Er lijkt bij sommige mensen het idee te bestaan dat "ingewikkelder == beter", alsof het kunnen gebruiken van de software al een soort van doel op zichzelf is. Sorry hoor, maar software is slechts een tool, en ik ben dan voornamelijk geinteresseerd in hoe snel ik met die tool mijn klus kan klaren. Mocht blijken dat ik met de gekozen tool niet verder kom, dan wijk ik vanzelf uit naar een complexere, maar krachtigere tool.
Dat mensen tegenwoordig eigenlijk geen moeite meer in dingen willen steken klopt wel, maar dat is heel wat anders dan het toegankelijk maken van bepaalde tools. Als dingen eenvoudiger kunnen, dan waarom niet? Ik steek die tijd liever in het uitwerken van mijn doelstelling. Mensen die te lui zijn om zich te verdiepen zullen ook met simpele tools geen resultaat bereiken, of hooguit een resultaat waar niemand van onder de indruk is.
Een microcontroller-meeting zou voor beide "kampen" (raw AVR-toolchain/arduino) evengoed wel een eye-opener kunnen zijn: de ene groep kan zien dat je met arduino-bordje toch wel prettig snel en makkelijk from scratch even iets kunt beunen, en de andere groep kan eens zien dat ISP toch ook geen rocket science is, en dat het opstellen van een projectje met een kale microcontroller ook goed te doen is.
Een presentatie van iemand over hoe je een arduino-bordje in bijv. WinAVR kunt gebruiken, of hoe je juist een kale AVR prepareert voor gebruik met de Arduino-software kan de beide groepen ook tot elkaar brengen
Vergeet niet dat de arduino-software in feite weinig meer is dan een front-end voor de AVR-GCC toolchain + wat standaard libraries + een bootloader.