Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 12:15

AW_Bos

Liefhebber van nostalgie... 🕰️

Topicstarter
De laatste weken heb ik het idee dat ik''s nachts wordt lastiggevallen door mijn telefoon die twee keer overgaat.

Vaak ben ik tot 1 uur wakker om vervolgens naar mijn bed te gaan, waarna vaak de telefoon twee keer overgaat.
Uiteraard heb ik Nummerweergave en op het display staat dan: Extern, aangegeven i.p.v. Anoniem.
Ik heb het idee dat iets mij probeert te bereiken rond de klok van 1 uur in de nacht. En dat iets wat mij probeert te bereiken geeft geen nummerweergavel signaal dan mee, lijkt me.

Is dit een test van KPN die in de wijkcentrale aanstaat, om de aansluitfactor te meten. Aangezien die test dan iets te lang duurt, of...?

Ik vind het wel erg op dit topic lijken:
[Telefoon] Slaat om 2:10 's nachts "DING", alleen dan lijkt het signaal langer te duren (door het twee keer overgaan)?

Ik ga bij KPN informeren, als dit doorgaat. maar als iemand antwoord kan geven, graag :).

[ Voor 10% gewijzigd door AW_Bos op 22-07-2008 09:23 ]

☀️ Goedemorgen zonneschijn! ☀️
☀️Ja, je maakt me zo gelukkig, en door jou voel ik me fijn! ☀️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 12:09
Dit kan zijn dat er piekspanning op de (buiten)lijn zit, sommige telefoontoestellen pakken deze spanning op en denken dat er gebeld wordt, de nummermelder kan daar uiteraard niets mee en gooit het op 'extern'.

Komt vaker voor, 'k werk zelf voor een telefoonaanbieder en als het vaker voorkomt zou ik gewoon even een belletje gooien richting je aanbieder, mocht het in de buitenkabel liggen dan gaan ze die voor je nakijken en evt. repareren.

Home Assistant | ☀️ 12kW PVOutput | PC Specs | 🔋 Tesla Model 3 LR AWD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
En hoe ontstaat die piekspanning dan? Foutje in de KPN centrale?

Ik weet nog niet of dit exact op het zelfde tijdstip gebeurt. Wel steeds rond een uur of 1 of 2 uur 's nachts.

[ Voor 49% gewijzigd door AW_Bos op 22-07-2008 09:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Als ik mijn stappenplan hier voor je volg krijg ik het volgende:

Spooktelefoontjes -> Heeft de klant last van ongewenste telefoontjes? -> ja -> Wat is het nummer in de display?●Anoniem / Extern of sterretjes●SMS Centrale nummer.●Zichtbaar nummer.●Toestel zonder display. -> Extern dus ->
Indien u last heeft van aanhoudende hinderlijke of kwaadwillige oproepen en u weet niet van wie die afkomstig zijn, kunt u contact opnemen met KPN klantenservice. Zij bespreken met u de mogelijkheden hoe de overlast te stoppen. Indien de identiteit van de beller bij KPN bekend is, zal KPN aan die persoon (schriftelijk) laten weten dat u dit als overlast ervaart en diegene dringend verzoeken hiermee te stoppen. Mocht dat niet helpen, dan kan KPN u, in laatste instantie, het telefoonnummer met de naam en het adres van de beller geven. Van de gegevensverstrekking zal mededeling worden gedaan aan de beller wiens gegevens het betreft.
Blijkbaar heeft mijn stappenplan op de (technishe nota bene) helpdesk het niet echt voorzien op piekspanningen, maar gooit die het eerder op een stalker en verwijst je door naar de klantenservice.

Ik zou zeggen bel gewoon even met 08000407 (algemene gratis storingsnummer) en zie waar je uitkomt, mijn gok is dat het doorgezet gaat worden naar de technische dienst en dat je erover terug gebeld wordt :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FatalZero
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 02-07 13:43
Heb dit zelf ook een keer gehad, gewoon klantenservice bellen. In mijn geval hebben ze dat nummer geblokkeerd. Dus daarna nooit meer last van gehad. :)

Opper-prutser

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• OliverBB
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-11-2024
Ik heb het zelfde ook gehad, elke vrijdagnacht rond een uur of 2.
heel fijn, want ik draaide toen nog nachtdiensten en dan was mijn vrouw alleen thuis.

ik had toen wel een nummer maar daar geeft men bij de KPN geen informatie over.
Na mijn verhaal uitgelegd te hebben hebben ze wel gekeken wie het was en hebben ze me een bijbehorend telefoonnummer gegeven, het bleek een autobedrijf te zijn.
Ik heb dat bedrijf gebeld en toen bleek dat ze automatisch 's nachts de facturen de deur uit deden en dat per abuis ons telefoonummer in hun computer stond.
daarna nooit weer last gehad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik ga dus echt uit van een KPN-probleem, omdat het maar twee keer overgaat (vaste tijd dat het signaal er is, wat de telefoon oppakt), en dat er geen nummerweergave signaal bij schijnt te zitten.

