Zelfbouw is natuurlijk een optie, als ik handig was en tijd had.
Ik ga er wel naar kijken dus dank!
AtomicShockwave schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:20:
[...]
Nobel hoor!, echter wel een beetje naief imo.
Prima dat je je in wilt zetten voor het milieu, maar als je een statement wilt maken door kunstsstoffen te negeren, dan ben je 50 jaar te laat.
Bovendien zijn er al heel wat redelijk goed recycleerbare plasticsoorten, denk aan de pet-fles. Voorbeeldje: een aardewerk mok is pas beter voor het milieu (tov wegwerpbeker) als je deze 1400x hebt uitgewassen en hergebruikt.
En als het milieu je echt aan het hart gaat kun je misschien beter ergens anders beginnen. Want of je het leuk vind of niet, die olie wordt zonder jouw ook wel opgestookt. Je geeft zelf al aan "wat kan 1 iemand betekenen". Nou een iemand kan genoeg betekenen, maar er zijn toch wel betere en vooral makkelijkere manieren te bedenken dan uit principe een van de meest gangbare constructie materialen te laten liggen. Op deze manier doe je toch niet meer dan het jezelf heel moeilijk maken, en jezelf voorhouden dat je iets goeds doet?
Wellicht offtopic, maar ik vind dit wel een interessant discussiepunt.

Ik vind het ook een mooi discussiepunt en van mij dat topic erg die kant opgaan hoor.
Beetje naief? nee hoor pragmatisch en reeel.
Je neemt dingen aan.
In het Engels: to assume.
Ken je de grap: to assume makes an ASS out of U and ME?
Want als jij zegt dat ik beter ergens anders kan beginnen wil ik graag tips van je.
Wat kan ik zonder gelijk duizende euros in zonnepanelen of windmolens te stoppen (komt op termijn zeker) nog meer doen dan:
Isoleren huis, waterbesparende douchekoppen die sterke stralen geven gebruiken, alles voorzien van spaarlampen (zelfs de 150W halogeen breedstralers zijn vervangen door spaarlampen van conrad), minimaal met de auto (vorig jaar slechts 1300km!), als de auto zeer vies is enkel even schoonspuiten bij het tankstation ipv een beurt wasstraat, energiebeheer van pc scherp instellen en alle stroom eraf bij uitschakelen, zo zuinig mogelijke hardware in de pcs hier (MiniITX en M-ATX met onboard GPU en notebooks), slimme kamerthermostaten en op elke radiator een thermostatische knop, zomers totaal uitschakelen verwarmingsdeel boilers, 'swinters eerst dikkere kledij aan en dan de verwarming pas hoger, groenten die rauw kunnen niet koken, waar mogelijk zelf het eten plukken of bij boeren halen, weinig tot geen vlees eten, zoveel mogelijk lokaal geproduceerde goederen gebruiken en kopen (dus eten maar ook andere dingen), zoveel mogelijk de spullen die gekocht moeten worden zonder verpakking (bv tomaatjes uit de bak pakken en niet die voorverpakte, eigen tassen mee voor boodschappen, soms krijg je tasjes en die gebruik ik dan weer voor groenten bij supermarkt), geen chemische spullen gebruiken ter schoonmaak (maar azijn, bakpoeder, citroen en wasnoten), spullen eerst pogen te repareren of deel elementen vervangen ipv nieuw kopen, klasse AA(+/++) witgoed gebruiken, kwaliteitspeelgoed kopen voor de kleine dat lang meegaat en bij een ander nog een tweede en derde leven krijgt.
Alle beetjes helpen.
Natuurlijk helpen een boel beetjes meer.
Een beetje lethargisch gaan zitten is niets voor mij. Ik probeer te doen wat ik kan.
Niet om de aarde te redden, dat is een drogreden.
De aarde redt zichzelf wel, die draait nog wel een tijdje door en als de zon eens een keer klaar is dan is het met de aarde ook gedaan, simpel.
Je weet dat je huis waarschijnlijk over een jaar of 200 niet meer staat (al is het onze al 100 dus ook dat weet je nooit

