Microfoon voor vocal thuis gebruik

Pagina: 1
Acties:

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:20
Ik ben het blikkerige geluid en de ruis van m'n huidige el-cheapo microfoons zat en zou best een microfoon aan willen schaffen alleen het grote assortiment aan microfoons doet mij duizelen als ook soms de prijzen :-)

Ik wil graag een microfoon voor vocals. Misschien iets typischer om mijn stem vast te leggen tijdens mijn false zang pogingen op te nemen. Een mooi neven doel zou zijn dat de microfoon ook te gebruiken is voor Skype bijvoorbeeld. Verschil tussen beide situaties is dan denk ik dat in situatie één de mic dichtbij de mond staat en in situatie twee op zo'n 50 tot 70 cm. Maar de reden tot aanschaf is dus scenario één.

Ik als leek heb nu begrepen dat:
- je een dynamische mic moet gebruiken voor live performance omdat deze robuust zijn en volgens mij ook omdat een dynamische mic beter is om vast te houden.
- een condensator mic moet gebruiken in "studio's" en dat er klein en groot membraam condensator mics zijn.
- je hebt mini-jack en XLR en dynamische mics kun je met een omzet kabeltje probleemloos op b.v. de mic in van een geluidskaart plaatsen en een condensator mic kan dit niet.

Mijn toepassing zou mijn hobbykamer zijn. Een mini studio dus ofzo :-)

Vraag 1:

Ik heb begrepen dat condensator mics erg geloevig zijn. Betekend dit dat als "verre" achtergrond geluiden erg goed opgepikt worden of wordt hier het frequentie bereik bedoelt of misschien wel beiden?

Vraag 2:

Wanneer gebruik je een condensator microfoon? Gebruik je dit voor instrumentale recordings of voor vocals en doe je dit dan met een klein of groot membraan condensator mic?

Vraag 3:

Ik neig dus naar een oplossing van een dynamische microfoon met een omzet kabel naar mini-jack (mits nodig) en deze pas ik toe in een vaste opstelling naar een PC voor vocals met een grote kans op "verre" achtergrond geluiden dit ik liever niet geregistreerd wil hebben.

Vraag 4:

Welk type mic (dynamisch of condensator) kun je in een ruimte met wat achtergrond geluid beter gebruiken?

Vraag 5:

Als ik een (goedkope) condensator mic vergelijk (zoals een Behringer C-3 €69) met een iets duurdere dynamische mic (zoals een Shure SM 58 €99) welke geeft voor mij dan een beter geluid?

Ramon Smits

Verwijderd

Ik zal proberen met mijn nietige kennis van de audio wereld in het segment opnemen je vragen te beantwoorden ;) :+

Vraag 1:
Idd, Cond. mic's zijn erg erg gevoelig. "verre" achtergrond geluiden die je evt kan dus opvangen met deze type mic zijn in de range van de ventilatoren in je pc, tot het gekraak van je voeten op de vloer. Ook worden de freq van een stem "beter" weergeven dan een dyn. mic, ook door zijn gevoeligheid.
Cond. mic's zijn ook compleet niet gemaakt om te gebruiken in heel erg lawaarige omgevingen, genre concerten :+ , maar in studio's met een evt vocalbooth waar je dus echt "bijna" niks hoort dan alleen de stem/instrument.

Vraag 2:
Je gebruikt Cond. mic's zoveel als bij stem opname als bij gitaar opname's of piano etc etc. Meestal bij onversterkte instrumenten. Maar ik track/record ook heavy gitaar versterkers met een cond. mic maar dan meestal van een afstand a 1m+, anders ligt mijn capsule van de mic straks 2meter uit mijn mic...

Vraag 3:
Idd is het in jouw positie beter te kijken naar een dyn. mic, bij een cond.mic moet je ook weer een voorversterker hebben met 48v phantom voeding en evt (wel zo goed) een gain regelaar erop).
Een goeie keuze die al jaren vaak wordt geven is de Shure SM58 (zang) of Shure SM57 (instrumentaal) maar dan wel met evt een plopfilter er voor.

