send/receive <--> send/receive: RC autotje!

Pagina: 1
Acties:

• Niekk
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-04-2021

Niekk

Human-readable is relatief

Topicstarter
Ok: allereerst zullen jullie wel denken "WTF?!" bij de toptic titel, maar goed. Dit wordt later duidelijk

Hoi :)

Ik ben nu bezig met een leuk projectje (ofja, bezig, ik ben een 'plan' aan het uitdenken):
Ik heb een oud RC-karretje gesloopt, en alle electronica eruit gestript en weggegooid (achteraf niet zo slim, maar goed.)
Wat ik nu wil is dit:
"lichte" electronica in mijn karretje:
  • dc motor aansturing
  • servo aansturing
  • diverse sensors
Die aansturing wordt dan "gecommandeerd" door mij :) Via een ander station, bij mijn laptop in de buurt. Het plan is dus dat het autotje RC wordt, en dat ik de zender aan mijn laptop knoop. Ook wil ik de sensors kunnen uitlezen. Het zal dus "meerdere kanalen" moeten worden. In het begin wil ik dan gewoon met de pijltjes toetsen van mijn flaptop het karretje kunnen besturen, later de software iets uitgebreider maken zodat ie wat zelfstandiger wordt, en dan later de sensors ook laten gebruiken. Maar het 'denkcentrum' moet bij/in de laptop zijn.

Eerst (lees: 3 jaar geleden) wou ik er echt ene robot van maken, en had daarom de hardware weggegooid. Maar nu ben ik van gedachten verranderd, en ik wil ik het via de laptop doen. Nu, nu ik er toch wel iets mee ga doen :) (3 jaar terug kwam ik niet verder als een schema tekenen)

Nu heb ik 2 vragen:
  1. Is het goedkoper om misschien toch een nieuw RC karretje te kopen (el-cheapo) en die zender dan om te bouwen ?
  2. Als dat niet goedkoper is, heeft iemand tips voor het RC gebeuren ? (moet dus meerdere kanalen worden, daarom zal een standaard RC karretje daar ook niet aan voldoen denk ik, wnat dan kan ik de sensors niet uitlezen die ik er later bijgooi. Ik moet dan hoe dan ook gaan modden in dat ding)
Bedankt ! :)

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 04-02 14:45
Volgens mij is de bandbreedte die je hebt bij de standaard RC autootjes erg beperkt en niet geschikt voor allerlei sensoren. Sowieso is dit altijd eenwegs communicatie.
Kun je niet beter naar een 433Mhz zender/ontvanger module kijken? Op sites als inkoopacties komen die regelmatig voorbij.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:15

mace

Sapere Aude

frickY schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:51:
Volgens mij is de bandbreedte die je hebt bij de standaard RC autootjes erg beperkt en niet geschikt voor allerlei sensoren. Sowieso is dit altijd eenwegs communicatie.
Kun je niet beter naar een 433Mhz zender/ontvanger module kijken? Op sites als inkoopacties komen die regelmatig voorbij.
Hij heeft juist die zender en ontvanger weggegooid! En wil compleet nieuwe "guts" voor zijn karretje.

Verwijderd

Ik zou heel de elektronica dumpen en het zelf opnieuw bouwen naar eigen wensen. De zender/ontvanger van je rc auto is volledig analoog met een beperkt aantal kanalen en is niet bidirectioneel (kan alleen maar van afstandsbediening naar auto zenden, niet terug). Wat wel handig is, is een werkend RC model voor het onderstel met wielen, motor en stuurservo e.d.
Met 2 van deze kan je bidirectioneel communiceren.
In de rc auto stop je een leuke microcontroller (AVR Atmega bijvoorbeeld), waarmee je alles kan aansturen. De motor kan je met een H brug regelen, het stuur met een timer uitgang van de microcontroller (rc servo pulsmodulatie).
Uiteraard is dit heel globaal, maar het is slechts een idee.

