Chkdsk ziet geen bad sectors, Ghost wel?

Pagina: 1
Acties:

• rderooij
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 13-07-2024
Ik had een probleem met een computer dat hij niet meer wilde opstarten. Dit na veel 5-en en 6-en opgelost. Gelijk Chkdsk eroverheen gegooid, resultaat: geen bad sectors.
Toch voor de zekerheid maar een backup maken van de hele schijf, maar hierin geeft Norton Ghost aan dat er bad sectors zijn. Nu kan ik wel een backup maken zonder deze secors, maar ik vraag me af hoe dit kan.

Hoe kan het dat Ghost wel bad sectors ziet en Chkdsk niet?
En is er een programma die beter werkt dan Chkdsk in dit geval?

Iemand een idee? (ja ik heb gegoogled, maar ik zie alleen maar dat chksk altijd alles vind)

• B. Stuff
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-12-2025
Hoe gebruik je checkdisk, welke parameters? Start je op via de command prompt, of via de eigenschappen van de betreffende partitie?

Edit:
Een format (volledig, niet quick) zal ook alle bad sectors tegenkomen. Maar ik begrijp dat dit geen optie is ivm de data die erop staat.

[ Voor 85% gewijzigd door B. Stuff op 20-07-2008 23:35 ]

• Muerte.Diablo
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 16-02 16:24
probeer het eens met HDTune daarmee kan je ook de schijven scannen op bad sectors.

• rderooij
B. Stuff schreef op zondag 20 juli 2008 @ 23:22:
Hoe gebruik je checkdisk, welke parameters? Start je op via de command prompt, of via de eigenschappen van de betreffende partitie?

Edit:
Een format (volledig, niet quick) zal ook alle bad sectors tegenkomen. Maar ik begrijp dat dit geen optie is ivm de data die erop staat.
Beide mogelijkheden geprobeerd.
chkdsk /F /R

Een format zal een laatste mogelijkheid zijn, nu ik een backup heb zou ik het kunnen proberen.

Maar ik ga eerst eens op zoek naar HDTune.
t.b.c.

Edit:
HDTune vind inderdaad bad sectors, maar kan ze niet corrigeren.
Nu een tooltje van Seagate zelf gebruikt, heeft 4 sectors gevonden en gecorrigeerd.
Ik heb nog niet kunnen controleren of het nu goed is (Backup maken), Laat ik nog weten.

[ Voor 17% gewijzigd door rderooij op 22-07-2008 07:50 ]

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 16:56

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Heb je Seatools daarna nóg een keer laten lopen? Dan zou hij niets meer mogen vinden.

Ik had ook een keer wat moois met een bad disk. Allemaal bad sectors en heb Seatools deze laten repareren. Heb toen wel een foto genomen van de lijst met defecte sectors om deze later erbij te hebben om te kunnen vergelijken. En dat was maar goed ook, want hij vond iedere keer weer nieuwe bad sectors :/

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

^^ Dan is de schijf stervende.

@TS: Dat komt omdat Chkdsk op 1 of andere manier de sectoren van een schijf niet voldoende test. Hij test deze als het goed is maar 1x op leesbaarheid. Op het moment dat Norton ermee bezig is dan komen ze wel ineens omhoog. Ik heb het probleem ook een tijd lang gehad. Mijn systeem liep onder het downloaden vast. Schijf had via de eventviewer bad blocks, checkdisk eroverheen met de bekende full scan, niets gevonden. HDD-tune eroverheen, ook niets. Ik ga weer downloaden, precies hetzelfde probleem komt weer op. Ik zucht 12x, en leg me er maar bij neer.

Niet elk programma kan een schijf uitvoerig testen, of de bad blocks eruit vissen. Test het eens met de tool van de fabrikant (long test). suc6.

Verwijderd

Of Spinrite van GRC :)

Helaas niet gratis..

• rderooij
Opgelost.

Het tooltje van seagate in Dos-mode heeft het opgelost. @lism: Inderdaad Long mode gebruikt.
Backup maken gaat nu goed en HDTune vindt ook niets meer.
Ik denk/hoop niet dat de schijf al stervende is met 4 bad sectors.

Tnx allemaal voor de hulp.

Case closed.

Verwijderd

Dat is het juist, als het aan gaat houden dan is de schijf wel stervende. Je kan wellicht met HDD regenerator het e.a doen, maar veel is het ook niet meer.

• rderooij
Verwijderd schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 08:37:
Dat is het juist, als het aan gaat houden dan is de schijf wel stervende. Je kan wellicht met HDD regenerator het e.a doen, maar veel is het ook niet meer.
Ik wacht het even af. Hij zit nog +- 1 jaar in de garantie. Als het weer voorkomt, dan gaat hij terug.
tnx.
Pagina: 1