• dtech
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 26-11 17:48
Ik heb een Loewe individual 40 Full-hd DR+ met ingebouwde DVB-C decoder.
De meeste HD zenders kan ik prima ontvangen, Discovery HD etc. werken prima
Nou werkt Nederland 1 HD ook wel, maar ik heb een vervelend probleem: het geluid hapert af en toe. Het beeld gaat prima (zonder artifacten of blokjes ofzo), maar het geluid valt af en toe 0,1 s weg, gaat 0,01 seconden aan en gaat dan in 0,2s van zacht naar hard.
Weet iemand hoe dit zou kunnen komen? Ik dacht zelf
1. Slechte ontvangst
2. Foutje in DVB-C tuner tv
3. Iets mis met signaal Ziggo (West/Casema)

2 lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de andere zenders het prima doen. 1 zou ik me kunnen voorstellen als 1 HD een hogere bitrate heeft dan de andere zenders, weet iemand dat? 3 kan ik natuurlijk zelf niet bepalen, maar kent iemand het probleem?
Iemand een idee hoe ik het kan oplossen :|

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23:31
Heb je dit probleem op beide geluidssporen?
Bij Nederland 1 HD wordt er namelijk een MP2 en AC3 audio spoor verzonden.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Er zijn twee uitvoeringen van Nederland 1 HD, namelijk een 720p en een 1080i kanaal. Je geeft niet aan om welk kanaal het gaat. Verder geef je ook niet aan welke geluidsstream je gekozen hebt, de stereo stream of de AC3 stream.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Hoe hoog is je BER waarde op het betreffende Ned1 kanaal?
Ga naar instellingen, zenders, en dan manueel instellen. Je ziet daar LEVEL & C/N & BER.
Wat zijn de waarden die je daar ziet?

Welke DVB-Software versie is actief in je TV? Laatste is 5.19

• dtech
Sorry voor de late reactie, glad vergeten te reageren door inpakken en daarna 3 weken zonder internet.
Maar goed

Ik weet niet precies welk kanaal het is. Ik denk dat het het 1080i kanaal is aangezien dat er eerder was toch? Ik heb het gelijk ingesteld toen het aangeboden werd.
Geluidskanaal weet ik ook niet precies, maar de TV staat op stereo, en als geluid geeft hij eerst het TV-eigen stereo logo, daarna het dolby logo en daarna "digital stereo"

Gegevens kanaal:
Frequentie: 308.0 Mhz
Qam 64
Symboolsnelheid 6875

C/N 90 (ver in groen)
Level 75 (net in groen)
BER 0 E-5

Gegevens TV:
TV basissoftware 4.5
DVB-software 5.10
Alphacrypt CAM: 3.12

Ik weet dat er van alphacrypt een hogere versie is, maar heb niet echt een upgrademogelijkheid en volgens mij zijn er geen relevante bugfixes.

@Friedchicken
waar kan ik de nieuwe firmware downloaden? Ik heb de loewe site wel afgezocht toen hij net kwam en heb gegoogled, maar kon niks vinden dus nam ik aan dat er geen update was.

Verwijderd

Het 720p signaal was er het eerst, en is ook het enige te ontvangen HD signaal van Ned1 via het reguliere netwerk ID van Ziggo, voor het 1080i signaal dien je een afwijkend netwerk id op te geven tijdens de installatie.

Het is overigens wel bekend dat op het 1080i signaal het geluid niet altijd goed loopt, zowel het PCM als DD signaal hebben zo nu en dan last van storingen.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Op de 308 MHz zit bij Ziggo/Casema de 720p variant van Nederland 1 HD. Experimenteer eens met het kiezen van het andere geluidsspoor.

• Friedchicken
Er is voor jouw toestel nieuwe software beschikbaar die dit soort problemen verhelpt. Vraag even bij je leverancier. Met een beetje service komen ze dit voor je doen.

• dtech
@Calvin_Hobbes
Netwerk ID? De decoder zit in de TV dus ik gebruik geen casema decoder en ik heb nergens "netwerk id" oid gezien :S

@Friedchicken
Nou over service kan ik niet klagen, de TV moest 3x verwisseld worden (1x verkeerde model, 1x verkeerde kleur, 1x kapot :P), maar als het goed is kun je gewoon met een USB-stick updaten maar ik kan het bestand nergens op internet vinden.

• Friedchicken
Ja dat updaten gebeurt inderdaad middels USB. De software daarvoor wordt de leverancier aangeboden via de Loewe Service Site.

Je hebt een L27xx Chasis. Stuur me even een PM...

• Friedchicken
Actuele versie van DVB is 5.22

Heb zojuist van loewe begrepen dat een hele nieuwe DVB Interface/Software geschreven is Versie 6.x en deze zal sneller en beter beeld geven. We wachten af...

• dtech
Ik heb van Friedchicken de laatste updates (6.8 voor TV en 5.22 voor DVB) gekregen voor mijn TV (Je dealer kan dit normaal gesproken doen). Het is nu gelukkig een stuk minder. Er zit veel meer tijd tussen de haperingen en de haperingen zijn bijna niet meer vervelend (is nu nog enkel 0,1s ofzo dat het geluid wegvalt, je kunt meestal zelfs het woord nog verstaan). Haperingen in het beeld heb ik helemaal niet meer kunnen ontdekken.
Misschien is het helemaal opgelost in versie 6.x van de software. Friedchicken bedankt en mocht je 6.x nog in handen krijgen dan houd ik me aanbevolen :)

edit:

Ik zie ook net dat mijn C/N ietje omlaag is gegaan schommelend tussen 85 en 88 (nog steeds ver groen), maar dat mijn Level omhoog is gegaan van 73-75 naar 77-80, misschien was dat het en is het iets verbeterd door de software. Iemand anders nog idee"en hoe ik het zou kunnen verbeteren?

[ Voor 20% gewijzigd door dtech op 20-08-2008 15:47 ]

• Friedchicken
Dtech, ik heb vandaag toevallig nog met Loewe TD gesproken. En die vertelde me dat een Loewe toestel een idee geeft van het binnenkomende signaal. Een meting met speciale app. is natuurlijk wat anders.

Wat ik in jouw geval toch nog zou proberen, is zowel de C/N (Carrier to Noise) als het Level hoger te krijgen. lees eigenlijk 99. Weet niet of ik het al gevraagd/gezegt had, maar je kan ook even je toestel rechtstreeks op het AOP aansluiten en kijken of je daarmee c/n 99 en lvl 99 haald.

Ik ben ook benieuwd naar de vernieuwde DVB software/interface... Zal jullie op de hoogte houden.

[ Voor 15% gewijzigd door Friedchicken op 20-08-2008 19:03 ]

• dtech
AOP? Punt waar de kabel binnenkomt? Voor de versterker?

Toevallig zag ik dat Nederland 1 wel een CN van bijna 100 had, Level ook bijna max en de BER hetzelfde, nul ofzo. Ik zou even kunnen kijken naar wat andere zenders.

Het stotteren is overigens definitief nog wel aanwezig, maar zoals ik zei een stuk minder frequent, minder lang en minder storend.
Pagina: 1