers en een sub. Indien je dan ooit echt surround wil kan je dan altijd nog de overige speakers erbij kopen.
Een voorbeeld is de Denon AVR-1907 http://www.denon.de/site/...1&action=detail&Pid=297&#

De nieuwe receivers zijn helaas allemaal te hoog (17 cm). Deze is 14,7 cm hoog en wordt niet echt warm.
Een vergelijkbare receiver van de andere gerenommeerde merken voldoet natuurlijk ook (Yamaha, NAD, Arcam, Cambridge Audio, Pioneer, Marantz, enz.)
Vooral de Cambridge Audio receivers zijn erg mooi en plat (de Azur 540R is maar 10cm hoog), maar zijn ook wat duurder (rond de €700).

• Tkima
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 11-12-2025
Heb er hier ook last van gehad, te weinig ruimte in een Ikea tv-meubel. Kan dan alleen een xbox360, digitenne kastje en dvdspeler tussen, maar de versterker niet.

Misschien is het verstandiger een ander tv-meubel aan te schaffen, zeker omdat je nu van plan bent best veel geld uit te geven aan een goede nieuwe geluidsset? Zonde om kwaliteit in te leveren om het kwijt te kunnen in een relatief goedkoop tv-meubel. Wil je compacter, maar wel met de goede kwaliteit, zul je uitkomen op bijvoorbeeld een Cambridge zoals de post hierboven, maar dat past niet goed in je budget (als er ook nog speakers voor gekocht zullen moeten worden).

• Dekaasboer
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 21:27
Beetje apart om misschien 200 euro meer uit te geven of in te leveren op geluidskwaliteit om het maar passend te krijgen in een tv-meubel van 99 euro.

Je zei zelf al bereid te zijn 1000 euro uit te geven aan je hifi-setje. Volgens mij moet dan de kast bij de hi-fi set passen. Niet andersom :p

http://axrotterdam.blogspot.nl

• mac1987
Tenzij de esthetiek je €1000 waard is natuurlijk :P
Dat je meer esthetofiel (of zoiets :P) dan audiofiel bent ;).

Verwijderd

Tikkie offtopic, maar wanneer je zowel je TV als je audioset op/in dat Ikea kastje wilt zetten, doe er dan geen wieltjes onder, maar gewoon stevige pootjes (die heeft Ikea ook). Dat maakt de boel een stuk stabieler.

• Yoram
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 05-02 21:23
Epitome schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:09:
Onkyo HTX-22HD
[afbeelding]
Voordelen
  • 2.1 set met versterker ingebouwd in de subwoofer, met andere woorden er hoeft niets in mijn kast
  • 2 HDMI in, 1 uit
  • Goedkoop (ca. € 299,-)
Nadelen
  • Geeft brom wanneer een PS3 is aangesloten, volgens meerdere mensen op AVForums
  • Weinig vermogen
[afbeelding
Is dat niet gewoon heel simpel op te lossen door het signaal te scheiden met een trafo of iets dergelijks. Ik zit een beetje in het pro av wereldje en daar hebben ze zo'n box voor storende apparatuur die direct de mengtafel ingaat. Werkt perfect.

Hallo!

• mac1987
Maar hoeveel kost dat?

• The_nv40_man
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13-06-2022
Qua receivers zou je voor een Panasonic kunnen gaan, bijvoorbeeld deze of een nieuwere afhankelijk van je eisen.

Wel een beetje de verkeerde volgorde lijkt me :P .

• quez
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 23-08-2025

quez

Epitome schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:09:

Onkyo HTX-22HD
[afbeelding]
Voordelen
  • 2 HDMI in, 1 uit
  • Goedkoop (ca. € 299,-)
Nadelen
  • Weinig vermogen
[afbeelding]
Ik heb zo ongeveer dezelfde wens (ikea meubel etc.). Ik heb daarom gister de HTX-22HD besteld bij besthomecinema.nl. Het voldoet prima voor mijn kleine woonkamer en heeft voldoende aansluitingen (vooral de 2 component ingangen zijn handig voor mijn platenspeler & freecom musicpal). En het design is ook goed.

Ik heb zelf (vooralsnog) geen PS3 maar volgens het topic in het AVForum vallen de problemen wel mee als je dynamic EQ uitzet, één persoon post zelfs dat de problemen na een tijdje verdwijnen.

Als ik hem geinstalleerd heb laat ik je wat weten. Wanneer hangt af wanneer de postbode komt en of ik dan thuis ben.

