Toon posts:

je internetsnelheid beheren

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist is mijn internetabonnement bij @home vergroot. Eerst had ik een Z1 abonnement (dl 1600kbps) en nu een Z3 abonnement (dl 12000kbps).

Ik heb 2 computers, een heeft een IEEE 802.11g wifi kaart, de ander een IEEE 802.11b wifi kaart. De een geeft bij netwerkstatus 54mbps aan, de ander 11mbps, dat hoort ook zo heb ik gelezen. Deze getallen stonden zo ook al bij het Z1 abonnement. Klopt het dat deze waarden niet slaan op je abonnementssnelheid maar op je max. netwerkcapaciteit van de betreffende PC?

Zo ja waar hoe kan ik dan betrouwbaar mijn abonnementssnelheid verifieren?

Ik heb al van die online testers gerund zoals http://www.bandwidthplace.com, http://www.pcconsultant.nl/tips/spdtest.htm en http://speedtest.bbned.nl. Er rollen overal verschillende uitkomsten uit, De PC met de b-kaart zit vaak net onder de 500kbit/s, delen door 8 geeft een downloadsnelheid van ca. 62,5 Kb/s. De PC met de g-kaart vangt ongeveer 2,13 Mb/s, vermenigvuldigen met 1024 is ca. 2180 kbit/s, delen door 8 geeft een downloadsnelheid van ca. 217 Kb/s. Reken ik dit zo goed uit?

Maar ik heb een abonnement van 12000kbps downloadsnelheid, dat betekent 12000 kilobit per seconde, ofwel 1500 kilobytes per seconde, ofwel 1,46 Mb/s. Als leek zijnde stel ik dan vast dat ik meer bandbreedte ontvang dan waar ik voor betaal. 2,13 Mb/s > 1,46 Mb/s ;)

Ik ben geen wiskundig wonder en ook geen netwerkbeheerder, maar hoe zit dit nou precies? Moet ik uploadsnelheid meerekenen of zo, zo ja hoe? of...?

Bedankt!

• lasharor
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12:44

lasharor

7 december 2004

Doe eens effe een 100mb.bin file downloaden dat geeft een beter beeld dan zo'n speedtest.

http://speedtest.exsilia.net/100mb.bin

[ Voor 19% gewijzigd door lasharor op 19-07-2008 15:26 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

lasharor schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:25:
Doe eens effe een 100mb.bin file downloaden dat geeft een beter beeld dan zo'n speedtest.

http://speedtest.exsilia.net/100mb.bin
Die speedtest van bbned is ook gewoon een file en zou dus goed moeten zijn.
(nog een site om te testen: ftp://ftp.tweakdsl.nl/test/ ;) )

edit:
Ligt eraan welke optie je kiest

[ Voor 6% gewijzigd door Kixtart op 19-07-2008 15:27 ]

☻/
/▌
/ \

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Wel apart dat je G-kaartje een betere performance geeft dan een B-kaartje. Als je namelijk een mixed B en G netwerk hebt, zou alles moeten terugschakelen naar de snelheid van B (11 mbps). Nu is dat bijna gelijk aan je internetsnelheid, dus dat zou niet echt een probleem moeten zijn.

Vicariously I live while the whole world dies

• Yavaris
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 07:46
Volgens mij zit je alles nou door elkaar te halen, bits en bytes.

Abbo: 12000 kbps = 12 Mbps = 1,5 MB/s
b-kaart: 500 kbps = 0,5 Mbps = 0,064 MB/s
g-kaart: 2,13 Mbps = 217 kb/s = 0,2 MB/s

Heb zo het vermoeden dat je dus 85% van je abbo niet gebruikt.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08:24

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:21:
Zojuist is mijn internetabonnement bij @home vergroot. Eerst had ik een Z1 abonnement (dl 1600kbps) en nu een Z3 abonnement (dl 12000kbps).

