Black Friday = Pricewatch Bekijk onze selectie van de beste Black Friday-deals en voorkom een miskoop.
Toon posts:

[SQL] Wijzigingen toepassen op tabel

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Volgend probleem: ik heb een database met (gesimplifieerd) twee kolommen: ID en locatie. Deze tweede kolom bevat een directe link naar een bestand (onder de vorm van "c:\uploads\filenaam.pdf" (aanhalingstekens niet ingebegrepen).

Deze tabel bevat meer dan 60.000 rijen en manueel aanpassen lijkt me niet zo leuk... :)

Ik wil van ALLE elementen de kolom locatie aanpassen. Op die manier moet elke "c:\" naar "d:\" aangepast worden.

Ik heb echter geen enkel idee hoe ik mijn SQL statement moet opbouwen. Wie kan mij helpen?
en ja, ik weet dat deze manier van direct te refereren naar bestanden niet goed is, maar dit komt van mijn voorganger en is een tijdelijke oplossing. Het nieuwe systeem is in de maak :)

Voorbeeld:
Zo is het nu:
idlocatie
4c:/uploads/18886-64449100-1101717285.PDF
6c:/uploads/18886-VOORSTEL-1101717475.pdf

Zo moet het worden:
idlocatie
4d:/uploads/18886-64449100-1101717285.PDF
6d:/uploads/18886-VOORSTEL-1101717475.pdf

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Probeer eens een UPDATE te combineren met een SELECT subquery. Volgens mij moet je dan een eind komen.

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

update tabel set veld = replace (veld, 'c:/', 'd:/')

Who is John Galt?

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:47
Gonadan schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:09:
Probeer eens een UPDATE te combineren met een SELECT subquery. Volgens mij moet je dan een eind komen.
Waarom zou je een SELECT nodig hebben ?

Hetgeen justmental post zou idd al voldoende moeten zijn.

https://fgheysels.github.io/

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Nu online

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
whoami schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:42:
Waarom zou je een SELECT nodig hebben ?

Hetgeen justmental post zou idd al voldoende moeten zijn.
Kan ook inderdaad. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Verwijderd

Topicstarter
justmental schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:21:
update tabel set veld = replace (veld, 'c:/', 'd:/')
Deze was het! Bedankt! _/-\o_

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Tip: Sla nooit absolute paden op in de database. Hou deze altijd relatief en bij voorkeur zelfs gescheiden op filename en folder. Ik hanteer meestal de kolommen file_id, path, filename.

code:
1
2
3
file_id: 1
path: data\production\files
filename: filename.mp3

Het gebeurt in de praktijk nl. regelmatig dat storage systemen vernieuwd, verplaatst en/of gewijzigd worden. Je zou zelfs nog een volume kolom kunnen toevoegen (int) om met meerdere storage servers te werken.

[ Voor 31% gewijzigd door dominic op 22-07-2008 14:18 ]

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

Topicstarter
dominic schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 14:16:
Tip: Sla nooit absolute paden op in de database. Hou deze altijd relatief en bij voorkeur zelfs gescheiden op filename en folder. Ik hanteer meestal de kolommen file_id, path, filename.

code:
1
2
3
file_id: 1
path: data\production\files
filename: filename.mp3

Het gebeurt in de praktijk nl. regelmatig dat storage systemen vernieuwd, verplaatst en/of gewijzigd worden. Je zou zelfs nog een volume kolom kunnen toevoegen (int) om met meerdere storage servers te werken.
Bedankt voor de tip! Zoals je merkt heeft mijn voorganger het me niet zo gemakkelijk gemaakt ;) Gelukkig ben ik er vlug uitgekomen dankzij jullie hulp!

Het nieuwe systeem werkt overigens met het systeem zoals jij werkt!

Maar kan je me de reden uitleggen waarom je zowel het path als de filename gescheiden houdt? Bij het overzetten naar een andere storage systeem kopieer je normaal gezien toch gewoon een volledige folder?

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Een specifieke file zoeken gaat dan toch heel wat eenvoudiger

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 22-07-2008 16:57 ]

{signature}

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-11 11:36

dominic

will code for food

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 16:01:
[...]

Bedankt voor de tip! Zoals je merkt heeft mijn voorganger het me niet zo gemakkelijk gemaakt ;) Gelukkig ben ik er vlug uitgekomen dankzij jullie hulp!

Het nieuwe systeem werkt overigens met het systeem zoals jij werkt!

Maar kan je me de reden uitleggen waarom je zowel het path als de filename gescheiden houdt? Bij het overzetten naar een andere storage systeem kopieer je normaal gezien toch gewoon een volledige folder?
Precies zoals Voutloos zegt; je kunt dan makkelijker bepaalde zaken met de file records uitvoeren. Scheelt weer het hele pad uit elkaar trekken in je code wanneer je enkel de filename wilt weergeven of ter download via een script wil aanbieden etc..

Download my music on SoundCloud

Pagina: 1