Geen optisch geluid, en ook weer wel...

Pagina: 1
Acties:

• TTG101
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 21-01 12:57
Hallo,

Ik zit met een waarschijnlijk heel simpel op te lossen probleem, maar ik zit zelf wel met de handen in het haar over hoe het nu eigenlijk op te lossen is.

Momenteel heb ik een oude medion computer omgebouwd tot media center. Op het moederbord bevind zich een spdif aansluiting waarop ik momenteel mijn digitenne tuner op heb aangesloten.

De geluidschip op het moederbord is van C-media, en heeft dus ook die drivers geïnstalleerd en werkt verder prima.

Maar: Ik heb de Spdif kabel aangesloten op de correcte poort, en er komt ook een geluidssignaal binnen vanuit de tuner want ik zie in de windows vista volume manager het balkje op en neer gaan als de tuner aan staat. Maar ik hoor niks!

Dus ik heb gekeken of in de volumeregeling misschien iets gedempt staat zoals dit nog wel eens het geval was in XP. Maar er was nergens een volumeregelaar voor de individuele ingangen te vinden. Nadat ik SP1 geïnstalleerd had was er wel een volumeregelaar aanwezig voor de digitale ingang, en die stond wagenwijd open en niet gedempt

Dus toen aan het experimenteren gegaan in de software van c-media, daar stonden ook alle volumeregelaars open en niet gedempt, en ook daar zag ik een signaal binnen komen op de digitale poort.

Omdat de digitale poort als een microfoonpoort word gezien heb ik de standaard opneemsoftware in vista geprobeerd, en jawel na een opname van een paar seconden gemaakt te hebben en die terug te luisteren galmde er uiteindelijk het geluid van RTL4 door de kamer!

Op een of andere manier heeft vista toch de digitale poort gedempt en voorkomt die dat het geluid afgespeeld word als ik gewoon op mijn desktop zit. Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Alvast bedankt!

-Tikkietegek

• koekeeghan
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 20-08-2024
Ik lees nergens welk programma je gebruikt om af te spelen. Alleen het aansluiten vd SPDIF op de PC geeft nog geen geluid. Je moet ook software hebben om het af te spelen.

A mind once stretched by a new idea never regains its original dimensions.

• gertvdijk
  • Laatst online: 00:42
Wellicht haal je twee mixers door elkaar?
De weergavemixer kan gedempt zijn voor de digitale ingang en de opnamemixer kan open staan. Dan krijg je exact het gedrag wat je beschrijft. Zorg dat je weergavemixerpaneel alle ingangen weergeeft. Veelal zijn de exotische kanelen verborgen.

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TTG101
quote: koekeeghan
Ik lees nergens welk programma je gebruikt om af te spelen. Alleen het aansluiten vd SPDIF op de PC geeft nog geen geluid. Je moet ook software hebben om het af te spelen.
Ik had gehoopt dat er net zoals bij de gewone microfoonpoorten een "monitoring" functie aanwezig was, zodat windows al het inkomende geluid af speelt, deze functie kan ik niet vinden in de geluidsinstellingen dus ik neem aan dat dit niet mogelijk is. Kun je me een programma aanraden waarmee ik dus wel dat geluid kan monitoren?
quote: gertvdijk
Wellicht haal je twee mixers door elkaar?
De weergavemixer kan gedempt zijn voor de digitale ingang en de opnamemixer kan open staan. Dan krijg je exact het gedrag wat je beschrijft. Zorg dat je weergavemixerpaneel alle ingangen weergeeft. Veelal zijn de exotische kanelen verborgen.
ik heb even een screenshot gemaakt van de instellingen zoals ik ze nu heb staan:

inkomende geluiden:(Zoals op de screnshot te zien is komt er wel geluid binnen, ik hoor alleen niks)
Afbeeldingslocatie: http://i103.photobucket.com/albums/m156/Tikkietegek/incomming.jpg

Volumemixer:
Afbeeldingslocatie: http://i103.photobucket.com/albums/m156/Tikkietegek/weergave.jpg

• gertvdijk
TTG101 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 12:51:
inkomende geluiden:(Zoals op de screnshot te zien is komt er wel geluid binnen, ik hoor alleen niks)
[afbeelding]
Precies wat ik bedoel. Je kan zoveel aanzetten bij 'Opnemen' wat je wil, je gaat het niet horen. :P Je moet onder 'Afspelen' je S/PDIF ingang aanzetten.

[ Voor 6% gewijzigd door gertvdijk op 20-07-2008 23:54 ]

Kia e-Niro 2021 64kWh DynamicPlusLine. 3x Victron MP-II op 15kWh US5000 3f thuisbatterij met 3x25A→3x40A PowerAssist, Victron EVCS, 3200Wp HoyMiles zp. my GitHub, my blog

• TTG101
gertvdijk schreef op zondag 20 juli 2008 @ 23:53:
[...]

Precies wat ik bedoel. Je kan zoveel aanzetten bij 'Opnemen' wat je wil, je gaat het niet horen. :P Je moet onder 'Afspelen' je S/PDIF ingang aanzetten.
Maar dat is niet waar het geluid binnenkomt toch? er staat namelijk bij mijn opnameapparaten "SPDIF in" en bij mijn afspeelapparaten "SPDIF out". En ik zie ook de volumebalk op en neer gaan, ik neem geluid op in windows geluidsrecorder maar ik hoor alleen niks in windows desktop :?

• BlackWhizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 03-02 17:10
Misschien omdat je je reciever niet goed hebt ingesteld? Dat die daar op de in zit en neit op de out?

• gertvdijk
TTG101 schreef op maandag 21 juli 2008 @ 19:04:
Maar dat is niet waar het geluid binnenkomt toch?
Jawel, dat probeer ik je duidelijk te maken. Wat je in de opnamemixer aanzet gaat naar de software voor opname en wat in de afspelenmixer staat hoor je of voert hij op een andere manier uit.
er staat namelijk bij mijn opnameapparaten "SPDIF in" en bij mijn afspeelapparaten "SPDIF out".
Blijkbaar kan de combinatie geluidschip/driver niet live het S/PDIF-IN geluid uitvoeren naar je speakers.
En ik zie ook de volumebalk op en neer gaan, ik neem geluid op in windows geluidsrecorder maar ik hoor alleen niks in windows desktop :?
Begrijp je nou het idee van een gescheiden afspeel- en opnamemixer? Zo is het dus mogelijk om je S/PDIF geluid op te nemen terwijl je Windows-geluidjes fijn uit je speakers komen (en niet in je opname).

Pagina: 1