Toon posts:

verschil switch en hub, met betrekking tot adsl

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Wat is het verschil tussen een hub en een switch?

Verwijderd

Bij een hub kan alles doorelkaar als ik me niet vergis, en bij een switch schakelt ie steeds, zodat steeds twee onderdelen op elkaar zijn aangesloten. Niet geschikt voor lan-paties dus...
Dat betekent dat iedereen om de beurt zijn info krijgt, ipv dat de bandbreedte gedeeld wordt

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:42
Nope, een hub is een simpelere uitvoering van een switch geloof ik. Een switch onthoudt bij elke poort welk IP adres er bij hoort. Een HUB doet dat niet. Een switch is dus sneller dan een HUB, omdat deze weet waar bepaalde data heen moet.

Dacht ik hoor

Verwijderd

Ik kan het mis hebben...

• Knakker
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 31-07 17:39
Een ander bijkomend voordeel is dat een switch met verschillende snelheden tegelijk kan werken.

Heb je een 10/100 Hub met daarop 3x 100 Mbit/s en 3x 10 Mbit/s, dan is de overdracht (óók tussen de 100 Mbit PCs) 10 Mbit/s. Bij een switch is dit niet zo.

Geef mij maar een Warsteiner.

• Klippy
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22:25

Klippy

Still Game

Dat klopt ja en XTracer heeft gelijk. Een HUB stuurt data die op de ene poort binnenkomt door naar alle andere poorten en dan mogen de PC's aan de andere kant van t kabeltje uitzoeken of die data voor hun is.
Een switch kijkt naar t MAC-adres van de ontvanger en stuurt t meteen door naar de goede poort. Dus maar naar 1 uitgang.
En daarom wordt dus ook als je 10 en 100 Mbit gebruikt bij een HUB alles 10Mbit wordt, anders kunnen de 10Mbits t niet volgen.
Switch is dus beter.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• Tozz
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 08-07 21:23
Op dinsdag 20 februari 2001 18:31 schreef newby het volgende:
Bij een hub kan alles doorelkaar als ik me niet vergis, en bij een switch schakelt ie steeds, zodat steeds twee onderdelen op elkaar zijn aangesloten. Niet geschikt voor lan-paties dus...
Dat betekent dat iedereen om de beurt zijn info krijgt, ipv dat de bandbreedte gedeeld wordt
Ten dele waar. het is niet dat iedreen om de beurt zijn info krijgt. Het is dat het JUSIT sneller gaat.

Stel, we hebben een 8 poort switch. We hebben PC1 en PC2 die gigabytes aan data gaan verslepen... 100% network usage. PC3 en PC4 willen nog rustig een gamepje tegen elkaar spelen.. Dan gaat dat zo:

de switch kan TEGELIJK het verkeer tussen PC1 en PC2 regelen (gewoon de switch poorten 1 en 2 dus), terwijl hij ook gewoon de packets van PC3 naar PC4 kan behandelen.

In geval van een 100 Mbit half-duplex switch heb je dan dus 200 Mbit effectief als die PC3 en PC4 totaal 100 Mbit zouden gebruiken.

• Klippy
  • Laatst online: 22:25

Klippy

Still Game

Zie net staan 'met betrekking tot ADSL'. Dan maakt t niet veel uit. Switchen zijn wat duurder en ik neem aan dat je maar 2 a 4 comupters op t ADSL kabeltje zet, dus dan zou ik gewoon voor de HUB gaan.

Steam | SXQncyBhbGwgZ29vZCwgbWFuISDwn5iO

• yGiDoRp
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 19-08 18:37

yGiDoRp

Sawasdee

Wat een }:O -shit staat hier zeg.

Hub is gedeelde bandbreedte, Switch geeft iedere poort de volledige bandbreedte.

Waar een hub rustig een packet naar alle poorten doorstuurt stuurt een switch meteen naar bestemming. Een switch houd namelijk een MAC address table bij.

