Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

IDE kabel in harde schijf laten schadelijk?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik wil mijn interne harde schijf niet altijd aansluiten.
het gaat om een backup schijf die af en toe aangaat.

nu wil ik de molex stekker met een schakelaar aan en uitzetten zodat ik niet iedere keer de kast open moet doen om hem aan te sluiten. aangezien je geen stekker tussen een IDE draad kan zetten vroeg ik mij af of het schadelijk is als de IDE is verbonden met de harde schijf en het moederbord en de molex stekkers niet.

kan dit voor problemen zorgen?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Nee hoor, kan voor de disk geen kwaad. Het risico dat je wel loopt is dat je systeem heel lang over de IDE detectie gaat doen, gezien er wel iets aan de kabel hangt. Sommige mobo's zijn hier heel gevoelig voor. Dit kun je natuurlijk altijd even testen.

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

ff in t BIOS handmatig uitzetten ;)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke bedankt dat ga ik zeker testen.

ik wou een nieuwe topic aanmaken maar wellicht kunnen jullie met het volgende ook helpen.
nog even over de molex draad daar wil ik een licht schakelaar tussen zetten.
ik heb dit met een fan getest en dat werkt prima.

aangezien geel en rood stroom geven en de zwarte grond draden zijn, kan ik genoeg nemen met twee schakelaars? of misschien zelfs met één?
één voor geel en één voor rood?

als ik dan de harddisk nodig heb zet ik de twee schakelaars om (als de pc uitstaat)
de schakelaars mod ik buiten mijn pc.

Afbeeldingslocatie: http://xs229.xs.to/xs229/08296/stekker269.jpg

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 23:03 ]

• Tasma
  • Laatst online: 16-11 16:45
die manier van schakelen zou voldoende moeten zijn, maar vraagt om problemen. Als je 1x een van de 2 stekkers vergeet kan je ongewenst gedrag krijgen van je hd, voeding en/of mobo.

Beter koop je een meer polige schakelaar, en schakel je gewoon alle 4 de draden, wel zo veilig. Waarom voor 1-2 euro het risico lopen?

Verwijderd

Inderdaad moeten minstens de rode en gele draad onderbroken kunnen worden. Echter 2 schakelaars voor 1 hd in nogal ongewenst, en je kan dus zoals Tasma zegt beter een 2- of meerpolige schakelaar gebruiken.

Verwijderd

Topicstarter
Tasma schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:12:
die manier van schakelen zou voldoende moeten zijn, maar vraagt om problemen. Als je 1x een van de 2 stekkers vergeet kan je ongewenst gedrag krijgen van je hd, voeding en/of mobo.

Beter koop je een meer polige schakelaar, en schakel je gewoon alle 4 de draden, wel zo veilig. Waarom voor 1-2 euro het risico lopen?
omdat ik niet wist dat dit bestond :+
heb wel een 2 polig gevonden.
Wipschakelaar - 2 polig aan/uit - 250V 16A - 22 x 30mm - Geel verlicht.
maar zouden de zwarte theoretisch niet 'uitgeschakeld' moeten kunnen zijn?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:22:
[...]

omdat ik niet wist dat dit bestond :+
heb wel een 2 polig gevonden.
Wipschakelaar - 2 polig aan/uit - 250V 16A - 22 x 30mm - Geel verlicht.
maar zouden de zwarte theoretisch niet 'uitgeschakeld' moeten kunnen zijn?
Tja, of je de stroom nu onderbreekt op de gekleurde draad of de zwarte draad maakt weinig uit. De stroomkring onderbreek je sowieso en of dat voor of na het apparaat is maakt niet uit.

Verwijderd

Ik weet niet of hd's er gevoelig voor zijn, maar misschien ook rekening houden met "contact bounce" als je mechanische schakelaars gebruikt.
Tja, of je de stroom nu onderbreekt op de gekleurde draad of de zwarte draad maakt weinig uit. De stroomkring onderbreek je sowieso en of dat voor of na het apparaat is maakt niet uit.
Is de kring dan wel degelijk verbroken? De hd's zijn toch nog altijd via de casing verbonden met de massa? Of je dan ook een functioneel gesloten circuit krijgt weet ik niet, maar hoe dan ook is het zowiezo netter en veiliger om de kabels met spanningen verschillend van massa te onderbreken.

