Toon posts:

Vloeibaar metaal koeler is toch nog luchtgekoeld

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
nieuws: Danamics kondigt koeler met vloeibaar metaal aan
Processorkoelers die met vloeibaar metaal werken, zouden in theorie warmte beter af kunnen voeren dan luchtgekoelde systemen
Als tweaker kan ik bijna niet geloven dat ik zoiets lees op tweakers.net...

De term "koelen" slaat eigenlijk alleen maar op het transporteren van energie naar een groot genoeg medium zodat dit andere medium niet significant warmer wordt.

In de praktijk wil dit vrijwel altijd zeggen afvoeren naar de omgevingslucht. Zo ook met deze nieuwe koeler draait het hele principe nog steeds op het doorvoeren van omgevingslucht zodat de energie wordt afgegeven en is het dus nog altijd gewoon een luchtkoeler.

De zin zou beter kunnen zijn:

Processorkoelers die met vloeibaar metaal werken, zouden in theorie warmte beter af kunnen voeren dan traditionele heatpipe systemen.

Want het is niets meer en minder als een ander medium binnenin de heatpipe.

Offtopic:

Wat tweakers vaak waterkoeling noemen is dan ook nog steeds luchtkoeling maar dan met behulp van water om de energie naar een groter overdrachtsvlak te brengen. Echte waterkoeling zie je wel vaak in schepen waar de energie niet aan de lucht maar juist aan het water wordt afgegeven.

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Uiteindelijk is alles luchtkoeling (wellicht met uitzondering van pc's aan boord van onderzeeërs). Wat wij op Tweakers.net luchtkoeling noemen, is dan ook koeling waarbij lucht zogezegd als primair dynamisch transportmedium wordt gebruikt. Ik vind de bewuste tekst duidelijk en zie geen reden om eea aan te passen.

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

Verwijderd

Topicstarter
Dus een koeler met heatpipes noemen we wel luchtgekoeld, maar zodra iemand een metaal in de heatpipes stopt is het ineens niet meer luchtgekoeld.

Kijk dat is logica 8)7

• JHS
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 04-01 15:49

JHS

Splitting the thaum.

Ja, dat is inderdaad logisch :) . Aangezien, zoals je zelf zegt, alles uiteindelijk luchtgekoeld is, heeft het weinig zin om het als zodanig te beschrijven. Je kan dan beter de terminologie toespitsen op het naar de lucht afvoerende deel, en of dat via lucht, water, vloeibaar metaal, you name it is :) .

DM!

• Rataplan
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Rataplan

per aspera ad astra

Ik wil trouwens even heel graag weten waar de vergelijking met specifiek heatpipes vandaan komt, want dat lijkt me de crux van het verhaal: als Danamics zijn hardware idd met heatpipekoelers vergelijkt, ok, dan is hier een punt te maken :)

Journalism is printing what someone else does not want printed; everything else is public relations.

• marcieking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

marcieking

Mannetje Pug en een stokbrood

In deze koeler helpt vloeibaar metaal de warmte naar de koelvinnen te brengen. In normale koelers doet de lucht dit dan? Dat is in feite wat je zegt als je andere koelers luchtkoelers noemt, en dit een vloeibaar-metaalkoeler.

Wat je bedoelt is dat normale koelers dit met vast metaal doen, dus met geleiding, waar deze via vloeibaar metaal, dus convectie (stroming) werkt (evenals heatpipes overigens).

[ Voor 28% gewijzigd door marcieking op 22-07-2008 22:59 ]

https://onzetaal.nl/taaladvies/welke-die/

Verwijderd

De vergelijking met heatpipes is perfect. Dat is namelijk de dichtbijzijnde variant van dit vloeibaar metaal gebeuren. In het ene geval een vloeibaar metaal, in het andere geval een vloeibare andere stof. Voor de rest is het concept vrijwel volkomen gelijk.
In beiden gevallen wordt het gebruikt om warmte snel van de hittebron te transporten naar de (bovenkant) van de koelribben. Als je de koeler bekijkt ziet het er ook gewoon als een heatpipe design uit.

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben het eigenlijk wel met TRRoads eens :o De vergelijking met heatpipes is geheel gerechtvaardigd, want dat is dit feitelijk ook. Je hebt feitelijk drie dingen: de warmtebron (processor/gpu, een chipje dus), transportmedium (heatpipe, water, olie, vloeibaar metaal) en dan het oppervlak waar warmte afgegeven wordt aan de omgeving (bijna altijd aan de lucht). In alle gevallen van computerkoeling (uitgezonderd die onderzeeëers) heb je het dan over luchtkoeling, want alleen met convectie raak je die warmte kwijt (ok, en een beetje straling).

De zin "De koelinstallatie is volgens de fabrikant efficiënter dan luchtkoelers en zou het gros van de verkrijgbare waterkoelers het nakijken geven" klopt dan ook niet, want hij valt zelf ook onder de luchtkoelers.

