Toon posts:

Animo themadag "Arduino" microcontroler

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Anoniem: 12782

Topicstarter
Beste medeTweakers,

Ik vraag me af of er mensen zijn, die net zo als mij benieuwd zijn naar de mogelijkheden van de Arduino. Overal op internet zie ik projecten en de Arduino is behoorlijk hot op het moment. Zelf wil ik die projecten wel eens live in actie zien. Jullie ook?

Kunnen we een themadag bv. op een zaterdag organiseren??

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 23-03 15:37
Omdat ik persoonluk helemaal niks weet van de arduino ben nog wat nieuw in electro.
(heb het wel op school maar we zijn nog lang niet zo ver).

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:05

Stoney3K

Flatsehats!

Ik zou er ook wel wat voor voelen. Vooral omdat de Arduino redelijk goedkoop te maken is in kloon-variant (met een AtMega168) en je er redelijk snel mee aan de slag kunt. Ik ben een redelijke n00b in microcontroller-land en heb hier twee Atmega bordjes liggen, maar de Arduino lijkt me ook erg interessant.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

• Fuzzillogic
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-12-2022
Op YouTube staan veel filmpjes met Arduino-projecten. En hier op GoT ook minstens één ;) Een themadag is leuk, maar ik zou er niet het halve land voor doorreizen eerlijk gezegd. Ok, tenzij het Enschede is ;)

• Springuin
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 15-03 20:08
Leuk idee, als je een locatie vindt die goedkoop is, waar je de ruimte hebt om projectjes te showen en je mensen vind die een arduino projectje mee nemen. Eventueel kun je daar nog een webshop-iets bij voegen waar je direct arduino's kunt kopen en meenemen.

• d33n
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 22-03 18:24
Ik heb een keer een project gedaan met een Arduino,
helaas was dat voor school en is de hele zooi weggegooid.

Een project met Arduino kost gewoon veel tijd, niet alleen technisch maar ook qua concept / vormgeving, anders zou ik zo mee willen doen. Heb toch al wel wat ervaring met i/o via arduino en processing(.org)

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Dit klinkt als iets voor de HCC robotica afdeling
Je zou bij hun kunnen informeren of ze misschien al iets in de planning hebben.

• Mike2k
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20-03 14:01

Mike2k

Zone grote vuurbal jonge! BAM!

Ik heb zeker interesse...

You definitely rate about a 9.0 on my weird-shit-o-meter
Chuck Norris doesn't dial the wrong number. You answer the wrong phone.

• it0
  • Laatst online: 15-09-2022

it0

Mijn mening is een feit.

Ik ben er ook niet vies van, van mij hoeft het zich ook niet te beperken tot arduino, maar gewoon atmel in het algemeen.

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 15-03 00:20
Anthor schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 19:40:
Dit klinkt als iets voor de HCC robotica afdeling
Je zou bij hun kunnen informeren of ze misschien al iets in de planning hebben.
ja maar bij HCC robotica zit je wel weer gelijk heel erg aan een specifieke set toepassingen van je arduinootje vast :)

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Ik zie niet in waarom er per se een speciale dag georganiseerd moet worden. Het internet staat toch vol met projecten met de arduino?
Bovendien snap ik niet wat er zo geweldig is aan de arduino, het is gewoon een microcontroller op een plankje...

• Fuzzillogic
TommyboyNL schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 16:42:
Ik zie niet in waarom er per se een speciale dag georganiseerd moet worden. Het internet staat toch vol met projecten met de arduino?
Bovendien snap ik niet wat er zo geweldig is aan de arduino, het is gewoon een microcontroller op een plankje...
Het bijzondere is dat het goedkoop is, makkelijk is, de dev-tools zijn cross platform en open source, laagdrempelig maar toch net zo krachtig als al het andere, want het is in feite gewoon C. Eerlijk gezegd een combinatie die ik nergens anders ben tegengekomen.

