• Galactic
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 06-05 23:39
Ik denk dat ik zowat alles heb geprobeert heb, daarom hier een topic. Situatie is als volgt. Ik heb mijn CPU geupgrade van Athlon 3200+ single core, naar een Athlon 5600+ dual core. Maar in de task manager laat hij slechts 1 core zien. Dit op een Windows XP PRO SP3. Zelfs na het helemaal opnieuw installeren van Windows XP nog steeds dit probleem.

Nadat Windows XP is gëinstalleerd staat het type CPU in de device manager op ACPI uniprocessor. Maar dit heb ik vervangen naar ACPI multiprocessor (helaas geen oplossing) dan maar eens HAL-update geprobeert, het programma eindigd succesvol, maar na 2 keer rebooten (om zeker te zijn) nog steeds 1 core. Ook HAL manueel updaten heeft gene oplossing geboden.

AMD CPU driver => geen oplossing
AMD Dual-Core optimizer => geen oplossing
Computers that are running Windows XP Service Pack 2 and that are equipped with multiple processors that support processor power management features may experience decreased performance => zit blijkbaar reeds in SP3 maar dus geen oplossing

Windows Task manager => View => CPU History => slechts 1 keuze *One Graph Per CPU*

Mijn moederbord betreft een MSI K9NGM2 met nForce 4 chipset (Geforce 6150). Merk van BIOS is American Megatrends (er is in de BIOS ook geen mogelijkheid om te switchen van single core naar dual core). Het moederbord ondersteunt wel dual core.

Ik hoop zo volledig mogelijke informatie gegeven te hebben. Dit lijkt me al geen simpel probleem meer dus hoop dat hier iemand (die zich dan terecht een pro mag noemen ;) een oplossing kan aanrijken).

Verwijderd

Je moederbord ondersteunt wel een Dualcore maar dat gaat niet gepaard met een biosupdate eerst. Kijk dus eens voor een Bios-update.

• Forcepoint
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 15:40
Start -> Run -> msconfig -> [enter] -> Tabblad 'Computer Opstarten' -> Geavanceerde Opties

Staat daar Aantal Processors uitgevinkt? Zo nee, haal het vinkje eens weg en start opnieuw op.

EDIT: Bovenstaande is voor vista. Dit is voor xp:
1. Click START > RUN > type MSCONFIG
2. Click the BOOT.INI tab, and then the ADVANCE OPTION button.
3. Check the /NUMPROC box, and set it to 2.
(óf probeer het vinkje weg te halen, dat kan ook nog helpen)
4. Click OK, exit out, reboot.

[ Voor 59% gewijzigd door Forcepoint op 20-07-2008 19:56 ]

• Galactic
Ja deze informatie was ik helaas dus vergeten, de BIOS is reeds update naar AMI BIOS 1.5 2008-04-18, het moederbord ondersteunt ook mijn specifieke processortype sinds versie 1.3 vind ik op de MSI site.

De functie /numproc stond inderdaad uitgevinked. Als ik deze aanvink heb ik maar 1 optie, namelijk 1. Als ik daarna reboot nog steeds 1 CPU helaas.

Verwijderd

Niet dat ik ¨pro¨ titel verdien(en weet niet wat er aan de hand is dus) maar heb je mogelijkeid om met Linux boot cd te werken en dan is te kijken .Beste (Ubuntu )AMD64 gebruiken natuurlijk.

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 04-04 17:20

Wiethoofd

Broadcast TOM

een tooltje als je van 1 naar 2 cores gaat en dat in je windows niet goed gaat:
http://www.hardware.info/...r_dualcore_CPU_Niet_meer/

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Wat staat er bij apparaatbeheer onder "Computer"?

Beter lezen...

Herkent je bios de X2 wel goed?

[ Voor 44% gewijzigd door AntonH op 21-07-2008 13:59 ]

• Galactic
Ik heb in de BIOS geen optie om het aantal cores in te stellen, dus ik neem aan dat dit automatisch gaat. Het enige waar het in de BIOS zou kunnen aan liggen is

Advanced BIOS settings menu:

IOAPIC Function is enabled (ook disabled geprobeert)
MPS Table Version is 1.4 (ook version 1.1 geprobeert)

Power Management Features menu:

ACPI Function is Enabled (ook gedisabled geprobeert, maar dan crashed hij tijdens het booten)

• Krentenbol
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 27-12-2025

Krentenbol

Prutz0r

Maar zegt je BIOS wel welke processor (dus AMD Athlon X2 5600+) je hebt?