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Verwijderd

Topicstarter
Yay iemand is het met mij eens (en begrijpt duidelijk ook eea van koeltechnieken :D).

Overigens is het een beetje dom om zo lachelijk te doen over de onderzee koeltechnieken (zo komt het op mij over in ieder geval, kan niet zo bedoeld zijn) want veel schepen koelen hun motoren gewoon met water wat ze uit de rivier pompen waar ze op dat moment in varen. Dan heb je het dus over echte waterkoeling.

Helemaal niets geks aan en niets bijzonders, net zoals dat luchtkoelers niets bijzonders zijn.

Bekijk ook het plaatje even:

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i/1216553450.jpg

Goh, die buisjes waar het vloeibare metaal in zit... dat lijkt toch wel verdacht veel op heatpipes...
Goh ze vervullen exact dezelfde functie en zijn zelfs qua werking 100% gelijk. (OK 99% dan, de heatpipes hebben normaal geen pompje nodig maar werken dmv een phase change om de energie te transporteren, maar het principe is gelijk)

Voor de vergelijking even wat plaatjes van standaard koelers met heatpipes:

Afbeeldingslocatie: http://www.hardware.info/images/news/coolermaster_v8_550.jpg

Afbeeldingslocatie: http://abchw.com/img/cooling/thermalright/thermalright_ultra120_extreme_001.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 23-07-2008 23:52 ]

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04-2025
Langzamerhand vind ik dat dit buiten [Geachte Redactie] valt, als je bovenstaande (correcte) redeneringen consequent doortrekt zijn alle (gesloten systeem, cyclische) koelingen luchtkoeling, omdat de laatste stap in de warmtetransport-keten telkens de omgevingslucht is.
Dus daaronder vallen dus ook waterkoeling: (CPU - koelblok - water - radiator -lucht), phase change, enzovoort.

Hooguit exotische (niet cyclisch, open) koelingen met Dry Ice of liquid N2 zouden hierbuiten vallen.

Verwijderd

Topicstarter
Noujah in zoverre dat ik het wel prima vind om dan een koeler te noemen naar z'n kenmerkende techniek, dus wat zet het apart van alle andere koelers.

Zo noemen we een waterkoelsysteem een waterkoelsysteem niet omdat het water ook echt koelt maar omdat water gebruikt wordt om energie naar de radiator te brengen welke het weer aan de lucht geeft.

En zo een phase change machine een phase change machine omdat de techniek die gebruikt wordt phase change is.

Heatpipes zijn echter een uitzondering, deze veranderen fundementeel helemaal niets aan de werking van de koeler, het zijn nog steeds gewoon ribben die direct via geleiding hun energie uit de bron ontvangen en afgeven aan de lucht. De heatpipes zijn enkel een add-on welke het geheel efficienter maken, ze zorgen ervoor dat de energie makkelijker dan via puur geleiding bij de ribben aankomen.

Heatpipes werken eigenlijk dmv een phase change achtige techniek, een vloeibaar spul met een lage druk gaat over naar gas bij verwarming en condenseren weer aan de andere kant. Dmv een wick kan het vloeibare spul weer terug (capillaire werking) en maakt zwaartekracht dus ook niet meer uit. Veel heatpipes werken dan ook enkel tussen een bepaald bereik, maar dit is prima acceptabel aangezien CPU's ook vaak in dit bereik werken.

We noemen dan koelers met heatpipes ook geen heatpipe koelers maar vaak gewoon luchtkoelers, deels omdat het gewoon standaard is tegenwoordig en deels omdat het meer een add-on is. Veel heatpipe koelers (vooral bij moederborden) werken ook prima zonder de heatpipes en menig moederbord zijn de heatpipes niet eens gevuld maar puur voor de show.

Om deze reden denk ik dat de vloeibaar metaal koeler ook gewoon een doodnormale luchtkoeler is, buiten dat de werking van de heatpipes zelf is aangepast (maar het principe gelijk gebleven is). Je kan aan de koeler eigenlijk niet zien hoe de heatpipes werken en de functie is ook 100% gelijk. Nu zie je wel het pompje zitten, maar als ik een stukje plastic op een normale heatpipe koeler zet zie je het verschil niet.

Ook is het de vraag hoeveel heatpipes al gebruik maken van metaal in hun werkzame vloeistof, de precieze samenstelling van het spul is vaak geheim.

@Hielko:

I know, maar ik weet ook van een paar fabrikanten dat ze wel een ander goedje gebruiken.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 00:49 ]

• Hielko
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:42
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 00:17:
Ook is het de vraag hoeveel heatpipes al gebruik maken van metaal in hun werkzame vloeistof, de precieze samenstelling van het spul is vaak geheim.
Voor the record, dat is gewoon vaak water (alleen niet onder standaard druk)..
Pagina: 1