Verwijderd

Topicstarter
Halo iedereen,

Sinds ik mijn Nikon D70 heb (zo'n 4 jaar?) schiet ik op een tweetal flash kaarten; een Sandisk en een Transcend (beiden 2Gb). Daar enige tijd geleden mijn Transcend kaart heel wat foto's naar de mallemoer heeft geholpen, ben ik op ziek naar een nieuw kaartje. En, gezien de huidige prijzen, naar wat meer capaciteit.

Nu vroeg ik me af wat verstandig is te kopen. Je koopt tegenwoordig al een 32Gb kaart (van wederom Transcend) voor 109 euri! Dat is natuurlijk geen geld voor zoveel opslag. Met een vakantie in Californie in het vooruitzicht lijkt me dat een interessante aanschaf.

Ik maak me echter zorgen om de kwaliteit van deze kaart; mijn vorige Transcend heeft het (na 3,5 jaar van trouwe dienst weliswaar) ook begeven. En, ik wil er niet aan denken om 32Gb aan (hopelijk) prachtkiekjes te verliezen.

Ik zit dus een beetje in dubio wat te doen: het risico nemen? Of toch maar een 4 of 8Gb kaartje van bijv Kingston kopen en wat vaker plaatjes naar mijn laptop wegtanken (die gaat natuurlijk mee op vakantie)...

Alvast bedankt!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Alles kan stuk gaan, filesystems kunnen corrupt raken. Dat laatste is vaak met wat tijd te recoveren, maar dan moet je wel direct met een ander kaartje verder gaan. Koop gewoon meerdere middelgrote kaartjes.

{signature}

• lvmeijer
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 19-08-2025

lvmeijer

www.leonmeijer.nl

Als je bang bent om zoveel informatie kwijt te raken doe je verstandig aan om met enige regelmaat de data te kopieren naar een andere drager (copystation, laptop, internet).

Het risico is niet alleen het kaartje, je camera kan corruptie veroorzaken, camera verlies (verloren/diefstal) etc.

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:55
Inderdaad. Een vriend van me maakt redelijk professioneel foto's. Zijn grootste kaart is 4Gb. De meesten zijn 1 of 2 Gb. Hier kan je op RAW toch aardig wat foto's kwijt maar je bent wel regelmatig aan het wisselen. Daar heeft ie een mooi mapje voor. Links leeg, rechts vol en zo raak je (mits je het mapje natuurlijk niet kwijtraakt) maximaal 1-2 Gb kwijt als er een kaartje sneuvelt.

Dat regelmatig wisselen is zo'n ramp niet als je daaraan gewend bent. Dat heeft ie met een paar seconden gedaan.

UNOX: The worst operating system

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Weet je zeker dat jouw Nikon D70 met >4GB om kan gaan?

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• TranceSetter
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-01 17:24
Als je laptop toch mee gaat dan zou ik een aantal 2 of 4 GB kaartjes meenemen. En ondertussen de foto's op je laptop wegschrijven.

Voor kortere tripjes, of backpack avonturen lijkt me het niet handig om een laptop mee te slepen. Voor dit soort doeleinden zou ik liever een aantal kleinere kaartjes hebben. 8GB vind ik zelf nog goed te doen, maar als er wat misgaat dan zijn wel 500 foto's pleite. 32GB zou ik never nooit doen.

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 16:16
Is een image tank een idee?

Dat in combinatie met nog een 4 gb kaartje?

Flickr!

Verwijderd

Topicstarter
Garyu schreef op zondag 20 juli 2008 @ 15:48:
Ik dacht dat bij CF de geheugencontroller in de kaart zat, waardoor deze limieten geen rol meer spelen?

@Iedereen: ok, ik ben overtuigd, ik ga voor kleinere kaarten.. 4 of 8 Gb denk ik dan.

Het enige waar ik nog over twijfel is het merk... duur of goedkoper..

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 28-01 16:16
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:02:
[...]
Het enige waar ik nog over twijfel is het merk... duur of goedkoper..
Hier zijn de meningen sterk over verdeeld, meestal zijn merken zoals Sandisk en Transcend wel oke.
(psst ebay)

[ Voor 3% gewijzigd door Nolani op 20-07-2008 17:30 ]

Flickr!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 28-01 15:17

Zoefff

❤ 

Ja, dat kan 'ie. Zorg wel dat je de laatste firmware updates hebt :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

Ik heb ook een D70 en daarin zit een 8 Gb kaartje dat werkt

En ergens heb ik het gevoel dat kaartfalen ook door de camera kan. Laatst heeft deze de filenaam van de DCIM-map gesloopt zodat ik weer met een semileeg kaartje zat. De foto's waren gelukkig wel uit te lezen uit de ontstane DC&M-map

• iceheart
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 06-01 17:25
Nolani schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:29:
[...]