Eerst maar een KPN bellen vanmiddag of die wat meer kunnen vertellen (storingsdienst dus).
maar hoe ontstaat zo'n piekspanning dan :? ?

[ Voor 7% gewijzigd door AW_Bos op 22-07-2008 19:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mevius
Het kan zijn door een (licht) beschadigde kabel, maargoed dat is niet echt de verklaring als het elke nacht rond 1/2 uur gebeurt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Ik heb daar ook last van, maar dan alleen als de modem aanstaat. Hier zitten de telefoons namelijk via de modem om het mogelijk te maken om via voipbuster te bellen. De nummermelder die we eens als test voor de modem hebben gezet merkt dan helemaal niks op.

Heb je toevallig ook zoiets aangesloten?

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Ik bel niet via de modem verder... :).
Update
Heb net KPN storingsdienst op 0800-0407 gebeld, en ze dachten zelf eerst aan een call-center die dan terugbelt.
En dat geloof ik niet zo op dat tijdstip :/.
Op hun verzoek heb ik me maar eens bij Stichting Infofilter aangemeld....

Ik had nog gevraagd of het door een lijnmeting kan zijn, maar dat geloofde ze niet zo...
Maar goed. we wachten af.. Ik houd de telefoon in de buurt. :)

[ Voor 85% gewijzigd door AW_Bos op 22-07-2008 21:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268304

vroeger hadden wij dat ook (we zaten wel bij Belgacom)
waaruit blijkt dat we een sms ontvangen hadden met onze vaste telefoon en dat dat zo'n automatische dienst was voor ons te herinneren.
mss een tip?

edit:typo

[ Voor 4% gewijzigd door Anoniem: 268304 op 22-07-2008 22:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 247292

Denk dan ook bijvoorbeeld aan automatische faxservices, zoals OliverBB beschreef.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Anoniem: 247292 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:34:
Denk dan ook bijvoorbeeld aan automatische faxservices, zoals OliverBB beschreef.
Die proberen het gerust toch vaker? Wel raar dan alsnog dat er 'extern' op het dispaly staat, en geen Anoniem of een nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skinkie
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 09-06-2020

Skinkie

Op naar de 500

Kixtart schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 19:18:
Ik heb daar ook last van, maar dan alleen als de modem aanstaat. Hier zitten de telefoons namelijk via de modem om het mogelijk te maken om via voipbuster te bellen. De nummermelder die we eens als test voor de modem hebben gezet merkt dan helemaal niks op.

Heb je toevallig ook zoiets aangesloten?
Het rinkelen zelf gebeurt bij mij ook als de SIP service niet meer beschikbaar is. Dan switched er een relays in het modem.

Steun Elkaar, Kopieer Nederlands Waar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Vannacht is er volgens mijn niet meer gebeld.
Ik hoop dat het idd zo'n irri callmarketeer belcomputer was (maar waarom zou die in de nacht bellen :? )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Foutje misschien. Sommige callcenters bellen volgens mij automatisch en zodra er is opgenomen wordt deze automatisch naar een medewerker gerouteerd.

☻/
/▌
/ \

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nijn
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 03-07 21:33
Ik zou d'r niet op rekenen. Infofilter is niet zo snel.

Je hebt nummermelding. Dat betekend dat je bij ieder telefoontje of een telefoonnummer of 0000000000 door moet krijgen. Echter, bij KPN wordt het nummermelding signaal pas na de 1e keer overgaan verstuurd.

De vraag is nu, wat voor een telefoon je hebt. De oude telefoons bellen alleen als het netwerk een signaal stuurt. De nieuwere bellen zodra ze een signaal hebben ontvangen en stoppen pas als ze enige tijd geen signaal meer hebben ontvangen of als er opgenomen is.