• TommyboyNL
  • Niet online
Een losse Atmel controller is dat ook allemaal.
De ATmega88 (welke ook op de arduino gebruikt word) kost een euro of 3. Programmeren kan in C, met de AVR-GCC compiler (cross platform). Dit is ook open source.
Wat het makkelijk betreft: je hoeft inderdaad niet zelf een kristal en twee condensatortjes aan de microcontroller te knopen (En zelfs die zijn niet noodzakelijk, alleen als je timing kritische dingen programmeert, maar dat kan toch niet in C). Om hier nou meer dan 10 euro extra voor te gaan betalen...

De combinatie die jij noemt bestond dus al lang, in de vorm van een microcontrollerfamilie genaamd AVR...

• Fuzzillogic
Hmm, nou heb ik nooit direct met AVR-GCC gespeeld, maar het zal no way zo simpel zijn als je hier nu doet voorkomen. En dat is voor een beginner wel essentieel. Ik vergat nog iets: arduino heeft en FDTI USB interfaceje aan boord, en is reeds voorzien van een bootloader.

Natuurlijk zul je, als je eenmaal een programmer en ervaring hebt, niet meer omkijken naar arduino. Maar arduino maakt microcontrollers ook bereikbaar voor beginners. Daar zit de kracht, imo.

• TommyboyNL
  • Niet online
AVR-GCC is apeltje-eitje, programma schrijven, paar kleine dingetjes instellen welke automatisch correct in je MAKE file komen, en op compile rammen.

Maarja, ik kan nooit op tegen de marketing praat voor de Arduino.

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 21-03 08:07

mux

99% efficient!

Arduino is niet makkelijker... Ik kan me niet veel makkelijkers verzinnen dan een programma schrijven in winavr, compilen en over mijn zelfgebeunde gratis parport-programmer in elk willekeurig project met isp rammen. Een arduino moet je altijd weer aparte stekertjes in je bord voor maken... Maar goed, dat is ook gewoon mijn manier van proggelen.

In principe zou je zon dag gewoon algemeen voor microcontrollers (niet alleen atmel.. waarom nou?) maken. PIC zal automatisch klein blijven (wordt gewoon minder mee gedaan) en ARM is leuk voor de meer profi mensen die komen kijken. Misschien dat er zelfs mensen met cpld's, plc's en fpga's gaan staan, leuk! Dan krijg je ook een beter idee van wat er allemaal bestaat en mogelijk is (de reacties doen een beetje vermoeden dat niet iedereen het overzicht heeft).

Youtube: PowerElectronicsBlog - Plank2 (4W computer)

• Fuzzillogic
ssj3gohan schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 19:46:
Arduino is niet makkelijker... Ik kan me niet veel makkelijkers verzinnen dan een programma schrijven in winavr, compilen en over mijn zelfgebeunde gratis parport-programmer in elk willekeurig project met isp rammen. Een arduino moet je altijd weer aparte stekertjes in je bord voor maken... Maar goed, dat is ook gewoon mijn manier van proggelen.
Wat voor jou heel vanzelfsprekend is, is voor een andere niveautje brain surgery. Het kan echt wel makkelijker dat wat je hier beschrijft. Dat jij je dat niet voor kunt stellen is een hiaat in jouw voorstellingsvermogen ;)
In principe zou je zon dag gewoon algemeen voor microcontrollers (niet alleen atmel.. waarom nou?) maken. PIC zal automatisch klein blijven (wordt gewoon minder mee gedaan) en ARM is leuk voor de meer profi mensen die komen kijken. Misschien dat er zelfs mensen met cpld's, plc's en fpga's gaan staan, leuk! Dan krijg je ook een beter idee van wat er allemaal bestaat en mogelijk is (de reacties doen een beetje vermoeden dat niet iedereen het overzicht heeft).
Dat is geen slecht idee, het hoeft idd niet beperkt te blijven tot arduino. Omdat arduino gewoon op C gebaseerd is kun je er eigenlijk alles mee wat je met WinAVR and the likes kunt doen. Sterker nog: de bootloader van arduino is STK500-compatible, iirc. Oftewel: een arduino-bezitter kan heel goed ideeen opdoen van andere projecten, en omgekeerd.