[ Voor 64% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 23:30 ]

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:27:
Ik weet niet of hd's er gevoelig voor zijn, maar misschien ook rekening houden met "contact bounce" als je mechanische schakelaars gebruikt.

[...]

Is de kring dan wel degelijk verbroken? De hd's zijn toch nog altijd via de casing verbonden met de massa? Of je dan ook een functioneel gesloten circuit krijgt weet ik niet, maar hoe dan ook is het zowiezo netter en veiliger om de kabels met spanningen verschillend van massa te onderbreken.
dus toch geel en rood apart?
opzich maakt het mij niet veel uit. ik zet ze of allebei aan, of allebei uit. maar het is natuurlijk altijd handiger om er maar één te hebben :)

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:32:
dus toch geel en rood apart?
opzich maakt het mij niet veel uit. ik zet ze of allebei aan, of allebei uit. maar het is natuurlijk altijd handiger om er maar één te hebben :)
Weet niet of ik je nu goed begrijp, maar best wel degelijk een meerpolige schakelaar gebruiken. Uiterlijk heb je dus 1 schakelaar (1 "knopje" om het zo te noemen) waarmee intern 2 of meer kabels tegelijk onderbroken kunnen worden.

Verwijderd

Topicstarter
oke ik dacht dat jij bedoelde dat de twee schakelaars niet aan elkaar mochten zitten.
maar jij bedoelde denk ik 2 draden (rood/geel) op een 1 polige schakelaar? nee dat lijkt mij ook niet super :)

ik ben niet heel erg elektronisch ervaren dus ik hoop dat iemand "contact bounce" nog kan bevestigen/ontkennen.

Verwijderd

Dit maakt het misschien duidelijk:

Afbeeldingslocatie: http://img133.imageshack.us/img133/924/schakelaarcu6.png

Kabels met verschillende kleuren moeten inderdaad ten allen tijden van elkaar gescheiden blijven anders heb je kortsluiting. Maar met een meerpolige schakerlaar kan je met 1 schakelbeweging zowel de rode als de gele (of nog meer) draad tegelijk onderbreken.

Verwijderd

Topicstarter
oke dan snappen we elkaar.
dan ga ik in ieder geval voor een 2 polig en eventueel 4 polig.

dan blijft alleen nog de vraag:

ik ben niet heel erg elektronisch ervaren dus ik hoop dat iemand "contact bounce" nog kan bevestigen/ontkennen.

• Racemol
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 00:24
Via google kan je wel wat informatie vinden over wat het nou precies is. Of 'contact bounce' een probleem is voor hardeschijven is voor mij ook (knowledge wise) onduidelijk. Mijn gevoel zegt echter dat het nooit goed kan zijn. Een harde schijf aan zetten met "The result is a rapidly pulsed electrical current instead of a clean transition from zero to full current." lijkt mij geen goed plan.

Verwijderd

Topicstarter
Racemol schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:55:
Via google kan je wel wat informatie vinden over wat het nou precies is. Of 'contact bounce' een probleem is voor hardeschijven is voor mij ook (knowledge wise) onduidelijk. Mijn gevoel zegt echter dat het nooit goed kan zijn. Een harde schijf aan zetten met "The result is a rapidly pulsed electrical current instead of a clean transition from zero to full current." lijkt mij geen goed plan.
wat is het verschil tussen een molex stekker in een harde schijf stoppen of een schakelaar aanzetten waarbij hetzelfde gebeurd?
(natuurlijk staat de computer uit)

• martijnve
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 14:10
Niet direct een antwoord op je vraag maar is het niet makkelijker om gewoon een (sata) hotswap bay in je pc te maken? die kun je kant en klaar kopen en dan is het makkelijker en veiliger dan met een schakelaar (bijv als er bliksem inslaat, dat gaat dat schakelaartje echt niet tegenhouden).

Als je al een hdd hebt gekocht of je mobo heeft geen sata is het niet zo handig maar anders lijkt dit me een betere oplossing.

