Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-08 21:16
Ik zit hier met een probleempje.
Ik heb een Fasttrak 2000 kaartje, met 2 Maxtor Daimondmax plus 9 80GB HDD's eraan. Nu wil de bios van het kaartje de HDD's wel heel mooi herkennen, en een RAID array (RAID 0) bouwen.

Echter zodra ik op deze HDD's windows wil installeren wil hij de HDD's niet herkennen.
Ook als ik op een andere HDD windows installeer, en dan daarmee boot, dan wil de PC in windows de HDD's niet weergeven.

Ik heb al een bios flash van het Promise kaartje geprobeerd.
Ik heb al geprobeerd om er maar 1 HDD aan te hangen en te kijken of die herkend wordt.
Heb de schijven aan me gewone IDE controller gehangen en geformatteerd. Dat doen ze wel, maar als ze daarna weer aan de Promise hangen, krijg je ze weer niet te zien in windows.

Verder hier op GoT er ook geen oplossing voor gevonden in de bestaande topics.

Doe ik nu iets heel lomps fout, of is het een groter probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 06-09 18:10
Kun je de driver niet installeren bij het installeren van Windows ?

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Op wat voor bord heb je dat Promise kaartje zitten? Werkt het ding wel op een ander systeem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
ChaserBoZ_ schreef op zondag 20 juli 2008 @ 23:17:
Kun je de driver niet installeren bij het installeren van Windows ?
Ik laad via een diskette de driver tijdens het installeren van windows. En dat doet hij gewoon.
En met de methode dat ik windows op een andere schijf eerst installeer, dan installeer ik daarna gewoon de driver in windows.
Terw_Dan schreef op zondag 20 juli 2008 @ 23:25:
Op wat voor bord heb je dat Promise kaartje zitten? Werkt het ding wel op een ander systeem?
Ik heb momenteel niet een ander bordje om het te testen, maar hij zit op een Asus A8N32-SLI Deluxe mobo.

Edit: Heb een andere oude PC gevonden, en hier precies hetzelfde probleem.

Dus het lijkt mij iets met het kaartje zelf. Is dit een instelling of iets wat ik fout doe, of is er iets mis met het kaartje....?

[ Voor 12% gewijzigd door TheTMC op 21-07-2008 13:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Iemand verder nog een idee?

Heb nu ook nog een oude driver geprobeerd, heeft ook geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Ik zou dan inderdaad denken dat er wat mis is met de kaart zelf. Veel kun je niet instellen aan een TX2000 (kwa jumpers dan) en ook de bios is niet dermate complex dat daar vanalles mis mee zou kunnen zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 22:44

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb zelf ook zo'n kaartje, de bios en driver versie moet in ieder geval matchen en je moet de juiste driver (XP of W2K3) kiezen tijdens installatie.

Laatst mijn Windows 2003 installatie gepoetst en Windows XP geinstalleerd en tijdens installatie op F6 gedrukt, diskette gevoerd en het systeem draait nu via de controller.

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GertjanO
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:27
TheTMC schreef op zondag 20 juli 2008 @ 23:14:
Doe ik nu iets heel lomps fout, of is het een groter probleem?
Volgens mij doe je juist helemaal niets fout. Jouw (en elke andere) controller vormt een fysieke laag tussen het OS en de schijven. Op jouw 2 schijven vormt de controller een logische drive. Het OS kan alleen de logische drive zien. Als dat niet zo was, dan had je ook nooit Windows kunnen installeren, aangezien er dan gewoon geen opslagstations zijn. M.a.w. wanneer je Windows kunt installeren op de RAID array, werkt deze correct.

Als je in apperaatbeheer kijkt onder schijfstations zul je zien dat er iets staat in de trend van "Promise stripe array / RAID 0 " Als je bij opslagcontrollers kijkt zul je daar de Promise controller zien staan.

Voorbeeld plaatje:
Afbeeldingslocatie: http://myspace-725.vo.llnwd.net/00727/52/79/727319725_l.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 14:42:
Heb zelf ook zo'n kaartje, de bios en driver versie moet in ieder geval matchen en je moet de juiste driver (XP of W2K3) kiezen tijdens installatie.

Laatst mijn Windows 2003 installatie gepoetst en Windows XP geinstalleerd en tijdens installatie op F6 gedrukt, diskette gevoerd en het systeem draait nu via de controller.
Ik heb het nu als het goed is geprobeerd met de nieuwste bios, en de nieuwste driver, en dat doet ie ook niet.

Dat is dus bios versie 2.00.0.33, en driver versie 2.0.0.33. Dus die zijn wel hetzelfde...

(beide gewoon van de Promise site gehaald)
GertjanO schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:11:
[...]

