[12 volt] 10 amp splitter

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:48
omdat dit forum is voor alles wat te maken heeft met dingen op wielen dacht ik dat mijn vraag hier wel hoorde, mocht dat niet zo zijn dan wil ik een bevoegd persoon vragen dit bericht naar het juiste sub-forum te verplaatsen.

Mijn dilemma: ik heb dus in het weekend een 10amp 12volt verlengkabel gekocht voor het aansluiten van mijn camping koelkastje in de auto. Dit is een 12volt/220volt/gas ijskastje, dat behoorlijk wat stroom trekt. Ik wil deze tijdens mijn vakantie in de auto aansluiten zodat ik altijd koele drankjes bij de hand heb en ook nog wat eten kan meenemen zonder dat dit direct bederft.

De 10amp kabel heb ik gevonden, ik wil deze op de sigaretten plug van mijn ford focus aansluiten(ik heb gechecked in het boekje, deze kan tot 10 amp aan). Alleen ik wil ook tegelijkertijd mijn navigatiesysteem oplader kunnen insteken, dus ik zoek een splitter. Deze zijn in alle vormen en maten te krijgen maar helaas zijn deze in het beste geval maar tot 3.5 amp te belasten.

Weet iemand een winkel/webshop waar ze deze splitters voor 10 amp hebben? Bestaan ze uberhaupt?

Ik weet dat ik eigenlijk een aparte kabel vanaf de accu zou moeten leggen, maar deze auto gaat weg als ik terug van vakantie ben en ik heb geen zin om een kabel van de motorruimte naar binnen te gaan leggen.

Familieman, nerd, mooi weer fietser, buitenmens en levensgenieter...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 18:56

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Ik denk aan de halfords, een 12volt plug, een stuk 2,5 kwadraat, en twee "vrouwtjes"?
Kortom, zelf maken?

Andere optie: heb je geen extra 12v contact in je kofferbak?

En, ik weet niet hoe goed je kampeerskills zijn, maar laat zo'n koelboxje niet langer als een uurtje op je accu draaien.

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
teacher schreef op maandag 21 juli 2008 @ 12:01:
Ik denk aan de halfords, een 12volt plug, een stuk 2,5 kwadraat, en twee "vrouwtjes"?
Kortom, zelf maken?
Dat is ook waar ik aan dacht, maar ik ben bij Heuts geweest en daar was mij niet duidelijk hoeveel amp die pluggen/vrouwtjes aankunnen. Ze zagen er nogal goedkoop uit. Maar dan moet ik maar eens langs de halfords gaan.
Andere optie: heb je geen extra 12v contact in je kofferbak?
Helaas niet!
En, ik weet niet hoe goed je kampeerskills zijn, maar laat zo'n koelboxje niet langer als een uurtje op je accu draaien.
het idee is om hem alleen aan te sluiten wanneer de motor draait, op de kamping gaat ie gewoon aan de 220v.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slasher
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Slasher

Right part of the Evil twins

borgdaville schreef op maandag 21 juli 2008 @ 11:26:

De 10amp kabel heb ik gevonden, ik wil deze op de sigaretten plug van mijn ford focus aansluiten(ik heb gechecked in het boekje, deze kan tot 10 amp aan). Alleen ik wil ook tegelijkertijd mijn navigatiesysteem oplader kunnen insteken, dus ik zoek een splitter. Deze zijn in alle vormen en maten te krijgen maar helaas zijn deze in het beste geval maar tot 3.5 amp te belasten.

Weet iemand een winkel/webshop waar ze deze splitters voor 10 amp hebben? Bestaan ze uberhaupt?
Ik ben net terug van vakantie, heb een cheap ass 12v splitter gekocht en mijn tomtom + koelbox op 12 gezet en werkt prima hoor, heb me helemaal niet verdiept in voltages :)

Elect a clown, expect a circus.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
Slasher schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:25:
[...]

Ik ben net terug van vakantie, heb een cheap ass 12v splitter gekocht en mijn tomtom + koelbox op 12 gezet en werkt prima hoor, heb me helemaal niet verdiept in voltages :)
verschil = dat jij een koelbox hebt die op zich niet zo heel veel stroom trekt, wat ik heb is echt een koelkast, die wel best veel stroom trekt. Heeft ook een 220v aansluiting en kan zelfs op gas werken(hoe dat werkt moet je me niet vragen).

Zoiets dus!

[ Voor 7% gewijzigd door borgdaville op 21-07-2008 15:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 15:42

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ze zijn er eigenlijk niet om de simpele reden dat die aansluiting en het type stekker maar slecht overweg kunnen met grote stromen. Of zoals ze voor m'n vakantie bij Fugo (automaterialen handel in Gouda) zeiden, je zal niet de eerste zijn die door een splitter z'n auto in de brand ziet vliegen...
Gezien het amperage van je koelbox lijkt het me dan ook niet verstandig om hem zo aan te sluiten.

Ik heb speciaal voor de koelbox een extra aansluiting achterin m'n auto gemaakt die apart is afgezekerd op 10 Amp. Het is geen moeilijk klusje, maar kost gewoon veel tijd doordat er een kabel van voor naar achter getrokken moet worden. Deze aansluiting zit daarnaast ook nog eens op een relais dat alleen inschakelt als de auto op contact staat, dus bij tussenstops was de koelbox daardoor automatisch uit (ter bescherming van de accu).

Maar de Ford Focus is een redelijk recente auto, en die hebben vaak achterin (kofferbak of achterbank) al een extra aansluiting zitten voor dit soort zaken (of voor de draagbare dvd-speler om de kids stil te houden). Dus weet je zeker dat er geen zit?

