Hoe moet een 12 volts Dynamo worden aangesloten?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 04:08
Ik heb een boot gekocht en ik zit telkens met lege accu's.
Heb gekeken naar de spanning op de accu's bij draaiende motor. Hier kwam ik er achter dat de dynamo niet lade.
Ik dacht simpel... Nieuwe dynamo erop en klaar.. maar nee dus.. Met een nieuwe dynamo laadt hij nog steeds niet op.
Heb inmiddels 4 verschillende dynamo's geprobeerd maar ik kom er niet uit.

Heb 2 dynamo's getest met externe spanningregelaars..
En 2 dynamo's met interne spannigsregelaar.

Op de dynamo met interne spanning regelaar zit alleen een B+ aansluiting en een D+ aansluiting.

Bij de dynamo's met externe regelaar zitten: B+ D+ D- en DF aansluitingen.
De D+ , D- en DF gingen naar de spanningsregelaar. Heb ook verschillende spanningsregelaars geprobeerd. maar niets helpt.

Wie weet hoe ik de dynamo moet aansluiten zodat de accu's geladen worden. Het lijkt me erg stug at alle 4 dynamo's stuk zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bobo1on1
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 18-05 17:57
De B+ moet op de + van de accu, D+ moet met een lampje naar de + van de accu en de behuizing van de dynamo moet op de - van de accu.

Ik denk dat je dat lampje bent vergeten of het lampje is stuk, dan heeft de rotor geen magnetisch veld en doet de dynamo niets.
Als de dynamo eenmaal draait genereert hij genoeg stroom om zelf zijn magnetisch veld te maken, het lampje gaat dan uit.
Zakt de motor te veel in toeren dan gaat het lampje aan om aan te geven dat de accu niet wordt geladen.

[ Voor 34% gewijzigd door bobo1on1 op 20-07-2008 20:27 ]

Impedance, a measure of opposition to time-varying electric current in an electric circuit.
Not to be confused with impotence.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arievh
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 05-04 04:08
Ik heb IPV het lampje een zoemer. Deze heb ik wel op de D+, zoals door jouw beschreven.
Normaal gesproken zou hij dan moeten werken. De zoemer blijft echter altijd zoemen... Ook al geef i volgas... (En dus laadt hij niet).
Laat morgen in iedergeval de "originele" dynamo testen, deze met externe regulator.

Toch zeer vreemd allemaal....