) maar dat weerhoud je er hopelijk niet van het wel schoon te houden, gewoonweg omdat het dan leefbaarder is en je kwaliteit van leven niet omlaag gaat.
Zo zie ik dit ook, bovenstaande dingen kosten mij geen enkele moeite en geven soms zelfs een gevoel van voldoening, prima toch? Hopelijk hebben meer mensen dat en als iedereen het zou hebben dan zou het opeens wel een voelbaar/merkbaar verschil gaan geven.
In de afgelopen jaren kwam men erachter dat er iets was als global dimming, een gevolg van de vervuilende acties van de westerse mens. Dat heeft miljoenen mensen het leven gekost, toch hoor je er zeer weinig over. Reden, ten eerste is nuance voor wss de meeste wereldburgers erg moeilijk en nu de kaarten geschud zijn en er op global warming is ingezet zouden veel mensen het global dimming wel als een oplossing voor de warming kunnen zien (wat het natuurlijk alleen op het eerste zicht lijkt omdat het dimmen het warmen tegen heeft gehouden of vertraagd heeft) en global dimming is al veel minder geworden door veranderingen die we al gemaakt hebben.
.
Klimaatsveranderingen buiten het global dimming zijn zeer moeilijk aan de mens toe te schrijven, wel of niet, het hangt er volkomen vanaf wie je het vraagt, door wie wordt diegene betaald en wat de belangen van die persoon zijn.
Maar dat doet eigenlijk helemaal niet terzake.
Als je weet dat er stukken zee zijn waar grote wolken van afgedankt plastic drijven (kleine plasticdeeltjes), dead zones dus. En als je daarnaast weet dat plm 10% van al het oliegebruik zit in de kunststoffen dan zie je gewoon dat het niet kuis is zoals het gaat en als je dan een steentje bij kan dragen, hoe klein dan ook en het kost je geen moeite, dan zie ik geen reden om dat niet te doen.
Dus als ik een speakersetje koop (ja lui en gemakzuchtig, ik heb geen zin telkens de adapter van het youtubesetje achter de kast vandaan te vissen en mee te slepen) dan het liefst iets dat geen plastic heeft als dat er is en dat is er.
Oh ja ik heb net een Z3 setje via marktplaats gescoord, goed dus, een product een tweede leven geven, no waste.
En in het kader van milieu wil ik de volgende stappen nemen:
Korte termijn: alle verlichting vervangen door LED op 1 computervoeding, dan moet als alles aanstaat het met minder dan 300 w kunnen. Dit is niet heel erg kostbaar en een leuk project.
Mid lange termijn: het regenwater per etage opvangen in een reservoir (met overloop waardoor de etages eronder ook krijgen) en de huisige sortbakken toilet aanpassen zodat er een grote uitmonding van dhet betreffende reservoir is naast de normale wateraansluiting. als de uitloop veel groter is dan het 10mm pijpje waardoor het water nu komt kan je wel tot 90% van het water in de sortbak laten bestaan uit regenwater, waar geen zuivering en transport in zit en bijhorende energie.
Ook dit is niet heel erg duur, duurder dan korte termijn. Maar ook een zeer leuk project al moet vooral de fundering en het huis dan goed onder de loep genoemen worden, want ik denk aan plm 200 ltr per toilet en het gaat om 5 toileten, recht boven elkaar, een extra gewicht van minimaal een ton dus in een oud huis. Hier zijn dus wat complicaties te verwachten, maar goed problemen zijn er om opgelost te worden.
Mid lange tot lange termijn: zonnepanelen en windmolens (meervoud want ik heb kleine op het oog) op ons huis zodat we nog beter bezig zijn dan nu de energie af te nemen bij Echte Energie.
Bij plaatsing energiecentrale

op het dak de volgende afweging maken op basis van berekeningen over opbrengst:
Ofwel overal de CV vervangen door electrische vloerverwarming (bij voldoende opbrengst alles moet er op kunnen draaien ook electrisch koken)
Ofwel in een nu ongebruikte kelder een warmtepomp installeren voor de verwarming.
Dit doe je niet alleen voor de wereld maar ook voor meer zelfstandigheid. Energieprijzen heb je zelf niet in de hand en als het echt gaat stijgen kan je er zelfs geld aan verdienen bij voldoende capaciteit (er is op het dak ongeveer 30m2 zonnepaneel te plaatsen als we een dakterras willen (over een hoek dus dat is gelijk een soort "schutting" voor privacy tov de buurtjes die al een dakterras hebben) en 70 als we dat toch niet willen.)
MIsschien moet ik verder gaan, ik zal er eens zeer goed over denken hoe.
Dus mods, svp niet sluiten, want het punt zelfbouw kan nog veel opleveren en ook een discussie over groen is echt leuk en beschouw ik niet als off maar juist als zeer on topic.
[
Voor 21% gewijzigd door
Silent7 op 23-07-2008 22:12
]