Mini-ITX GamePC: Core i5 3470 | 16GB DDR3 | GTX 970 4GB | Samsung 830 128GB | Dell u2711 (27", IPS,1440p), 2343BW

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:59:
wat is het verschil tussen een molex stekker in een harde schijf stoppen of een schakelaar aanzetten waarbij hetzelfde gebeurd?
(natuurlijk staat de computer uit)
Als de computer uit staat en er dus geen spanning op de molex staat kan het idd geen kwaad om die molex in en uit te pluggen (dat is wat iedereen altijd doet), ook dan moet je je geen zorgen maken over contact bounce.
Als je de schakelaars wil gebruiken om tijdens gebruik de harde schijven aan/uit te zetten dan zou contact bounce misschien problemen kunnen veroorzaken of schadelijk zijn, net zoals het in/uit pluggen van een molex dan ook schadelijk kan zijn.

• Icekiller2k6
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 20-11 19:42
ben ik de enige die aan een HDD rack denkt..?

MT Venus E 5KW (V151) P1 HomeWizard | Hackerspace Brixel te Hasselt (BE) - http://www.brixel.be | 9800X3D, 96GB DDR5 6000MHZ, NVIDIA GEFORCE 4090, ASRock X670E Steel Legend, Seasonic GX1000

Verwijderd

Topicstarter
bedankt allemaal, ik zocht een goedkope manier om mijn ide schijfje nog een functie te geven.
ik ga zeker niet de schakelaars omzetten als de computer aanstaat. ;)
volgens mij gaat dat sowieso niet goed met ide schijven.

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 20-07-2008 00:19 ]

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 19-11 17:14
Zolang je inderdaad een 2 polige schakelaar gebruikt, en deze alléén bedient als de PC nog uitstaat, dan heb je ook geen last van 'contact bounce'.

Handigste is dan om de IDE detectie in de bios op "auto" te zetten. Deze zien dan naar gelang de schijf aan of uitstaat wel of geen schijf.

Succes!

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
Ik vind die schakelaar geen elegante oplossing. Voor dat je het weet bedien je hem een keer als de PC ingeschakeld staat. Doorgaans vindt een systeem dat niet fijn, en kan het leiden tot defecten (inderdaad t.g.v. de al genoemde contactbounce). Afgezien nog van mogelijke systeemproblemen die dan kunnen optreden. Wil je het doorzetten, dan kan het op zich best, maar neem dan de dicipline in acht om die schakelaar NOOIT te bedienen als je computer aan staat.

Maar inderdaad is het veel voor de hand liggender om een externe USB-behuizing te kopen voor een paar tientjes

• vanaalten
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13:09
Je hebt volgens mij nergens uitgelegd waarom je dit wil doen. Voor het geval het is om de schijf te beschermen bij blikseminslag: dit gaat dan niet werken.

Verwijderd

Topicstarter
vanaalten schreef op zondag 20 juli 2008 @ 10:41:
Je hebt volgens mij nergens uitgelegd waarom je dit wil doen. Voor het geval het is om de schijf te beschermen bij blikseminslag: dit gaat dan niet werken.
waarom ik dit wil doen?
het is een interne schijf en ik wil geen vertragingen oplopen met USB.
daarbij heb ik nu wel een IDE - USB converter maar dat werkt niet fijn.
een hele externe buizing kost ook weer geld.

het is een schijf die ik één keer per paar maanden zal gebruiken om een backup mee te maken.
het is niet de stilste schijf dus als deze altijd mee draait zal niet handig zijn.
daarbij is het natuurlijk altijd prettig als een backup schijf niet te vaak aanstaat.

nu moet ik telkens mijn pc open schroeven en draadjes aansluiten.
omdat dit niet handig is stel ik mijn backups ook veel te lang uit ;)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Je weet dat je een hdd ook softwarematig uit ken zetten?

Meeste hdd's kan je gewoon met software in standby drukken.

• Infant
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 14-11 19:36

Infant

It's a floating Dino!

Ik zou ook voor de software oplossing gaan, dat lijkt me makkelijker. Vind windows ook leuker bij mij.
Als ik zo'n unit er uit trek terwijl windows er mee bezig is, begint het hele systeem raar te doen.

Als je je zorgen maak om contact bouncing (wat ik overigens nooit doe) zet je toch gewoon een loskoppel elkotje over de 5 en 12 volt, tussen de schakelaar en de HD.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Niemand die nog opgemerkt heeft dat contact bounce alleen boeiend is als het apparaat aanstaat als de schakelaar omgezet wordt :P?

• DarthPlastic
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 16-10 14:32
Ideetje, waarom niet aan beide kanten de twee zwarte draden aan elkaar verbinden, en daar een éénpolige schakelaar tussen plaatsen?

Zoals zoiets:

Aansluiting HDD... >>> >>> (S = schakelaar in midden) >>> >>> ...(uiteinde naar voeding)
code:
1
2
3
4
Rood ------------------------------------------ Rood
Zwart -------...________-[S]-__________...----- Zwart
Zwart -------'''                       '''----- Zwart
Geel ------------------------------------------ Geel

edit: Over die contact bounce: Idd alleen schadelijk als je de schakelaar omzet als je pc aanstaat, wat dus theoretisch dus geen enkel probleem is, want je hebt een IDE-schijf, die je nooit hot kan aansluiten of loskoppelen.

Kijk anders ook naar het schakelmoment van de schakelaar, hiermee bedoel ik het volgende:
- Goedkope schakelaars onderbreken de stroom al meteen zodra je hem enigszins indrukt, waarna hij pas later 'doorklikt'. Hier kun je, als je de schakelaar niet genoeg indrukt, de stroom wél even onderbreken, zonder hem echt op de uit-positie te hebben gehad (de schakelaar veert als het ware weer terug, hij is dus niet omgeschakeld, terwijl het contact wel even verbroken is geweest)
- Schakelaars (vaak die types die wat grotere stromen aankunnen) hebben eerst veel kracht nodig om bediend te worden (in beide richtingen geldig), waarna ze ineens doorschieten en dan instant schakelen.
Contact bounce lijkt mij alleen schadelijk als dit dus 1) live gebeurt, en 2) 'lang' duurt

[ Voor 50% gewijzigd door DarthPlastic op 21-07-2008 23:27 ]

Owner SuitIT, https://www.suitit.nl

• Techneut
  • Registratie: September 2007
  • Niet online
SA007 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 23:12:
Niemand die nog opgemerkt heeft dat contact bounce alleen boeiend is als het apparaat aanstaat als de schakelaar omgezet wordt :P?
Toch wel, zelfs meer dan één keer, even goed lezen!

Edit:
De op zich goed bedoelde uiteenzetting van DarthPlastic over schakelmoment is dan ook helemaal niet aan de orde, je mag gewoon helemaal niet schakelen als er stroom loopt!
De sloomste schakelaar volstaat, als hij uiteindelijk maar contact maakt. Aller "sloomste schakelaar" is nl. molex stekker inpluggen of verbreken.

[ Voor 35% gewijzigd door Techneut op 22-07-2008 00:02 ]

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-11 18:21
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 11:12:
[...]

waarom ik dit wil doen?
het is een interne schijf en ik wil geen vertragingen oplopen met USB.
daarbij heb ik nu wel een IDE - USB converter maar dat werkt niet fijn.
een hele externe buizing kost ook weer geld.

het is een schijf die ik één keer per paar maanden zal gebruiken om een backup mee te maken.
het is niet de stilste schijf dus als deze altijd mee draait zal niet handig zijn.
daarbij is het natuurlijk altijd prettig als een backup schijf niet te vaak aanstaat.

nu moet ik telkens mijn pc open schroeven en draadjes aansluiten.
omdat dit niet handig is stel ik mijn backups ook veel te lang uit ;)
USB-IDE werkt prima, zo'n 20-25Mb/sec.Als je dat te traag is kun je eSATA/Firewire overwegen.
Maar als je t 1x per paar mnd doet.. wat maakt t dan uit als ie ff bezig is?

Ja, zo'n case kost geld, maar een backup is wel meer waard dan de 20-25 eur die een usb case kost.
Daarbij, een ext usb hdd kun je gewoon apart bewaren, bij blikseminslag of diefstal is de door jouw benoemde manier van backuppen net zo zinnig als niet backuppen.
Pagina: 1