Toon posts:

wat zorgt voor mijn BSOD's? PC start niet meer op

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste jongens en meisjes,
meestal lukt het me wel, maar ik kom er nu echt niet uit. Kunnen jullie hier soep van koken?

Dit is de pc waar het om gaat (alles van 4 juni 2007, dus waarschijnlijk geen garantie meer....)
  • intel core 2 duo E6420 (s775, dx2.13 GHz, 4 MB, 1066 MHzFSB)
  • kingston 2 GB DDR2 (2x1 GB) PC 5300 667 MHz Dual channel kit
  • Gigabyte GA 965P DS3
  • Asus GeForce 8600 GT 256 MB DDR3 (PCI-e, 2xDVI, HDXP, Silent)
  • Seagate 400 GB SATA II (opstartschijf)
  • Samsung Topspin 750 GB (dataschijf)
  • Dan natuurlijk nog een dvd schrijver van Samsung (SHS 182M) en nog een ouwetje van liteon.
  • Windows Vista geïnstalleerd (OEM)
Het is dus een zelfbouw PC. 2 weken geleden voor het laatst hardware uitgebreid (printer), verder gister java update geïnstalleerd (maar later weer kunnen verwijderen toen ik eenmaal in vista zat met systeemherstel). Verder dus helemaal niets aan de hand.

Draaide al een jaar als een zonnetje, lekker snel, best wel tevreden over Vista.
Maar vanochtend werd ik opeens door zoonlief gewaarschuwd dat hij raar deed.
Hij kreeg de ene na de andere Blue Screen Of Death.
Wat hij deed toen het begon, kon hij niet goed vertellen (11 jaar), maar is volgens mij ook van minder belang.

Sinds hij dus een paar keer had opgestart zonder effect, ben ik ook eens begonnen.
Maar ook mij lukt het niet. In het begin ben ik nog een keer tot vista doorgedrongen, kon nog een systeem hersteld doen, maar toen ik een harde schijf check wilde doen, kreeg ik weer een BSOD.

Vanaf dat moment heb ik de volgende acties ondernomen:
  • veilige modus opstarten, maar voordat hij in vista komt al BSOD
  • opstarten met vista OEM installatie cd
  • -> kan kiezen voor herstellen
  • -> doe dit, laat HD controleren, geen probleem.
  • start opnieuw op
  • kom via F8 in geavanceerde opstartmogelijkheden
  • kies voor bekende laatst werkende configuratie
  • lijkt even normaal in Vista te komen
  • BSOD
  • weer via dvd opstarten
  • kom niet verder dan windows opstartbalkje (balkje met de groene streepjes en MS eronder)
  • BSOD
  • de volgende foutmeldingen verschijnen bij de diverse bsod;s die ik nog krijg
  • wind32k.sys fout
  • bad_pool_caller
  • driver_irql_not_less_or_equal
  • Page_fault_in_nonpaged_area
  • ntfs.sys damaged
  • soms wil opeens bij het opstarten van vista de pc mijn NTFS harde schijf controleren. Dit lukt soms wel, soms niet, maar het eindigt of aan het begin, of halverwege of na afloop in een BSOD>
  • Via opstart DVD van MS (de Vista installatie DVD) lukt het ook niet: krijg dezelfde foutmeldingen
  • 1e harde schijf verwisselen met tweede, dan via dvd opstarten, lukt ook niet: BSOD (met een vand e hierboven genoemde foutmeldingen)
  • geheugen binnen 1 geheugenbank gewisseld: geen effect
  • geheugen wisselen naar andere geheugenbank: geen BSOD meer, maar gaat direct opnieuw opstarten
  • nu blijft soms het scherm gewoon zwart of lijkt te hangen.
  • hoe langer het duurt, hoe meer ik het idee heb dat ik de pc kwijt ben.
Omdat ik de harde schijven heb omgewisseld en ook foutmeldingen krijg, vermoed ik dat de harde schijven niet het probleem zijn
Omdat ik de hardware niet heb aangepast en geen nieuwe drivers heb geïnstalleerd, omdat ook de drivers van de Windows Vista dvd foutmeldingen niet voorkomen, vermoed ik dat het niet de drivers zijn.
Blijft over:
moederbord, processors, grafische kaart of het geheugen.
Ikzelf verdenk het geheugen, gezien de foutmeldingen, maar volgens mij is niets zeker.
Ik heb geen ander DDR2 geheugen om te testen, evenmin een ander Mobo, grafische kaart die op dit mobo past of processor die op het mobo past.
Ik zou dus graag willen weten voordat ik ga vervangen wat de oorzaak van de foutmeldingen is. Maar ik kom niet verder. 8)7

Kan een van jullie hier je licht over laten schijnen?

