• BCS88
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 26-01-2025
Beste tweakers,

Ik heb laatst een ps3 gekocht en een sony full hd 40", GT5 proloque ziet er mooi uit, maar ik vind het wel een beetje tegenvallen.

Ik had een idee in m'n hoofd, als ik met een 9800GX2, een HDMI kabeltje aansluit op de TV en de resolutie van de TV gebruik, en dan PC Games ga spelen op de TV, is het beeld dan ook zo mooi als het zou zijn op een PC scherm die ook die resolutie gebruikt (vanaf 24" schermen 1920xnogwat)?

Of is dit te mooi om waard te zijn?

Bedankt voor antwoorden.

• Engineer Stewie
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 16-02 20:19
Het is zo mooi als je er ver genoeg van afzit.
Ik kan cs:s spelen op 1920x1200 op een 17" scherm (laptop) en dat ziet er echt goed uit.

Hoever zit jij van je scherm? Ik heb een sony 40" (40W4000) en een XBOX360 en zit bij het gamen een 2m ver. Ik vind het er goed uitzien op deze afstand.

Voor tv kijken prefereer ik een grotere afstand en vind het beeld pas echt goed op een meter of 6, ik zit er jammer genoeg maar 3.5m vandaan. Moest ik het nu nog doen, dan had ik een kleiner formaat gekozen.

*edit*
6m afstand is voor SD (digitaal) content, voor HD is 3.5m wel te doen.
Jammer genoeg is dit aanbod onbestaand met mijn abbo, maar zoveel gewone tv kijk ik toch niet.

[ Voor 15% gewijzigd door Engineer Stewie op 22-07-2008 09:52 ]

• BCS88
Engineer Stewie schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 09:49:
Het is zo mooi als je er ver genoeg van afzit.
Ik kan cs:s spelen op 1920x1200 op een 17" scherm (laptop) en dat ziet er echt goed uit.

Hoever zit jij van je scherm? Ik heb een sony 40" (40W4000) en een XBOX360 en zit bij het gamen een 2m ver. Ik vind het er goed uitzien op deze afstand.

Voor tv kijken prefereer ik een grotere afstand en vind het beeld pas echt goed op een meter of 6, ik zit er jammer genoeg maar 3.5m vandaan. Moest ik het nu nog doen, dan had ik een kleiner formaat gekozen.

*edit*
6m afstand is voor SD (digitaal) content, voor HD is 3.5m wel te doen.
Jammer genoeg is dit aanbod onbestaand met mijn abbo, maar zoveel gewone tv kijk ik toch niet.
Bedankt voor je reactie.
Het is vooral bedoeld om met bijv. de 360 controller voor windows in mijn luie stoel te kunnen gamen met pc games, die kwalitatief veel mooier zijn dan ps3/xbox360. Alleen ik vraag mij dus af, een 24" scherm heeft een resolutie van 1920x1200, een Full hd scherm van 40" (die van mij) heeft dat ook. Maar dat scherm is veel groter dan een 24", dus ziet het beeld er dan nog steeds zo gelikt uit op een 40" scherm, uiteraard draaiende op 1920x1200 met een videokaart met HDMI output (een redelijk zware als een 9800GX2)? Dan zit ik veel liever WoW, Assasin's creed, Devil may cry 4 enzo vanaf de pc te spelen met een draadloze controller of met een toetsenbord op m'n schoot te gamen.

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-02 14:55

dominic

will code for food

Ik draai zelf 1360x768 native op een LG 37" en het ziet er echt geweldig uit. Let wel op dat 1920x1200 een zeer forse resolutie is om op te gamen (Performance).

Download my music on SoundCloud

• wasted247
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 19-12-2025
De pixels zjin in verhouding tot een 24" groter op een 40" (zoals je zelf al aangeeft), je zal er dus verder vanaf moeten zitten om het zelfde effect cq. beeld te bereiken.

Eigenlijk geef je zelf al antwoord op je vraag ;)

Ja, het kan net zo mooi zijn, echter zul je rekening met de diameter van je scherm moeten houden...

• UTwizard
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:15
Ik kan me niet voorstellen dat je PC games er mooier uitzien dan PS3 / X360 games (en dan zeker op een Full HD scherm), dan ben ik erg benieuwd naar je gebruikte bekabeling. Lijkt me eerder dat daar iets niet goed zit?

• BCS88
er is nog geen probleem UTwiz, maar voordat ik veel geld ga uitgeven (teminste, voor mij veel) aan een videokaart met HDMI ondersteuning wilde ik dit graag weten.

Ik heb alleen twijfels over welke kaart ik zal nemen, ik heb een sterk oog op een 9800GX2, maar een 4870 heeft audio ondersteuning in zijn HDMI, en kwa prijs/kwaliteit ligt deze ook beter, maar ben eerlijk gezegd meer fan van Nvidia. Ik kan natuurlijk ook gewoon met PC speakers aan de gang, maar is het ook mogelijk om via een andere methode de tv zelf het geluid te laten afspelen als ik toch een 9800GX2 zou gebruiken?