Vraag 4:
Geen cond.mic, dus dyn. mic en zie vraag 3 :)

Vraag 5:
Shure SM58 in alle wegen. Een goeie cond.mic plus pre-amp met een goeie kwaliteit verhoudingen zit je al gauw kwa instap prijs rond 300/400 euro en dat kan gerust oplopen naar 20.000euro voor een setje :)

Nog meer vragen :)?

• exyll
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-01 21:20
Bedankt voor al je antwoorden.. very much appreciated :-).

Enige onbeantwoorde is nog... wanneer een klein membraam en wanneer een groot membraam microfoon.

Denk dat ik maar zo'n Shure SM 58 ga scoren.

Ramon Smits

Verwijderd

Dat verschilt nogal per bron. Kleine memb. is meestal sneller in reponse en heeft minder last van plops en S, T . Soms wordt een klein memb meestal erg verkozen tijdens het rappen. Maar dit hoeft helemaal niet zo tezijn. Voor evt viool en piccolo's is een kleinmembraam erg fijn.
Groot memb. heeft een grotere opp, meer detail wat minder snelheid (wat bij duurdere zoals Nuemann en AKG 4000+b serie zowat niet meer aan de orde is, om maar even voorbeelden tegeven) maar sneller problemen met oversturing en S, T , plops... en sneller omgeving geluiden erbij.
Verschil in Cond. mic's kunnen zo groot zijn door kleine veranderingen in de onderdelen die er in worden gebruikt, dat het gewoon meestal kwa opnamen uitproberen is welke mic het beste werkt.

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:19:
Ik zal proberen met mijn nietige kennis van de audio wereld in het segment opnemen je vragen te beantwoorden ;) :+

Vraag 1:
Idd, Cond. mic's zijn erg erg gevoelig. "verre" achtergrond geluiden die je evt kan dus opvangen met deze type mic zijn in de range van de ventilatoren in je pc, tot het gekraak van je voeten op de vloer. Ook worden de freq van een stem "beter" weergeven dan een dyn. mic, ook door zijn gevoeligheid.
Cond. mic's zijn ook compleet niet gemaakt om te gebruiken in heel erg lawaarige omgevingen, genre concerten :+ , maar in studio's met een evt vocalbooth waar je dus echt "bijna" niks hoort dan alleen de stem/instrument.
De hoeveelheid achtergrondgeluid die er wordt opgepakt heeft niets te maken met condensator of dynamisch, maar alles met de richtkarakteristiek van een microfoon. Een SM58 is net als veel condensatormics een microfoon met een nierkarakteristiek (eng: cardioid). Dit wil zeggen dat geluid dat van opzij en van achter komt, minder hard wordt opgenomen dan geluid recht van voren. In jouw geval betekent dat waarschijnlijk dat je je computerfans minder oppakt, alsmede de akoestiek van je kamer. Het grootste verschil tussen dynamische en condenstormics is toch wel het frequentiebereik. Een condensator pakt doorgaans veel meer hoge tonen op dan een dynamische mic. Dynamische mics klinken daarom vaak wat doffer. Dit maakt condensators ook voor een veelheid aan applicaties geschikt.
Vraag 2:
Je gebruikt Cond. mic's zoveel als bij stem opname als bij gitaar opname's of piano etc etc. Meestal bij onversterkte instrumenten. Maar ik track/record ook heavy gitaar versterkers met een cond. mic maar dan meestal van een afstand a 1m+, anders ligt mijn capsule van de mic straks 2meter uit mijn mic...
Als je hem er op 1 cm voor zet moet er ook niks aan de hand zijn hoor, anders heb je of een baggermicrofoon òf geen buren meer ;)
Vraag 3:
Idd is het in jouw positie beter te kijken naar een dyn. mic, bij een cond.mic moet je ook weer een voorversterker hebben met 48v phantom voeding en evt (wel zo goed) een gain regelaar erop).
Een goeie keuze die al jaren vaak wordt geven is de Shure SM58 (zang) of Shure SM57 (instrumentaal) maar dan wel met evt een plopfilter er voor.
waarbij het handig is om te weten dat er in een SM58 al een plopfilter zit.
Vraag 4:
Geen cond.mic, dus dyn. mic en zie vraag 3 :)
maakt dus totaal niets uit. Ik zou voor een condensator gaan.
Vraag 5:
Shure SM58 in alle wegen. Een goeie cond.mic plus pre-amp met een goeie kwaliteit verhoudingen zit je al gauw kwa instap prijs rond 300/400 euro en dat kan gerust oplopen naar 20.000euro voor een setje :)
Als je een beetje kwaliteit opnamen wilt zul je toch gewoon een los geluidskaartje moeten kopen, die minijack inputs zijn echt gemaakt voor die huis- tuin en keukenmicrofoontjes die je wel vaker ziet. Voordeel van een los kaartje is ook nog eens dat je vrij bent in je keuze tussen condensator of dynamisch, aangezien geluidskaarten met microfoonpreamp doorgaans ook fantoomvoeding geven (benodigd voor condensatormics).

