Ik heb onlangs een oude server gekocht als spare-parts leverancier, omdat ik een vrijwel identieke server heb met een kapot onderdeel wat nergens meer verkrijgbaar is. (de SCSI-enclosure). Met die laatste server (dual pentium-III Xeon, wauw) wil ik een beetje gaan hobby'en: linux uitproberen, mailservertje opzetten, misschien eens een keer een Windows 2003-domeintje opzetten; kortom, je kent het wel.
Het moederbord van de server is van Intel makelij en bevat maar liefst 2 66Mhz/64 bit PCI-sloten.
Nu heb ik 2 IBM 10.000 rpm U320 schijfjes van 73 GB, deze wil ik in RAID-1 opzetten.
hiervoor heb ik een "luxe-probleem", namelijk de keuze uit 2 RAID-controllers:
- Intel SRCU32 controller
- Adaptec 2110S controller
Een aantal vragen:
Is het mogelijk om een RAID1 set van de ene controller naar de andere te verplaatsen? (ik denk het niet, als is het maar omdat het ook de bootdisk zal bevatten). Zo nee, welke controller kan ik het best proberen, voor zowel Linux als Windows2003. En de stripe-size? Zo groot mogelijk, of niet?
Ik wil uiteraard een behoorlijke performance uit deze oude meuk trekken. Ik weet ook wel dat een moderne sata-schijf waarschijnlijk sneller zal zijn, maar daar gaat het nu niet om.
Het moederbord van de server is van Intel makelij en bevat maar liefst 2 66Mhz/64 bit PCI-sloten.
Nu heb ik 2 IBM 10.000 rpm U320 schijfjes van 73 GB, deze wil ik in RAID-1 opzetten.
hiervoor heb ik een "luxe-probleem", namelijk de keuze uit 2 RAID-controllers:
- Intel SRCU32 controller
- Adaptec 2110S controller
Een aantal vragen:
Is het mogelijk om een RAID1 set van de ene controller naar de andere te verplaatsen? (ik denk het niet, als is het maar omdat het ook de bootdisk zal bevatten). Zo nee, welke controller kan ik het best proberen, voor zowel Linux als Windows2003. En de stripe-size? Zo groot mogelijk, of niet?
Ik wil uiteraard een behoorlijke performance uit deze oude meuk trekken. Ik weet ook wel dat een moderne sata-schijf waarschijnlijk sneller zal zijn, maar daar gaat het nu niet om.
Houdoe