How to autobeun: Like, comment en subscribe!

• Railgunner
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 06-05 20:05
En wordt in de BIOS de juiste CPU speed weergegeven? Dus de snelheid die bij een 5600+ hoort?

Intel Core i7-6700 | 16 GB | GeForce GTX1060 6 GB | 850 EVO 500 GB SSD + 1 TB HDD | 34" QHD | Logitech G5 | Win10 Pro ESU
Apple iPad 2025 128 GB | Apple iPhone 15 Pro 128 GB | Sony 49" 4K Android TV | Sony 5.1 Blu-Ray home cinema

• Qurius
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 16-05 13:27
je moet om dual core support te hebben je windows reinstallen, omdat een andere kernal geinstalleerd moet worden, aangezien je bios nu pas wel 2cores ziet.

Deze PC - Device Manager - Computer
- als daar niet ACPI multiprocessor pc staat , dan moet je formatteren om een andere kernel te installeren.
staat dit er wel dan weet ik het ver der ook niet

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Qurius schreef op woensdag 23 juli 2008 @ 12:52:
je moet om dual core support te hebben je windows reinstallen, omdat een andere kernal geinstalleerd moet worden, aangezien je bios nu pas wel 2cores ziet.
Letterlijk in de TS: "Zelfs na het helemaal opnieuw installeren van Windows XP nog steeds dit probleem."

Het tooltje waar ik de link naar postte verhelpt het gedeelte: "Windows opnieuw installeren" voor die nieuwe kernel. Wiethoofd in "Athlon X2 5600+ slechts 1 core"

• Galactic
Ik heb nu van MSI een BIOS versie gekregen die nog niet is gereleased, en men heeft mij aangeraden die eens te proberen. We zullen zien of dit een oplossing kan brengen.

• Galactic
BIOS heeft dus het moederbord naar de haaien gedaan. Ga et dus inruilen, en hoop dat daarna het probleem is verholpen.

Verwijderd

Als je windows installeerd met een single core processor en je gaat daarna na een dualcore procesoor moet je een tooltje installeren van AMD,
http://www.amd.com/us-en/...cessor_Driver_1320053.zip

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
Wat bedoel je met herinstalled? Je hebt enkel je windows over de oude gezet of heb je echt volledig geformateerd?

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Mightybunny schreef op zondag 27 juli 2008 @ 01:03:
Wat bedoel je met herinstalled? Je hebt enkel je windows over de oude gezet of heb je echt volledig geformateerd?
Dat begin ik me nu idd ook af te vragen. Maar hij kan het nu niet testen omdat z'n mobo RMA is.
Al zou het met de tooltjes/drivers die ik en mclonline aangedragen hebben niet uit moeten makken of je een 'verse' reinstall gedaan hebt of over de oude heen gezet.

• Mightybunny
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 10-05 21:47
Ja nee als je of de oude heenzet dan installeert hij nogaltijd niet de multicore functies dacht ik.

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 16:29

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Ik zit op het moment met precies hetzelfde probleem, alleen hadden zowel linux als WinXP tot een paar dagen terug wel 2 cores zichtbaar. Het enige wat bij mij veranderd is, is dat ik versie 1.5 van de bios heb geïnstalleerd. Ik heb dus ook heel sterk het vermoeden dat de bios versie 1.5 de schuldige is. Helaas levert dit voor mij een lastig punt op... om te downgraden moet ik de machine opstarten met een bootflop... en laat mijn pc tegenwoordig geen diskdrive meer hebben... En al m'n windows cd's liggen op het moment bij m'n vader...

Update:
Na veel moeite heb ik eindelijk op kunnen starten van een usb-kaartje, zodat ik in een reguliere DOS-promt zat (waarom kan het toch niet vanuit Linux... :( ). Downgraden naar de 1.4 versie van de Bios heeft bij mij het probleem opgelost. Ik heb nu weer de beschikking over een Dual-core systeem die ook door het OS gedetecteerd wordt.

[ Voor 24% gewijzigd door deepbass909 op 01-08-2008 00:30 ]

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1