Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

At switch naar NOS switch

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

Ik wil voor mijn bierkratradio van zo'n schakelaar (van de At-pc-voeding) met 4 pinnen:
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/cme/atswitch.jpg
naar zo'n mooie 'NOS' schakelaar met 2 pinnen
Afbeeldingslocatie: http://www.icon-auto.com/online_shop/images/nos15606nos.jpg
Nu de vraag, kan dat? En zo ja, hoe?
Ik heb dus een witte, zwarte, bruine en blauw draad. Ik snap sowieso niet waarom de schakelaar dus eigenlijk twee keer iets aan/uit schakelt.

Alvast bedankt!

Verwijderd

Hij schakelt twee keer, omdat je dan zeker bent dat de voeding volledig afgeschakeld is. Een normale eurostekker kan namelijk op twee manieren in een stopcontact. De ene keer staat er dus op de "hot" 230V, de andere keer 0V.

Ik denk dat het geen probleem is om de schakelaar te vervangen. Dan moet je de neutrals aan elkaar knopen. Het kan dan wel zijn dat de schakeling onder spanning staat, ik weet niet of het kwaad kan.

Je zou er ook voor kunnen kiezen om met de NOS schakelaar een klein relais aan te sturen die de functie vervangt van de meerpolige schakelaar.

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:01
Nee dat kan niet, vooral omdat die de fase en de 0 schakelt. Als je dus de 0 met elkaar verbind en alleen de fase schakelt gaat het nog niet goed. Als je dan de stekker in het stopcontact omdraait is de fase doorverbonden en dan staat er dus spanning op het te schakelen gedeelte, het apparaat werkt dan niet maar het is wel gevoelig voor aanraken enzo(schokken krijgen), dus vandaar allebei de draden schakelen.

@above: als je allebei de neutrals aan elkaar knoopt heb je dikke kortsluiting op je stroomnet, je wilt natuurlijk niet dat altijd de stoppen eruitvliegen ;)

[ Voor 16% gewijzigd door peeter123 op 20-07-2008 20:55 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb nog een vraagje, zijn de kleuren van zo'n at switch altijd hetzelfde? Dus bijvoorbeed of mijn zwarte draad ook 'power supply hot' is?

Edit: erg stom van mij 8)7 , ik heb de 4 draden los gehaald zonder ze te coderen. Dus nu weet ik niet welke kleuren op welke pinnetjes moeten. Wel zie ik op de schakelaar p1 en p2 staan. Wie weet hoe ze erop moeten ?

Edit 2: Al gefixt!

[ Voor 69% gewijzigd door Verwijderd op 21-07-2008 15:34 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Je kan toch gewoon een tweepolige on/off-switch (oftewel een dubbele schakelaar) kopen? Op de ene de fase en op de andere de nul. Zoek naar DPST (dual pole single throw). Weet niet hoe het met dat rode klepje zit, wellicht dat je die los kan kopen.

@peeter123: tuurlijk krijg je geen kortsluiting als je de nullen aan elkaar knoopt, je by-passed dan gewoon die schakelaar (wat de nul betreft tenminste).

• peeter123
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 13:01
ja maar als je de stekker andersom in het stopcontact doet heb je wel spanning staan op je apparaat en dat wil je natuurlijk niet. En allebei de neutrals zijn dus fase en 0 en dus kortsluiting

@hieronder, je hebt toch stiekem wel gelijk ;) ik denken dat de neutrals de kant van de psu waren dus die geschakeld worden en dus niet de kant van het lichtnet, had ik het toch fout bedacht :P

[ Voor 33% gewijzigd door peeter123 op 21-07-2008 15:20 ]

28x 430Wp ZW | Ecoforest EcoGeo 1-9 kW | Zehnder Q450 ERV

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Die schakelaars zijn leuk :) waar kan je die kopen ? Die NOS schakelaars ?

• Reinstein
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 08-07-2021

Reinstein

Half-Nul

Niekk schreef op zondag 20 juli 2008 @ 22:25:
Die schakelaars zijn leuk :) waar kan je die kopen ? Die NOS schakelaars ?
Volgensmij heeft de Conrad die wel.

Heb het even voor je opgezocht: op www.conrad.nl even zoeken op bestelnummer: 701209

[ Voor 17% gewijzigd door Reinstein op 20-07-2008 22:33 ]

PC based oscilloscope

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
peeter123 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 21:34:
ja maar als je de stekker andersom in het stopcontact doet heb je wel spanning staan op je apparaat en dat wil je natuurlijk niet.
Daarom zeg ik ook, neem een dubbelpolige schakelaar zodat beide draden (fase en nul) worden afgeschakeld. Zoveel boeit het trouwens niet of er 1 of 2 draden geschakeld worden. Het is alleen wat onveiliger om in het kratje te gaan zitten klooien als de stekker er nog in zit.
En allebei de neutrals zijn dus fase en 0 en dus kortsluiting
:?

'Neutral' is de nul (blauwe draad), fase is de lijn waar spanning op staat (bruine of zwart). Je praat dus poep ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ik zie hier in de winkel een NOS switch met 4 pinnetjes, dat moet zeker goed zijn toch :D

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-11 20:30

Stoney3K

Flatsehats!

Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:59:
Ik zie hier in de winkel een NOS switch met 4 pinnetjes, dat moet zeker goed zijn toch :D
Dan gok ik twee in het midden en twee op een rijtje daarbuiten? Dan heb je de goeie te pakken.

Die klepjes zijn trouwens ook gewoon los te koop hoor, en ze passen op elke schakelaar met een gatdiameter van 12mm (0,5"). Zoek voor de gein eens op eBay naar 'switch guard', en je kunt ze in alle kleuren van de regenboog in doorzichtig, mat en carbon voor een prikkie kopen.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Verwijderd

Topicstarter
Het zijn niet de goede schakelaartjes, ze zijn 3-pins, ik had dat verkeerd gezien(met ingebouwd LEDje).
Nu heb ik gewoon een 2 pins schakelaartje gekocht... Hoe kan ik die aansluiten dan op de voeding? Iemand hierboven noemde bijvoorbeeld met een relais. Hoe werkt dat precies?

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 13:46:
Het zijn niet de goede schakelaartjes, ze zijn 3-pins, ik had dat verkeerd gezien(met ingebouwd LEDje).
Nu heb ik gewoon een 2 pins schakelaartje gekocht... Hoe kan ik die aansluiten dan op de voeding? Iemand hierboven noemde bijvoorbeeld met een relais. Hoe werkt dat precies?
Je hebt dan relais nodig voor 240V AC spoelspanning en voorzien van 2x maakcontacten (NO=normally open)
Van de 2 inkomende 240V draden leg je 1 draad naar spoel relais en 1x schakelcontact op relais.(die noemen we even neutral)
De 2e inkomende 240V draad(live) knoop je aan de hoofdschakelaar en het 2e schakelcontact op relais.
De vrije aansluiting op hoofdschakelaar verbindt je met vrije contact van de relaisspoel.
Zo schakel je dubbelpolig 240Volt naar de 2 NO aansluitingen van het relais.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt!
Pagina: 1