Toon posts:

Standaard case fans vervangen of niet?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn computer eens verwennen met enkele upgrades.
Zo draait mijn E6600 nog steeds met de stockfan, dus die mag wel eens vervangen worden.

Nu vraag ik me af of het ook veel zin heeft (m.b.t. beter airflow, minder geluid) om mijn casefans te vervangen. Ik heb een Thermaltake Soprano kast. Een kwalitatief goede kast, dus volgens mij zijn de standaard fans geen bagger (1400rpm, 21dBA).

Nu heb ik gelezen dat de Noctua fans zeer goed (als beste) beoordeeld worden.
Mijn vraag is of er werkelijk veel verschil is tussen die en de standaard fans die er nu inzitten.

Binnen de Noctua 120mm's heb ik de keus uit
de NF-S12-800 en de NF-S12-1200.
De 800 draait op 800rpm, 8dBA en de 1200 op 1200 rpm, 17 dBA.

Wat zou dan wijsheid zijn? Ik overclock niet. Wil zo stil mogelijk zijn, maar moet niet ten koste gaan van de prestaties en duurzaamheid van mijn hardware.

Verwijderd

Als je zorgt dat je vooral je hitte goed kunt afvoeren met een stille grote fan 120mm of meer, dan ben je er al. Je zou ipv de stock koeler een Zalman 9700NT op je CPU kunnen schroeven. Die houdt mijn E6600 al 2 jaar keurig koel op de stilste stand, en dat terwijl mijn CPU op 3.3GHz draait.

Een voeding met 120mm fan of groter, en een stille 120mm voor als je daar je HDD hebt hangen, dan is het wel genoeg. Zeker zonder een paar dikke videokaarten. Maar de outtake fan is belangrijker. Liefst direct achter je CPU-koeler. Zoals die Zalman .. dan staan ze in lijn en wordt de warme lucht meteen afgevoerd. Lichte onderdruk in je systeem is ideaal. Verse lucht komt echt wel binnen via kieren en gaten.

8dB en 17dB is allebei zo goed als onhoorbaar. Je moet alleen zorgen dat er geen resonantie plaatsvindt naar de behuizing toe.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 13:37 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:30:
Als je zorgt dat je vooral je hitte goed kunt afvoeren met een stille grote fan 120mm of meer, dan ben je er al. Je zou ipv de stock koeler een Zalman 9700NT op je CPU kunnen schroeven. Die houdt mijn E6600 al 2 jaar keurig koel op de stilste stand, en dat terwijl mijn CPU op 3.3GHz draait.

Een voeding met 120mm fan of groter, en een stille 120mm voor als je daar je HDD hebt hangen, dan is het wel genoeg. Zeker zonder een paar dikke videokaarten. Maar de outtake fan is belangrijker. Liefst direct achter je CPU-koeler. Zoals die Zalman .. dan staan ze in lijn en wordt de warme lucht meteen afgevoerd. Lichte onderdruk in je systeem is ideaal. Verse lucht komt echt wel binnen via kieren en gaten.

8dB en 17dB is allebei zo goed als onhoorbaar. Je moet alleen zorgen dat er geen resonantie plaatsvindt naar de behuizing toe.
De Soprano heeft standaard een intake en exhaust van 120mm (1400 rpm, 21 dBA).
Mijn vraag is of het nut heeft om deze te vervangen voor bijvoorbeeld die Noctua's?

(afgezien van de CPU cooling, waar een arctic freezer of bijvoorbeeld jouw Zalman op komt)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 14:07 ]

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:06:
[...]

De Soprano heeft standaard een intake en exhaust van 120mm (1400 rpm, 21 dBA).
Mijn vraag is of het nut heeft om deze te vervangen voor bijvoorbeeld die Noctua's?
ik heb ze allebei uit de soprano gehaald en er twee ingestopt die 14dba doen op 1400 rpm.
deze 1400 rpm heb ik teruggeregeld via mobo op 500 rpm en auto oplopend als temps hoger worden.

Verwijderd

Topicstarter
jejeh schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:30:
[...]

ik heb ze allebei uit de soprano gehaald en twee ingestopt die 14dba doen op 1400 rpm.
deze 1400 rpm heb ik teruggeregeld via mobo op 500 rpm en auto oplopend als temps hoger worden.
En is dat een grote verbetering?

• jejeh
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:42
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:32:
[...]

En is dat een grote verbetering?
tov van de orginele fans wel.no noise
Pagina: 1