Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Ipod aansluiten in de auto (te weinig signaal)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb mijn Ipod aangesloten op mijn autoradio (peugeot RD3 = Blaupunkt) door middel van een dension gateway. (www.dension.com => mooi product, integrale bediening van de Ipod via de radio. Werkt voor meerdere autoradio's)

Het volume van de Ipod is echter niet zo hoog als van de radio/CDspeler. Omdat je het volume dan maar iets hoger zet wordt je een beetje doof als de radio weer aan gaat.

Nu was mijn idee om de signaalsterkte een beetje op te krikken. De Ipod geeft 400 mV RMS en dat zou pak m beet 1 V RMS moeten zijn. heb daarvoor maar een voorversterkerkitje gehaald (K2572, Velleman). Met een gain van 40dB zou ik er moeten zijn...

Dat werkt toch minder dan gehoopt.

Het uitgangssignaal van de Ipod is dermate hoog dat je het moet verzwakken (R5,R6 van 10k naar 100k) wil de versterker TL072 niet gaan clippen. Daarmee breng je het signaal van pak 'm beet 400 mV RMS naar 40 mV RMS.

Dit levert wel een beter resultaat, maar het eindresultaat is dus weer niet hoog genoeg zodat het signaal gelijk getrokken wordt met de radio. Kortom er moet nog meer signaal aan het einde bij....

Afbeeldingslocatie: http://webdisk.planet.nl/gelov026/publiek/album/schema%20pre-amp.JPG

Ik heb al geprobeerd om de weestanden aan te passen. (met een beetje hulp)
R5,R6 naar 50 k (was 100k)
R3, R4 naar 200 k (was 1 M)
Hiermee heb je een theoretische gain van 4.

Dat werkt ook niet. de ontkoppelingselco C1 vergroten heeft ook geen zin gehad.

Ik denk dat het aan de elco's aan het einde zit. Heb echter geen idee of dat zo is en wat ik dan zou moeten doen ...

Iemand een idee ?

Verwijderd

40 DB gain(100X) is wel beetje erg veel.
Ik mis waardes voor R1 en R2, ik neem aan gelijke waardes?
Uitgangspunt hierbij is, dat de uitgangsspanning van de opamps in rust op de 1/2 voedingsspanning moet staan voor max uitsturing.
Is je voedingsspanning wel hoog genoeg?-->12 Volt of zo.
Kennelijk kloppen je aannames niet helemaal;met R6=100k en R3=1Meg vezwak je ingangssignaal niet, maar stel je de gain van de opamp op 10X in. Aangenomen, dat de Ipod 400mV levert, geeft dat
400mVx10=4Volt rms op de uitgang van de opamp=piek-piek 2x4x1.4=11.2 Volt. Dit red je niet zonder vervorming met 12V voedingsspanning.
Je 2e poging met gain=4x zou wel ok moeten zijn, immers 400mVx4=1.6Volt moet ruimschoots voldoende signaal opleveren. Als je toch je radio niet kunt uitsturen, dan is er ergens iets mis met je aannames->of je Ipod levert minder of je radio heeft meer signaal nodig.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 03:03 ]

• JER00N
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online
Het uitgangssignaal van de Ipod is dermate hoog dat je het moet verzwakken (R5,R6 van 10k naar 100k) wil de versterker TL072 niet gaan clippen. Daarmee breng je het signaal van pak 'm beet 400 mV RMS naar 40 mV RMS.
Volgens mij moet je dat niet doen, daardoor verander je de versterking van die opamp. Ik zou die verzwakking liever helemaal vóór de versterkerschakeling doen, dus gewoon een spanningsdelertje ervoor zetten.

Aan de condensators kan het niet liggen, die verzwakken het signaal niet (behalve op hele lage frequenties).

Wel vreemd dat die opamps gaan klippen bij 400 mV, de DC-instelling staat toch op de halve voedingsspanning dus heb je 3 V 'ruimte' (positief en negatief). Je zou misschien kunnen kijken wat er gebeurt als je hem voedt op 12V ipv 6V... dan zou je wat meer headroom zoals dat heet moeten krijgen. Let dan wel op dat je condensators die spanning aankunnen.