• bassie
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 06-07-2020
Fuzzillogic schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 18:47:
Hmm, nou heb ik nooit direct met AVR-GCC gespeeld, maar het zal no way zo simpel zijn als je hier nu doet voorkomen. En dat is voor een beginner wel essentieel. Ik vergat nog iets: arduino heeft en FDTI USB interfaceje aan boord, en is reeds voorzien van een bootloader.
Waarom moet alles voor een beginner super simpel zijn? Een beginner mag toch ook wel is wat moeite doen? En een van de vele avr programmer schema's op het internet in elkaar solderen lijkt me toch ook niet echt veel moeite.

• Fuzzillogic
bassie schreef op maandag 11 augustus 2008 @ 22:04:
[...]

Waarom moet alles voor een beginner super simpel zijn? Een beginner mag toch ook wel is wat moeite doen? En een van de vele avr programmer schema's op het internet in elkaar solderen lijkt me toch ook niet echt veel moeite.
Het is maar net hoeveel moeite je erin wilt en kunt steken. Als je je eerst moet verdiepen in bootloaders, fuses, command line tools, programmers, ISP, en de hele reutemeteut voordat je ook maar een simpel ledje kunt aansturen, dan ik kan ik me voorstellen dat niet iedereen daar voor de lol mee aan de slag gaat.

Als je dat leert tijdens studie, of als iemand anders je al met raad en daad kan bijstaan, dan is dat al wat anders, maar dat heb je nu eenmaal niet altijd.

Als ik mezelf als voorbeeld neem: achtergrond in informatica, VWO natuurkundekennis, milde interesse in electronica maar nagenoeg geen ervaring daarmee en met solderen, en ik wilde eens met microcontrollers stoeien in de weinige vrije uurtjes. Oftewel: ik ga niet zelf "even" een bordje ontwerpen, een programmer bouwen en dagen spenderen aan het doorspitten van half werkende tutorials en lastig te configureren tools. Als beginner is het vaak al een hele klus om in de gigantische berg informatie te vinden wat je nodig hebt om.. te beginnen. Arduino + een experimenteersetje was en is voor mij ideaal. Ik bedoel: het is hobby. Het moet wel leuk zijn.

Nu ik wat kennis omtrend AVR heb zou ik idd eens kunnen kijken naar "echte" dev-tools, voor zover die beschikbaar zijn voor Linux :/ En nee, geklooi op de command line is geen alternatief voor een IDE.

• mux

mux

99% efficient!

Maar... het enige wat je hoeft te doen is vijf draadjes aan een isp header bouwen, vijf draadjes van een parallelle poort naar een ribbonkabel te leiden, je prog te compilen, avrprog op te starten, je chip te selecteren, je hex file te kiezen en op 'BRENNEN!!!!!' te klikken... Dat kun je onmogelijk een onredelijke hoeveelheid werk noemen. Je zult toch moeten solderen om iets nuttigs te kunnen doen met je microcontroller lijkt me? Kun je net zo goed die tien draadjes solderen...

@ hieronder: hehe, de hele wereld lijkt zo wel samen te hangen hè :-) Prachtig verband :+

[Voor 8% gewijzigd door mux op 11-08-2008 23:28]

• TommyboyNL
  • Niet online
Het is nou eenmaal een feit dat een groot deel van de huidige maatschappij weigert om zich ergens in te verdiepen. Alles moet makkelijk en voorgekauwd zijn. Zelf even iets op/uitzoeken of aanklooien wil men niet meer doen, terwijl hierbij juist grote vaardigheden in worden opgedaan. Het is bij voorbaat al te moeilijk zonder de hulp van een expert...
Ik heb mezelf ook alles aangeleerd, zonder hulp van docenten of whatever. Gewoon het internet afspeuren, veel lezen, veel proberen, en niet te vergeten: veel slopen.