• Nico111
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 06-02 11:07
Je kunt ook de PS3 aansluiten met een optische kabel en dan is als het goed is het probleem ook verholpen.

• Epitome
mac1987 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:24:
Een vergelijkbare receiver van de andere gerenommeerde merken voldoet natuurlijk ook (Yamaha, NAD, Arcam, Cambridge Audio, Pioneer, Marantz, enz.)
Voora de Cambridge Audio receivers zijn erg mooi en plat (de Azur 540R is maar 10cm hoog), maar zijn ook wat duurder (rond de €700).
Daar ben ik dan uiteindelijk ook voor gegaan, de Cambridge Audio 540R V3 tuner-versterker:
Afbeeldingslocatie: http://www.raf.nl/webshop/images/Audio_Video/Tuner-versterkers/CAMB_540r-v3_B_27472.jpg
Hij kwam heel goed uit testen in verschillende bladen/sites én is maar 10cm hoog, dus rondom ruimte voor ventilatie.
Ik heb zitten luisteren naar verschillende speakers bij Raf/Staffhorst en Mediamarkt in Utrecht, maar ik was nog steeds niet overtuigd van een bepaalde speakerset. Ik heb een Kef SW gekregen en maar even grote boxen van een Sony aangesloten. Zodat ik nu eens rustig kan oriënteren op welke 5.1 of 6.1 speakers ik zal aanschaffen.

[ Voor 6% gewijzigd door Epitome op 30-07-2008 12:38 ]

• mac1987
Gefeliciteerd met je aankoop ! Een uitstekende keuze als je het mij vraagt :)

[ Voor 7% gewijzigd door mac1987 op 30-07-2008 13:28 ]

• Nico111
Hoeveel ruimte heeft een versterker nodig? Ik heb rondom wel genoeg ruimte (links recht en achter) en de kast is open aan de voor en achterkant maar ik heb een samsung versterker gevonden en die is 14,5 cm hoog en hij komt in een kastje van 15cm. Gaat dit problemen geven?

• Epitome
De versterker/receiver heeft echt wel meer dan een halve centimeter nodig om zijn hitte kwijt te kunnen.

Onkyo adviseert zelfs minimaal 20 cm boven de versterker vrij houden, mijn Cambridge Audio zegt 10 centimeter rondom en ik heb maar 5 en ik merk wel dat de binnenkant van de kast erg warm wordt.

Maar ik ben altijd aanwezig wanneer mijn receiver aanstaat, dus ik wil het risico wel nemen.

• Soldaatje
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 20:28:
Tikkie offtopic, maar wanneer je zowel je TV als je audioset op/in dat Ikea kastje wilt zetten, doe er dan geen wieltjes onder, maar gewoon stevige pootjes (die heeft Ikea ook). Dat maakt de boel een stuk stabieler.
Niet mee eens, ik heb zelf een tv van 40 kilo op een IKEA kast met vijf wieltjes (een in het midden) en wordt meerdere keren per dag rondgedraaid.

Later heb ik er wel twee schroeven ingedraaid om te voorkomen dat de tv eraf schuift.
Wat wel een nadeel is zijn de kabels die soms onder de wieltjes komen maar voor de slimme onder ons (niet luie) is daar ook wel een oplossing voor te verzinnen.

• Nico111
Ik heb de volgende IKEA kast.

http://www.marktplaats.nl...ikea-kull.html%3Fxref%3D1

Zoals je kunt zien heeft de versterker dan rondom veel ruimte. Heb je door de grote voor en achter opening dan niet genoeg warmte circulatie dat de lage hoogte compenseert?

• Speedy
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 10-02 11:50
Ik heb dezelfde IKEA kast als de TS, maar de random versterker geeft z'n warmte via de bovenkant af, lijkt me niet dat dat gecompenseert wordt door ruimte aan zij- en achterkant. (mijn STR DE225 past overigens inderdaad met 0,5 cm ruimte ... kan me voorstellen dat een high-end versterker inderdaad z'n warmte niet kwijt kan). Kast leek me handig, maar met meer als 2 apparaten heb je er eigenlijk niks aan (mijn Xbox en DVD speler staan naast het kastje om die reden).

Heb zelf zitten kijken naar het volgende meubel (is ook in die bruine kleur te krijgen). Wel breder dus moet je net plaats voor hebben, al is er een variant die smaller is. Hier kan je volgens mij een glasplaatje uithalen en dan heb je zeker ruimte genoeg van boven.

Flickr | Lego collectie

Pagina: 1