[Vista] Tweede monitor wordt niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• dennisvz
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 24-02 12:08

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Sinds afgelopen zondag heb ik m'n defecte werkstation gefixt. Nieuw moederbord, processor, voeding, geheugen en videokaart. Ik heb er Vista x64 opgezet (incl. SP1) op gezet. Het probleem:

Ik krijg mijn tweede monitor niet werkend onder Vista. Ik krijg geen foutmelding, maar het lijkt er op dat Windows mijn tweede monitor simpelweg niet ziet. In Device Manager heb ik in het subblokje 'Monitors' maar 1 vermelding staan. Ik heb de ene monitor op D-SUB aangesloten, de andere op DVI-D. De monitor die ik op D-SUB heb aangesloten doet het, de andere niet. Als ik de monitoren qua aansluiting omwissel werkt het (uiteraard) andersom.

De videokaart is een Sapphire ATI HD2400 Pro (PCI-Express). De monitoren zijn twee Samsung Syncmaster 730BF's. Het hoofdscherm werkt goed. Ik heb in eerste instantie de drivers gebruikt die bij de kaart op cd meegeleverd zijn. Daarna heb ik deze verwijderd op de officiële manier (Control Panel > Add/Remove Programs). Daarna Catalyst 8.6 (nieuwste) gepakt, zelfde. Weer verwijderd, 8.5 gedownload en geïnstalleerd, idem. Ik heb ook de drivers geïnstalleerd voor de monitoren.

Mijn vermoeden is dat het probleem zit in de herkenning van Windows van de monitoren. Waarom weet ik niet, maar Vista wil slechts 1 monitor herkennen. In de Desktop Properties wordt een tweede monitor weergegeven, de resoluties die ik daar kan kiezen is 800x600 en 1024x768. Als ik deze wil aanzetten flikkert het scherm een keer en staat de monitor weer uitgezet. Ook via de Catalyst Control Center zie ik maar 1 monitor en krijg ik hetzelfde effect als ik probeer de tweede aan te zetten. Wellicht is het de svid-connector op m'n videokaart?

Krotom, ik heb op dit moment geen ideeën meer. Ik heb tot slot ook geprobeerd om de monitoren pas aan te koppelen op het moment dat Vista is opgestart, maar ook dan wordt slechts 1 monitor herkend. Iemand ideeën?

• -j-k-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 21-11-2025
Je zou eigenlijk de videokaart eens op een andere computer moeten uitproberen. Verder weet ik nog wel dat de "officiële manier" van verwijderen bij de drivers van videokaarten niet alle gegevens weg haalt. Er zijn programma's om de drivers echt te verwijderen, hier heb ik echter geen ervaring mee.

Vimeo, YouTube

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Oke, ik ben nog verder gaan kijken. De videokaart in een andere bak stoppen kan ik niet, want ik heb geen andere bak met PCI-expresssloten waar Vista op kan. Zou het wellicht aan de herkenning van de monitoren liggen?

Een half jaar geleden heb ik een vergelijkbare situatie gehad, maar dan met een HD2600 Pro icm Vista (ton 32 bits). Ook hierbij installeerde de videokaart zich zonder problemen, maar de tweede monitor had er geen zin in.

Een vriend van me adviseerde ook om 's te kijken of ik HydraVision had geïnstalleerd, want dat wilde ook nog eens problemen geven in deze situaties, maar helaas. Het stond er niet op.

Heeft iemand nog andere suggesties?

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Probeer het eens met een monitor, aangesloten op je DVI-aansluiting. Werkt dat, prik dan de tweede (D-sub) erbij. Werkt de DVI al niet, begin dan daar met troubleshooten

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

• asfaloth_arwen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 18:21
Of boot eens van een live cd (recente) zoals Ubuntu 8.04. Als je hier wel gewoon je tweede monitor kunt gebruiken kun je de graka als probleem uitsluiten en is het zeker en driver issue. Ik heb thuis ook een HD2400pro onder Vista enterprise X64, werkt prima. Laatste software van ATI gedownload toendertijd en geinstalleerd. Werkt echter ook al zonder deze software...

Specs

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dennisvz schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:06:
Krotom, ik heb op dit moment geen ideeën meer. Ik heb tot slot ook geprobeerd om de monitoren pas aan te koppelen op het moment dat Vista is opgestart, maar ook dan wordt slechts 1 monitor herkend. Iemand ideeën?
Controleer ook of je wel genoeg stroom levert voor het moederbord en videokaart.
Ik had hetzelfde geintje met een P35 bord, had niks met Windows te maken (snel genoeg te controleren - zelfs in BIOS kon je verschil zien).

