KPN niet (helemaal) klaar voor migratie Tiscali

Pagina: 1
Acties:

• tieper
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 30-08 16:03
Hallo,

Ondertussen is de migratie van Tiscali naar KPN al weer een paar weekjes "achter de rug". Tijdens de hele verhuizing zijn ons een paar zaken (storende) opgevallen, die kpn niet op kon of wilde lossen.
  • CNAMES werken niet onder het nieuwe hostingplatform van KPN, hoewel dit wel aangepast/aangemaakt kan worden via de managementconsole voor de website
  • A-Records, anders dan die al standaard zijn aangemaakt werken ook niet.
  • Hierdoor is het dus vrijwel onmogelijk om aan één website meerder domeinnen te koppelen waarbij alle pagina's via meerder domeinen oproepbaar zijn. KPN kwam met de suggestie om de domeinnaamregistratie om te zetten in hostingcontracten en dan het mod_rewrite te gaan werken :-)
  • Via een FTP account mag je maar 1 keer ingelogd worden, lastig met ftp clients die meerdere sessie openen of als je met meer dan 1 persoon tegelijk inlogd op een website.
  • Domeinnaamregistraties die "geparkeerd" staan, laten standaard een zgn pem-openingspagina van parallels software zien, KPN is normaal gesproken behoorlijk strikt op haar huisstijl.
Het is niet allemaal kommer en kwel, de managemant console die KPN bij hun webhosting leverd is best handig (afgezien van het DNS deel dat maar half werkt). FTP inloggegens, mysql, subdomeinen etc kunnen allemaal vanaf deze plek gemanaged en geopend worden.

Ik ben benieuwd of meer mensen deze ervaring hebben.

dell inspiron 9200 2ghz centrino 100Gb hdd 1Gb RAM

Verwijderd

Beste Tieper,

Hou even rekening dat wijzigingen aan de DNS via het controle paneel niet direct worden verwerkt. Het duurt circa 15 minuten voordat wijzigingen daadwerkelijk in de DNS zijn verwerkt. Kijk even of er in het controle paneel staat "In sync - ja" staat.

Voor een uitgebreide handleiding van het controle paneel voor domein en hosting product kijk even op de volgende pagina:

http://zakelijk.kpn.com/b...ingen-software-online.htm

• tieper
Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 12:08:
Beste Tieper,

Hou even rekening dat wijzigingen aan de DNS via het controle paneel niet direct worden verwerkt. Het duurt circa 15 minuten voordat wijzigingen daadwerkelijk in de DNS zijn verwerkt. Kijk even of er in het controle paneel staat "In sync - ja" staat.

Voor een uitgebreide handleiding van het controle paneel voor domein en hosting product kijk even op de volgende pagina:

http://zakelijk.kpn.com/b...ingen-software-online.htm
Beste KPNCares,

Ik heb van tien minuten tot 36 uur gewacht zonder resultaat. Onderstaand bericht heb ik ontvangen op mijn verzoek om het probleem met de CNAMES op te lossen (met een verwijziging naar de door jouw genoemde handleiding).

===Quote uit reactie KPN===

Doorverwijzing met CNAME gaat niet werken, als dit inderdaad in de handleiding staat zullen we het aan moeten passen. De reden dat dit niet werk is dat als a.nl door middel van CNAME aan b.nl linkt, de client wél naar de juiste server wordt gestuurd maar de browser vraagt dan nog steeds om a.nl (Dit staat immers in de adresbalk) PEM kent dit domein niet en presenteerd een foutmelding.

