Toon posts:

[3D]Maya/mentalray - Global Illumination verpest lichteffect

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste,

allereerst excuses voor de ietwat vage titel, maar het werd een beetje lang.

Mijn probleem is als volgt: momenteel ben ik aan de hand van een tutorial mijn lightingtechnieken aan het bijschaven. Nu is het zo dat voor de lichtinval 2 bronnen gebruikt worden: een direct light en een area light. Het direct light moet voor het volgende effect zorgen:

Afbeeldingslocatie: http://www.conzept.be/app/webroot/img/tweakers/raytrace_shadows.gif

Dit lukt allemaal, maar zoals je ziet is de rest van de kamer niet belicht. Dit zou dan moeten gebeuren aan de hand van photons, die uitgezonden worden door het area light. Deze photons zouden dan het licht van Global Illumination moeten weerkaatsen. Dat doen ze: Afbeeldingslocatie: http://www.conzept.be/app/webroot/img/tweakers/global_illum.gif

Maar hetgeen er misgaat zijn de lichteffecten die het direct light teweegbrengt, namelijk die raytrace shadows. Ik heb reeds ontdekt dat dit door Global Illumination komt (genie 8)7 ). Maar ik heb de GI nodig voor de reflectie van de photons. Het gekke is, in de tutorial wordt GI aangezet, en daar werkt het gewoon. Nu weet ik niet meteen wat ik fout doe.

Ik heb al tig keer naar die settings gekeken en gecheckt, tutorial project files vergeleken met mijn files, op google gezocht, wat met andere settings gespeeld, maar ik kan mijn vinger maar niet op het probleem leggen. Iemand een idee?

ps: sorry voor de slechte kwaliteit van de images, maya renderview export, gerendered op draftkwaliteit...

ps2: het gaat hier om een tutorial van Digital Tutors

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 17:01
Haal je ramen (glas) eens weg. Dit is iets wat ik ook nog niet heb uitgevonden, bij mij is glas altijd de boosdoener. Misschien kun je de ramen ook wel excluden van shaduwen enz.

Verwijderd

Topicstarter
Hey Loderunner,

je tip bleek een gouden te zijn. Als ik de ramen weghaal werkt het. En nu heb ik het met de ramen visible ook klaargekregen. Als je het zelf nog niet hebt gevonden, in Maya kun je bij de attributes van geometry, onder Render Stats de waarden Cast Shadows en Receive Shadows uitvinken. Zo zou het gewoon moeten werken.

bedankt alvast, mijn probleem is opgelost.

• Loderunner
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 23-01 17:01
Mooizo :)
Nou ben ik zelf een 3ds max gebruiker. Ik zou idd ook die opties kunnen wegvinken, maar glas houdt altijd een beetje licht tegen, en dat verschil wil ik graag zien bij bijvoorbeeld een glazen deur die openstaat. Als de render correct is zal het directe licht op de vloer lichter zijn dan dat licht dat eerst door het glas gaat. Ik krijg dat echter nog niet voor elkaar.

Verwijderd

Topicstarter
Goed punt. Dat is natuurlijk realistischer, maar lijkt me in de meeste composities toch overdreven detail. Als je me het nu niet had verteld dan had ik er niet bij stilgestaan, dus een volkomen leek gaat er zeker niet over nadenken. Altijd handig als je dat extra beetje realisme voor de dag kan brengen, maar ik denk dat deze manier de gulden middenweg is op het moment. Ik ga er ook nog wel eens voor kijken of ik dat zou klaarkrijgen met dat glas, als ik iets meer weet laat ik het weten :).