• mace
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 03-02 21:15

mace

Sapere Aude

Dudes, vergeet de oude analoge zend/ontvager, TS zegt dat hij dat allemaal heeft weggegooid. :)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 18:55:
Ik zou heel de elektronica dumpen en het zelf opnieuw bouwen naar eigen wensen. De zender/ontvanger van je rc auto is volledig analoog met een beperkt aantal kanalen en is niet bidirectioneel (kan alleen maar van afstandsbediening naar auto zenden, niet terug). Wat wel handig is, is een werkend RC model voor het onderstel met wielen, motor en stuurservo e.d.
Met 2 van deze kan je bidirectioneel communiceren.
In de rc auto stop je een leuke microcontroller (AVR Atmega bijvoorbeeld), waarmee je alles kan aansturen. De motor kan je met een H brug regelen, het stuur met een timer uitgang van de microcontroller (rc servo pulsmodulatie).
Uiteraard is dit heel globaal, maar het is slechts een idee.
Bedankt :) hier kan ik denk ik wel wat mee. De aansturing is opzich niet zo'n punt, daar moet ik wel uitkomen neem ik aan. met PWM heb ik nooit gewerkt, maar een snelle transistor en een uC moet toch wel wat kunnen regelen, verder de DC motor aansturen lijkt me ook niet zo moeilijk.

edit: Ik moet dan zelf ook een "protocol" ontwikkelen voor de RC comminucatie denk ik, want ik heb geen idee hoe het normaal altijd werkt bij de RC karretjes :)
edit 2: kan ik eigenlijk gewoon bytes (8 bits dus: 01001011) sturen over die radio dingen ? of hoe gaat dat ? dat zou ik namelijk wel het makkelijkst vinden. gewoon de bits laten aangeven wat er gedaan moet worden. bijvoorbeeld zo:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
hf = "hard forward" = snel vooruit
f = "forward" = langzaam/normaal vooruit
hb = "hard backwards" = snel achteruit
b = "backwards" = langzaam/normaal achteruit
er = "erg rechts" = helemaal naar rechts sturen
r = "rechts" = beetje naar rechts sturen
el = "erg links" helemaal naar links sturen
l = "links" = beetje naar links sturen

Dan krijg je dit soort commando's:
hf  f  hb  b  er  r  l  el
0   0  0   0  0   0  0  0 = stilstaan
1   0  0   0  0   0  0  0 = lekker hard vooruit
0   1  0   0  0   0  0  0 = vooruit op normaal tempo
0   0  1   0  0   0  0  0 = achteruit, lekker hard
1   0  0   0  1   0  0  0 = rondjes draaien naar rechts
1   0  0   0  0   0  1  0 = rondjes draaien naar links
0   0  1   0  1   0  0  0 = rondjes draaien naar rechts, achteruit
etc...

[ Voor 34% gewijzigd door Niekk op 19-07-2008 19:42 ]

Verwijderd

Dat kan wel, maar ik zou zelf een packet systeem maken. Dat biedt wat meer flexibiliteit, dan kan je ook makkelijk sensorwaardes e.d. oversturen, bijvoorbeeld:
code:
1
2
[start1][start2][type][length][payload...][checksum]
  'R'     'C'    'A'     x      ........    alle payload bytes opgeteld

Zo kan je bijvoorbeeld een type 'A' definieren voor snelheid en stuurhoek, type 'B' voor sensor x, type 'C' voor sensor y etc. De length byte zou je eventueel weg kunnen laten en elk type een vaste lengte geven. Voor sommige commando's heb je dan wel relatief veel overhead, maar als je bijv. sensordata wil dumpen (wat vaak niet in 1 byte past) is het wat handiger.