Klant moet dus forwarding opzetten en niet een CNAME toevoegen:
1. Verwijder eventuele hosting van domein a.nl
2. Kies Add Hosting op domein a.nl
3. Kies Standard Forwarding
4. Vul de domeinnaam in waarnaar verwezen moet worden
5. De aanpassing is afgerond zodra “In Sync” op “Ja” staat

===Einde Quote uit reactie KPN===

Verwijderd

Beste Tieper,

Dank voor je reactie, het maakt het issue inderdaad duidelijker. Volgens mij zit het probleem dan niet zozeer in de DNS functie van PEM, want het mechanisme van CNAME is redelijk eenvoudig. Als je een CNAME plaatst in PEM van a.nl naar b.nl dan zorgt de DNS er alleen voor dat een client naar hetzelfde ipadres wordt geleid als waar b.nl naar wijst. Eenmaal daar aangekomen moet de desbetreffende server wel weten van het bestaan van een doorverwijzing van a.nl naar b.nl. Zo zal een webserver bijvoorbeeld moeten worden ingelicht over het feit dat er een alias is aangemaakt van b.nl genaamd a.nl voordat ie de content van b.nl serveert als jij a.nl hebt opgevraagd.

Als je echter een CNAME plaats op een ander domein dat verwijst naar een domein dat via PEM wordt beheerd dan moet PEM worden ingelicht over het bestaan van die domein voordat het gaat werken en dat is een functie die momenteel niet is geactiveerd. Dat zou inderdaad duidelijker in de handleiding vermeld moeten worden.

Momenteel hanteert KPN een systeem dat per domein een account in PEM aanmaakt, maar wat jij nodig hebt is dat je binnen één PEM account meerdere domeinen tegelijk kan beheren en de ene weer kan "parkeren" op de andere domeinnaam. Dat is overigens wel mogelijk in PEM maar is momenteel niet geactiveerd. Tijdens het testen bleek dat dit heel snel, heel onduidelijk werd.

De afweging die KPN moet maken is dat de doelgroep waarvoor dit controle paneel bruikbaar moet zijn erg breed is. Het niveau verschil tussen gebruikers is dan vaak enorm groot. Een deel heeft nog nooit in zijn leven heeft gehoord van een DNS of CNAME en dat graag zo wilt houden maar wil wél een website kunnen maken en onderhouden. En een ander deel zit er zo diep in dat ze gewend zijn aan directe toegang tot een hosting machine en een eigen ssh account en daarvoor is elk controle paneel alleen maar een last.

• tieper
Beste KPNCares,

Eén ding is me nu wel duidelijk, het communiceert via tweakers sneller met cq over deze dienstverlening dan via de reguliere helpdesk :-).

Domeinen en webhostingpakketten die we namens klanten hebben geregisteerd hebben we inderdaad via één centraal PEM account aangeleverd gekregen. Dat was heel handig ware het niet dat in het overzicht niet vermeld was welk domein je activeerde :-( Maar goed je gaf zelf ook al aan dat dit niet perfect was. Als ik het goed begrijp zou een cname daar wel voor werken, dat is het proberen waard.

Ik hoop dat KPN het snel voor elkaar krijgt om meerder producten onder één PEM account werkend te krijgen (en dat daardoor de CNAME optie dan gaat werken.). De afweging die KPN in mijn ogen moet maken is heel simpel. Bied iets werkend aan of bied het niet aan. Zeker in combinatie met de slogan "Wij stoppen maar u kunt gewoon doorgaan" waarmee de migratie van Tiscali naar KPN is aangekondigd, komen dit soort zaken een beetje vreemd over.

Ik wilde een algemene discussie opstarten over de kwaliteit van de diensten van KPN na de verhuizing. We focussen ons nu alleen op de CNAME optie. Kun je bijvoorbeeld ook wat zeggen over het feit dat er maar één FTP sessie per gebruiker opgestart kan worden? Ben ook benieuwd naar reacties van andere ervaringsdeskundigen.

Verwijderd

Beste Tieper,

De FTP sessies is een kleine ingreep die naar mijn mening snel naar minimaal 3 sessies moet worden opgehoogd. Alle input over verbeteringen van de inhoudelijke technische dienstverlening zijn van harte welkom. Zolang het binnen de mogelijkheden van het PEM pakket vallen is er een hoop mogelijk.

Verwijderd

Beste KPNCares,

Ook ik ben van Tiscali naar KPN 'gemigreerd'. Er blijft nog 1 onopgelost probleem waarvoor ik reeds 3 keer met de migratiedesk contact heb gehad. Het is ontzettend frustrerend dat je steeds iemand aan de lijn krijgt die jou 'probleem' probeert te noteren maar daar duidelijk niet in slaagt...