• DaWaN
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:11

DaWaN

'r you wicked ??

Mijn eerste microcontroller ding was een PIC die ik uit frustratie met compilers en zooi in ASM geprogrammeerd had.

Nu met WinAVR en GCC wil ik eigenlijk niet veel anders meer (of wanneer er echt iets gemaakt gaat worden een LPC met ARM core of misschien wel CPLD/FPGA).

WinAVR en GCC icm een USB-ISP programmeren is imo zó makkelijk en ook nog stukken beter dan zo'n Arduino kitje... Ik zie gewoon het hele nut van het ding niet en al helemaal niet een aparte dag voor alleen zo'n Arduino dingetje....

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Waarom is hier uberhaupt een discussie over arduino versus atmel raw?
Ging toch om een animocheck?

Ik zou al blij zijn als er ergens in de benelux iets zou zijn waar mensen wat electronica projecten laat zien en/of wat over atmel/pic/arduino uitleggen, maar met al deze onzin komen we nergens.

Het feit blijft dat in ieder geval in deze thread veel mensen zitten die geen officiele electronica achtergrond hebben maar wel meer over (microcontrollers) willen weten.

Zelf heb ik ook eerst de route geprobeerd van de 5 draadjes aan de parport en kreeg het helemaal niet aan de gang, uiteindelijk een usb-isp programmer gekocht en samen met kontrollerlab onder linux is het allemaal goed te doen.

Ik heb nu een stickduino gekocht (hij is nocht niet gearriveerd), zeg maar een arduino in usb stick vorm (niet shield compatible).

Het lijkt me duidelijk dat er wel animo is, maar dat het toch van ons zelf moet komen.
Ik zelf zou wel willen voorstellen om koekjes te bakken en een presentatie te geven welke fouten je allemaal kan maken, want daar ben ik momenteel heel erg goed in. En dan kan ik wat mislukte projecten laten zien. En eventueel wat simpele ideeén.
Misschien moeten we gewoon bij elkaar komen en dat iedereen gewoon een presentatie geeft over zijn eigen mislukte/gelukte/onder ontwikkeling projectje? Zeg maar een show and tell...

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat je hier twee groepen tegen elkaar hebt: De AVR voorstanders zijn vaak mensen die al wat met uC's gedaan hebben en weten hoe ze zo'n ding op een print moeten maken en debuggen.
De Arduino is juist interessant voor mensen die nog nooit een soldeerbout hebben aangeraakt -- gewoon code kloppen, USB kabel eraan hangen en binnen de kortste keren heb je "Hello, World" op je 16x2 display getoverd. Dat maakt het zo'n prima instap-platform, en als je dan verder gaat kun je eventueel de Arduino bootloader gewoon opzij schuiven en zo'n bordje in native AVR mode programmeren.

Dus ik ben er op zich wel voor, al lijkt het me ook wel eens interessant om van andere mensen te horen hoe een complete AVR workflow (van C code tot .hex proggen) in zijn werk gaat.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-12-2022

Sprite_tm

Semi-Chinees

Hoe boeiend is het of iemand nou een Arduino gebruikt of niet? Correct me if I'm wrong, maar zowel met als zonder een Arduino is het toch een gevalletje (extra) hardware maken/verbinden -> c-code kloppen -> compile -> burn -> repeat ? Ik kan toch (op geintjes als verschillen in pinnummertjes) mijn Arduino-progjes toch gewoon op een eigen bordje draaien, en vice-versa? Als dat zo is, waarom zou er wrijving zijn tussen de 2 groepen? Als je de hardware zelf op wil bouwen, more power to you, als je tijd en moeite wil besparen door een Arduino te kopen, more power to you ;) Ik zie niet in waarom beide groepen niet vrolijk broederlijk samen op dezelfde meet zouden kunnen komen persoonlijk gezien.