Het kan dus goed zijn dat er daadwerkelijk maar 1 of een half bel signaal wordt verstuurd vanuit het netwerk. Gevolg hiervan is natuurlijk dat er geen nummermelding wordt verstuurd, want dit komt pas ná het eerste signaal. Dan krijg je dus (als ik me niet vergis) "Extern"

offtopic:
Hey Aar ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Nijn op 23-07-2008 13:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• franssie
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 18:22

franssie

Save the albatross

Nijn schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 13:13:
<snip>
De vraag is nu, wat voor een telefoon je hebt. De oude telefoons bellen alleen als het netwerk een signaal stuurt. De nieuwere bellen zodra ze een signaal hebben ontvangen en stoppen pas als ze enige tijd geen signaal meer hebben ontvangen of als er opgenomen is.

Het kan dus goed zijn dat er daadwerkelijk maar 1 of een half bel signaal wordt verstuurd vanuit het netwerk. Gevolg hiervan is natuurlijk dat er geen nummermelding wordt verstuurd, want dit komt pas ná het eerste signaal. Dan krijg je dus (als ik me niet vergis) "Extern"
offtopic:
Hey Aar ;)
Met Nijn, mijn DECT blijft ook vrolijk bellen al is de lijn alweer vrijgegeven. Eigenlijk zou je een paar nachten een USB scoop op je lijn moeten zetten om te kijken wat er aan spanningswisselingen 's nachts binnenwandelt.

franssie.bsky.social | 🎸 Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing | Een goed probleem komt nooit alleen | Gibson guitar Fender Guitar God Damn Guitar

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 268304

Ariën Clay schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 00:16:
[...]

Die proberen het gerust toch vaker? Wel raar dan alsnog dat er 'extern' op het dispaly staat, en geen Anoniem of een nummer.
kdacht dat het bij ons ook "Extern" was

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Ariën Clay schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 20:59:
Ik bel niet via de modem verder... :).
Update
Heb net KPN storingsdienst op 0800-0407 gebeld, en ze dachten zelf eerst aan een call-center die dan terugbelt.
En dat geloof ik niet zo op dat tijdstip :/.
Op hun verzoek heb ik me maar eens bij Stichting Infofilter aangemeld....

Ik had nog gevraagd of het door een lijnmeting kan zijn, maar dat geloofde ze niet zo...
Maar goed. we wachten af.. Ik houd de telefoon in de buurt. :)
KPN lijnmeting vind plaats dmv meten van de weestand van het koper. Hier komt geen actief signaal aan te pas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AW_Bos

AW_Bos

Topicstarter
Toen ik vroeger een keer belde zeiden ze geloof ik dat ik alle telefoons-stekkers los moest koppelen, omdat ze een lijnmeting zouden doen?

Hoezo dat dan?

Ik ben even 4 dagen ertussen uitgeweest en heb niks meer gehoord van pa over nachtelijke belletjes.
Ik gok dus op een op hol geslagen belbot van een callcenter ofzo. :P

En ik weet dat er 4 aders zijn waardoor het bel-signaal, en het spraak signaal over aparte aders gaat. Ma's telefoonlijn was een tijdje terug een beetje kapot in de grond (korstsluiting en vocht) en de telefoon ging wel af, maar je hoorde geen belsignaal :). Wel sloeg de nummerweergave aan.

offtopic:
Zwaait terug naar Nijn :w

[ Voor 71% gewijzigd door AW_Bos op 29-07-2008 00:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vinnienerd
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:16
Ariën Clay schreef op dinsdag 29 juli 2008 @ 00:21:
Toen ik vroeger een keer belde zeiden ze geloof ik dat ik alle telefoons-stekkers los moest koppelen, omdat ze een lijnmeting zouden doen?

Hoezo dat dan?

Ik ben even 4 dagen ertussen uitgeweest en heb niks meer gehoord van pa over nachtelijke belletjes.
Ik gok dus op een op hol geslagen belbot van een callcenter ofzo. :P

En ik weet dat er 4 aders zijn waardoor het bel-signaal, en het spraak signaal over aparte aders gaat. Ma's telefoonlijn was een tijdje terug een beetje kapot in de grond (korstsluiting en vocht) en de telefoon ging wel af, maar je hoorde geen belsignaal :). Wel sloeg de nummerweergave aan.

offtopic:
Zwaait terug naar Nijn :w
Ring (of 'bel') signaal en de analoge audio gaan gewoon over 1 aderpaar. Ring is niet anders dan een hoog voltage (x0 V) wat met zoveel herz over dat paar staat. Als je opneemt wordt de weerstand hoger, waardoor ze weten dat je hebt opgenomen en de audio wordt op de lijn gezet.

Je moet bij een lijnmeting de telefoons er afhalen omdat de telefoon de weerstand en capaciteit van je telefoonlijn beïnvloed. Anders weet de KPN niet of je een kortsluitende kabel hebt of dat je telefoon er nog aan hangt.
Pagina: 1