• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36
Ik ben onlangs de eigenaar van een splinternieuwe geforce 9600GT geworden, maar ik heb een storend probleem.

Mijn videokaart piept bij elk 3d programma dat ik draai. Het 'grappige' is dat ik de toonhoogte kan veranderen door een windowed spelletje groter of kleiner te maken. Als ik het venster kleiner maak dan word de toon hoger, en andersom. Het geluid komt niet van de koeler, maar ergens vanaf de kaart zelf.

De piep word trouwens een stuk zachter als ik de standaart 650mhz core op 400mhz instel, maar dat is uiteraard geen oplossing...

Zijn er meer mensen met dit probleem die mij mischien kunnen helpen?

originele signatures zijn top!

Verwijderd

Ja hoor.

Grafische kaart weer kapot?
http://gathering.tweakers...rchtimeout%5D=30#hitstart

Met andere woorden is wederom een spoel op je kaart of moederbord hiervoor verantwoordelijk. Door de grote hoeveelheid aan stroom gaat het piepen als er vooral veel magnetische velden zijn :)

Eigenlijk te wijten aan goedkope onderdelen op de kaart. Je kan er lijm opdoen bijv. Dan wordt het wat minder.

Verwijderd

Ik ken het fenomeen. Ik heb er zelfs ooit een videokaart voor geretourneerd omdat ik me er aan stoorde.

Meestal zijn het echt componenten van de kaart. Zoals mss de Solid Capacitors.

Edit: ^^ hoeft niet aan goedkope onderdelen te liggen. Ook kaarten bij wie de stickers op de doos juist claimen dat ze hoogwaardige componenten gebruiken, kunnen piepen. Ik heb het zelf meegemaakt.

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 02:12 ]

Verwijderd

Condensatoren kunnen geen piepjes maken. Daar is het materiaal helemaal niet voor gemaakt. Een spoel daartegen weer wel. Dat komt omdat het een 'spoel' ten eerste is en in combinatie met magnetisme gaat het juist wel die piep maken. Die piep is overigens het gelud aan magnetisme wat gebeurd zodra je een dikke applicatie start die even load van je systeem gaat vragen.

Het is opzich geen defect, immers treden er geen fouten op. Storend is het wel. Men pakt dan ook meestal een lijmpistool en lijmt die spoel in. Dan schijnt het minder te worden.

• Raphaelo
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 17-05 06:36
Ik heb de kaart ondertussen maar op RMA gedaan omdat hij ook artifacts begon te vertonen in ATITool en het geluid echt heel erg op mijn zenuwen begon te werken. Gelukkig heb ik nog genoeg garantie op de kaart. Ik ben benieuwd wat de desbetreffende webwinkel ervan gaat zeggen...

Ik had er voor de lol ervan nog even een kort youtube van filmpje gemaakt waar je het lawaai heel goed op kan horen.
http://www.youtube.com/watch?v=qXuu7LqK1f8

Aangezien de rest nu in de handen van de webwinkel ligt hoop ik maar het beste

@lism

Een videokaart die meer lawaai maakt dan dat ie zou moeten doen is toch gewoon kapot? Ik beschouw dit hetzelfde als bijvoorbeeld lagere FPS of artifacts. En een splinternieuwe videokaart onder lijmen lijkt me ook geen strak plan.

[ Voor 3% gewijzigd door Raphaelo op 22-07-2008 16:56 ]

originele signatures zijn top!