Toon posts:

[Win2k3] Problemen met SMSS service

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het is me niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is, het zou een virus(scan?) kunnen zijn maar het is ook gebeurt in een periode met schijfproblemen, maar ergens onderweg ben ik smss.exe kwijtgeraakt ;-)

Ik zat toen met deze melding in het eventlog:

The Session Manager Subsystem Windows service failed to start due to the following error:
The system cannot find the file specified.

Wat ik vervolgens gedaan heb:
1. Een full-virusscan Symantec Anitvirus), hierbij zijn (gek genoeg?) een tweetal smss.exe files in quarantaine gezet (locatie anders dan SYSTEM32.
2. smss.exe vervolgens van de Windows installatiecd teruggezet in de SYSTEM32 map.
3. Na een reboot zit ik nu met de volgende melding in het eventlog:

The Session Manager Subsystem Windows service failed to start due to the following error:
The Session Manager Subsystem Windows application cannot be run in Win32 mode.

- sfc /scannow (waarom heb ik dit niet in eerste instantie gebruikt?) vindt geen verschillen meer.
- smss.exe is nu niet meer te verwijderen, het bestand is in gebruik.

Wat zijn nu mij opties nog? Ik kan ze niet meer bedenken aangezien een volledige repair niet mogelijk lijkt (de setup ziet mijn bestaande installatie niet).

* Edit *
Na een nieuwe search naar smss.exe bleek ik nog een smss.exe in system32/drivers te hebben. Nu ik dit bestand verwijderd heb, ben ik weer terug bij mijn eerste melding 'The system cannot find the file specified.' blijkbaar wordt er naar de verkeerde file verwezen? Hoe kan ik dit aanpassen?

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 14:39 ]

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 13:48:
The system cannot find the file specified.

Wat ik vervolgens gedaan heb:
1. Een full-virusscan Symantec Anitvirus), hierbij zijn (gek genoeg?) een tweetal smss.exe files in quarantaine gezet (locatie anders dan SYSTEM32.
2. smss.exe vervolgens van de Windows installatiecd teruggezet in de SYSTEM32 map.
3. Na een reboot zit ik nu met de volgende melding in het eventlog:

The Session Manager Subsystem Windows application cannot be run in Win32 mode.

- sfc /scannow (waarom heb ik dit niet in eerste instantie gebruikt?) vindt geen verschillen meer.
- smss.exe is nu niet meer te verwijderen, het bestand is in gebruik.
Heb je al een repair installatie van Windows Server 2003 geprobeerd?
Dat kun je op de volgende manier doen:

1. Plaats de cd-rom met Windows Server 2003 in het cd-rom-station of dvd-rom-station.
2. Als het menu Wat wilt u doen wordt weergegeven, klikt u op Afsluiten.
3. Schakel de computer uit, wacht tien seconden en schakel de computer weer in.
4. Start de computer opnieuw op vanaf de cd-rom wanneer daarom wordt gevraagd.

Opmerking U moet de computer opstarten vanaf de cd met Windows Server 2003 als u Windows Setup wilt uitvoeren. Het cd-rom- of dvd-rom-station moet zodanig zijn geconfigureerd dat de computer vanaf het station kan worden opgestart. Raadpleeg de documentatie bij de computer of neem contact op met de fabrikant voor informatie over het configureren van de computer zodat deze kan worden opgestart vanaf het cd-rom-station of dvd-rom-station.
5. Nadat Setup is gestart, drukt u op ENTER om door te gaan met het installatieproces.
6. Druk op ENTER om de optie Druk op ENTER om Windows nu te installeren te selecteren. Selecteer de optie Herstelconsole niet.
7. Druk op F8 om de gebruiksrechtovereenkomst te accepteren.

Setup zoekt naar de vorige installaties van Windows.

Als een vorige installatie van Windows Server 2003 wordt gevonden, wordt het volgende bericht weergegeven:
Als een van de volgende Windows Server 2003-installaties is beschadigd, kan Setup proberen deze te herstellen. Gebruik PIJL-OMHOOG en PIJL-OMLAAG om een installatie te selecteren. Druk op R als u de geselecteerde Windows XP-installatie wilt herstellen. Druk op ESC als u zonder herstellen een nieuwe versie van Windows XP wilt installeren.
Selecteer de gewenste installatie van Windows Server 2003 en druk op R om de installatie te repareren.
Volg de aanwijzingen op het scherm om de installatie te repareren.
Bron:Opstartproblemen oplossen in Windows Server 2003

[ Voor 26% gewijzigd door Turdie op 21-07-2008 00:03 ]