Hierdoor kan een switch velen malen sneller en stabieler zijn dan een hub.

Is zeker te merken als er veel data verkeer is (zoals op een LAN-Party)

Als het alleen voor je ADSL is maakt het weinig uit.

Stay far away from the TV and turn the lights on when watching this program. Mixcloud | Facebook | SHOT

• Y0ur1
  • Niet online
Op dinsdag 20 februari 2001 19:46 schreef LiquidSilver het volgende:
Zie net staan 'met betrekking tot ADSL'. Dan maakt t niet veel uit. Switchen zijn wat duurder en ik neem aan dat je maar 2 a 4 comupters op t ADSL kabeltje zet, dus dan zou ik gewoon voor de HUB gaan.
6 pc's evt 7e

• Y0ur1
  • Niet online
Op dinsdag 20 februari 2001 20:01 schreef YT-Croc het volgende:

[..]

6 pc's evt 7e
En gamen tegen elkaar, en gigabytes overzetten :)

Verwijderd

en zal er tussen die 6/7 pc's onderling flink veel dataverkeer zijn, naast internet-verkeer bedoel ik dan ?
zo nee, raad ik je een hub aan (is gewoon voldoende)
zo ja, switch is dan lekker :P

/edit: Dat zeg ik ... switch :9

Verwijderd

Topicstarter
Ja pcies ( ik doe ook mee met YT-Croc ;) )
Er moeten 6 mensen tegelij kover een adsl lijn kunnen internetten.. en af en toe nog eens een paar giegs naar elkaar sturen.

Verwijderd

Hub is gedeelde bandbreedte, Switch geeft iedere poort de volledige bandbreedte.
Dat is wel zo met de "grote dure" switches. Maar bijv een 3com office connect switch 16 poorts, heeft geen backplane van 1600 Mbit. (de superstack serie daarentegen wel, maar die zijn ook flink duurder) Ze gaan er van uit, dat toch bijna nooit alle pc's de maximale snelheid vragen.

Maar wat ik me wel afvraag is het volgende:

Een 10 Mbit netwerk haalt theoretisch maximaal 10 mbit/sec. Praktisch ligt dat dus vaak veel lager (zie eerdre postings). Als ik nou een Cistron ADSL verbinding heb, die wel de volle 8 mbit doorgeeft, is mijn 10 Mbit verbinding dan wel snel genoeg?

• Y0ur1
  • Niet online
Op dinsdag 20 februari 2001 20:19 schreef Boeing het volgende:

[..]

Dat is wel zo met de "grote dure" switches. Maar bijv een 3com office connect switch 16 poorts, heeft geen backplane van 1600 Mbit. (de superstack serie daarentegen wel, maar die zijn ook flink duurder) Ze gaan er van uit, dat toch bijna nooit alle pc's de maximale snelheid vragen.

Maar wat ik me wel afvraag is het volgende:

Een 10 Mbit netwerk haalt theoretisch maximaal 10 mbit/sec. Praktisch ligt dat dus vaak veel lager (zie eerdre postings). Als ik nou een Cistron ADSL verbinding heb, die wel de volle 8 mbit doorgeeft, is mijn 10 Mbit verbinding dan wel snel genoeg?
gewoon een 8 poorts 10/100 mbit switch, bij eynstein 199 piek

Verwijderd

Op dinsdag 20 februari 2001 20:19 schreef Boeing het volgende:
Als ik nou een Cistron ADSL verbinding heb, die wel de volle 8 mbit doorgeeft, is mijn 10 Mbit verbinding dan wel snel genoeg?
Als je naast internetten geen netwerkverkeer hebt is het nog krap an, en trouwens wat kost een 100MBit hub nou :)

• MinddiggerNL
  • Laatst online: 18:18
ik zou voor de svec FD821 10/100mbit switch gaan bij dvc computers! Kost maar 190 piek en werkt perfect....is 8 poorts. Zie pricewatch.
Pagina: 1