Ik heb 2 computers, een heeft een IEEE 802.11g wifi kaart, de ander een IEEE 802.11b wifi kaart. De een geeft bij netwerkstatus 54mbps aan, de ander 11mbps, dat hoort ook zo heb ik gelezen. Deze getallen stonden zo ook al bij het Z1 abonnement. Klopt het dat deze waarden niet slaan op je abonnementssnelheid maar op je max. netwerkcapaciteit van de betreffende PC?
Yep, die waardes zeggen helemaal niets over je internet verbinding, sterker nog, ze geven de theoretische snelheid aan. In de praktijk kan dit getal voor geen meter kloppen.
Als je computer zegt: 11Mbps link, dan kan dat in de praktijk best zijn dat er maar met 2 Mbps data doorheen word gevoerd.
Zo ook met 54 Mbps, in de praktijk kan dat ook maar 2 Mbps data doorvoor hebben.
Zo ja waar hoe kan ik dan betrouwbaar mijn abonnementssnelheid verifieren?
Download van 1 of meerdere sites een testbestand van 100MB. Dat geeft je vaak een goed beeld van je werkelijke snelheid.
Er rollen overal verschillende uitkomsten uit, De PC met de b-kaart zit vaak net onder de 500kbit/s, delen door 8 geeft een downloadsnelheid van ca. 62,5 Kb/s. De PC met de g-kaart vangt ongeveer 2,13 Mb/s, vermenigvuldigen met 1024 is ca. 2180 kbit/s, delen door 8 geeft een downloadsnelheid van ca. 217 Kb/s. Reken ik dit zo goed uit?
Je vergelijkt verschillende waarden met elkaar. Moet je niet doen. Alles omrekenen naar Kb/s (Kilobit per seconde) of KB/s (Kilo Byte per seconde) maar niet door elkaar gebruiken.
Maar ik heb een abonnement van 12000kbps downloadsnelheid, dat betekent 12000 kilobit per seconde, ofwel 1500 kilobytes per seconde, ofwel 1,46 Mb/s. Als leek zijnde stel ik dan vast dat ik meer bandbreedte ontvang dan waar ik voor betaal. 2,13 Mb/s > 1,46 Mb/s ;)
Dat bedoel ik, je gaat de mist in tussen bits en bytes.
12000 Kbps (Kilo bit per seconde) = 11 Mbps (Mega bit per seconde) = 1,45 MB/s (Mega Byte per seconde).
Ik ben geen wiskundig wonder en ook geen netwerkbeheerder, maar hoe zit dit nou precies? Moet ik uploadsnelheid meerekenen of zo, zo ja hoe? of...?
Upload snelheid hoef je niet mee te rekenen.

De snelheid van je internet verbinding kan je -niet- nauwkeurig bepalen via je draadloze netwerk, aangezien die hoogstwaarschijnlijk de bottleneck is.
De meeste netwerken waar gemixed 802.11g en b door elkaar worden gebruikt, nemen de laagste snelheid aan. In jouw geval 11 Mbps. (wat een theoretisch maximum is, onder ideale omstandigheden). In de praktijk haal je vaak nog geen 75% van die snelheid, en het is maar de vraag of jij uberhaupt boven de 50% komt (6,5 Mbps).

Hoe moet je dan wel je internet verbinding testen?
-Met een netwerkkabel.

Hoe kan je nauwkeurig testen hoe snel de Wifi verbinding is?
-Kopieer een groot bestand (100MB) van de ene naar de andere lokatie waarbij je maar 1x een draadloze link gebruikt. Neem de tijd op en je kan uitrekenen hoe snel je Wifi is.
Ikzelf gok dat je op de 2,13 Mbps zit. ;)
En dan blijkt dat je internet verbinding met 11 Mbps veel sneller is...
Er blijft dan over dat je die 802.11b kaart eruit flikkert en upgraded naar 802.11g en dan -hopen- dat je een fatsoenlijke Wifi verbinding hebt. In theorie 54Mbps, in de praktijk haal je de helft net niet, en of dat bij jouw ook zo is, geen idee.

[ Voor 4% gewijzigd door remco_k op 19-07-2008 15:40 ]

Alles kan stuk.

• remco_k

remco_k

* remco_k is benieuwd naar het resultaat.

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
nou, sinds vandaag staat er bij de status van mijn 802.11b-verbinding inneens 100Mbps :) dus geen 11Mbps meer! (ik snap het verschil tussen een b- en g-kaart nu echt niet meer haha) m.a.w. ik was een dag te vroeg met schreeuwen denk ik, of anders gezegd: @home was een dagje te laat met het abonnement omzetten :P

het downloaden van bovengenoemd 100mb bin-bestand duurde 1 minuut en 12 seconde met een gemiddelde snelheid van 1,40 MB/sec, alles is nu in principe naar wens :)

inderdaad ik zat te goochelen met eenheden omdat ik het verschil in hoofdletters en de kleine letters over het hoofd zag. mijn abonnement is 12000 kbps = 12 Mbps = 1500 KBps = 1,46 MBps, dan mis ik dus ergens 0,06 maar ach dat zal wel komen omdat er nog meer pc's aanstaan hier....

