Toon posts:

Grafische kaart weer kapot?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ongeveer 1 a 2 jaar geleden is mijn geforce XXX (weenie welke) ermee opgehouden. Ik heb toen een Ati radeon x1950 Pro gekocht. Nu kreeg ik sinds gister rare strepen in beeld. Aangezien ik dat vandaag weer kreeg heb ik even rondgezocht en kwam ik erop dat ik de drivers heb geupdate en de PC-kast heb stofgezogen. Hierbij heb ik GEENEEN deel geraakt. 10 minuten later na het spelen van een spel is het zo ver. De computer loopt vast en na het uitdoen en weer aandoen krijg ik alleen nog maar raar beeld met blauwe stipjes overal. Het lijkt er dus op dat mijn grafische kaart WEER is overleden. Hoe kan dit of is er nog iets aan te doen? De fans draaien gewoon goed en naar dat ik weet is mijn pc niet achterlijk heet. Iemand ideeen?

• Emile|IA
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 03-04-2015
Is hij overclocked? Als je hem te ver overklokt, kan je airfacts krijgen. Bios misschien een keer (fout) geflashed? En is je voeding wel sterk genoeg?

• Apache
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08-05 09:28

Apache

amateur software devver

Zit er toevallig niet gewoon wat stof in die videokaart?
Heb een x850XT die af en toe tijdens het gamen begint te piepen omwille van tempratuur, dan moet ik de videokaart keertje proper maken en kan ik weer 6-9 maanden verder.

If it ain't broken it doesn't have enough features

• jdm8
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11-03-2024

jdm8

PSN-id: JDM8, origineel he?

Hij kan ooit oververhit geweest zijn. Wat ook kan is dat de kaart door het stofzuigen stuk gegeaan is. Je moet namelijk nooit je pc stofzuigen vanwege statische electriciteit die de stofzuiger opwekt. Post eens een screenshot van de stipjes? Als je he took al in de bios hebt ligt het idd. aan je hardware, en is het geen software probleem.

Verwijderd

Topicstarter
Screens kan ik niet maken aangezien ik na het windows laadscherm alleen een zwart scherm vol met blauwe puntjes zie. De grafische kaart is niet overclocked geweest en is nu helemaal schoon en er lag amper stof op toen ik de kast openhaalde.

Mijn oude (kapotte) kaart die had het probleem dat die na het windows laadscherm gewoon stopte (scherm gaat op standby enzo). Die heb ik er nog even ingezet. En ik zie dan het windows laadscherm perfect en daarna het normale probleem dat die op standby gaat. GEEN blauwe puntjes dus.

De geforce is weer in de kast gegaan en de ati is erin en de blauwe puntjes zijn terug. Ik weet verder echt niet wat het is. De kaart heeft meer dan genoeg ruimte en zoals ik al zei is de kast nooit echt heet.

• tiswat
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 21:41
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 14:48:
Screens kan ik niet maken aangezien ik na het windows laadscherm alleen een zwart scherm vol met blauwe puntjes zie. De grafische kaart is niet overclocked geweest en is nu helemaal schoon en er lag amper stof op toen ik de kast openhaalde.

Mijn oude (kapotte) kaart die had het probleem dat die na het windows laadscherm gewoon stopte (scherm gaat op standby enzo). Die heb ik er nog even ingezet. En ik zie dan het windows laadscherm perfect en daarna het normale probleem dat die op standby gaat. GEEN blauwe puntjes dus.

De geforce is weer in de kast gegaan en de ati is erin en de blauwe puntjes zijn terug. Ik weet verder echt niet wat het is. De kaart heeft meer dan genoeg ruimte en zoals ik al zei is de kast nooit echt heet.
Wat dacht je van een foto maken? Dan worden we al wat wijzer natuurlijk. ;)

• Depep
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 27-07-2025
Ik zou de kaart eens in een andere computer proberen. Als het probleem zich dan ook voor doet, weet je dat het aan je kaart ligt. Als je je kaart minder dan 2 jaar geleden hebt gekocht, heb je waarschijnlijk ook nog wel garantie.

