Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Meerdere (4) moederborden op 1 voeding

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit de laatste tijd een beetje te spelen met het idee om weer een kleine Seti "farm" op te zetten. Nu vraag ik me alleen af of het mogelijk is (of verstandig) om meerdere moederborden aan te sluiten op één voeding.

De vierpins stekker van de voeding is geen probleem daar zijn verloopstukjes voor te koop zodat ik daar weinig werk aan heb. Het enige probleem is de 20 pins voeding aansluiting voor het moederbord, Die is op zich wel te splitsen maar is dat verstandig, hoever kan ik gaan etc.
Dit met name om instabiliteits problemen te voorkomen.

Er komen dus 4 moederborden (althans dat is het idee) op 1 voeding. Moederborden hebben een onboard GPU, lan kaart en 2 USB sticks. 1 USB stick om Windows op te draaien en 1 USB stick om verbinding te maken met het draadloze netwerk.

Waarom 1 voeding? Om de simpele reden dat het scheelt in stroomverbruik, minder kabels en zaagwerk (in de nog te maken houten kast) O-). Ik heb hier nog wel 4 losse voedingen liggen maar als het kan gebruik ik liever één voeding voor die het meeste vermogen levert.

De voeding die ik nog heb liggen hiervoor is een Thermaltake Purepower 560W met als specs, +5V 40A, +3,3V 30A en +12V 22A. Uiteindelijk moeten hier 4 moederborden met de 780G chipset opkomen icm een e versie van de AMD Athlon cpu.

Daarnaast mocht iemand weten waar (als ze überhaupt te koop zijn) waar je splitskabels kan kopen voor de 20 pins voedingsstekker? Er zijn wel stekkers om 2 voedingen op 1 moederbord aan te sluiten (heb ik al) maar ik zoek dus het tegenovergestelde.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Nee, dat lijkt me niet handig. De verschillende systemen zullen nooit exact dezelfde stroom vragen, en statische elektrischiteit en samenwerking met de 4-pins kunnen ook voor problemen zorgen.
Splitters hiervoor zijn dan ook niet te koop, maar mocht het nodig zijn kun je die natuurlijk zelf wel maken :P

Doe jezelf een lol en koop vier losse PSU's, licht en zuinig. Als je het goed aanpakt ben je niet veel zuiniger uit met een Purepower gok ik.

Het is een leuk projectje, maar voor 'minder geklooi' hoef je het denk ik echt niet te proberen :P

[ Voor 10% gewijzigd door TheZeroorez op 19-07-2008 23:36 ]

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Of het qua stroomverbruik gaat lukken, heb ik geen flauw idee van. Op zich is het een zuinige opstelling, dus 4x die hoeveelheid moet ook wel lukken.

Ik denk dat je die splitskabels zelf moet gaan fabriceren (moet makkelijk kunnen met de 20-pins van 3 oude voedingen), aangezien het geen standaard oplossing is, voor zover ik weet. Dit is niet het grootste probleem lijkt me, want een stekker is een stekker. Door die te vertakken wordt je systeem niet instabieler van.

Echter denk ik dat je wel problemen gaat krijgen met het schakelen van het geheel. Want zodra 1 moederbord aangezet wordt (en dus signaleert aan de voeding dat ie aan mag gaan), krijgen de andere borden ook stroom te verwerken, ondanks dat ze nog niet besloten hadden aan te gaan. Hoe die daar op gaan reageren weet ik niet en of je dat kunt voorkomen met wat elektronica ook niet, maar het zou zo maar kunnen dat je met 3 doorgebrande borden zit. Op dit punt word ik graag verbeterd, want het is wat giswerk.

• thefxr
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 28-11 11:08
ik denk dat dit niet gaat lukken, als je goede zelfdenkende voedingen koopt, ben je ook zuinig uit

• de_harde_kern
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11 21:27
Bestaan 4-polige schakelaars? Dan kun je alle vier de borden aansluiten op één schakelaar.

Verwijderd

Welke functionaliteit wil je behouden wat betreft het aan en uit schakelen van de moederborden? Als alle moederborden tegelijk mogen aan- en uitgaan is het nog relatief simpel zelf ineen te knutselen. Als je apart elk moederbord wil kunnen aan en uitschakelen, wordt het al moeilijker