Gewone analoge RC zenders zenden overigens 50x per seconde alle servoposities achter elkaar met pulsbreedtemodulatie. Dat is heel erg beperkt, maar het voordeel is wel dat het niet echt storingsgevoelig is.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
hmm. Klinkt inderdaad wel goed. Ik heb heel veel ervaring met 'pakketjes', 'protocols' en dat soort dingen, maar dan vooral op de computer geprogrammeerd. dit heb ik nooit met een uC gedaan, is het makkelijk om vanaf een uC (die ik waarschijnlijk in ga programmeren met C) een pakketje te sturen? zelf heb ik wel een socket library geschreven, maar dit zal vast niet via sockets werken.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 04-02 23:43

SA007

Moderator Tweaking
In principe kan je gewoon aan beide kanten de sender/receiver aan de seriele poort gooien, beetje lage bitrate pakken (beetje mee expirimenteren, denk dat je met iets al 2400 of 4800 baud een heel eind komt) en je hebt gewoon half-duplex serieel.

Op een µC programmeer je trouwens bijna hetzelfde als op een computer, alleen de capaciteit is een stuk kleiner en de aansturing directer.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
SA007 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:59:
In principe kan je gewoon aan beide kanten de sender/receiver aan de seriele poort gooien, beetje lage bitrate pakken (beetje mee expirimenteren, denk dat je met iets al 2400 of 4800 baud een heel eind komt) en je hebt gewoon half-duplex serieel.

Op een µC programmeer je trouwens bijna hetzelfde als op een computer, alleen de capaciteit is een stuk kleiner en de aansturing directer.
heeft iemand hier een goede tut over dan :) ? ik heb zelf al wat ge-googled, maar daar vind ik niet zo veel. ik gebruik pics. wat ik dus wil weten is hoe, in c, ik text verstuur over radio. :)

• DaWaN
  • Laatst online: 11:34

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:13:
[...]
heeft iemand hier een goede tut over dan :) ? ik heb zelf al wat ge-googled, maar daar vind ik niet zo veel. ik gebruik pics. wat ik dus wil weten is hoe, in c, ik text verstuur over radio. :)
Ik vind PIC's en C compilers echt een rampzalige combinatie. Ik gebruik veel liever AVR Studio met GCC.

Ik heb wel met PIC's gewerkt maar na een aantal uren met compilers geklooit te hebben heb ik het programma uit frustratie maar gewoon in ASM geschreven.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• Niekk

Niekk

Topicstarter
GCC is gewoon de GNU Compiler Collection, kan PIC niet overweg met de ASM die die genereerd ?
Maar DaWaN: jij kent geen tutorial over hoe je makkelijk met data packages over PICs (radio etc) kan sturen ? ik zag hier op GoT ook een topic erover met KAKU, maar daar kwam ik niet veel informatie tegen over mijn 'probleem'.

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
gcc heeft geen pic-asm optie, dus dat gaat niet op.

Verder kan je als je de zender en ontvanger gewoon serieel aansluit het gewoon gebruiken als een (onbetrouwbare) seriele kabel.

Het is dus sowieso belangrijk dat je een protocol maakt/kiest met een goede crc check.

Verwijderd

GCC kan (voolopig?) geen code voor PIC compilen. Er zijn wel een aantal C-achtige talen voor PIC, maar de compilers zijn behoorlijk duur (of beperkt als lite versie).

• Niekk

Niekk

Topicstarter
ik heb wel een aantal compilers op mijn ubuntu machine hier staan die C naar ASM voor PICs compilen ..

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
Als student kan je gratis de C18 compiler gebruiken, als je je aanmeld op de site via je studenten mail adres dan kan je hem daar downloaden.

Maar als je toch gaat kiezen kan je net zo goed een Atmel gebruiken (met de GCC compiler ;) )

En dan met behulp van een 433 mhz kan je dan communiceren (dit) door middel van de asynchrone seriële poort.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
het "probleem" is dat ik al een stapel PIC's thuis heb liggen, die ik in het verleden in heb geprogrammeerd met ASM. Hier wil ik echter vanaf (van de ASM) omdat dat gewoon te veel 'zooi' werkt voor iets simpels

Verwijderd

Niekk schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:47:
ik heb wel een aantal compilers op mijn ubuntu machine hier staan die C naar ASM voor PICs compilen ..
Ben benieuwd welke je dan hebt. Alleen SDCC doet een poging om ze te ondersteunen, maar is nog niet compleet. De architectuur van die dingen werkt gewoon niet mee.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
dit is inderdaad SDCC.
Is het gemakkelijk om op een ubuntu machine een AVR in te programmeren .. ? Anders kijk ik ook eens naar de AVR's.