Misschien dat ik via deze weg meer succes heb;
in PEM kan je sitebuilder kiezen als content management systeem. Om sitebuilder te kunnen gebruiken voor het bouwen van je website moet sitebuilder zelf eerst geinstalleerd worden. Dit kan normaal gezien door 1 druk op de knop in PEM waardoor sitebuilder via script geinstalleerd wordt. Echter, bij mij blijft die installatiestatus op 'bezig met aanmaken' hangen... Heb al geprobeerd om af te breken en opnieuw te starten. Heb dagen, zelfs weken, gewacht zonder resultaat. Waarschijnlijk heeft mijn account ergens onvoldoende rechten om de installatie af te werken.

Abonnement: 116697
Webruimte 105244

Indien meer info nodig is dan hoor ik het graag.

alvast mijn dank!!! _/-\o_

• RMX
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16:31

RMX

Hier ook weer niks dan problemen !

In de vakantieperiode is er een mail rond gestuurd, dat de database gebackupped moet worden.

Laat net iedereen op vakantie zijn, en nu hebben we een website ZONDER actuele database!
Ik probeer al een week te zorgen dat ik alleen maar terug gebeld word en er gebeurd gewoon niks !

Oude databaseserver is niet meer bereikbaar, en hoop dat ze bij Tiscali een backup hebben, want dit gaat nergens meer over !

Klant helemaal over de zeik, het was een makelaar die alleen op internet zaken doet, en dit gaat veel geld kosten, en nu worden we morgen terug gebeld !
Ik hoop met goed nieuws, anders heeft er iemand een groot probleem :(

• tieper
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 15:50:
Beste Tieper,

De FTP sessies is een kleine ingreep die naar mijn mening snel naar minimaal 3 sessies moet worden opgehoogd. Alle input over verbeteringen van de inhoudelijke technische dienstverlening zijn van harte welkom. Zolang het binnen de mogelijkheden van het PEM pakket vallen is er een hoop mogelijk.
Ik merk dat dit nog niet is aangepast, de input heb je iig binnen :) . Kun je ook wat zeggen over de uitvoeringstermijn.

• Demon_Eyez
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-11 12:55
Het is echt een grote klerezooi bij KPN. Meerdere klanten van ons die bij Tiscali Business zaten zijn zonder dat ze het uberhaupt wisten gemigreerd. Nieuwe inloggegevens zijn niet gemeld door KPN.
M'n collega heeft nu al voor de 4e keer een half uur in de wacht gehangen, eindelijk iemand aan de lijn die hem vervolgens van het het kastje naar de muur stuurt en niemand, maar dan ook niemand daar die weet wat de nieuwe login gegevens zijn of wie we daarvoor moeten benaderen. Dit hele proces maken we u al mee voor de 5e klant, en we hebben er nog een stuk of vier te gaan.
Het is zelf zo dat bij één klant die voorheen bij Tiscali zat en gemigreerd is naar KPN, nu in het syteem van KPN niet meer terug te vinden is. Dus die kan fluiten naar de inlog gegevens |:(

Dit is toch niet normaal? Kan KPN hier zo maar mee weg komen? Is er ergens een ander topic of forum waar meer van dit soort verhalen bekend zijn. Zou fijn zijn als we tot een oplossing kunnen komen, want met KPN komen we gewoon geen steek verder.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

Verwijderd

Bovenstaande post is een understatement...

• IEF
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 27-11 20:42

IEF

Why so serious?

AUB geen slowchat hier tussen "kpncares" en TS. Dit kunnen jullie prima per DM of mail afhandelen.
Eventuele opmerkelijke bevindingen kunnen best hier gepost worden, dat is dan ook zinvol.

Dit geldt natuurlijk ook voor anderen die denken hier op in te kunnen haken.

@de rest: flames mogen jullie voor je houden. Opbouwende kritiek is prima, maar verval niet in zinloos gebash.

[ Voor 11% gewijzigd door IEF op 23-08-2008 23:28 ]

Pagina: 1