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:29:
Doe jezelf een lol en koop vier losse PSU's, licht en zuinig. Als je het goed aanpakt ben je niet veel zuiniger uit met een Purepower gok ik.
De meeste voedingen zijn pas zuinig als ze boven een bepaalde grens komen dit ligt ongeveer rond de 20%. En aangezien de beoogde systemen max rond de 65/75 wat gaan gebruiken zit je op minder dan 20% van het vermogen wat de voeding kan leveren.
Ik heb inmiddels wel besloten om één USB stick te laten vervallen en het netwerk gewoon via de onboard netwerk controller laten verlopen om de cpu wat meer te onlasten. Daarnaast worden alle extra poorten, ide, geluid, parallel etc. uitgeschakeld om het stroomverbruik te verminderen.
sub0kelvin schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:35:
Echter denk ik dat je wel problemen gaat krijgen met het schakelen van het geheel. Want zodra 1 moederbord aangezet wordt (en dus signaleert aan de voeding dat ie aan mag gaan), krijgen de andere borden ook stroom te verwerken, ondanks dat ze nog niet besloten hadden aan te gaan. Hoe die daar op gaan reageren weet ik niet en of je dat kunt voorkomen met wat elektronica ook niet, maar het zou zo maar kunnen dat je met 3 doorgebrande borden zit. Op dit punt word ik graag verbeterd, want het is wat giswerk.
Alle borden krijgen een gedeelde powerknop dus ze gaan allemaal tegelijk aan. Maar nu je dit zegt vraag ik me inderdaad wel af hoe het gaat als je de boel uitzet. Je kan heel moeilijk alles zo timen dat alles tegelijk uitgaat.
Maar in principe (correct me If I'm wrong) krijgt een moederbord altijd stroom vanuit de voeding en "pakt" het moederbord pas stroom zodra het een signaal krijgt om aan te gaan. Dus vanaf dat moment zou het moederbord pas stroom gaan trekken vanaf de voeding. Als dit niet het geval is dan kan ik het inderdaad wel vergeten ;).
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:41:
Welke functionaliteit wil je behouden wat betreft het aan en uit schakelen van de moederborden? Als alle moederborden tegelijk mogen aan- en uitgaan is het nog relatief simpel zelf ineen te knutselen. Als je apart elk moederbord wil kunnen aan en uitschakelen, wordt het al moeilijker
In theorie is het één keer aanzetten en dan blijven draaien tenzij ik een stroomstoring krijg maar dan klapt alles in één keer uit. Maar na de opmerking van sub0kelvin vraag ik me wel af wat er zou gebeuren als 1 van de borden uitvalt.
Zodra de boel uitschakelt ben ik ook mijn werk kwijt dat via Boinc wordt geleverd aangezien dat in het geheugen van de computer komt te staan aangezien er geen harde schijf aanwezig.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:41:
[...]

De meeste voedingen zijn pas zuinig als ze boven een bepaalde grens komen dit ligt ongeveer rond de 20%. En aangezien de beoogde systemen max rond de 65/75 wat gaan gebruiken zit je op minder dan 20% van het vermogen wat de voeding kan leveren.
Waar heb je mij horen zeggen dat je vier 500W-PSU's moet nemen? Er zijn er ook zat van 250W of minder ;)

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Waarom zou je Windows op die dingen installeren? Er zal toch wel een makkelijkere manier zijn als het puur om Seti gaat? Ik denk aan een linux-smaak op een USB stick oid. En zou je echt die investering willen doen (tijd/geld/stroom) puur om ET te zoeken?

<stom idee>
Ik zou 1 systeem maken met VMware, en daar dan een stuk of 8 virtual machines in, die allemaal Seti draaien
</stom idee>

[ Voor 21% gewijzigd door SeatRider op 20-07-2008 11:46 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:44

Haan

dotnetter

SeatRider schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:45:
<stom idee>
Ik zou 1 systeem maken met VMware, en daar dan een stuk of 8 virtual machines in, die allemaal Seti draaien
</stom idee>
Denk je dat dat evenveel rekenkracht levert als vier afzonderlijke pc's? ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 30-11 08:03

SeatRider

Hips don't lie

Haan schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:49:
[...]

Denk je dat dat evenveel rekenkracht levert als vier afzonderlijke pc's? ;)
Ja. En dan extra veel geheugen erin, en dan daarvan een virtual disk maken. Kan daar de swapfile op. Ook lekker snel!

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

In dat geval zou je gewoon handmatig de voeding zelf kunnen aan- en uitzetten zonder tussenkomst van een moederbord. De atx connector zal je 4 voudig moeten hebben, zodat je er een hebt voor elk moederbord. De PS_ON lijn (pin 14 bij de atx connector) verbind je echter niet door met deze 4 connectoren maar behoud je voor handmatig aan- en uitschakelen van de voeding (aan = doorverbonden met een massapin).

Onder voorbehoud van correctheid, verbeter iemand maar als fout is.