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
asfaloth_arwen schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:36:
Of boot eens van een live cd (recente) zoals Ubuntu 8.04. Als je hier wel gewoon je tweede monitor kunt gebruiken kun je de graka als probleem uitsluiten en is het zeker en driver issue. Ik heb thuis ook een HD2400pro onder Vista enterprise X64, werkt prima. Laatste software van ATI gedownload toendertijd en geinstalleerd. Werkt echter ook al zonder deze software...
Zojuist even gedaan, Ubuntu geeft hetzelfde als Windows --> 1 monitor wordt herkend.
alt-92 schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:40:
[...]

Controleer ook of je wel genoeg stroom levert voor het moederbord en videokaart.
Ik had hetzelfde geintje met een P35 bord, had niks met Windows te maken (snel genoeg te controleren - zelfs in BIOS kon je verschil zien).
Even nagekeken, op de videokaart zit geen extra connector voor stroom, hij zou alles vanuit z'n slot moeten krijgen.
Jester.NL schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 10:29:
Probeer het eens met een monitor, aangesloten op je DVI-aansluiting. Werkt dat, prik dan de tweede (D-sub) erbij. Werkt de DVI al niet, begin dan daar met troubleshooten
Ik heb allebei de monitoren na elkaar op de DVI-output van m'n videokaart geprikt en ze doen het beide prima --> defect aan DVI-output op videokaart uitgesloten. Zodra ik de D-SUB-aansluiting als tweede erbij prik op de videokaart wordt er niets 'nieuws' herkend door Windows. Wel verandert iets: het 'no signal'-tekstje op het D-SUB-scherm verdwijnt. Er lijkt dus wel signaal of iets door te komen, maar Windows zelf herkent niets nieuw...

Wacht... ik heb softMCCS op de achtergrond meedraaien, die leest de monitordata raw uit. Die ziet ineens wél twee monitoren nu. Het lijkt te komen doordat het kaartje het alleen snapt als de primaire monitor op DVI-D heb aangesloten. Als ik de primaire monitor op D-SUB zet dan doet-ie het niet. Vaag... ik ga nog even verder experimenteren.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

dennisvz schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 19:12:
Zojuist even gedaan, Ubuntu geeft hetzelfde als Windows --> 1 monitor wordt herkend.
Dus is het hardware :)
Even nagekeken, op de videokaart zit geen extra connector voor stroom, hij zou alles vanuit z'n slot moeten krijgen.
De extra connector bij je PEG slot ook ingeplugd?
Maar dit is echt een hardware/videokaart issue, geen Windows issue, dus ik verplaats je topic naar de bijbehorende afdeling.
WOS > Videoplanken & Beeldkanonnen

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

alt-92 schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:16:
[...]
Dus is het hardware :)

[...]

De extra connector bij je PEG slot ook ingeplugd?
Maar dit is echt een hardware/videokaart issue, geen Windows issue, dus ik verplaats je topic naar de bijbehorende afdeling.
WOS > Videoplanken & Beeldkanonnen
Dit moederbord heeft geen extra connector bij het PCIe x16 slot. Daarbij kan PCIe 2.0 150W leveren, iets wat zo'n 2400je bij lange na niet nodig heeft.
Maar als ubuntu ook ligt te buggen dan is het dus de videokaart lijkt mij, of de monitor wordt simpelweg niet herkend.

Dat videokaartje heeft ook een TVout erop zitten, kun je daar niet een monitor aanhangen? Het zou extreem gaar zijn, maar mogelijk dat de TVout samen met of de VGA of DVI gebruikt kan worden, en deze 2 niet tegelijkertijd.

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Terw_Dan schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 11:23:

Dit moederbord heeft geen extra connector bij het PCIe x16 slot.
Daarbij kan PCIe 2.0 150W leveren, iets wat zo'n 2400je bij lange na niet nodig heeft.
Dat dacht ik ook, maar ik had precies hetzelfde gedonder met een 2400.
Mijn MSI p35 heeft die extra connector dus wel, en na het aansluiten van die connector met een andere voeding was dat probleem ook verholpen.
(de kaart kreeg net genoeg stroom om wel beeld te geven, maar dan 600x800 en héél donker).