Edit: Sterker nog, het lijkt me alleen maar goed. Dan kunnen de Arduino-fans iig zien dat het echt niet zo veel moeite kost om een bordje zelf inelkaar te flansen, en kunnen de zelfbouwers zien dat de extra shit op de Arduino-bordjes de paar euro extra misschien toch wel waard is ;)

[Voor 17% gewijzigd door Sprite_tm op 14-08-2008 14:24]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

Ik denk dat het een beetje een mentaliteits-probleem is idd. De zelfbouwers hebben meer zoiets dat de Arduino een poging tot gemakzucht is, dat de mensen die zo'n ding gebruiken te lui (of te n00b) zijn om zelf iets in elkaar te fabriceren. Meer het idee van "echte die-hards hand-wiren en coden in assembly"...

Ik heb zelf zoiets van: Je moet ergens beginnen, en bovendien, als er een off-the-shelf oplossing voor iets is die prima binnen alle voorwaarden voldoet, waarom het wiel opnieuw uitvinden (ja ja, 'because we can' :p)... We bouwen toch al 25 jaar de computers ook niet meer zelf uit losse printkaarten? Dus, wat is er mis met een project wat met kant-en-klare modules aan elkaar steekt?

• Fuzzillogic
Er lijkt bij sommige mensen het idee te bestaan dat "ingewikkelder == beter", alsof het kunnen gebruiken van de software al een soort van doel op zichzelf is. Sorry hoor, maar software is slechts een tool, en ik ben dan voornamelijk geinteresseerd in hoe snel ik met die tool mijn klus kan klaren. Mocht blijken dat ik met de gekozen tool niet verder kom, dan wijk ik vanzelf uit naar een complexere, maar krachtigere tool.

Dat mensen tegenwoordig eigenlijk geen moeite meer in dingen willen steken klopt wel, maar dat is heel wat anders dan het toegankelijk maken van bepaalde tools. Als dingen eenvoudiger kunnen, dan waarom niet? Ik steek die tijd liever in het uitwerken van mijn doelstelling. Mensen die te lui zijn om zich te verdiepen zullen ook met simpele tools geen resultaat bereiken, of hooguit een resultaat waar niemand van onder de indruk is.

Een microcontroller-meeting zou voor beide "kampen" (raw AVR-toolchain/arduino) evengoed wel een eye-opener kunnen zijn: de ene groep kan zien dat je met arduino-bordje toch wel prettig snel en makkelijk from scratch even iets kunt beunen, en de andere groep kan eens zien dat ISP toch ook geen rocket science is, en dat het opstellen van een projectje met een kale microcontroller ook goed te doen is.

Een presentatie van iemand over hoe je een arduino-bordje in bijv. WinAVR kunt gebruiken, of hoe je juist een kale AVR prepareert voor gebruik met de Arduino-software kan de beide groepen ook tot elkaar brengen ;)

Vergeet niet dat de arduino-software in feite weinig meer is dan een front-end voor de AVR-GCC toolchain + wat standaard libraries + een bootloader.

• mux

mux

99% efficient!

Nou, de meeste verwarring in dit topic en arduino vs. zelfbouw ontstaat voornamelijk doordat de zelfbouwers de meerwaarde van een arduino niet begrijpen. Als je toch alleen quick-and-dirty spul doet, waarom dan die 20 soldeerverbindingen niet willen maken om een purposebuilt ding te bouwen op een experimenteerprint, of zelfs maar op een breadboard? Je hebt enkel een microcontroller, kristal (hoeft meestal niet eens), interconnects naar je project en een isp-header nodig, als je al geen programmer met zifsocket hebt.