Volgens mij doe je juist helemaal niets fout. Jouw (en elke andere) controller vormt een fysieke laag tussen het OS en de schijven. Op jouw 2 schijven vormt de controller een logische drive. Het OS kan alleen de logische drive zien. Als dat niet zo was, dan had je ook nooit Windows kunnen installeren, aangezien er dan gewoon geen opslagstations zijn. M.a.w. wanneer je Windows kunt installeren op de RAID array, werkt deze correct.

Als je in apperaatbeheer kijkt onder schijfstations zul je zien dat er iets staat in de trend van "Promise stripe array / RAID 0 " Als je bij opslagcontrollers kijkt zul je daar de Promise controller zien staan.

Voorbeeld plaatje:
Misschien was ik niet helemaal duidelijk, maar windows herkend de schijven dus totaal niet, en ik kan op de 2 schijven die ik in RAID wil dan ook geen windows installeren. Als alleen die schijven in me PC zitten, moet ik de windows install stoppen omdat ik volgens windows geen HDD's in me PC heb.

Ik heb wel op die PC windows geinstalleerd, maar dat is op een andere HDD, die gewoon aan het mobo hangt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Maar wat voor versie van Windows installeer je eigenlijk? Windows XP of ? En uit de lijst van controllers die je krijgt als je op S drukt, kies je dan de "WinXP Promise FastTrak TX2000 (tm) Controller" of een andere?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:59:
Maar wat voor versie van Windows installeer je eigenlijk? Windows XP of ? En uit de lijst van controllers die je krijgt als je op S drukt, kies je dan de "WinXP Promise FastTrak TX2000 (tm) Controller" of een andere?
Ik installeer Windows XP SP3, en ik kies idd die driver.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

TheTMC schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:37:
[...]

Ik installeer Windows XP SP3, en ik kies idd die driver.
Heb dus inderdaad net op mijn pc met TX2000 Windows XP SP3 geinstalleerd met de nieuwe driver van de Promise site, raar dat het bij jou dus niet goed gaat?!?

- Heb je beide HD's op Master ingesteld qua jumpers?
- Je array is ook funtional, je ziet tijdens opstarten een 160Gb disk?
- Disable eventueel controllers die je niet gebruikt in je systeem (Normale onboard IDE en Sata)
- Heb je de Raid-0 array als Boot-Drive gemarkeerd? (Is alleen nodig als je er vanaf boot)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Ik heb dit ook gehad met een Adaptec controller. Die herkende maar een van de twee schijven in Windows. In het BIOS gewoon beide.

De schijven kwamen pas tevoorschijn toen ik de controller uit apparaatbeheer mikte. Na een nieuwe hardware detectie kwamen ze tevoorschijn..Echter na een reboot waren ze weer weg :/

Oplossing daar weer voor waren nieuwe drivers..

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Glashelder schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:13:
Ik heb dit ook gehad met een Adaptec controller. Die herkende maar een van de twee schijven in Windows. In het BIOS gewoon beide.

De schijven kwamen pas tevoorschijn toen ik de controller uit apparaatbeheer mikte. Na een nieuwe hardware detectie kwamen ze tevoorschijn..Echter na een reboot waren ze weer weg :/

Oplossing daar weer voor waren nieuwe drivers..
Dat zou vervelend zijn, ik verwacht namelijk niet nog een driver update van Promise voor zo'n oud kaartje.
-={Fred_Perry}=- schreef op maandag 21 juli 2008 @ 21:58:
[...]

Heb dus inderdaad net op mijn pc met TX2000 Windows XP SP3 geinstalleerd met de nieuwe driver van de Promise site, raar dat het bij jou dus niet goed gaat?!?

- Heb je beide HD's op Master ingesteld qua jumpers?
- Je array is ook funtional, je ziet tijdens opstarten een 160Gb disk?
- Disable eventueel controllers die je niet gebruikt in je systeem (Normale onboard IDE en Sata)
- Heb je de Raid-0 array als Boot-Drive gemarkeerd? (Is alleen nodig als je er vanaf boot)
Als het goed is staan beide schijven als Master, en ik zie in de bios van het kaartje 1 schijf van 160 GB, en het is een Boot-Drive.
Ik zou nog kunnen proberen andere controllers uit te zetten, misschien heeft dat wel wat effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

TheTMC schreef op maandag 21 juli 2008 @ 22:41:
[...]

Dat zou vervelend zijn, ik verwacht namelijk niet nog een driver update van Promise voor zo'n oud kaartje.
Ik denk meer dat het meer erom ging dat het andere drivers waren, niet zozeer nieuwere drivers (in de changelogs was hier in ieder geval niets over te vinden).

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheTMC
Ik heb ook al de oudste drivers geprobeerd die ik vinden kon.
Kan er nog een aantal tussenin zoeken en proberen, maar veel meer weet ik ook niet meer.

Misschien nog een Linux CD-tje fikken, en kijken of ie in Linux het probleem ook geeft. Dan zal het wel hardware related zijn, anders zal het aan de driver liggen denk ik...?
Of redeneer ik nu fout?
Pagina: 1