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
Oke, we zijn nu weer wat verder.

Ik heb een ander kaartje gekocht, waar een NVIDIA GeForce 8600 GT op zit, met dual DVI plus s-video uit. Vista heeft hier behoorlijk veel moeite mee. Ik heb beide monitor op DVI zitten, maar zonder de monitordrivers geïnstalleerd te hebben zie ik dit in de Device Manager:

- Monitors
--- Generic Non-PnP Monitor
--- Generic PnP Monitor

Het lijkt er dus op dat hij een van de twee monitoren als een non-PnP monitor ziet, terwijl ze beide volledig identiek zijn. Beide met DVI aangesluiten, beide Samsung Syncmaster 730BF. Ook als ik de drivers er voor installeer (en dan de Digital versie van de driver, omdat ik DVI heb aangesloten), dan zegt-ie wel dat ze beide Digital zijn, maar er doet er altijd maar eentje.

DVI-kabel omdraaien geeft weinig verschil, behalve dat het beeld dan op de andere monitor komt. Kan iemand mij uitleggen waarom Windows Vista mij vertelt dat ik 1 Generic Non-Pnp Monitor heb terwijl ze beide als DVI zijn aangesloten?

/edit: ik heb nu dezelfde Ubuntu live-cd van eerder in dit topic opgestart, en ook deze herkent maar 1 (!) monitor... ik krijg het gevoel dat het niet aan de drivers of aan Windows ligt, maar meer aan de videokaart of iets anders H/W-gerelateerd...

[ Voor 11% gewijzigd door dennisvz op 07-08-2008 21:26 ]

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-04 16:45

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb exact dit probleem ook gehad. In het register kun je een flag omzetten om de detectie opnieuw te forceren. Ben even aan het zoeken.

Je kan ook proberen de DVI kabels uit je PC te trekken en 5 minuten te wachten (met de PC aan).

-- edit --
Ik heb geen Vista, maar in XP staat het hier:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Video\{what-ever-your-device-is}\0000]

Zet DevicesConnected op 0 voor auto detect of op 0x30000 voor 2x DVI.

Misschiem moet je even opnieuw opstarten.

[ Voor 36% gewijzigd door TheBorg op 07-08-2008 21:42 ]

• dennisvz

dennisvz

Intentionally left blank

Topicstarter
TheBorg schreef op donderdag 07 augustus 2008 @ 21:26:
Ik heb exact dit probleem ook gehad. In het register kun je een flag omzetten om de detectie opnieuw te forceren. Ben even aan het zoeken.

Je kan ook proberen de DVI kabels uit je PC te trekken en 5 minuten te wachten (met de PC aan).

-- edit --
Ik heb geen Vista, maar in XP staat het hier:

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\ControlSet001\Control\Video\{what-ever-your-device-is}\0000]

Zet DevicesConnected op 0 voor auto detect of op 0x30000 voor 2x DVI.

Misschiem moet je even opnieuw opstarten.
Bovenstaande geprobeerd, niet geholpen. Intussen heb ik er XP x64 opgezet, in de hoop dat deze het wel beter zou doen. Helaas: 1 analog display en 1 digital display erbij. ;(

Maar... als ik die tweede monitor met een DSUB-kabel aansluit op de videokaart met aan de kant van de vidokaart een DSUB-naar-DVI-omzetblokje dan doet-ie het wél! Sterker nog, de NVIDIA Control Panel zegt dan 2 Samsung Syncmasters te hebben gevonden.

Ik heb nu iig beeld op beide monitoren, en met de autosettings van de monitor voor analoge signalen heb ik op de tweede monitor vrij goed beeld. Echter, ik snap niet hoe dit komt. Zou het de DVI-kabel zijn? Of toch de monitor?

• omgwtfbbq
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 18-05 20:15
Er staat me vaag iets bij dat sommige videokaarten geen Dsub en DVI tegelijk kunnen aansturen. Maar kan zijn dat ik dat fout heb...

• WeeJeWel
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15-05 11:47
omgwtfbbq schreef op vrijdag 08 augustus 2008 @ 11:17:
Er staat me vaag iets bij dat sommige videokaarten geen Dsub en DVI tegelijk kunnen aansturen. Maar kan zijn dat ik dat fout heb...
In dat geval hadden ze beter 2xDVI met een verloopstekkertje kunnen leveren lijkt me?

Homey — Critics are those without skills to create.

Pagina: 1