De beste oplossing in jouw situatie is echter deze microfoon. Een spotgoedkope condensatormic met USB-aansluiting. De microfoon trekt zijn voeding dus ook uit de USB-poort. Je hebt ook geen geluidskaart meer nodig. Dit is echt ideaal voor wat jij wilt en ik heb hem wel eens gebruikt: de geluidskwaliteit volstaat zeker voor wat jij nu van een microfoon verwacht :)

als antwoord op je vraag over het verschil tussen groot- en kleinmembraanmicrofoons: hoe kleiner het membraan van een microfoon, hoe minder massa, hoe sneller het kan bewegen, hoe beter hoge frequenties kunnen worden opgenomen. Voor spraakopnamen worden meestal grootmembraam mics gebruikt, kleinmembraan is vaak goed te benutten voor opnamen van percussie en strijkinstrumenten :) d'oh, zie net dat mauce dat ook al verteld had

edit: ik zit nog even te gluren en bij feedback kost dat ding nog maar 79,- :P Geen vragen meer stellen, meteen kopen! 8)

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 04:57:
[...]

De hoeveelheid achtergrondgeluid die er wordt opgepakt heeft niets te maken met condensator of dynamisch, maar alles met de richtkarakteristiek van een microfoon. Een SM58 is net als veel condensatormics een microfoon met een nierkarakteristiek (eng: cardioid). Dit wil zeggen dat geluid dat van opzij en van achter komt, minder hard wordt opgenomen dan geluid recht van voren. In jouw geval betekent dat waarschijnlijk dat je je computerfans minder oppakt, alsmede de akoestiek van je kamer. Het grootste verschil tussen dynamische en condenstormics is toch wel het frequentiebereik. Een condensator pakt doorgaans veel meer hoge tonen op dan een dynamische mic. Dynamische mics klinken daarom vaak wat doffer. Dit maakt condensators ook voor een veelheid aan applicaties geschikt.

[...]

Als je hem er op 1 cm voor zet moet er ook niks aan de hand zijn hoor, anders heb je of een baggermicrofoon òf geen buren meer ;)
[...]

waarbij het handig is om te weten dat er in een SM58 al een plopfilter zit.
[...]

maakt dus totaal niets uit. Ik zou voor een condensator gaan.
[...]

Als je een beetje kwaliteit opnamen wilt zul je toch gewoon een los geluidskaartje moeten kopen, die minijack inputs zijn echt gemaakt voor die huis- tuin en keukenmicrofoontjes die je wel vaker ziet. Voordeel van een los kaartje is ook nog eens dat je vrij bent in je keuze tussen condensator of dynamisch, aangezien geluidskaarten met microfoonpreamp doorgaans ook fantoomvoeding geven (benodigd voor condensatormics).