Zijn er trouwens Nvidia kaarten die audio in de HDMI ondersteunen? en hoe is de kwaliteit van de onboard geluidskaart op de videokaart van ati?

thnx

Verwijderd

UTwizard schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:05:
Ik kan me niet voorstellen dat je PC games er mooier uitzien dan PS3 / X360 games (en dan zeker op een Full HD scherm), dan ben ik erg benieuwd naar je gebruikte bekabeling. Lijkt me eerder dat daar iets niet goed zit?
Hoezo niet? Genoemde videokaart kan een hoop meer aan dan zowel de X360 als de PS3, zeker als het op FullHD aankomt. Enkel de resolutie vind ik raar; je monitor heeft waarschijnlijk een 16:10 verhouding, en dan klopt een 1920:1200 resolutie, maar je TV moet 16:9 zijn en dan heb je simpelweg FullHD (1920x1080). Ikzelf heb toevallig ook een 40" FullHD en daar speel ik ook wel is een spelletje op (Assassin's Creed vooral, aangezien die qua besturing vrij lekker speelt met de 360 controller; verder veel shooters waarbij je gewoon een muis wilt hebben) en dat ziet er echt waanzinnig uit, zelfs op een meter afstand.

@Engineer Stewie, Dat jij zegt dat HD-materiaal op 3,5m wel 'te doen is' vind ik ietwat vreemd. FullHD komt bij zo'n formaat pas op 1,5 à 2 meter op z'n recht en zou er vanaf zo'n afstand dus ook nog zeer scherp uit moeten zien. Ook bij 720p-content zou het er van dichterbij (3m. ongeveer) nog gelikt uit moeten zien.

For the record, ik gebruik trouwens een Core2Duo E6550 met een 8800GT (beiden standard clocks) en kan behalve Crysis elk spel op FullHD aan.

En je kunt het geluid van je PC via een 3,5mm kabeltje net zo makkelijk naar je TV overbrengen (als het goed is heb je één HDMI poort waar HDMI/DVI bijstaat, waarnaast ook een 3,5mm ingang zou moeten zitten). Als je degelijke PC-speakers hebt, raad ik je echter af om het geluid via je TV speakers te doen, aangezien die doorgaans een stuk minder zijn.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 11:41 ]

• winwiz
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:31
BCS88 schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:27:
er is nog geen probleem UTwiz, maar voordat ik veel geld ga uitgeven (teminste, voor mij veel) aan een videokaart met HDMI ondersteuning wilde ik dit graag weten.

Ik heb alleen twijfels over welke kaart ik zal nemen, ik heb een sterk oog op een 9800GX2, maar een 4870 heeft audio ondersteuning in zijn HDMI, en kwa prijs/kwaliteit ligt deze ook beter, maar ben eerlijk gezegd meer fan van Nvidia. Ik kan natuurlijk ook gewoon met PC speakers aan de gang, maar is het ook mogelijk om via een andere methode de tv zelf het geluid te laten afspelen als ik toch een 9800GX2 zou gebruiken?

Zijn er trouwens Nvidia kaarten die audio in de HDMI ondersteunen? en hoe is de kwaliteit van de onboard geluidskaart op de videokaart van ati?

thnx
Dit werkt perfect op een ATI. Alle geluids opties worden gewoon doorgesluisd naar de TV. Ik zou het wel weten en zou die 9800GX2 laten liggen en een 4870 halen.

Ryzen 5950x + 32GB GSKILL @3600 op Rog Strix Gaming E x570 + Asrock Phantom Gaming 6800XT+ Gigabyte Aorus FV43U Zwart + DS1621+ + DS414 + MacbookPro 16" 2021 + Mac Mini M4 Pro + Tesla MY RWD 2023 BYD

• BCS88
winwiz schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:33:
[...]

Dit werkt perfect op een ATI. Alle geluids opties worden gewoon doorgesluisd naar de TV. Ik zou het wel weten en zou die 9800GX2 laten liggen en een 4870 halen.
Dat is wel prettig van die ATi kaart, maar is de 9800GX2 niet een heel stuk krachtiger? en zeker met zo'n hoge resolutie, dan is die 1024mb van de 9800GX2 toch stukken beter dan de 512mb van de 4870? Of heeft de 4870 ook een 1024mb uitvoering? verbeter mij aub als ik fout zit, ik heb niks tegen Ati ofzo, maar ik wil graag kwaliteit gamen op een hoge resolutie en dat over 2 jaar nog kunnen doen met dezelfde kaart, niet dat de Ati ongeschikt is.. twijfel twijfel...
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:32:
[...]

