Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[VAG] Schokbrekers (zelf) vervangen?

Pagina: 1
Acties:

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-11 14:14

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
De schokbrekers achter van mijn Fabia Combi uit 2001 zijn aan vervanging toe, of beter gezegd, die van rechtsachter, die heeft gelekt en rammelt nu. Nu kan ik een aantal dingen doen:

1. Twee nieuwe kopen en laten monteren bij Kwikfit (200 euro)
2. Twee nieuwe kopen bij onderdelen groothandel en zelf monteren (heb ooit schokbrekers van een Samurai vervangen, dat was vrij simpel, ik heb geen idee of dit lastiger is)
3. Twee gebruikte kopen via onderdelenlijn.nl en zelf monteren
4. Slechts 1 nieuwe kopen en (laten) monteren

Dus eigenlijk zijn de vragen

1. Heeft iemand wel eens schokbrekers achter van een Fabia/Polo/Ibiza zelf vervangen? Waar moet ik op letten?
2. Is het wijs om gebruikte te kopen?
3. Is het wijs om er slechts 1 te vervangen?

Ik leer hier dat dempers 69 euro per stuk zijn, zo gek is 200 euro incl montage dan nog niet.

Correctie: 90 euro voor 2.

[ Voor 13% gewijzigd door SeatRider op 19-07-2008 16:02 ]

Nederlands is makkelijker als je denkt

Verwijderd

Ik zou die 110€ lekker in mijn zak steken en het zelf doen.
Het stelt niet zoveel voor, kwestie van wat bouten en moeren lossen en bij montage weer vastdraaien...
Voor die prijs is gebruikt dan een beetje onzinnig, zou er maar meteen 2 monteren ook.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 22:33 ]

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:31:
Het stelt niet zoveel voor, kwestie van wat bouten en moeren lossen en bij montage weer vastdraaien...
Voor die prijs is gebruikt dan een beetje onzinnig, zou er maar meteen 2 monteren ook.
Ik las iets over veerspanners, heb ik dat nodig?

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb totaal geen verstand van sleutelen aan auto's. Maar ik denk dat het ook zonder kan. Kijk eens naar dit filmpje, minuut 2.30 ongeveer.
http://www.youtube.com/watch?v=kBFZ7u3msqE

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
Noork schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:41:
Ik heb totaal geen verstand van sleutelen aan auto's. Maar ik denk dat het ook zonder kan. Kijk eens naar dit filmpje, minuut 2.30 ongeveer.
http://www.youtube.com/watch?v=kBFZ7u3msqE
Heerlijk, Wheeler Dealers :). Maar in dit geval gaat die gast ook nog de veren vervangen en dat hoeft dus niet. Misschien dat ik ze gewoon bestel, het probeer, en als ik er niet uitkom rij ik naar Ali op de hoek voor een paar tientjes. Dat rijden gaat waarschijnlijk wel minder als het demonteren wel, en het monteren niet meer lukte :)

• Harry
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13-12-2024
Als je schokbrekers vervangt, dan altijd links + rechts.

Schokbrekers achter zijn (naar mijn ervaring) altijd los van de veren, i.t.t. tot voor. Kwestie van de bouten i.d.d. losdraaien en er tussen uitnemen. Kijk wel even goed hoe de bevestiging aan de bovenzijde zit.

De laatste keer dat ik het bij een auto van mij deed, moest ik het subframe achter laten kantelen, anders kon je er niet goed bij (en als extra puntje, een tamelijk (fabriek af) brakke wijze van vasthouden van de moer waar je vervolgens de bout in draait).

BMW 535D

• Juup
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb net 2 dempers vervangen (BMW).
Bij mijn auto zitten er zowel voor als achter McPherson-achtige coil-over-springs, dus de veer zit om de demper. Dus daar waren wel veerspanners voor nodig.
Jammer dat ze in al hun wijsheid hadden besloten de veren bol te maken, wat het spannen niet echt gemakkelijker maakte. Uieindelijk met een spanband de laatste cm overwonnen.

Kijk even goed hoe het zit daar achterin je Fabia. Heb je een werkplaatsinstructie?

Een wappie is iemand die gevallen is voor de (jarenlange) Russische desinformatiecampagnes.
Wantrouwen en confirmation bias doen de rest.

• Chevy454
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 22:31:
Bij een combi / station wagen, laat hun het maar doen. Bij een sedan oké maar bij een station moet je nog een deel van de bekleding wegnemen in vele gevallen en dan ben je ook weer even zoet. Voor de tijd wat ze daarvoor nodig hebben (en wat het kost) dan ga ik wel lekker op terras zitten / werk ik wel wat over bij mijn baas.

Wanneer iedereen zijn hoofd verliest en jij houdt het hoofd koel dan heb jij het probleem niet begrepen. You think I'm expensive, try hiring an amateur.

• dollyking
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 21-11 15:29

dollyking

duck tape

TS,
ik las ook je topic over koppakking en teveel olie. als je olie laat vervangen bij kwikfit, zou ik aan je schokbrekers niet beginnen. gewoon even Ali vragen

• SeatRider

SeatRider

Hips don't lie

Topicstarter
dollyking schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:43:
TS,
ik las ook je topic over koppakking en teveel olie. als je olie laat vervangen bij kwikfit, zou ik aan je schokbrekers niet beginnen. gewoon even Ali vragen
Want? Ik heb bij deze kwikfit op zich wel prettige ervaringen. Of bedoel je gewoon uit kostenbesparings-oogpunt?

Verwijderd

Hij bedoelt dat schokdempers vervangen iets moeilijker is dan olieverversen...........

Verwijderd

Chevy454 schreef op zondag 20 juli 2008 @ 09:35:
[...]

Bij een combi / station wagen, laat hun het maar doen. Bij een sedan oké maar bij een station moet je nog een deel van de bekleding wegnemen in vele gevallen en dan ben je ook weer even zoet. Voor de tijd wat ze daarvoor nodig hebben (en wat het kost) dan ga ik wel lekker op terras zitten / werk ik wel wat over bij mijn baas.
Jij verdient per uur niet wat de garage vraagt , denk ik zo.
Maar als je er geen zin in hebt moet je dokken.....
Pagina: 1