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 22-07-2008 22:13 ]

• Kixtart
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online

Kixtart

Destruction = Improvement

Nu heb je waarschijnlijk een UTP kabel aangesloten en gaat het niet via wireless (802.11b/g). 100Mbps kan je nooit halen bij draadloze verbindingen die maximaal 11Mbps en 54Mbps halen :)

☻/
/▌
/ \

• Noork
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
remco_k schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:36:
[...]
Zo ook met 54 Mbps, in de praktijk kan dat ook maar 2 Mbps data doorvoor hebben.
2 MB bedoel je zeker? = 16mbit. Althans, dat is de max snelheid die ik met mijn 54g netwerkverbinding kan halen.

Verwijderd

Topicstarter
klopt je hebt gelijk heb nu mijn UTP kabel er ff aanhangen vandaar 100Mbps

offtopic: want Vista ziet plotseling geen wireless netwerk meer :( heb al drivers geupdate, modem gereset, router gereset, niks helpt. nu dit weer 8)7

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 13:07
Vergeet niet dat B (11 Mbit/s) en A/G (54 Mbit/s) 2 keer half duplex bij elkaar geteld is. In princiepe kun je maar de helft van de snelheid halen bij een download test (tenzij je mimo hebt).

• wvkreg
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:08
www.speedtest.net

daar kun je ook testen.

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:10:
nou, sinds vandaag staat er bij de status van mijn 802.11b-verbinding inneens 100Mbps :)
Mja, dat is zoals gezegd niet je draadloze verbinding maar een bedrade verbinding, en die halen doorgaans de 100Mbps. Draadloos kom je daar lang niet aan, zoals reeds gezegd.
of anders gezegd: @home was een dagje te laat met het abonnement omzetten :P
Voor de duidelijkheid: @home heeft helemaal niets te maken met het feit dat jij 'ineens' 100Mbps ziet staan. Je hebt toch zeker zelf die netwerk kabel in je computer gestoken, of is @home dat komen doen? >:)
Noork schreef op dinsdag 22 juli 2008 @ 22:41:
[...]

2 MB bedoel je zeker? = 16mbit. Althans, dat is de max snelheid die ik met mijn 54g netwerkverbinding kan halen.
Nee ik bedoel wel 2 Mbps, als voorbeeld hoe slecht zo'n draadloze link zou kunnen werken.
Mijn 54Mbit wireless netwerk haalt de 20 Mbps, maar dat wil niet zeggen dat dat altijd en overal zo is.
Heb jij wel gelezen? :P Het gaat hier niet meer om waar hij z'n snelheid moet testen maar hoe hij z'n snelheid moet testen.
Inmiddels is duidelijk geworden dat z'n internet verbinding de snelheid haalt die de provider belooft.
De topicstarter heeft dat middels een bedrade test laten zien.
Dus is inmiddels duidelijk geworden (En ook volkomen logisch) dat zijn draadloze netwerk de bottle neck is in deze situatie. Z'n netwerk draait in totaal op 802.11b mode (11 Mbps), trek daar 50% vanaf (half duplex) en nog een percentage storing van de omgeving en er blijft maar 2 Mbps over.

De oplossing voor de topicstarter is dus upgraden naar 802.11g (54 Mbps), ook daar mag je 50% en nog wat vanaf trekken, maar dan kom je al snel aan een theoretisch 20Mbps en dat is toch een 10 voud sneller dan nu het geval is. De topic starter kan z'n draadloze netwerk in de 802.11g stand testen door de 802.11b apparatuur uit te schakelen, router/access point en de de 802.11g computer opnieuw starten. En dan nog een keer een speedtest doen. Dan kan hij zien hoe snel zijn netwerk in de 54Mbps mode is. En dat kan dus zoals gezegd 20 Mbps zijn, maar als de omstandigheden erg slecht zijn ook 2Mbps.

[ Voor 11% gewijzigd door remco_k op 23-07-2008 12:49 ]

Alles kan stuk.

Pagina: 1