Hoezo niet? Genoemde videokaart kan een hoop meer aan dan zowel de X360 als de PS3, zeker als het op FullHD aankomt. Enkel de resolutie vind ik raar; je monitor heeft waarschijnlijk een 16:10 verhouding, en dan klopt een 1920:1200 resolutie, maar je TV moet 16:9 zijn en dan heb je simpelweg FullHD (1920x1080). Ikzelf heb toevallig ook een 40" FullHD en daar speel ik ook wel is een spelletje op (Assassin's Creed vooral, aangezien die qua besturing vrij lekker speelt met de 360 controller; verder veel shooters waarbij je gewoon een muis wilt hebben) en dat ziet er echt waanzinnig uit, zelfs op een meter afstand.

@Engineer Stewie, Dat jij zegt dat HD-materiaal op 3,5m wel 'te doen is' vind ik ietwat vreemd. FullHD komt bij zo'n formaat pas op 1,5 à 2 meter op z'n recht en zou er vanaf zo'n afstand dus ook nog zeer scherp uit moeten zien. Ook bij 720p-content zou het er van dichterbij (3m. ongeveer) nog gelikt uit moeten zien.

For the record, ik gebruik trouwens een Core2Duo E6550 met een 8800GT (beiden standard clocks) en kan behalve Crysis elk spel op FullHD aan.

En je kunt het geluid van je PC via een 3,5mm kabeltje net zo makkelijk naar je TV overbrengen (als het goed is heb je één HDMI poort waar HDMI/DVI bijstaat, waarnaast ook een 3,5mm ingang zou moeten zitten). Als je degelijke PC-speakers hebt, raad ik je echter af om het geluid via je TV speakers te doen, aangezien die doorgaans een stuk minder zijn.
bedankt voor je reactie, ik begrijp dus dat de 9800GX2 wel degelijk ook geluid ondersteunt, maar dan via een extra kabeltje die ook op de videokaart is aan te sluiten? en waar komt dat geluid vandaan, zit er een geluidskaart op die videokaart, of gebruikt hij mijn echte geluidskaart, waar de kwaliteit een stuk hoger van is? natuurlijk kan dit ook met een splittertje op de geluidskaart worden aangesloten, maar dan moet ik steeds switchen van 5.1 naar stereo als ik van pc speakers naar tv geluid ga..

[ Voor 57% gewijzigd door BCS88 op 22-07-2008 11:51 ]

Verwijderd

Ik doelde op de 3,5mm uitgang van je echte geluidskaart, excuses voor de onduidelijkheid ;) Als je surround speakers hebt zou ik al helemaal je PC speakers gebruiken (ook ik heb een 5.1 setje en laat ál het geluid, ook dat van m'n TV, via m'n PC speakers gaan =)). Ook bij de Ati met onboard geluid via HDMI zul je dan tussen surround en stereo moeten switchen. Ik snap alleen je motivatie niet om je TV speakers te gebruiken als je een surround setje hebt staan =o

• BCS88
ik heb een 5.1 set, een oude en goedkoper logitech x-530, maar dat zijn 5 speakers op een rij, hele foute opstelling, op mijn bureau, en 's avonds wil ik niet al te veel herrie maken want de rest in huis gaan al rond een uur of 0:30 slapen, terwijl ik dan pas op dreef ben :P dan speel ik op de pc met een headset.

• Engineer Stewie
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 11:32:
Beetje verkeerd geformuleerd, ik zit op 3 a 3.5m van de tv, en dan ziet 1080p en 720p er heel gelikt uit. SD ziet er nog net goed uit, maar op 6m is het beeld veel beter. Als ik in de keuken zit, dat is een 7.5m van de tv, dan is SD ook heel goed.
Ik zet mij heel soms ook op 2m van de tv als ik game, maar kan moeilijk telkens mijn woonkamer herinrichten als ik game/film kijk.
Vandaar mijn referentieafstand van 3,5m.

Ik speel cs:s op 1920*1200 met een mobile 7900gs op mijn laptop, dus met een nieuwere gpu moet full hd reso wel te doen zijn.

• mol_air
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 16-01 21:10
Hmm... ik zit min of meer met dezelfde vraag (eindelijk een draadje waar ik 'm in kwijt kan ;-))

Ik wil binnenkort een nieuwe pc aanschaffen ivm terminale staat vorig model :-). Idee is een Q9450 met HD4850. Hij moet redelijk future-proof zijn (ik heb niet elke maand dit soort pesos over), geschikt zijn om (een beetje) op te gamen.

Nu had ik het lumineuze idee om in plaats van een monitor een 37" full-HD tv te kopen en deze erop aan te sluiten. Dat scheelt me dan weer de aanschafkosten van n monitor, tv moet toch ook vervangen worden, en bovendien lijkt gamen en een beetje surfen vanuit mn luie stoel me wel mooi.