• Bloodhoundje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 04-02 19:04
Ik heb zelf een afstandsbestuurbare rc wagen gemaakt via wifi, dit doormiddel van een gehackte Fonera router met DD-WRT erop. Je hebt dan 4 gpio poorten beschikbaar die voor in / uitvoer kunnen worden gebruikt. Ik heb deze geconfigureerd voor output. Hiermee een 4 in 1 solid state relais aangestuurd die daarop volgend weer een 2tal H-Bruggen aanstuurd voor mijn motoren. zo kan ik via een webinterface over wifi mijn rc wagen besturen tot een halve kilometer afstand. In de Fonera is ook nog een seriele interface aanwezig. Deze kan ook worden geactiveerd voor allerlei toepassingen zoals het weergeven van teksten naar een lcd scherm of zoals TS zijn idee, een tal sensoren doormiddel van een avr en een klein stukje software om dit via de webinterface uit te spugen.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
vet :) Heb je hier ergens een foto / beschrijving van ? :)

Verwijderd

Niekk schreef op zondag 20 juli 2008 @ 16:31:
dit is inderdaad SDCC.
Is het gemakkelijk om op een ubuntu machine een AVR in te programmeren .. ? Anders kijk ik ook eens naar de AVR's.
Heel eenvoudig, installeer gcc-avr en avrdude en je favoriete editor / ide, bijvoorbeeld eclipse met eclipse-cdt en avr-eclipse. Alles zit standaard in de Ubuntu repositories, behalve avr-eclipse (installeren via de ingebouwde plugin/update manager van Eclipse).

• Bloodhoundje
Niekk schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:26:
vet :) Heb je hier ergens een foto / beschrijving van ? :)
Ik zal vanavond wel wat foto`s voor je maken en uploaden beschrijving kan ik er wel bij typen, heb het project opgebouwd uit verveling en niet echt een documentatie bijgehouden ^^

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 20 juli 2008 @ 17:31:
[...]

Heel eenvoudig, installeer gcc-avr en avrdude en je favoriete editor / ide, bijvoorbeeld eclipse met eclipse-cdt en avr-eclipse. Alles zit standaard in de Ubuntu repositories, behalve avr-eclipse (installeren via de ingebouwde plugin/update manager van Eclipse).
voor C gebruik ik altijd Anjuta, kan dat ook makkelijk met die Anjuta ? en hoe flash ik dan de AVR ?

edit laat de avr maar zitten, hier staat dat C op de PIC die ik nog heb liggen (16F84A) geen limitaties heeft. Ik weet dat 't een oude pic is, maar wel makkelijke. Ik heb ook nog een programmer liggen thuis, dus dat moet lukken. Nu moet ik eerst eens goed gaan kijken hoe ik die radio signalen precies ga laten werken, mensen hebben het over "een seriele interface" maar dan haakt mijn kennis al af.

[ Voor 30% gewijzigd door Niekk op 20-07-2008 19:18 ]

• nick_haak
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-10-2025
shiit, jouw ideetje lijkt een hoop op een project waar ik aan wil gaan beginnen (ff wachten nog :P wil er een school project van maken...)

rc auto, zender en ontvanger niet gebruiken, motorregelaar erin laten, en met een microcontroller de regelaar en servo aansturen.

sensoren erbij zodat ie muren zou moeten gaan ontwijken, en (mogelijk) bluetooth erbij zodat m'n telefoon nog commando's kan sturen.

ik denk dat dit de manier is om zoiets te kunnen maken, voor zover ik heb begrepen is 433mhz wat lastig omdat er meer data meegestuurd wordt dan noodzakelijk!? correct me if I'm wrong.

