Toon posts:

HDD vervangen met behoud oude gegevens.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het volgende wil ik even in de groep gooien. Eén van mijn HDD staat op springen. Nu ga ik die vervangen en is het probleem dus opgelost zou je denken. Echter ik wil het volgende doen.

Mijn config nu is:
Primaire ide: Hdd1-master, CDbrander-slave.
Secundaire ide: Hdd2-master, DVD-brander-slave.
Booten gebeurd van Hdd1. Besturingssysteem is XP-pro.

Nu wil ik eigenlijk het volgende bereiken.

De nieuwe Hdd wil ik op de primaire ide als master plaatsen[uiteraard daarvan booten] en de Hdd1 van de huidige primaire ide naar de secundaire ide als master. [Hdd2 is dus de defecte schijf] Op zich ook geen probleem, fysiek gaat dat gewoon. Maar nu wil ik dat op die manier doen dat ik dat zonder data verlies doe. Een schone install is de makkelijkste weg... :+

Nu was ik het volgende van plan,
Met Norton ghost mijn schijven op een externe Hdd backuppen[images maken] Daarna de schijven fysiek inbouwen zoals ik aangaf en dan de images terug te zetten. Als harddisk-manager gebruik ik Paragon harddisk manager. Misschien nog even opmerken dat ik met verschillende partities werk.

Iemand enig idee of het op die manier gaat lukken? Of iemand een makkelijker manier om te doen of ervaringen op dit terrein? Tips en advies zijn van harte welkom.. ;)

• TheProphet
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 21:31

TheProphet

unifi-forum.nl

Symantec Ghost kan een oplossing zijn ja.
Het werkt iig perfect daarvoor.

[ Voor 6% gewijzigd door TheProphet op 19-07-2008 16:42 ]

Verwijderd

Een linux bootcd en een enkel commando volstaat ook:
dd if=/dev/hda0 of=/dev/hda1 bs=1m

Zolang de doelschijf maar groter is of exact even groot, is er geen probleem wat voor boot manager je ook geinstalleerd hebt etc. Wel even goed controleren of je de juiste harddisk namen opgeeft in zo'n commando, anders doe je misschien iets wat je niet wilt. ;)

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Robtimus

me Robtimus no like you

Met Ghost is dat totaal geen probleem. Let er alleen op als je een disk-to-disk copy doet dat de partities relatief even groot blijven. Als je nu dus bv een 80GB schijf hebt met 30GB voor C: en 50GB voor D: en je nieuwe schijf is 160GB, dan zal je C: 60GB worden en je D: 100GB. Ik heb dit zelf nml meegemaakt met een zelfde situatie: stervende HDD vervangen door een nieuwe maar grotere, en alles ging perfect. Op die groottes na dan ;)

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• Tasma
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16-02 23:29
Je wilt je huidige 'c / windows partitie' overzetten naar je nieuwe hd en daar vanaf booten als ik het goed begrijp.

Precies ditzelfde heb ik laatst ook geprobeerd, maar bij verschillende schijven gaat dit waarschijnlijk niet werken. Als de schijven identiek zijn kan het werken, dat heb ik niet kunnen proberen. Ik zelf heb de partitie via partitionmagic gekloond, maar helaas resulteerde dit in een bootbare, maar zeker niet juist noch snel draaide windows XP. Geregeld crashes, spontane reboots en blue screens. Windows XP is veel meer gebonden aan de hd dan men vaak denkt..

Een clean install is de beste optie, of gewoon van je HDD1 blijven booten, en op HDD2, je games etc zetten. Gaat het laden van games ook wat sneller.

Soms werkt het probleemloos, maar geregeld geeft het veel fouten in XP.

[ Voor 5% gewijzigd door Tasma op 19-07-2008 23:06 ]

Verwijderd

Topicstarter
IceManX schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:51:
Met Ghost is dat totaal geen probleem. Let er alleen op als je een disk-to-disk copy doet dat de partities relatief even groot blijven. Als je nu dus bv een 80GB schijf hebt met 30GB voor C: en 50GB voor D: en je nieuwe schijf is 160GB, dan zal je C: 60GB worden en je D: 100GB. Ik heb dit zelf nml meegemaakt met een zelfde situatie: stervende HDD vervangen door een nieuwe maar grotere, en alles ging perfect. Op die groottes na dan ;)
Ik wou eigenlijk geen disk-to-disk copy doen, maar per partitie herstellen. De nieuwe schijf is inderdaad een stuk groter, maar volgens mij vraagt Ghost dan of ik grote wil veranderen voor die partitie. Dat wil ik dus ook doen voor de andere twee partities die erop staan. Hieronder geef ik even de huidige toestand aan:

Nu:

Hdd1 groot 160GB, C, D, en E partities
Hdd2 [de defecte] groot 80GB, F, en G partities

Dat moet worden

Hdd[nieuwe 350GB] moet worden Hdd1 met die C, D, en E-partitie [wordt dus Hdd1]
Hdd1[oude] moet worden Hdd2 met de F, en G-partitie

Hoop dat ik duidelijk overkom.. :+

Denk je dat dat via Ghost lukt?

bedankt alvast voor het meedenken..geldt ook voor de andere meedenkers.. :)

Verwijderd

Topicstarter
Tasma schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 23:05:
...
Een clean install is de beste optie, of gewoon van je HDD1 blijven booten, en op HDD2, je games etc zetten. Gaat het laden van games ook wat sneller.

Soms werkt het probleemloos, maar geregeld geeft het veel fouten in XP.
Inderdaad een schone install is een prima optie, maar erg naar voor de pracht config die ik nu heb. Moet ik alles weer opnieuw doen en dat kost dagen.. :*)

Maar die tweede optie hield ik al achter de hand voor als het eerste wat ik wil niet gaat lukken. Punt is ook dat die nieuwe schijf wat beter specs heeft

Maar tot zover ben ik wel blij met de reacties...thanx all

• Robtimus
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:59

Robtimus

me Robtimus no like you

Partition to partition zou moeten werken, maar het kan zijn dat je dan wel je rescue disk nodig hebt om de boot loader weer opnieuw te installeren (geen idee).

More than meets the eye
There is no I in TEAM... but there is ME
system specs

• leuk_he
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 28-01 19:27

leuk_he

1. Controleer de kabel!

TheProphet schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 16:41:
Symantec Ghost kan een oplossing zijn ja.
Het werkt iig perfect daarvoor.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 17:33:
Een linux bootcd en een enkel commando volstaat ook:
dd if=/dev/hda0 of=/dev/hda1 bs=1m
Een tussenoplossing is ping (ping is not ghost) een open source/linux ghost clone. Deze ondersteund native NTFS tegenwoordig.

Need more data. We want your specs. Ik ben ook maar dom. anders: forum, ff reggen, ff topic maken
En als je een oplossing hebt gevonden laat het ook ujb ff in dit topic horen.

Pagina: 1