Verwijderd

Ik zou persoonlijk eerst even een paar passes memtest86 laten draaien...ruikt naar defect geheugen.

Verwijderd

Topicstarter
net pc weer teruggezet op zijn plek, nadat ik voor het laatst geheugens had gewisseld (en toen weer BSOD's kreeg).
En toch nog even geprobeerd aan te zetten.
En zowaar: hij start door, zonder BSOD.
Hoe kan dat nou??????
Hij doet het nu wel, maar ik heb weinig vertrouwen in de stabiliteit. Zal het toch het geheugen zijn????

Verwijderd

Even Memtest86+ draaien en anders Hangen en Opstartproblemen troubleshooter :)

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:00:
Ik zou persoonlijk eerst even een paar passes memtest86 laten draaien...ruikt naar defect geheugen.
nu ik for the time being in vista zit, ga ik dat zeker doen.
Maar als je zelfs via een opstart dvd niet in je systeem komt, wordt dat moeilijk...
Ik zal laten horen wat eruit komt.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
is je WCD goed geaard? kun je een andere voeding testen?

you had me at EHLO

Verwijderd

Topicstarter
TheNymf schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:05:
is je WCD goed geaard? kun je een andere voeding testen?
yip, alles zit goed aangesloten op de aarde en aarde stekkers worden gebruikt.
Ben nog even bezig met de mem86 test als cd image te branden.
Als het het geheugen niet is, hoor je het.

Verwijderd

Topicstarter
wat ik raar vindt is het volgende:
Memtest geeft het volgende aan:
Intel Core 2 2133 MHz
L1: 64 K 34973 MB/s
L2: 4096 K 14918 MB/s
Memory: 1023 M 2527 MB/s
chipset:

Maar volgens mij moet mijn geheugen niet 1023 zijn, maar het dubbele... Toch???
Hij is nu bij test #6, tot nu toe geen fouten. (dus processor is in orde...., dat was toch als memtest 5 fout was). ;)

Verwijderd

Topicstarter
3 passes memtest, 0 fout.
Weet iemand waarom er de helft van het ingeplugde geheugen staat. Weet iemand waarom?

• ZalmanLuci
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-02-2025
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:50:
3 passes memtest, 0 fout.
Weet iemand waarom er de helft van het ingeplugde geheugen staat. Weet iemand waarom?
Kan zijn dat één van de reepjes niet goed in één van de bankjes zit, druk ze allemaal nog even aan en kijk of hij dan wel de juiste waarde aangeeft.

Verwijderd

Topicstarter
ZalmanLuci schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 00:33:
[...]

Kan zijn dat één van de reepjes niet goed in één van de bankjes zit, druk ze allemaal nog even aan en kijk of hij dan wel de juiste waarde aangeeft.
sorry voor de late reactie (mooi weer buiten)
Inderdaad: een van de reepjes zat niet goed. Drukte hem aan en bingo: bios gaf weer 2 Gig aan. Maar gelijk weer crashes. Nu memtest gedaan en hij vloog bij test 2 al in de fout, test 3 kwam hij niet door. Haal ik het reepje eruit dat eerst niet goed zat en hij draait weer, zij het op half vermogen.
Ga maar twee nieuwe reepjes erbij kopen (is nu toch weer goedkoper dan een jaar geleden).
Dacht dat Kingston goed was, maar een jaar voor geheugen vind ik niet echt veel.

Bedankt voor jullie hulp. Heb de vinger op de zere plek kunnen leggen.
Pagina: 1