Het lijkt de zelfbouwers (incl mij) toe dat arduino het zelfbouwen market alsof het uberingewikkeld is, terwijl het feitelijk maar 5% extra werk is.

edit: misschien dat dit wordt verergerd doordat het werken met microcontrollers al zo ontiegelijk makkelijk is gemaakt. Alles zit in één chip: GPIO, ADC's, soms zelfs PWM en DACs, SRAM en flash zitten erop, registers met duidelijke uitleg en volledig uitgedachte basic/C/C++ compilers met chipspecifieke mnemonics, plus een hele community die je alles altijd wil uitleggen. Het kan eigenlijk al niet simpeler, en dan heeft iemand het lef te struikelen op wel het simpelste uit de hele linie: het solderen van een miezerig chippie.

[Voor 28% gewijzigd door mux op 14-08-2008 20:41]

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Ik probeerde het nog ontopic te krijgen maar als zelfs de mods gaan tegen werken ....

• Stoney3K

Stoney3K

Flatsehats!

[b][message=30579031,noline]Het kan eigenlijk al niet simpeler, en dan heeft iemand het lef te struikelen op wel het simpelste uit de hele linie: het solderen van een miezerig chippie.
Post van boven meenemend, ik denk dat je inderdaad niet tegen elkaar in moet flamen, en vergeet niet dat ook het 'solderen van een miezerig chippie' niet voor iedereen zo makkelijk is omdat ze óf de kennis óf de tools niet zomaar in huis hebben. Een bout met tin heb je als hobbyist toch wel in je basis-toolkit zitten, maar het wordt pas vervelend als er iets fout gaat... als je bijvoorbeeld de situatie krijgt dat je kristal niet gaat oscilleren heb je weer een scoop nodig om te kijken wat er precies mis gaat.

Daar komt nog eens bij dat mensen die nog helemaal niet gesoldeerd hebben een aardige kans lopen om zaken te beschadigen door slechte soldeertechniek (ik heb menig chip gegrild zien worden door dit fenomeen) en er zijn ook genoeg mensen (zoals ik) die geen zin hebben om in alle situaties te solderen, terwijl je je wil focussen op het op hoog niveau ontwikkelen van algoritmes.

Ik denk dat er overigens in gemakzucht weinig verschil zit tussen een Arduino bordje en een standaard AVR ontwikkelbordje wat je voor een ruim tientje van eBay haalt. Het enige wezenlijke verschil is de gebruikte software-toolchain, en ik ben zelf sowieso al gauw voor het gebruik van bootloaders om snel nieuwe wijzigingen door te voeren. Of je dan met AVR-GCC compileert of met de Arduino tools maakt dan eigenlijk niet zo gruwelijk veel meer uit.

Ik denk dat je het hele probleem ondervangt als je gewoon een algemene AVR-themadag maakt. Dan kunnen mensen voor zichzelf bepalen of ze voor de Arduino workflow of de 'kale' AVR workflow gaan, of misschien zelfs beide aanleren (wat ik oa van plan ben), en ik denk niet dat er überhaupt een noodzaak is om een tweedeling in kampen te maken.

• oddish2211
  • Laatst online: 23-03 15:56
weet iemand misschien waar je de arduino, proto-board etc. koopt in Nederland? ik vond al de website eztronics.nl maar is er misschien nog een website om te vergelijken en voor meer accessoires?

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Is er een groot bezwaar om te bestellen in het buitenland? Heb van het weekend mijn stickduino binnen gekregen voor 20$ ex 3,5$ shipping.

• oddish2211
nee, geen probleem, zo vaak iets besteld uit de VS

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-02 10:04
Via Ebay is een boel te krijgen, zowel freeduino, als arduino in diverse soorten en maten. Niet duur ook :)

• oddish2211
inderdaad, 20,- voor een arduino.

maar ik zoek juist een winkel omdat ik geen zin heb in alles apart bestellen (arduino uit japan, proto board uit de VS, sensors uit duitsland etc.)
dus ik zoek een winkel die heel veel arduino stuff heeft.

trouwens, de freeduino, waarom is die zoveel goedkoper? is ie echt hetzelfde als de arduino?