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
deepbass909 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 16:18:
Ze zijn er eigenlijk niet om de simpele reden dat die aansluiting en het type stekker maar slecht overweg kunnen met grote stromen. Of zoals ze voor m'n vakantie bij Fugo (automaterialen handel in Gouda) zeiden, je zal niet de eerste zijn die door een splitter z'n auto in de brand ziet vliegen...
Gezien het amperage van je koelbox lijkt het me dan ook niet verstandig om hem zo aan te sluiten.

Ik heb speciaal voor de koelbox een extra aansluiting achterin m'n auto gemaakt die apart is afgezekerd op 10 Amp. Het is geen moeilijk klusje, maar kost gewoon veel tijd doordat er een kabel van voor naar achter getrokken moet worden. Deze aansluiting zit daarnaast ook nog eens op een relais dat alleen inschakelt als de auto op contact staat, dus bij tussenstops was de koelbox daardoor automatisch uit (ter bescherming van de accu).

Maar de Ford Focus is een redelijk recente auto, en die hebben vaak achterin (kofferbak of achterbank) al een extra aansluiting zitten voor dit soort zaken (of voor de draagbare dvd-speler om de kids stil te houden). Dus weet je zeker dat er geen zit?
Tja...misschien dat ik dat dan maar moet doen....want ik wil natuurlijk niet mijn vakantie laten verkloten door zo'n stomme koelkast.

Ik heb een Ford Focus 1e generatie, volgens mij zit daar nergens eentje, nooit gezien iig.

[ Voor 3% gewijzigd door borgdaville op 21-07-2008 16:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 12:56
Idd, mijn sig.plug is ook afgezekerd op 10A, maar als je de kabeltjes ziet... durf ik daar nog geeneens 5A door te laten lopen.

Ik zou pas met splitters enz aan de haal gaan als je zeker weet dat alles ook die 10A kan trekken. Zoals gezegd heb ik de voorkeur voor directe voeding vanaf de accu.

Toevallig geen versterker achterin liggen die eruit kan? dan heb je vaak ook al stroom, heb ik ook gedaan, woofer moest toch al plaats maken voor bagage ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
DJSmiley schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 15:49:
Idd, mijn sig.plug is ook afgezekerd op 10A, maar als je de kabeltjes ziet... durf ik daar nog geeneens 5A door te laten lopen.

Ik zou pas met splitters enz aan de haal gaan als je zeker weet dat alles ook die 10A kan trekken. Zoals gezegd heb ik de voorkeur voor directe voeding vanaf de accu.

Toevallig geen versterker achterin liggen die eruit kan? dan heb je vaak ook al stroom, heb ik ook gedaan, woofer moest toch al plaats maken voor bagage ;)
helaas, geen versterker! Ik denk dat ik toch maar ga proberen een kabeltje van de accu naar achter te leggen, iemand enig idee hoe ik het makkelijkste van de motorruimte naar de binnenkant van de auto kom bij een Ford Focus?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Hydraulische koppeling toevallig? Dan kan je simpelweg een kabeltje langs de slang van je koppeling leggen. Heb ik ook gedaan.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeirdEye
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-05 11:48

WeirdEye

Eindbaas

M'n ouders hebben ook een ford focus uit 2003, iets nieuwer dan die van jou vermoed ik. Die hebben bij de achterbank in de middenconsole een extra 12v aansluiting. Die zat en vanaf de fabriek al op.

Zij hebben hier in de zomer met vakantie ook een koelkastje aanhangen en op de vooraansluiting de navigatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13:57

LauPro

Prof Mierenneuke®

offtopic:
Ik wil niet veel zeggen, maar één van de charmes van op vakantie gaan is toch het kaartlezen/afslagen missen en verdwalen, dan ga je toch niet met een navigatieapparaat op weg :?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
WeirdEye schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:36:
M'n ouders hebben ook een ford focus uit 2003, iets nieuwer dan die van jou vermoed ik. Die hebben bij de achterbank in de middenconsole een extra 12v aansluiting. Die zat en vanaf de fabriek al op.

Zij hebben hier in de zomer met vakantie ook een koelkastje aanhangen en op de vooraansluiting de navigatie.
mijne is een 3 deurs en vanaf begin 2001 is de 2e (gefacelifte) generatie ford focus, die hebben jouw houders. Helaas voor mij :(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 12:00

GaMeOvEr

Is een hork.

LauPro schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 21:47:
offtopic:
Ik wil niet veel zeggen, maar één van de charmes van op vakantie gaan is toch het kaartlezen/afslagen missen en verdwalen, dan ga je toch niet met een navigatieapparaat op weg :?
offtopic:
Voor jou misschien, persoonlijk ben ik liever gewoon op tijd op mijn vakantieadres, en vanaf daar zien we wel weer verder. ;)

Aannames zijn fataal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borgdaville
update:
ik ben dit weekend wezen proefkamperen om te oefenen. Ik had besloten om maar geen splitter te gebruiken maar alleen de nieuw aangeschafte 10A verlengkabel in de sigaretten aansluiting te doen en daarmee de koelkast te verbinden.

Voordat ik de afrit af was kwam er al rook uit de stekker van de verlengkabel. Dit gaat dus niet werken.

Ondertussen de onderdeeltjes gehaald om toch maar een kabel van de accu naar achterin te leggen. Leuk werkje voor komend weekend. *NOT!

Pagina: 1