Toon posts:

Blackberry Enterprise Server op de Exchange Server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Zijn er mensen die uit ervaring weten of het kwaad kan om Blackberry Enterprise Server op dezelfde bak te installeren als waar ook Exchange server op geinstalleerd is? (een 2003 Small Business Server)

Ik kom zelf tegenstrijdige verhalen tegen.

Heb bij een telecom consultant advies gevraagd, die raad het sterk af, en zegt dat het beter is gewoon een PCtje in het netwerk te hangen en hiervoor in te richten bij een kleine organisatie.

Spreek gisteren met Vodafone Corporate Support voor een installatie afsrpaak die zij bij een klant van ons hebben, en zij installeren het dus op de SBS server.

Bel ik net weer met die afdeling krijg ik een andere werknemer die het adviseerd op een apparte server te installeren om problemen te voorkomen.

Lees op internet een "offficieel" standpunt van Blackberry dat het tot 15 handhelds wel op een exchange server kan. http://blackberryforums.pinstack.com/showthread.php?t=13491

Dus ik weet even niet wie of wat nu gelijk heeft en slim is te volgen. Mijn gevoel zegt die afsrpaak annuleren en ze een apparte server/PC te laten inrichten als Blackberry server, heb geen zin in achteraf een hoop gezeik met de exchange server.

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

Ik zou gewoon een eigen server ervoor inrichten. Serverhardware is tegenwoordig niet zo gek duur meer, en je hoeft natuurlijk niet gelijk een state of the art superserver van 10k te kopen.

Vicariously I live while the whole world dies

• nielsdegrave
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 03-01-2024
Uit ervaring weet ik dat het toch verstandig is om Bes server te installeren op apparte hardware, neem desnoods een HP ML110 Servertje die nog geen 600 euro kosten.

Het probleem wat ik wel eens ben tegengekomen was icm terminal services geinstalleerd, je kunt bes server dan gewoon niet installeren omdat TS al actief is. Ik weet niet zeker hoe dit zit i.c.m exchange, maar mogelijk dat dit de zelfde problemen veroorzaakt.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
nielsdegrave schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:23:
Uit ervaring weet ik dat het toch verstandig is om Bes server te installeren op apparte hardware, neem desnoods een HP ML110 Servertje die nog geen 600 euro kosten.

Het probleem wat ik wel eens ben tegengekomen was icm terminal services geinstalleerd, je kunt bes server dan gewoon niet installeren omdat TS al actief is. Ik weet niet zeker hoe dit zit i.c.m exchange, maar mogelijk dat dit de zelfde problemen veroorzaakt.
Nadeel is alleen de extra licentie kosten :).
Mischien kan je wel ergens een goedkoop p4/c2d systeem scoren.
Als dit alleen BES draait.

• AjDuLion
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-03 20:07
uit ervaring kan ik zeggen dat een bes server prima naast een exchange (SBS) server draait..

Facebook - Twitter -Twitch.tv - PSN

• Vicarious
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 24-06-2024

Vicarious

☑Rekt | ☐ Not rekt

angel00008 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:32:
uit ervaring kan ik zeggen dat een bes server prima naast een exchange (SBS) server draait..
Dat hangt toch een beetje van de hardware, het aantal gebruikers en de andere applicaties op de server af.

Vicariously I live while the whole world dies

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

LuckyY schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 14:32:
[...]

Nadeel is alleen de extra licentie kosten :).
Mischien kan je wel ergens een goedkoop p4/c2d systeem scoren.
Als dit alleen BES draait.
Als server :?

Men verwacht wel wat meer stabiliteit was wat jij thuis hebt als zelfbouw ;)

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Snake schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 16:24:
[...]

Als server :?

Men verwacht wel wat meer stabiliteit was wat jij thuis hebt als zelfbouw ;)
en een p4 Server bestaat niet ? of een c2d ?
Ik heb hier ook 2 HP ML310 G3 wat gewoon p4's zijn.

Ze zijn wat ouder maar verbruiken minder stroom , en al die capaciteit heeft dat BES niet nodig in ze eentje.

En een zelfbouw kan je zo stabiel maken als je zelf wilt ....

maar dat is allemaal OT.

Mischien als d.jansen en Angel hun User aantallen, server roles en hardware specificaties vergelijken.
Dan kan je een goede conclusie trekken

[ Voor 22% gewijzigd door LuckY op 19-07-2008 16:55 ]

• AjDuLion
sbs 2003 server

intel xeon 2,3 ghz (dual core)
4gb ram

10 users en 5 blackberry's

werkt prima.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties

Ik heb net nog even contact met Vodafone gezocht, en de man die de implementatie voor rekening gaat nemen geeft aan dat bij klein aantal gebruikers (gaat om ca 10 bb users) het goed kan op een SBS server. Hij heeft er al een paar honderd zo uitgerold zonder problemen.

Enige vreemde dat zijn directe collega zaterdag adviseerd om het appart te installeren.

• AjDuLion
Verwijderd schreef op maandag 21 juli 2008 @ 13:53:
Bedankt voor de reacties

Ik heb net nog even contact met Vodafone gezocht, en de man die de implementatie voor rekening gaat nemen geeft aan dat bij klein aantal gebruikers (gaat om ca 10 bb users) het goed kan op een SBS server. Hij heeft er al een paar honderd zo uitgerold zonder problemen.

Enige vreemde dat zijn directe collega zaterdag adviseerd om het appart te installeren.
het ligt inderdaad aan de hoeveelheid users waar je mee te maken hebt

met 20/30 blackberry's kan je dedicated gaan draaien tot 20 zou ik het gewoon op de sbs draaien (wel volstouwen met geheugen!)

• Caeruleus
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11-03 14:32
Als je de Blackberry Professional Software pakt dan ben je:
* goedkoper uit dan met een Blackberry Enterprise Server
* tot 30 blackberry's dus geschikt voor jouw omgeving
* volgens blackberry.com geschikt om te installeren op SBS / zonder dedicated hardware

http://na.blackberry.com/eng/services/professional/

no animals were harmed during the production of this message

• core_dump
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 26-08-2024
Wij draaien hier ongeveer 2000 BB's, verdeeld over 5 dedicated BES servers. Ik zou je ten zeerste afraden om BES op dezelfde server te draaien als exchange. Zowel Exchange als BES zijn I/O intensieve processen en om beiden te combineren op dezelfde server zal de performance niet echt ten goede komen.

Combineren van BES en mail was hier godzijdank niet aan de orde omdat we de mail op Netware draaien.
Pagina: 1