er zijn bluetooth modules te krijgen die gewoon een seriële verbinding emuleren, dat is wat ik wil doen :)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
nick_haak schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:45:
er zijn bluetooth modules te krijgen die gewoon een seriële verbinding emuleren, dat is wat ik wil doen :)
ojaa ?! waar ?! en is bluetooth snel genoeg hiervoor ? want dan kan ik in plaats van 'normale rc signalen' gewoon bluetooth gebruiken .. :)

Verwijderd

nick_haak schreef op zondag 20 juli 2008 @ 20:45:

ik denk dat dit de manier is om zoiets te kunnen maken, voor zover ik heb begrepen is 433mhz wat lastig omdat er meer data meegestuurd wordt dan noodzakelijk!? correct me if I'm wrong.
Die bluetooth modules doen dat achter de schermen, bij die 433MHz modules moet je dat zelf doen (in de vorm van pakketjes sturen). Maargoed, die bluetooth modules zijn natuurlijk ook veel duurder. Overigens heb je dan nog steeds een pakket-achtig eigen protocol nodig, anders kan je nooit makkelijk alle data uit elkaar houden.

Bandbreedte van Bluetooth is uiteraard extreem veel groter dan die 433MHz zendertjes. Die 433 dingen doen ongeveer 600 byte per seconde, Bluetooth ongeveer 60KB per seconde.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
bluetooth is ook bi-directional neem ik aan .. ? dan ga ik eens naar de kosten daarvan kijken. Als die te duur zijn ga ik eens kijken naar die "433mhz dingen" waar jullie het over hebben ..

• nick_haak
ik heb helaas nog niet zo'n bluetooth module in huis, en wat je zegt, kan ook wel eens een punt worden, de snelheid :(

bluetooth is denk ik een stuk minder snel dan dat zo'n afstandsbediening kan worden gebruikt.

anyways, ik ga hem denk ik (als het idee goedgekeurd wordt iig :P) bestellen bij www.sparkfun.com

ik heb m'n zinnen gezet op bluesmirf silver :P lekker compact, en kan aangesloten worden op de RX en TX pinnen van een microcontroller.

usb bluetooth stick in je pc, en je zou moeten kunnen verbinden :)

bt is trouwens idd bidirectioneel, voor mij een voordeel, kan ik ook de sensoren van de robot op afstand uitlezen!

[ Voor 10% gewijzigd door nick_haak op 21-07-2008 11:10 ]

• SA007

SA007

Moderator Tweaking
snelheid is geen enkel probleem, 600 bytes per seconde betekent dat je 300x per seconde een byte heen en terug kan sturen, en als je dan onder de 8 sensoren en actuatoren blijft zit je op een reactietijd van ~30ms, en dat is een stuk sneller dan jij op het knopje kan drukken ;)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Okay, ik heb een beetje zitten zoeken, en ik heb kleine modules gevonden.
Maar hoe sluit ik deze aan op een PIC ?
Verzend module
Ontvang module

Ik begrijp dat dit iets van "Serieel" is, maar hoe sluit ik iets "Serieels" aan op mijn PIC's ?ik hoorde van iemand dat de PIC16F84A (die ik nog heb liggen) hier niet aan voldoet om iets serieels op aan te kunnen sluiten, maar welke dan wel ?

edit: Ok ik heb het in datasheets opgezocht, en mijn kennis "verscherpt" en ik zag dat een andere PIC die ik heb liggen, de PIC16F688, wel RX en TX pootjes heeft.

[ Voor 36% gewijzigd door Niekk op 22-07-2008 19:48 ]

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Niek probeert het topic nog een keer onder de aandacht te krijgen .. ?

• nick_haak
je links doen het niet helaas, wat je kan doen om werkende links te krijgen, is om op conrad het product te zoeken, en rechts in beeld op "directe productlink" te klikken.
daar staat de link die je kan plaatsen op forums of in een mail :)

je moet sowieso om de spanning letten die je modules aankunnen, zo zijn er voor bluetooth modules die op 3.3v werken, maar de module die ik wil gebruiken kan 3.3 tot 6v aan geloof ik. iig 5v tolerant.

als dit niet het geval is, moet je de spanning terugregelen met een (low dropout) spanningsregelaartje.

er is hier een topic over 433mhz apparatuur, misschien kan je daar ook wat ideeën opdoen:)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
vreemd, ik had namelijk op "directe productlink" geklikt .
edit: nu werkt alleen de 2e link :S en nu beide weer ?