• j-a-s-p-e-r
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 15-02 10:04
Ja, exact 't zelfde maar ik zou hem niet nog een keer kopen. Tenzij je toch tijd over hebt. Ik heb via ebay zowel de ar- als free-duino besteld en de arduino scheelt een dik uur solderen. Bovendien was de boardkwaliteit niet echt om over naar huis te schrijven en is er een baantje kapot gegaan waardoor ik twee volle dagen bezig ben geweest met nalopen van het schema. Overigens wil dat niet zeggen dat dat jou ook moet overkomen :)

• joesoef
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 03-03-2018
Via een samenkopen site zo een bordje aangeschaft. Leuk product om de eerste stappen op het digitale gebied te maken. Dat mensen zo een gesoldeert ding bestellen, niets mis mee, niet iedereen is goed in alles. Doel is drempel verlagend te werken en dat lukt uitstekend met dat kitje.

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

oddish2211 schreef op maandag 18 augustus 2008 @ 17:14:

trouwens, de freeduino, waarom is die zoveel goedkoper? is ie echt hetzelfde als de arduino?
Het ontwerp is opensource en de freeduino is er een implementatie van. Geloof dat er wel wat aan verbeterd is en de pinout / opbouw soms iets anders is.

• Traumasystems
  • Laatst online: 01-01-2022
Ik haal misschien een beetje een oud topic uit de sloot maar toch vind ik het wel de moete waard om hier over door te praten.

Onder deze link is een hele lijst met verkopers van de arduino te vinden

http://arduino.cc/en/Main/Buy

Naast het arduino bordje bestaat er ook een bordje van wiring

http://www.wiring.org.co

dit bord is een stuk uitgebreider dan de arduino maar kost ook iets meer als je het premade koopt.
Ook zijn bij dit bord de I/O verbindingen geen insteek punten maar soldeer punten maakt het ook wat leuker voor de zelf bouwer.

Zelf werk ik voornamelijk het processing en de arduino(een soort op de arduino aangepaste versie van processing dan) maar ik lees hier dat je met veel meer talen de arduino kunt besturen. Hoewel ik nog eigenlijk niks weet over C ben ik wel erg geintreseert in de mogelijheden. vooral omdat dit een universelere taal is imo.

• it0

it0

Mijn mening is een feit.

Traumasystems schreef op zondag 28 september 2008 @ 12:04:
Ik haal misschien een beetje een oud topic uit de sloot maar toch vind ik het wel de moete waard om hier over door te praten.

Onder deze link is een hele lijst met verkopers van de arduino te vinden

http://arduino.cc/en/Main/Buy

dit bord is een stuk uitgebreider dan de arduino maar kost ook iets meer als je het premade koopt.
Ook zijn bij dit bord de I/O verbindingen geen insteek punten maar soldeer punten maakt het ook wat leuker voor de zelf bouwer.

Zelf werk ik voornamelijk het processing en de arduino(een soort op de arduino aangepaste versie van processing dan) maar ik lees hier dat je met veel meer talen de arduino kunt besturen. Hoewel ik nog eigenlijk niks weet over C ben ik wel erg geintreseert in de mogelijheden. vooral omdat dit een universelere taal is imo.
Bij mijn weten is de arduino een soort van fork van wiring, ze zijn iig van wiring uitgegaan...

• Mr_gadget
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 13:54

Mr_gadget

C8H10N4O2 powered

Traumasystems schreef op zondag 28 september 2008 @ 12:04:

dat wiring bordje is ook wel interessant, het heeft meer poorten en geheugen (4 mb).

[Voor 13% gewijzigd door Mr_gadget op 28-09-2008 16:48]

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee