[XP] Server-Service draait niet*

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 03-09 12:16
Hier mijn probleem:
Al maanden doet het netwerk het op mijn pc het niet meer, ook kan ik geen bestanden meer delen etc.
Ik kan wel gewoon internetten.

Nu wil ik toch gebruik gaan maken van het netwerk om mijn bestanden over te zetten.
Als ik een schijf probeer te delen krijg ik de volgend melding: Fout tijdens het delen van schijf D. Server-service is niet gestart.

Als ik nu naar: configuratiescherm-> systeembeheer-> Services ga en de server service probeer te starten krijg ik de volgende melding:
Kan de Server-service op Lokale computer niet starten.
Fout 1075: De afhankelijkheidsservice bestaat niet of is voor verwijdering gemarkeerd.

Hoe kan ik deze service weer starten/mijn netwerk weer aan de praat krijgen?

Ik geloof dat de problemen zijn begonnen na een optionele windows update, maar kon geen vreemde update meer vinden.

Ik heb windows xp home edition(legaal). Na de bewuste update moest ik ook steeds inloggen alsof het op een pro pc is binnen een netwerk....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 09-09 13:09

Tags NL

Harmful or Harmless?

Staan er niet meer meldingen in je eventlog die wijzen op problemen? Als je in de eigenschappen van de server service kijkt, dan kun je zien welke services afhankelijk zijn. Zijn die wel gestart of staan ze op manual/disabled?

https://powershellisfun.com

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:54:
Staan er niet meer meldingen in je eventlog die wijzen op problemen? Als je in de eigenschappen van de server service kijkt, dan kun je zien welke services afhankelijk zijn. Zijn die wel gestart of staan ze op manual/disabled?
Wat ik in de event viewer zie over deze service:
Server-service is afhankelijk van de niet bestaande secure-service.

Wat ik bij de eigenschappen van de service zie:
Dat de service nergens afhankelijk van is.

De computer browser is afhankelijk van de server service

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Heb geen idee wat de secure-service is, maar kan me haast niet voorstellen dat dit door een WIndows update iets is gekomen... Heb je de pc al gescanned op virussen/spyware, eventuuel via HitmanPro?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
-={Fred_Perry}=- schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:29:
Heb geen idee wat de secure-service is, maar kan me haast niet voorstellen dat dit door een WIndows update iets is gekomen... Heb je de pc al gescanned op virussen/spyware, eventuuel via HitmanPro?
Ik draai nu de virusscan weer, heb het al een aantal maal gedaan maar dat leverde niks op. Ik ben inderdaad ook op de secure service uitgekomen als mogelijke boosdoener. Ik las net dat de secure service onderdeel kan zijn van een trojan die uit is op je bankgegevens etc.... hij kan ook gewoon goedaardig zijn.

[ Voor 24% gewijzigd door hunters op 19-07-2008 22:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Scan het ding dan ook even op spyware ;)

Wat je nog kunt proberen is SP2 of SP3 er opnieuw overheen gooien...met en betje mazzel ben je dan ook van je problemen af omdat daar de hele zut in gebundeld zit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
The Eagle schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:06:
Scan het ding dan ook even op spyware ;)

Wat je nog kunt proberen is SP2 of SP3 er opnieuw overheen gooien...met en betje mazzel ben je dan ook van je problemen af omdat daar de hele zut in gebundeld zit :)
Ik heb SP3 er al op staan. Ben ook al aan het zoeken naar spyware etc, maar ik denk dat er niks gevonden wordt, er is al 1 scan klaar, niks gevonden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zetje01
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 21:10
Onder vista heet het de Security Accounts Manager.
DCOM en RemoteProcedureCall moeten ook draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:41

The Eagle

I wear my sunglasses at night

hunters schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:13:
[...]

Ik heb SP3 er al op staan. Ben ook al aan het zoeken naar spyware etc, maar ik denk dat er niks gevonden wordt, er is al 1 scan klaar, niks gevonden.
Dat zeg ik, gooi die er opnieuw overheen :) Gewoon volledige install van SP3 van de MS site af halen. Staat ook op de frontpage in de meuktracker ga ik vanuit :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
The Eagle schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:26:
[...]

Dat zeg ik, gooi die er opnieuw overheen :) Gewoon volledige install van SP3 van de MS site af halen. Staat ook op de frontpage in de meuktracker ga ik vanuit :)
Ik kan het proberen inderdaad, ik vrees echter dat het niks gaat uithalen omdat ik het probleem al had voordat ik er SP3 op had gezet. SP3 is dus al een keer over het probleem heen geweest.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
zetje01 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:14:
Onder vista heet het de Security Accounts Manager.
DCOM en RemoteProcedureCall moeten ook draaien.
DCOM draait, RPC draait ook. De RPC locator kan ik echter niet starten, ik krijg dan een melding dat de afhankelijkheids service of groep niet gestart kan worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
klein schopje, sorry mensen(1 was toch toegestaan?)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koffie
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:50

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Move NT > WC

Tijd voor een nieuwe sig..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Herstel je windows installatie eens:

1. Ga naar Start.
2. Klik op uitvoeren.
3. Voer onderstaande in en druk op enter (houdt je windows xp cd bij de hand).
sfc /scannow

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
Borizz schreef op zondag 20 juli 2008 @ 22:24:
Herstel je windows installatie eens:

1. Ga naar Start.
2. Klik op uitvoeren.
3. Voer onderstaande in en druk op enter (houdt je windows xp cd bij de hand).
sfc /scannow
De scan levert niks op, kan ik windows herstellen zonder gegevens verlies?
Ik neem aan dat de herstel procedure als volgt gaat: booten van xp cd, dan ipv installeren herstellen kiezen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 24-08 20:35
Je zult je gegevens niet verliezen maar de vraag is toch of je het moet doen, zeker als je al een servicepack (of meerdere) over je originele installatie hebt geïnstalleerd gaat windows eroverheen installeren niet altijd even soepel. Zorg er in ieder geval voor dat je na installatie je servicepacks weer installeert.

Maar het is allerminst zeker dat je probleem daarmee is opgelost, dus misschien moet je toch even goed uitzoeken wat de oorzaak nu werkelijk is.

If I can't fix it, it ain't broken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
Borizz schreef op maandag 21 juli 2008 @ 20:10:
Je zult je gegevens niet verliezen maar de vraag is toch of je het moet doen, zeker als je al een servicepack (of meerdere) over je originele installatie hebt geïnstalleerd gaat windows eroverheen installeren niet altijd even soepel. Zorg er in ieder geval voor dat je na installatie je servicepacks weer installeert.

Maar het is allerminst zeker dat je probleem daarmee is opgelost, dus misschien moet je toch even goed uitzoeken wat de oorzaak nu werkelijk is.
Na een aantal drukke dagen kan ik me eindelijk weer op dit probleem richten:
Het probleem is juist dat ik de oorzaak niet kan vinden, anders was het nu al wel opgelost.
De server-service in combinatie met de secure service vormen volgens mij het probleem, maar hoe ik ik op moet lossen weet ik niet. Anti virus scans hebben niks gevonden.(heb zowel hitman als mijn reguliere scanner geprobeerd).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22:50
Als ik hier in mijn lijst met services kijkis de server service afhankelijk van niets, en de secure service bestaat niet eens. Misschien heeft een of ander stuk software zich als dependancy genesteld in je services, en is de deze bij het schoonmaken blijven hangen?

Roomba E5 te koop

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vaan Banaan
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

Vaan Banaan

Heeft ook Apache ontdekt

hunters schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:52:
[...]
DCOM draait, RPC draait ook. De RPC locator kan ik echter niet starten, ik krijg dan een melding dat de afhankelijkheids service of groep niet gestart kan worden.
Dat zou de Workstation service moeten zijn, of heb je bij de eigenschappen van RPC locator ook weer die secure-service staan?

500 "The server made a boo boo"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
sig69 schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:23:
Als ik hier in mijn lijst met services kijkis de server service afhankelijk van niets, en de secure service bestaat niet eens. Misschien heeft een of ander stuk software zich als dependancy genesteld in je services, en is de deze bij het schoonmaken blijven hangen?
Dat zou heel goed kunnen, alleen ik heb geen idee welke software...
Het rare is: als mijn pc opstart krijg ik dus zo'n login scherm waar ik moet inloggen. Het is net alsof de pc in één of ander domein hangt, het is echter gewoon een pc die niet in een domein hangt. Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet zo'n login scherm dat je krijgt als je een wachtwoord op je account hebt, het is echt zo'n login scherm om in een domein in te loggen.
En sinds ik dat scherm krijg, heb ik dit probleem. Ik kan alleen dat scherm niet uitschakelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

hunters schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 15:51:
[...]

Dat zou heel goed kunnen, alleen ik heb geen idee welke software...
Het rare is: als mijn pc opstart krijg ik dus zo'n login scherm waar ik moet inloggen. Het is net alsof de pc in één of ander domein hangt, het is echter gewoon een pc die niet in een domein hangt. Voor de duidelijkheid: ik bedoel niet zo'n login scherm dat je krijgt als je een wachtwoord op je account hebt, het is echt zo'n login scherm om in een domein in te loggen.
En sinds ik dat scherm krijg, heb ik dit probleem. Ik kan alleen dat scherm niet uitschakelen.
- Start, Run, gpedit.msc
- Blader naar Computer Configuration, Administrative Templates, System, Logon
- Pas de waarde van Always use classic logon aan naar Disabled

Ben benieuwd of de waarde daar inderdaad op Enabled stond ingesteld...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 16:05:
[...]

- Start, Run, gpedit.msc
- Blader naar Computer Configuration, Administrative Templates, System, Logon
- Pas de waarde van Always use classic logon aan naar Disabled

Ben benieuwd of de waarde daar inderdaad op Enabled stond ingesteld...
Ik kan gpedit.msc niet uitvoeren, hij wordt niet gevonden..... Ik heb XP home, gpedit.msc werkt alleen op pro geloof ik.
Als ik gewoon naar gebruikersbeheer ga, kan ik alleen maar kiezen op welke manier er aangemeld dient te worden, door middel van de classic of met een welkomsvenster.
De optie om er gewoon direct voorbij te gaan is er niet meer...Wat normaal wel kan in de home versie.

[ Voor 27% gewijzigd door hunters op 25-07-2008 16:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tags NL

Tags NL

Harmful or Harmless?

Miischien onderstaande?

1) Click Start, Run and enter CONTROL USERPASSWORDS2
2) In the list of users, highlight the user account you want automatically logged on.
3) Uncheck Users must enter a Username and password.................
4) Click Apply.
5) In the next dialog, enter the password for the account you selected in Step 2, if any
6) OK your way out.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
-={Fred_Perry}=- schreef op vrijdag 25 juli 2008 @ 20:25:
Miischien onderstaande?

1) Click Start, Run and enter CONTROL USERPASSWORDS2
2) In the list of users, highlight the user account you want automatically logged on.
3) Uncheck Users must enter a Username and password.................
4) Click Apply.
5) In the next dialog, enter the password for the account you selected in Step 2, if any
6) OK your way out.
Dat lost het aanmelden inderdaad op, ik kan weer op een normale manier aanmelden, bedankt :) . Dit is echter nog maar 1 gedeelte van de puzzel dat is opgelost. Er is dus een keer iets gebeurd waardoor de hele boel door elkaar is geschopt, zoals dus onder andere het gebruikersbeheer en het netwerk.
Het netwerk probleem bestaat dus nog steeds(was ook niet te verwachten dat de gebruikersinstellingen het zouden oplossen). Ook de windows firewall kan ik in geen mogelijkheid inschakelen, dit is dus ook weer iets dat veranderd is/niet werkt.

Hieronder alles wat veranderd is, misschien herkent iemand de "symptomen"

De manier van aanmelden, ik moest dus opeens inloggen.
Het netwerk doet het niet, waar de server service in combinatie met de secure service(die niet bestaat) de boosdoeners zijn.
En de windows firewall is uitgeschakeld en kan niet meer aangezet worden.

Je zou zeggen dat dit enorm naar één of ander virus ruikt, scans leveren echter niks op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Ik denk een backdoor, waarschijnlijk wel onderschept of verwijderd door je scanner, maar de registry entry voor de service dependency is blijven staan.

Je kan natuurlijk even kijken in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services bij de bijbehorende service (moet voor XP LanManserver zijn) of daar een DependOnService waarde bij staat.

Zo ja, die hoort er niet thuis :+

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
alt-92 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 08:39:
Ik denk een backdoor, waarschijnlijk wel onderschept of verwijderd door je scanner, maar de registry entry voor de service dependency is blijven staan.

Je kan natuurlijk even kijken in HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Services bij de bijbehorende service (moet voor XP LanManserver zijn) of daar een DependOnService waarde bij staat.

Er stond inderdaad een DependOnService tussen, en dat was de niet bestaande secure service.
De server service kan nu gestart worden, ik kan echter nog steeds niet gevonden worden in het netwerk en ik kan ook niemand anders vinden, ook niet nadat ik het netwerk opnieuw heb ingesteld.
Wat me wel opvalt als ik bij cmd->ipconfig kijk, dat er iets bij staat wat ik vroeger nooit eerder heb gezien: Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface.
Ik zie ook dat DHCP is uitgeschakeld voor de Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface, ik een normaal intern ip heb, maar ook een ip adres dat bestaat uit fe80:: etc.

Edit: Ik heb even op een andere pc gekeken met xp home, en daar komt de hele Tunnel-adapter Teredo Tunneling Pseudo-Interface niet op voor.

[ Voor 11% gewijzigd door hunters op 26-07-2008 14:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Da's IPv6 gerelateerd, als je dat geinstalleerd hebt staan.

Wil je nog even controleren of je workstation service en de Browser ook gestart kan worden? Die zorgen ervoor dat je andere PC's kan zien.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hunters
alt-92 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 14:28:
Da's IPv6 gerelateerd, als je dat geinstalleerd hebt staan.

Wil je nog even controleren of je workstation service en de Browser ook gestart kan worden? Die zorgen ervoor dat je andere PC's kan zien.
De workstation service kan ik weer niet starten: Kan de Workstation-service op de Lokale computer niet starten. Fout 1075: De afhankelijkheidsservice bestaat niet of is voor verwijdering gemarkeerd.

Hetzelfde geldt voor de computer-browser service:
Kan de Computer Browser-service op de Lokale computer niet starten. Fout 1068: De afhankelijkheidsservice bestaat niet of is voor verwijdering gemarkeerd.

Computer Browser kan denk ik niet gestart worden omdat die afhankelijk is van de workstation service. De workstation service is echter nergens afhankelijk van.

Kan ik die afhankelijheidsservice weer uit het register halen?

En hoe kan ik aan IPV6 gekomen zijn? heb het bij mijn weten nooit moedwillig geïnstalleerd.

Edit: Ik heb uit de lanmanworkstation weer de secure service verwijderd als DependOnservice.
Nu kan ik de workstation service weer starten. De computer Browser service kan ik echter niet starten, ik krijg dan de volgende melding: Kan de Computer Browser-service op Lokale computer niet starten. Fout1060: de opgegeven service is geen geïnstalleerde service.
Deze service moet toch gewoon een standaard geïnstalleerde service zijn?

Edit2:
Hoewel de Computer browser service niet gestart is, kan ik wel weer andere gebruikers in het netwerk vinden. Nu moeten ze mij nog kunnen vinden. Ik neem dus aan dat deze service wel gestart moet zijn, wil de rest mij kunnen zien?

[ Voor 23% gewijzigd door hunters op 26-07-2008 14:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

De Computer Browser houdt alleen de lijst met computers bij die via je Netwerkomgeving (de grafische weergave van wat je normaal in nbtstat op de commandline ziet) kan vinden.

Die is niet strikt noodzakelijk, want je kan ook zonder de Browser naar andere computers verbinden.

Om zelf zichtbaar te zijn voor andere PC's moet bestands- en printerdeling aan staan, je zou kunnen proberen om een share aan te maken op je PC.
Daar zorgt de LanManServer service onder andere voor.

Overigens moet ik wel zeggen dat ik in jouw geval toch liever een verse installatie zou doen, al was het maar omdat ikzelf die computer niet meer zou vertrouwen ;)

[ Voor 4% gewijzigd door alt-92 op 26-07-2008 15:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

alt-92 schreef op zaterdag 26 juli 2008 @ 08:39:

Ik heb eenzelfde probleem (server-service start niet op) alleen bij mij staat er bij de Lanmanserver geen DependOnService

Enig idee wat er dan nog mogelijk is?
Pagina: 1