specs

Verwijderd

Ik denk dat jouw probleem is is dat je de x1950pro op een stockkoeler draait en de fan niet omhoog gaat wanneer dat moet. Ik heb ooit eens een soortgelijk probleem bij een voormalige werkgever gehad, een x1950pro kwam binnen en viel constant uit. De referentiekoeler van die x1950pro is zo smal dat binnen mum van tijd dat ding vol met stof zit. Dat haal je er niet uit met een stofzuiger, maar alleen door die koeler te demonteren, en schoon te maken. Wat betreft pics , dat hoeft niet, het probleem is ongeveer zo'n beetje bovenstaande :P

Verwijderd

Topicstarter
Ik probeer nu dus dat plaatje boven de fan eraf te halen maar die schroefjes zijn nog kleiner dan klein.

Verwijderd

Zo'n minischroevendraaier set zou voldoende moeten zijn voor die schroefjes. :)

Verwijderd

Topicstarter
Mijn eigen schroevendraaiertjes lukt het niet, maar wat ik ook kan zien vanaf de buitenkant is de fan nagenoeg stofvrij...

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga morgen naar alternate (computerzaak) en kijk hoe het werkt met garantie. Ik heb 24 maanden garantie en deze is pas 8 maanden oud!!!!! Klopt dus niet. Ook ga ik dan even vragen hoe ik dit kan voorkomen.

• Bejit
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 12-05 18:00

Bejit

Svenska Faderland

Dus je hebt met de stofzuiger je PC schoongemaakt?

Stofzuiger veroorzaakt statische electriciteit en je raakt een component zo aan. Daarnaast loop je het risico lossere onderdelen zoals jumper en slecht gesoldeerde componenten op te zuigen. Dus PC sotfzuigen, bad idea.

Maar waarschijnlijk was de videokaart inderdaad vooraf al overleden. Ik kan me herinneren dat bij de X1950 Pro de VRM erg heet werden en zo vaak de VGA ook overleed.

Systeempje

• DrivinUCrazy
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20:50

DrivinUCrazy

Vechte, valle en opstoan

Even een opmerking voordat je je volgende kaart erin plaatst.

Ik zou ook eens nakijken of de pc niet te heet wordt, en indien nodig zorgen voor een betere koeling. Het is niet normaal dat er 2 grafische kaarten binnen een paar jaar kapot gaan.

Een 2e puntje om eens naar te kijken is of de voeding wel toereikend is. Grafische kaarten belasten vooral de 12V lijn van een voeding. Als deze instabiel is kan het snel afgelopen zijn met je apparatuur. (maar je symptomen klinken imho eerder als een warmte/stof probleem)

't Is een kwestie van geduld, rustig wachten op de dag, dat heel Holland Limburgs lult.

Verwijderd

Topicstarter
DrivinUCrazy schreef op zondag 20 juli 2008 @ 18:42:
Even een opmerking voordat je je volgende kaart erin plaatst.

Ik zou ook eens nakijken of de pc niet te heet wordt, en indien nodig zorgen voor een betere koeling. Het is niet normaal dat er 2 grafische kaarten binnen een paar jaar kapot gaan.

Een 2e puntje om eens naar te kijken is of de voeding wel toereikend is. Grafische kaarten belasten vooral de 12V lijn van een voeding. Als deze instabiel is kan het snel afgelopen zijn met je apparatuur. (maar je symptomen klinken imho eerder als een warmte/stof probleem)
Hoe kan ik dat checken van die voeding? Ik ben daar niet zo'n expert in. En over het 'probleem' dat waarschijnlijk vaker voorkomt bij de x1950 pro. Moet ik dan wel me garantie gebruiken en WEER een x1950pro halen? (als ze die zelfs nog verkopen) of moet ik kijken of ik een andere agp kaart kan krijgen? Zoja wat is een goede AGP kaart van maximaal 160 euro.

Wat kan ik er verder aan doen dat mijn kast beter gekoeld wordt? Hij staat nergens tussen ingebouwd ofzo dus de warmte kan goed weg lijkt me.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 19:32 ]

Pagina: 1