De beste oplossing in jouw situatie is echter deze microfoon. Een spotgoedkope condensatormic met USB-aansluiting. De microfoon trekt zijn voeding dus ook uit de USB-poort. Je hebt ook geen geluidskaart meer nodig. Dit is echt ideaal voor wat jij wilt en ik heb hem wel eens gebruikt: de geluidskwaliteit volstaat zeker voor wat jij nu van een microfoon verwacht :)

als antwoord op je vraag over het verschil tussen groot- en kleinmembraanmicrofoons: hoe kleiner het membraan van een microfoon, hoe minder massa, hoe sneller het kan bewegen, hoe beter hoge frequenties kunnen worden opgenomen. Voor spraakopnamen worden meestal grootmembraam mics gebruikt, kleinmembraan is vaak goed te benutten voor opnamen van percussie en strijkinstrumenten :) d'oh, zie net dat mauce dat ook al verteld had

edit: ik zit nog even te gluren en bij feedback kost dat ding nog maar 79,- :P Geen vragen meer stellen, meteen kopen! 8)
- Dus wel een cond. mic heeft een hoger gevoeligheid dan een dyn.mic waar door dus meer "detail/ruis wat je het ook wil noemen" rondom opgevangen wordt. En natuurlijk speelt de richtkarakteristiek mee. En dat een dyn.mic doffer klinker als een cond. mic... jah met blokker spul maar met neumann bcm 705 zeker niet en de SM7B klinkt donker. bref zal wel smaak zijn.

- Hahaha idd jah, heb geen buren hier in paris :). Maar ga jij maar eens een Orange Top+Cabinet op 40procent formule opnemen met cond. mic genre U84 of SE 3500 op -1meter... dan sloop je gewoon mic, ook al klipt het niet in je channelstrip.

- Ik had over een de SM57 die dus geen plopfilter heeft en dat je heb dan nog ook kan gebruiken om andere dingen op te nemen dan alleen je stem ;)

- Ik vind het wel degelijk iets uitmaken... Meestal moet je ook nog eens bij een cond.mic vaak het geluid bewerken a, compressie, eq.

- Helemaal mee eens, compleet vergeten dat hij een standaard geluidskaart/interface heeft. En idd voor 80euro prima ding.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 13:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:01:
[...]

- Dus wel een cond. mic heeft een hoger gevoeligheid dan een dyn.mic waar door dus meer "detail/ruis wat je het ook wil noemen" rondom opgevangen wordt. En natuurlijk speelt de richtkarakteristiek mee. En dat een dyn.mic doffer klinker als een cond. mic... jah met blokker spul maar met neumann bcm 705 zeker niet en de SM7B klinkt donker. bref zal wel smaak zijn.
Ik heb de vrijheid genomen wat te generaliseren omdat mijn opmerking redelijk correct is als we kijken naar wat de TS gaat besteden. Als jij er professionele broadcastmicrofoons bij haalt zijn er vast wel voorbeelden te vinden waar het tegendeel waar is idd ;)
- Hahaha idd jah, heb geen buren hier in paris :). Maar ga jij maar eens een Orange Top+Cabinet op 40procent formule opnemen met cond. mic genre U84 of SE 3500 op -1meter... dan sloop je gewoon mic, ook al klipt het niet in je channelstrip.
Een 3500 heeft geen moeite met 135 dB SPL. Je set zal vast hard gaan, maar ik zou die microfoon gewoon neerzetten waar je de beste sound hebt en me niet druk maken over membramen die gesloopt worden :)
- Ik had over een de SM57 die dus geen plopfilter heeft en dat je heb dan nog ook kan gebruiken om andere dingen op te nemen dan alleen je stem ;)
Dat ontken ik niet ;) Ik denk ik meld het even voordat de TS een plopkap voor een SM58 gaat proberen te vinden :+
Als je de optie wilt om meer op te nemen dan alleen stem zou ik overigens zeker voor een condensatormic gaan.
- Ik vind het wel degelijk iets uitmaken... Meestal moet je ook nog eens bij een cond.mic vaak het geluid bewerken a, compressie, eq.
Tja, je kunt zo ver gaan als je wilt uiteraard...
- Helemaal mee eens, compleet vergeten dat hij een standaard geluidskaart/interface heeft. En idd voor 80euro prima ding.
Je hoort het, kopen! :P
En nee, ik verdien er niets mee als jij iets van Samson koopt O-) Volledig onafhankelijk advies, ik stuur de rekening wel ;)
Pagina: 1