Op een mooie zondagmiddagwandeling trof ik een paar jonge boerenzwaluwen op een hek. Natuurlijk kom je zoiets net tegen als je alleen een 85mm bij je hebt (op Canon 40D). Ik moest heel dicht bij de vogeltjes komen om nog iets bruikbaars op de sensor te krijgen (minder dan anderhalve meter), wat een bijzonder gevoel gaf, zeker toen de ouders kwamen aanvliegen met voedsel. De scherpte is niet overal 100%. 1/400 bleek achteraf niet genoeg om de beweging uit de beestjes te halen (de jongen trillen als een gek, als de ouders met eten komen) en de DOF is ongeveer 5 tot 10 cm op zijn best. De meeste foto's zijn gecropt tot 1800x1200 pixels (klik op de #'s voor download op ddit formaat)) en daarna verkleind als thumb hier. Ze staan ook op Picasa, voor wie liever een diavoorstelling bekijkt.
Mijn grootste probleem is de selectie. Met veel moeite heb ik de serie uiteindelijk kunnen terugbrengen naar 12 stuks, het maximum voor een case. Ik besef dat de bijzondere ervaring (ik ben een stadsmens) mijn mening over de foto's beinvloedt. Graag jullie mening, waarbij ik het minstens zo belangrijk vind om te weten te komen welke foto's minder zijn, dan welke er bovenuit springen. Zelf vind ik # 1 (je ziet de rups in de snavel van de ouder), #5 (al ligt de scherpte net voor die open snavel), #9 (de compositie) en # 11 of 12 (nijdige uitdrukking) de betere foto's.

Mijn grootste probleem is de selectie. Met veel moeite heb ik de serie uiteindelijk kunnen terugbrengen naar 12 stuks, het maximum voor een case. Ik besef dat de bijzondere ervaring (ik ben een stadsmens) mijn mening over de foto's beinvloedt. Graag jullie mening, waarbij ik het minstens zo belangrijk vind om te weten te komen welke foto's minder zijn, dan welke er bovenuit springen. Zelf vind ik # 1 (je ziet de rups in de snavel van de ouder), #5 (al ligt de scherpte net voor die open snavel), #9 (de compositie) en # 11 of 12 (nijdige uitdrukking) de betere foto's.