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:45:
[...]
Waar heb je mij horen zeggen dat je vier 500W-PSU's moet nemen? Er zijn er ook zat van 250W of minder ;)
Ik zie zo in de pricewatch en bij mijn vaste adressen geen voedingen van onder de 300W. Of je komt uit bij flex atx voedingen enzo waar je 75 euro per stuk voor betaald. Dat vind ik net iets te gek worden, wil wel een beetje binnen mijn budget blijven en de spullen die ik hier nog heb liggen zoveel mogelijk gebruiken. Merken als Trust, Q-Tec en soortgenoten even buiten beschouwing gelaten wat de voedingen betreft.

edit:
Zat dus verkeerd te kijken in de PW.... Wordt eens tijd dat ik de < en de > uit elkaar ga houden :P. Dan zie ik inderdaad een 270 wat voeding, misschien dat dat net voldoende is. Mocht de rest niet lukken dan kan ik dat nog proberen. En ja er staat er ook nog één van 200 wat voor niet al teveel maar bij die winkel bestel ik liever niet meer.
SeatRider schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:45:
Waarom zou je Windows op die dingen installeren? Er zal toch wel een makkelijkere manier zijn als het puur om Seti gaat? Ik denk aan een linux-smaak op een USB stick oid. En zou je echt die investering willen doen (tijd/geld/stroom) puur om ET te zoeken?

<stom idee>
</stom idee>
Voor zowel Windows als Linux heb je USB sticks waar je Boinc mee kan draaien, de kleinste die ik vond voor Windows was 512MB, voor Linux zijn de sticks 1024MB. Nu kosten die dingen ook geen drol meer maar de kleine sticks kan ik zo een sloot van meenemen van m'n werk.
En de verdere investering valt wel mee, ik kan de moederborden vrij goedkoop krijgen van iemand anders, geheugen kost niet zo heel veel, alleen de processoren wil ik de E serie van hebben om het verbruik en de stroomrekening in te perken, dus dat zal wel een redelijke investering worden. Daarnaast is het leuk om ff mee te klooien en kijken wat mogelijk is. Maar mijn eerste setup ga ik maken van wat oude p3/p4 systemen die ik nog heb om te kijken of het gaat werken.

En wat je idee betreft ben ik het wel met Haan eens.
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:53:
In dat geval zou je gewoon handmatig de voeding zelf kunnen aan- en uitzetten zonder tussenkomst van een moederbord. De atx connector zal je 4 voudig moeten hebben, zodat je er een hebt voor elk moederbord. De PS_ON lijn (pin 14 bij de atx connector) verbind je echter niet door met deze 4 connectoren maar behoud je voor handmatig aan- en uitschakelen van de voeding (aan = doorverbonden met een massapin).

Onder voorbehoud van correctheid, verbeter iemand maar als fout is.
Hmmm, dus twee aan en uit knoppen, één voor de voeding en één voor de moederborden. Op die manier kan ik dan eerst de voeding aanzetten en daarna de moederborden.
Stom dat ik daar zelf niet op kwam, zo heb ik weleens wat kortsluitingen kunnen achterhalen :).

Ik zal eens gaan knutselen zodra ik de spullen binnen heb en hoop dat er niets zwart/rokerig gaat worden....

Dames/heren bedankt voor de input en het meedenken _/-\o_. Ik ben weer wat wijzer :*).

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 12:44 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:40:
Hmmm, dus twee aan en uit knoppen, één voor de voeding en één voor de moederborden. Op die manier kan ik dan eerst de voeding aanzetten en daarna de moederborden.
Neen, gewoon een aan/uit knop voor de voeding, moederborden beginnen vanzelf op te starten als voeding spanning geeft, dacht ik.

Wederom onder voorbehoud.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 18:44

Haan

dotnetter

Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:46:
[...]

Neen, gewoon een aan/uit knop voor de voeding, moederborden beginnen vanzelf op te starten als voeding spanning geeft, dacht ik.

Dat is alleen zo als je in het BIOS iets van 'wake up on power on' oid aan hebt staan, anders moet je toch eerst nog even op de powerknop van je pc drukken ;)

Kater? Eerst water, de rest komt later

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:46:
[...]

Klinkt logisch aangezien dit signaal normaal gesproken via het moederbord komt maar nu extern. Ik twijfel alleen omdat het moederbord misschien nog een aan/uit signaal wil hebben? Door schade en schande (en soms kortsluiting) wordt men wijs dus dat zal ik dan wel ondervinden.

edit:
Ohw Haan was me al voor :).

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 12:55 ]

• datbenik513
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-09-2012
SeatRider schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:52:
[...]

Ja. En dan extra veel geheugen erin, en dan daarvan een virtual disk maken. Kan daar de swapfile op. Ook lekker snel!
Nee. Ik heb redelijk veel met VmWare gewerkt en kan met bijna 100% zekerheid zeggen dat de bij elkaar opgetelde rekenkracht van de afzonderlijke virtuele PC-s is lager dan de rekenkracht van de host.
Pagina: 1