Goed: Ik heb toch besloten 433Mhz spul te gebruiken, geen blauwe tanden.

[ Voor 57% gewijzigd door Niekk op 22-07-2008 20:26 ]

• Bloodhoundje
Ik had er even wat drukte tussen maar hier zijn de foto`s ff ingerarred van mijn wifi rc wagen:
http://www.uploading.com/files/4BBHJDZV/Wifiwagen.rar.html ik kan via msn altijd wat info geven, als je dat wil moet je ff een pm sturen =)

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Nice :) Toch vraag ik me af hoe je da ding hebt laten rijden, je hebt er een router opzitten ofzo ? aleen hoe laat je dan die router de dingen aansturen .. ?

• DaWaN
  • Laatst online: 11:34

DaWaN

'r you wicked ??

Niekk schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:18:
Nice :) Toch vraag ik me af hoe je da ding hebt laten rijden, je hebt er een router opzitten ofzo ? aleen hoe laat je dan die router de dingen aansturen .. ?
Op de router zitten een paar GPIO pinnen en aangezien er linux op dat ding draait waar je vanalles zelf voor kunt programmeren kun je gewoon zelf code schrijven om die GPIO poorten mee aan te sturen.

If you do not change direction, you may end up where you are heading

• T1psY
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 04-02 09:50

T1psY

Dumo-Technics

ik ben ook bezig met een soortgelijk project (ligt even stil wegens vakantie enzow)

mijn idee was ook om er een router op te integreren maar kon er tot nu toe geen (goedkoop) vastkrijgen die linux kan draaien en USB ondersteunt. ;( moet ook eerlijk bekennen dat ik de laatste tijd niet echt meer verder heb gezocht wegens tijdgebrek. na de vakantie maar weer eens beginnen O-)

http://www.dumo-technics.com

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

ff schoppie :)

wou graag weten hoe het stond met het project van Niekk omdat ik zelf (door dit topic) weer zin heb gekregen in men projectje

offtopic:
Als iemand nog een routertje heeft liggen waar linux op kan draaien (al gehackt of nog niet) graag PM

[ Voor 28% gewijzigd door T1psY op 30-07-2008 00:27 ]

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

[was al gepost, laatmaar]

[ Voor 88% gewijzigd door AlexanderB op 30-07-2008 01:47 ]

• HammerT
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 26-12-2025
T1psY schreef op woensdag 30 juli 2008 @ 00:25:
ff schoppie :)

wou graag weten hoe het stond met het project van Niekk omdat ik zelf (door dit topic) weer zin heb gekregen in men projectje

offtopic:
Als iemand nog een routertje heeft liggen waar linux op kan draaien (al gehackt of nog niet) graag PM
Koop gewoon zo'n sweex LB000021 voor 2 tientjes? Daar zit een ADM5120 in ;)

• T1psY

T1psY

Dumo-Technics

Maar die zien niet draadloos :P

• Niekk

Niekk

Topicstarter
mijn projectje loopt op dit moment vast, want ik kan niet vinden hoe ik op internet de WDT (WatchDog Timer) voor mijn PIC16F688 via de SDCC compiler uitzet of reset. alle dingen die op internet staan werken niet, dus mijn eerste tests willen niet werken.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
Gevonden :) heb een aantal test ritten kunnen maken, en ga nu eens er draadloze equipment voor kopen :)

btw: bestaan er USB sticks die 433mhz verzenden zeg maar ? net als die bluetooth usb sticks, maar dan voor 433mhz "doeleinden"

[ Voor 38% gewijzigd door Niekk op 01-08-2008 18:07 ]

• LED-Maniak
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 17:30
Niekk schreef op vrijdag 01 augustus 2008 @ 17:29:
Gevonden :) heb een aantal test ritten kunnen maken, en ga nu eens er draadloze equipment voor kopen :)

btw: bestaan er USB sticks die 433mhz verzenden zeg maar ? net als die bluetooth usb sticks, maar dan voor 433mhz "doeleinden"
Niet standaard. Dan moet je een usb -> rs232 converter printje maken en daar dan een module voor 433.92MHz in zetten.

