RAID controller: Intel SRCU32 of Adaptec 2110S

Pagina: 1
Acties:

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
Ik heb onlangs een oude server gekocht als spare-parts leverancier, omdat ik een vrijwel identieke server heb met een kapot onderdeel wat nergens meer verkrijgbaar is. (de SCSI-enclosure). Met die laatste server (dual pentium-III Xeon, wauw) wil ik een beetje gaan hobby'en: linux uitproberen, mailservertje opzetten, misschien eens een keer een Windows 2003-domeintje opzetten; kortom, je kent het wel.

Het moederbord van de server is van Intel makelij en bevat maar liefst 2 66Mhz/64 bit PCI-sloten.

Nu heb ik 2 IBM 10.000 rpm U320 schijfjes van 73 GB, deze wil ik in RAID-1 opzetten.
hiervoor heb ik een "luxe-probleem", namelijk de keuze uit 2 RAID-controllers:

- Intel SRCU32 controller
- Adaptec 2110S controller

Een aantal vragen:
Is het mogelijk om een RAID1 set van de ene controller naar de andere te verplaatsen? (ik denk het niet, als is het maar omdat het ook de bootdisk zal bevatten). Zo nee, welke controller kan ik het best proberen, voor zowel Linux als Windows2003. En de stripe-size? Zo groot mogelijk, of niet?
Ik wil uiteraard een behoorlijke performance uit deze oude meuk trekken. Ik weet ook wel dat een moderne sata-schijf waarschijnlijk sneller zal zijn, maar daar gaat het nu niet om.

Houdoe

Verwijderd

RAID1 kent geen stripesize, hooguit split I/O threshold.

Een mirror overzetten zou mogelijk moeten zijn, maar je dient bij zoiets altijd een backup te hebben en in dat geval is het veel makkelijker om gewoon de gegevens te backuppen, een nieuwe array aan te maken op je nieuwe controller, en je data te herstellen. Installeer je voor deze procedure drivers voor je nieuwe RAID-controller dan zou je je OS kunnen behouden (zonder herinstallatie).

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-01 15:02
En stel, ik plug beide controllers in de server,

creeer op controller 1 een mirror, installeer OS met zowel de drivers van controller 1 als controller 2, en vervolgens trek ik het SCSI-kabeltje uit controller 1 en stop deze in controller 2. Is er dan een kans dat ik kan booten van controller 2? Ziet controller 2 die mirror-set als een soort van "foreign-set"? M.a.w. gaat controller 2 begrijpen dat het een mirror is? Dan zou ik fijn een paar testjes kunnen doen.

Of is het verstandig om met een Linux-boot CD een simpele partitie te maken (zonder OS) op de RAID-set om de doorvoersnelheid te checken. Dat kan natuurlijk vrij vlot.

Ach, ik probeer dat gewoon uit. Als het niet werkt, heb ik weer een avondje wat te doen. Maar ik zou graag (vooraf) weten welke controller het best presteert, en het meest stabiel is. Mijn onderbuikgevoel zegt "Intel", maar reviews waarin beide controllers langskomen zijn niet te vinden.

[ Voor 40% gewijzigd door Witte op 21-07-2008 13:28 ]

Houdoe

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Intel SCRU, dat zijn intern LSI logic Megaraid kaarten die qua scsi in mijn boekje veel beter qua snelheid zijn dan adaptecs. Ik geloof dat adaptec nu wel goed bezig is met SAS maar qua oldschool scsi zou ik altijd voor LSI/intel gaan..

Reken maar dat adaptec en lsi heel andere raid implementaties hebben en dat die overzet truuk niet gaat lukken.

De lsi's slaan iig hun raid info op hun eigen manier op op elke schijf. De kans dat een adaptec dit begrijpt lijkt me 0.. :)

[ Voor 34% gewijzigd door maratropa op 21-07-2008 13:30 ]

specs