Hier zijn de meningen sterk over verdeeld, meestal zijn merken zoals Sandisk en Transcend wel oke.
(psst ebay)
maar via ebay loop je dan weer risico op brakke namaak, gezien de zorgen van de verkoper zou dat wel het laatste zijn wat ik aan zou raden, maargoed.

Verwijderd

Ik schiet al enige jaren met Transcend kaarten (1, 2 en 8GB, totaal meer dan 30.000 foto's geschoten) en heb nog nooit problemen gehad. Laatst een aantal 8GB kaarten gekocht voor een grote reis. Liever een aantal 8GB dan image tank: minder gewicht/ruimte en geen bewegende onderdelen. En mocht zo'n kaartje toch de geest geven ben je wel in 1x 8GB kwijt. Daarom zou ik niet zo snel 32GB kaarten kopen....

Wat me wel opviel: mijn 2 GB 120x kaarten zijn sneller dan mijn 8GB 133x kaarten.

• DigiD70
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 01-12-2021
Voor mij geldt hetzelfde. Zo lang ik mijn D70S heb werk ik met meerdere kaartjes. Momenteel heb ik er 1 van 4GB, 2 van 1GB en 3 van 500 MB. Zo spreid ik het risico van enerzijds een corrupt kaartje en anderzijds een mogelijk verlies uit de tas.
Overigens had ik laatst een aantal corrupte foto's op een van mijn 1GB kaartjes die een vriend van mij, en vraag me niet hoe precies, tevoorschijn heeft weten te halen op zijn iMac. En daar was ik heel erg blij mee! Er kan dus nog redding zijn.

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

ppFreddy

gewoon Frederik

Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:54:
Liever een aantal 8GB dan image tank: minder gewicht/ruimte en geen bewegende onderdelen. En mocht zo'n kaartje toch de geest geven ben je wel in 1x 8GB kwijt. Daarom zou ik niet zo snel 32GB kaarten kopen....
idd, liever enkele kleinere kaarten dan 1 hele grote.
Ik heb nu 1x12GB en 1x4GB maar er komt binnenkort nog 2x 8GB bij omdat ik nood heb aan meer opslag maar geen 16GB kaarten wil kopen :)

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• TranceSetter
ppFreddy schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:33:
[...]

idd, liever enkele kleinere kaarten dan 1 hele grote.
Ik heb nu 1x12GB en 1x4GB maar er komt binnenkort nog 2x 8GB bij omdat ik nood heb aan meer opslag maar geen 16GB kaarten wil kopen :)
Ik vind zelfs 12GB al veel. Dat zijn zo'n 800 foto's in RAW-formaat op mijn 400d.
Heb zelf een max van 8GB met mezelf afgesproken, en heb dan ook 2x 8GB en 2x 2GB, zodat ik een totaal van 20GB heb. Die houden het wel een weekje uit zonder dat ik foto's naar een ander apparaat moet schrijven :)

• ppFreddy
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 31-12-2025

ppFreddy

gewoon Frederik

ja, 12GB is ook al veel, maar ik heb dat gekocht 2 dagen voor ik een groot event moest doen en de 8GB was uitverkocht, dan maar 12GB gekocht omdat ik geen 16 wou :9
En dat zijn idd rond de 800 RAW's en ja, dat krijg ik vol als ik me laat gaan :p

[ Voor 4% gewijzigd door ppFreddy op 21-07-2008 18:40 ]

Wat je vandaag niet doet kan je morgen ook uitstellen...

• TranceSetter
ppFreddy schreef op maandag 21 juli 2008 @ 18:40:
ja, 12GB is ook al veel, maar ik heb dat gekocht 2 dagen voor ik een groot event moest doen en de 8GB was uitverkocht, dan maar 12GB gekocht omdat ik geen 16 wou :9
En dat zijn idd rond de 800 RAW's en ja, dat krijg ik vol als ik me laat gaan :p
Inderdaad geen probleem om die vol te krijgen ;) En als je dringend 8gb nodig hebt, en die zijn er niet meer, dan maar 12 :) Wel een stukje duurder weer.

Wel raar trouwens dat mijn 400d bij een lege 8GB kaart aangeeft nog 798 foto's te kunnen maken, maar er uiteindelijk maar zo'n 580 op kunnen. Dat scheelt 200 foto's of 25% :o

[ Voor 14% gewijzigd door TranceSetter op 21-07-2008 19:52 ]

• breinonline
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21:17

breinonline

Are you afraid to be known?

Ligt er ook aan wat je precies schiet als het goed is: de RAW's zijn dacht ik lossless gecomprimeerd en afhankelijk van wat er op een foto staat kan de RAW dus minder- of meer gecomprimeerd worden.

WP: Mitsubishi Ecodan PUHZ-SHW112YAA, ERSC-VM2C, Procon ┃ PV: 4800Wp, SolarEdge SE5K, 15x JAM60S17/320, ZW 15º ┃ WTW: Zehnder Q600 ┃ SH: Home Assistant, Proxmox, Intel NUC 8i5 Mini

Pagina: 1