SCSI vragen m.b.t installatie en gebruik

Pagina: 1
Acties:

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 17-02 17:40

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Hoi medetweakers

Onlangs heb ik van een andere tweaker 2 mooie SCSI schijven overgenomen. De 2 schijven zijn "Cheetah's" van het merk Seagate en hebben de specs U160 en 15K rpm. Eigenlijk puur voor de hobby en niet om er iets serieus mee te doen. Echter zijn de schijven nog best behoorlijk en kan ik wel een aparte schijf gebruiken om mijn OS op te zetten, in plaats van een aparte partitie op mijn grote SATA2 schijf. Ik heb daar alleen echter een paar vragen bij waar ik met de tweak-search en google niet uit kwam. Here goes:

- Op got heb ik gelezen dat het mogelijk was om een U160 schijf op een tragere controller aan te sluiten omdat je eigenlijk vrijwel nooit de constante 160 mb/s toevoer haalt. Ook heb ik gelezen dat wanneer je 2 schijven op hetzelfde kanaal aansluit, de toevoer gedeeld moet worden (net als met b.v. IDE). Effectief gezien heb ik met 2 schijven dus bij gelijktijdig schrijven/lezen dus 80 mb/s aan doorvoersnelheid per schijf in het meest ideale geval. Dat is allemaal duidelijk, maar ik heb niet kunnen vinden of een U160 schijf ook op een 320 mb/s controller gehangen kan worden? Als dit het geval is, is dan ook de effectieve doorvoersnelheid per schijf 160 mb/s maximaal?

- Tevens heb ik gelezen dat de snelheid van SATA2 rond de 300 mb/s ligt. Dit is natuurlijk vele malen sneller dan de U160 uit bovenstaand voorbeeld. Dit wordt vooral gerealiseerd door de goede BUS en de bijbehorende instructieset. Nu heeft mijn SATA2 schijvenset (ik draai geen raid btw) geen NCQ (voor zover ik weet), maakt dit veel uit voor de performance? Met deze statistieken in het achterhoofd, is het dan nog te doen om een SCSI-controller te kopen en de schijven te gebruiken?

Hoe zit het bijvoorbeeld met performance? Is het verstandig 1 of 2 schijven tegelijk te gebruiken etc.? Ik heb plek voor de schijven en het koelen van de schijven, dus dat is geen punt.

Ik ben benieuwd!

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06:10

SpamLame

niks

Khaine schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:33:
medetweakers

.......

- Op got heb ik gelezen dat het mogelijk was om een U160 schijf op een tragere controller aan te sluiten omdat je eigenlijk vrijwel nooit de constante 160 mb/s toevoer haalt.
Ja dat kan
Ook heb ik gelezen dat wanneer je 2 schijven op hetzelfde kanaal aansluit, de toevoer gedeeld moet worden (net als met b.v. IDE). Effectief gezien heb ik met 2 schijven dus bij gelijktijdig schrijven/lezen dus 80 mb/s aan doorvoersnelheid per schijf in het meest ideale geval.
Dat weet ik niet zeker maar ik geloof dat elke schijf de maximum van de bus of (zichzelf) praat.
Dat is allemaal duidelijk, maar ik heb niet kunnen vinden of een U160 schijf ook op een 320 mb/s controller gehangen kan worden? Als dit het geval is, is dan ook de effectieve doorvoersnelheid per schijf 160 mb/s maximaal?
Ja, ware het niet dat je dat niet haalt met 1 schijf
- Tevens heb ik gelezen dat de snelheid van SATA2 rond de 300 mb/s ligt. Dit is natuurlijk vele malen sneller dan de U160 uit bovenstaand voorbeeld. Dit wordt vooral gerealiseerd door de goede BUS en de bijbehorende instructieset. Nu heeft mijn SATA2 schijvenset (ik draai geen raid btw) geen NCQ (voor zover ik weet), maakt dit veel uit voor de performance?
De bus is 300 mb/s een schijf haalt misschien 80 tot 120 mb/s (ssd doet meer) dus nee performance is in het voordeel van SCSI door het hogere toerental.
Met deze statistieken in het achterhoofd, is het dan nog te doen om een SCSI-controller te kopen en de schijven te gebruiken?
Dat zal je zelf moeten bepalen, je zou de scsi schijven van de hand kunnen doen een een ssd terugkopen
Hoe zit het bijvoorbeeld met performance? Is het verstandig 1 of 2 schijven tegelijk te gebruiken etc.? Ik heb plek voor de schijven en het koelen van de schijven, dus dat is geen punt.
Ligt eraan wat je doet, rarren gaat beter tussen 2 fysieke schijven, maar verder zie het begin van de zin
Ik ben benieuwd!

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11:33
Je kan leuk met SCSI schijven werken. Vaak hebben ze een wat snellere acces tijd en een F16 / Jumbo jet geluid.

Een SCSI kaart is niet heel duur en vaak zitten er meerdere kanalen op waardoor je echt de maximale bandbreedte kan benutten. Naja echt alle bandbreedte wordt lastig omdat de goedkopere kaartjes op PCI gaan en die heeft 133MB/s aan ruimte... Maar is nogsteeds lekker snel hoor. Heb het zelf in een oude Pentium 3 1 Ghz gedaan ding is heerlijk snel.