Ik zit in mn luie stoel plusminus 2,5 meter van mijn scherm in een relatief donkere kamer.

Vraag is nu, gaat dit werken? en zo ja, welke tv zou ik moeten aanschaffen? Zoals eerder gezegd is mijn budget niet onuitputtelijk, dus een tv van plusminus 800,- zou mooi zijn. Heb ik wel Full-HD nodig, of zou ik op deze afstand met HD-ready afkunnen?

• Engineer Stewie
mol_air schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:42:
Hmm... ik zit min of meer met dezelfde vraag (eindelijk een draadje waar ik 'm in kwijt kan ;-))

Ik wil binnenkort een nieuwe pc aanschaffen ivm terminale staat vorig model :-). Idee is een Q9450 met HD4850. Hij moet redelijk future-proof zijn (ik heb niet elke maand dit soort pesos over), geschikt zijn om (een beetje) op te gamen.

Nu had ik het lumineuze idee om in plaats van een monitor een 37" full-HD tv te kopen en deze erop aan te sluiten. Dat scheelt me dan weer de aanschafkosten van n monitor, tv moet toch ook vervangen worden, en bovendien lijkt gamen en een beetje surfen vanuit mn luie stoel me wel mooi.

Ik zit in mn luie stoel plusminus 2,5 meter van mijn scherm in een relatief donkere kamer.

Vraag is nu, gaat dit werken? en zo ja, welke tv zou ik moeten aanschaffen? Zoals eerder gezegd is mijn budget niet onuitputtelijk, dus een tv van plusminus 800,- zou mooi zijn. Heb ik wel Full-HD nodig, of zou ik op deze afstand met HD-ready afkunnen?
Full HD voor 800€ gaat niet lukken denk ik. Is je kamer altijd relatief donker ga je mss beter voor een plasma scherm.
HD ready zal je voor 800€ vinden, maar dit is voor een pc niet genoeg. De resolutie is veel te laag om iets fatsoenlijks met je pc te doen. Vind tegenwoordig een reso van 1440*900 toch echt het absolute minimum. Je krijgt anders niks op je scherm.
Op het werk is het 1680*1050 en thuis 1920*1200, deze resoluties werken echt goed, lager zal ik zelf niet meer gaan.

Verwijderd

mol_air schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:42:

Zit je werkelijk met toetsenbord en al 2,5meter van je scherm af? In dat geval kán HD-ready ook nog wel, maar ik zou toch liever, zeker als PC-monitor gebruik, voor FullHD gaan (dat laat je videokaart ook toe). Hoewel plasma veel minder problemen met inbranden/retention dan vroeger heeft, zou ik toch ongetwijfeld voor een LCD gaan als je de TV als monitor wilt gebruiken, aangezien je daar gewoon zorgeloos hetzelfde beeld op kan laten staan. Persoonlijk adviseer ik een Samsung LCD'tje vanwege de goede prijs/kwaliteit verhouding. Voor rond de 800 euro raar ik je de LE37A552 aan; een degelijk FullHD schermpje waarvan ik zelf de 40" variant heb. Perfect als monitor te gebruiken :)

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 21:13
Engineer Stewie schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 11:21:
[...]

Full HD voor 800€ gaat niet lukken denk ik. Is je kamer altijd relatief donker ga je mss beter voor een plasma scherm.
HD ready zal je voor 800€ vinden, maar dit is voor een pc niet genoeg. De resolutie is veel te laag om iets fatsoenlijks met je pc te doen. Vind tegenwoordig een reso van 1440*900 toch echt het absolute minimum. Je krijgt anders niks op je scherm.
Op het werk is het 1680*1050 en thuis 1920*1200, deze resoluties werken echt goed, lager zal ik zelf niet meer gaan.
Er zijn best wel goeie FullHD schermen te krijgen in 37 inch rond de €800. Ik heb zelf een gamepc aan mijn Toshiba 37x3030d. (vanaf €849,-) Voor surfen vind ik dit minder geschikt (ivm een desktop op een bureau of laptop op schoot) maar gamen is werkelijk geweldig. Ik heb een geluidskaart die DTS Connect en DD Live ondersteunt en deze is optisch verbonden met de homecinema set voor surround geluid. Als je wilt wat wilt surfen dan vind ik 720p een prima resolutie. Op 1080p moet je er voor de leesbaarheid niet meer dan 2 meter vanaf zitten om relaxed te kunnen lezen naar mijn ervaring.

Verwijderd

Wat je in de topicstart vraagt gaat gewoon werken, zoals je overal kan lezen. Kwestie van kabeltje kopen en gaan met die banaan.

Omdat het voor de rest in offtopic verzuimt gooi ik er een mooi slotje op.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.