• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Mijn vriending heeft een .AI bestand gemaakt, en het probleem is dat als ze hem nu opent (2 jaar later op een andere computer) dat Illustrator problemen heeft met de afbeeldingen. Ze moeten gerelinkt worden, of repaired. Doe je dat niet dan zie je wel frames waar de afbeeldingen origineel zaten, maar geen afbeeldingen.

Het rare (en hoopvolle) is dat de bestanden wel 13 MB zijn, en als je ze in pPhotoshop opent de afbeeldingen wel gerasterd worden. Hoe krijg ik Illustrator nu zo ver om de in het bestand aanwezige plaatjes te gebruiken???

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
Ik neem aan dat ze in Photoshop geen al te grote details zullen hebben omdat Illustrator waarschijnlijk een lowres heeft ingepakt.
Wat je kan proberen is om de ai te hernoemen naar een .ps bestand (mits het niet al een pdf indeling heeft, vanaf Creative Suite 1 mogelijk. Dan gewoon .pdf van maken) en dan te voeren aan Distiller. Daarna kan je bijvoorbeeld met xpdf tools de afbeeldingen weer uit de pdf slopen. Of met Acrobat Pro als je die hebt.
Anders kan je het bestand in kladblok openen en hierin zoeken naar de binaire code van de afbeeldingen. Postscript is redelijk leesbaar, terwijl bitmaps als een vaste reeks hexadecimale getallen erin staan. Eventueel kan je proberen om deze reeksen apart op te slaan en proberen te openen met bv Irfanview (die geeft ten minste aan dat bv. een jpg met .tif extentie niet klopt en of je het aan wil passen. Photoshop zal gewoon zeggen dat het bestand niet klopt.) Niet echt failproof, maar als je het echt terug wilt een poging waard!

[ Voor 40% gewijzigd door Savantas op 22-07-2008 09:37 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Nu online
Het lastige is dat als ze in Photoshop geopend worden, je wel afzonderlijke afbeeldingen uit de .AI kunt halen, maar als je die kopieert naar illustrator de transparency verdwenen is.

Als het in Photoshop lukt hoef ik iig niet in binaire codes te zoeken.

• Savantas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 26-01 12:42
xpdf extraheert in het wat onbekende ppm formaat en daarin wordt transparantie behouden. Ik weet alleen niet wat hij met photoshop bronmateriaal doet... Even proberen hier...
Hmm, wil hier nu ook niet zo lukken geloof ik... :?

[ Voor 13% gewijzigd door Savantas op 22-07-2008 12:09 ]

Ik denk niet zwart-wit, ik denk diapositief! ( ͡° ͜ʖ ͡°)