Mitsubishi externe temperatuur sensor (Home Assistant compatible): V&A - ClimaControl - Ook voor Panasonic & LG.

• Niekk

Niekk

Topicstarter
rs232 was toch serieel ? Mijn laptop is zo "oud" dat ie ook nog wel een seriele port heeft ..

• graey
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 08-01 00:27
Ik weet niet of het al te laat is inmiddels, maar misschien is de Arduino (http://www.arduino.cc) hier goed voor? Hij is er in allerlei soorten en maten, en dan is er ook nog altijd de stickduino (google, ik heb de link niet bij de hand). Voordeel is dat op de site van Arduino een ontwikkelomgeving te downloaden is, samen met heel veel voorbeeldcode en tuts.

~graey

• nick_haak
de TS wilde met PIC werken, ik denk dat hij daar meer ervaring mee heeft.

ik werk zelf sinds kort wel met avr's, en vind het geweldig werken, en voor mijn projectje (komt redelijk in de buurt van het idee van de TS) ga ik dus wel met een atmega werken.

maar waar ik nog steeds niet uit ben, wat is het voordeel van een arduino boven een eigen printje waar je alle mogelijk benodigde pinnen gewoon naar buiten voert? op m'n huidige print ontwerp heb ik alle pinnen van portB, C en D uitgevoerd, dus volgens mij kan ik daar hetzelfde mee toch?

sorry als dit offtopic is

• graey
nick_haak schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 07:49:
de TS wilde met PIC werken, ik denk dat hij daar meer ervaring mee heeft.

ik werk zelf sinds kort wel met avr's, en vind het geweldig werken, en voor mijn projectje (komt redelijk in de buurt van het idee van de TS) ga ik dus wel met een atmega werken.

maar waar ik nog steeds niet uit ben, wat is het voordeel van een arduino boven een eigen printje waar je alle mogelijk benodigde pinnen gewoon naar buiten voert? op m'n huidige print ontwerp heb ik alle pinnen van portB, C en D uitgevoerd, dus volgens mij kan ik daar hetzelfde mee toch?

sorry als dit offtopic is
Nouja, het grootste voordeel is dat het makkelijk is als je net ermee begint, en je kan ook op basis van de Arduino je eigen bordjes ontwerpen. Ik vind zelf het grootste voordeel de IDE (het is geen Visual Studio, maar ik ben er erg tevreden mee)...

~graey

• nick_haak
ok, bedankt voor het duidelijke antwoord d:)b

voor mij zou het denk ik niet zoveel voordelen bieden op dit moment, aangezien ik (op school) makkelijk printjes kan laten maken, ontwerpen in eagle is makkelijk zat, en tot nu toe bevalt avr studio me prima, en VMlab voor simulaties:)

• graey
nick_haak schreef op zaterdag 09 augustus 2008 @ 09:43:
ok, bedankt voor het duidelijke antwoord d:)b

voor mij zou het denk ik niet zoveel voordelen bieden op dit moment, aangezien ik (op school) makkelijk printjes kan laten maken, ontwerpen in eagle is makkelijk zat, en tot nu toe bevalt avr studio me prima, en VMlab voor simulaties:)
Wat een luxe allemaal :P

~graey

• nick_haak
mwa, valt mee / tegen hoor :P ik kan niet zomaar met een printje aankomen, en die eventjes laten maken.

maar waar ik momenteel mee bezig ben met microcontrollers, zijn school projecten, dus als ik een mooi ontwerp heb gemaakt, kan die op school door de cnc frees gehaald worden:) etsen is als het goed is wel vaker mogelijk voor thuis gebruik (ook niet te gek maken natuurlijk :) )
Pagina: 1