Voor PCI kaartje SCSI kun je bijvoorbeeld Ebay kijken. Linkje

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Snelheid & veiligheid: zoek een 2e hands *hardware* SCSI Raid controller. Zeker U160 moeten die voor een paar tientjes te vinden zijn.
Aansluiten op 'normale' U320 controllers is geen probleem, een hele enkele exotische RAID kaart kan er heel soms op weigeren, normale kaarten pakken hem gewoon op U160 snelheid.
Ga niet lager dan U2W qua controller, maar mits de schijven recenten Cheetah's zijn merk je het verschil met U160 zeer zeker.
Hebben de schijven 'gewone' 68 pins + losse molex voor power aansluitingen? Anders heb je er waarschijnlijk nog SCA2 convertors bij nodig.

Als je het exacte typenummer (het STxxxxx nummer) hier neergooit kan ik je zo vertellen hoe 'intressant' het zou zijn.

Als het recente schijven zijn en je ~75 euro voor een RAID controller over hebt zou het erg fijn kunnen 'voelen' als OS disks in RAID1.

SATA vraag reageer ik niet op, daar ontbreekt het me aan relevante ervaring ermee ;).

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Bedankt voor de respons tot zover. Het typenummer is als volgt:
Seagate Cheetah 36LP: ST336704LW

Het zijn 2 stuks 36 GB schijven. Ik heb wel ongeveer 75 euro over een set. Maar daar komen dan natuurlijk nog de kosten van convertors en dergelijken bij?
----------
edit: ik zie net dat ze geen 15K maar 10K zijn ... ook goed :) Maakt het elkaar echt veel?

[ Voor 16% gewijzigd door Khaine op 22-07-2008 10:03 ]

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Ik ben redelijke scsi fan... Maar 36LP schijven zijn eigenlijk stokoud. (continue doorvoer max 36mb per seconde, min 24) Als ik nu pieken zou uitgeven zou ik liever een recente SATA schijf er bij kopen dan geld stoppen in deze dingen. Want je moet nog converters hebben en een controller etc... Ik vind ze het niet waard iig. Hoeveel hebben ze je gekost? Ik zou er nog geen 10 euro voor geven, helemaal omdat het SCA is...
Als je aan recente 15k schijven kan komen is het nog wel leuk om wat geld te steken in een leuke raidcontroller (lsi 320 variant), maar verder zou ik geen geld stoppen in oudere scsi schijven. (En deze zijn echt oud, toen kwam net de X15 uit en deze schijven namen het op tegen de atlas 10KII)
Volgens mij maken deze ook een flink kabaal...

[ Voor 49% gewijzigd door maratropa op 22-07-2008 10:39 ]

specs

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34

lier

MikroTik nerd

^^ met bovenstaand verhaal...alleen gaat het om een LW schijf, deze zijn 68 pins (de standaard aansluiting dus).

Eerst het probleem, dan de oplossing

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
lier schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:47:
^^ met bovenstaand verhaal...alleen gaat het om een LW schijf, deze zijn 68 pins (de standaard aansluiting dus).
Oja.. waar komt dat verhaal van die converters dan vandaan? :) Nouja ook zonder converters zou ik het niet doen..

[ Voor 8% gewijzigd door maratropa op 22-07-2008 10:48 ]

specs

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:34

lier

MikroTik nerd

maratropa schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 10:48:
Oja.. waar komt dat verhaal van die converters dan vandaan? :) Nouja ook zonder converters zou ik het niet doen..
Goeie vraag ! >:)

Eerst het probleem, dan de oplossing

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Goed, dankjewel. Dat zijn duidelijke antwoorden.

Zoveel heb ik er ook niet voor neergelegd hoor :), dat scheelt. Overigens zien ze er nog uit als nieuw, goed behandeld denk ik ook wel.

Dan wordt het een nieuwe schijfje, misschien eens kijken naar een 2e hands raptor.

Bedankt allemaal!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11-02 20:53

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Als je 'leuke' Cheetah's wil moet je op het moment de 10K.6, liefst nieuwer of de 15K.2, liefst nieuwer hebben. De schijven die je daar hebt zijn helaas inderdaad te oud om leuk te zijn in een desktop vrees ik.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Kippenijzer schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:12:
Als je 'leuke' Cheetah's wil moet je op het moment de 10K.6, liefst nieuwer of de 15K.2, liefst nieuwer hebben. De schijven die je daar hebt zijn helaas inderdaad te oud om leuk te zijn in een desktop vrees ik.
Ach, ik kan het altijd nog bouwen in een oud machinetje. Het blijft ten slotte hobbymateriaal he.
Dat betekend natuurlijk wel dat ik nu gewoon een oude controller kan pakken van 5 a 10 euro om deze schijven aan te hangen. Dat heeft ook z'n voordelen ;)

Ik ga nu op zoek naar een leuke cheetah of een WDC Raptor (reguliere SATA2 schijf) ter vervanging.

Pagina: 1