Ik heb onlangs een MSI N260GTX OC gekocht, maar werkt niet helemaal zo als ik denk dat het zou moeten zijn. Ik heb de kaart op de goede wijze geinstalleerd. Eerst oude drivers eraf, oude kaart eruit, nieuw kaart erin, nieuwe drivers erop. De videokaart doet het verder prima, geen rare geluiden als ik gewoon op internet zit, filmpje kijk of tv kijk. Maar zodra ik spel opstart en ik krijg beeld dan hoor ik een raar piepend geluid, veranderd van toon als het beeld veranderd. Nu heb ik vanalles geprobeerd, driver opnieuw installeren na de oude te hebben verwijderd (zelfs met drive sweeper), kaart er opnieuw in gezet, rivatuner geinstalleerd en fansnelheid aanpassen (had gehoopt aan 1 kant dat het daar aan lag) maar niks verhelpt het probleem. Het is ook niet zo dat de kaart minder presteert ofzo, in crysis alles op high en 4x anti-aliasing op 1680x1050 gewoon playable (35+fps). En het maakt ook niet uit wat voor spel ik probeer, bij elk spel hoor ik dit geluid. Ik heb de temperatuur in de gaten gehouden en die is idle rond de 45graden, onder full load 75graden. Dus dat is ook niet echt bijzonder. Het betreft ook gewoon een nieuwe kaart. Iemand enig idee hoe dit op te lossen of wat ik nu zou moeten doen? Videokaart rma?
Verwijderd
Het is niet je software-omgeving, het is een spoel op je moederbord of videokaart. Bij belasting gaat daar een hoop stroom doorheen en door magnetische velden gaat die piepen. Je kan het oplossen door een propje lijm over de spoelen heen te doen, maar dat gaat ten koste van je garantie. Wat je wellicht ook kan doen zijn je kaarten verder van elkaar afzetten, maar als 3kwart onboard is heeft dat weinig zin.
Het kan opzich niet zo'n kwaad.
Het kan opzich niet zo'n kwaad.
kan zelfs ook aan de voeding liggen.
Asus X99-DELUXE i7-5930K 16 GB (DDR3 2133) asus GTX1070 8 GB , asus xense ,asus usbdvdwriter,CM-COSMOS II,coirsair1200I,evo1TB,960pro512,Seagate2TB+Seagate 2x4TB,canon5350 logi g910+g502 iiyama G2773HS
Dit is een redelijk vaak voorkomend 'probleem'. Het wordt meestal veroorzaakt door een paar spoelen op de videokaarten die gaan resoneren als de belasting omhoog schiet. Soms kan je het ook al horen als je gewoon even door een webpagina scrollt oid, maar het kan verder geen kwaad.
Hmm, maar dit geluid is erg hard geluid, en erg storend. Dit geluid is er dus al vanaf
het begin. Nou is het zo dat als ik de gfx opstuur dat ik zonder zit, het is vast niet mogelijk dat
ik hem inruil voor een nieuwe, maar dat ze hem eerst opsturen en dat ik weer aantal weken moet wachten, dus aantal weken zonder pc
En ik heb zoiets nog nooit eerder meegemaakt, en heb veel videokaarten gehad.
Hier de specs van mijn systeem wat op windows XP sp3 32bit draait:
Asus P5KC moederbord
Corsair 2x1GB 6400 4-4-4-12 geheugen
Inter Core 2 Duo 6750 @ 3,2ghz
CM Hyper TX2 cpu koeler
CM Real Power m620 voeding
Samsung Spinpoint t166 500gb harde schijf
2x lite-on brander
CM 690 behuizing.
het begin. Nou is het zo dat als ik de gfx opstuur dat ik zonder zit, het is vast niet mogelijk dat
ik hem inruil voor een nieuwe, maar dat ze hem eerst opsturen en dat ik weer aantal weken moet wachten, dus aantal weken zonder pc
Hier de specs van mijn systeem wat op windows XP sp3 32bit draait:
Asus P5KC moederbord
Corsair 2x1GB 6400 4-4-4-12 geheugen
Inter Core 2 Duo 6750 @ 3,2ghz
CM Hyper TX2 cpu koeler
CM Real Power m620 voeding
Samsung Spinpoint t166 500gb harde schijf
2x lite-on brander
CM 690 behuizing.
[ Voor 8% gewijzigd door Tr1cKy op 19-07-2008 14:31 ]
Ik zou het zeker opsturen! Je zit dan even zonder.. Waar heb je kaart gekocht/besteld? Misschien even langs brengen? Zou wel een dag of 2/3 schelen met opsturen.
Verwijderd
Het hoeft niet eens je videokaart te zijn. Het kan ook je moederbord zijn, wat soms met crysis hier het geval is. Alleen met crysis krijg ik zelf namelijk ook zo'n piep, maar gelukkig nog niet zo storend.
Het kan denk ik niet mijn moederbord zijn want hiervoor had ik een 8800GTS 512MB OC en had daar geen enkel probleem mee, heb die verkocht en tijdelijk een 7900GTO 512MB erin gehad en daar ook helemaal geen problemen mee. En zoals ik zei is het piepgeluid niet alleen bij crysis maar bij alle spellen, maar niet als ik gwoon op de desktop zit of wat internet etc. Eigenlijk alleen bij 3d-toepassingen. In ieder geval bedankt voor alle informatie, ik denk dat ik de videokaart maar weer opstuur, helaas is de winkel vandaag gesloten
Ik heb deze MSI n260gtx gekocht bij Friesland-Computers.
Verwijderd
Ik ben eigenaar van een GTX280 en ik heb exact hetzelfde probleem. Dit is gewoon de kaart zelf die dat geluid maakt als de kaart belast word. Dit storrend geluid is helaas geen defect. Dus een RMA heeft geen zin.
Heb dit ook gehad bij mijn oudere kaarten, de 8800gts 320 in sli
Heb dit ook gehad bij mijn oudere kaarten, de 8800gts 320 in sli
Ik heb ook een 8800GTS 320mb gehad en heb hier dat probleem niet mee gehad. Misschien nog iets, als ik in crysis zit, en ga met de muis over de knopjes single players, multiplayer, options, etc. dan veranderd het geluid ook. Dit geluid komt boven al het geluid van mn coolers uit. Ik heb 3 12cm fans erin zitten en 1 14cm.
7800GT 256mb - geen last van piep
7900GTO 512mb - geen last van piep
8800GTS 320mb - geen last van piep
8800GT 512mb - geen last van piep
8800GTS 512mb - geen last van piep
Ik heb ook geprobeerd alle kaarten eruit te halen zodat geen 1 kaart in de buurt zit van de videokaart, maar het mocht niet baten.
edit: Ik heb getest hoe hard het geluid is, maar als ik de deur van de kamer dicht doe en ik sta aan de andere kant van de deur hoor ik zelfs het piepend geluid.
7800GT 256mb - geen last van piep
7900GTO 512mb - geen last van piep
8800GTS 320mb - geen last van piep
8800GT 512mb - geen last van piep
8800GTS 512mb - geen last van piep
Ik heb ook geprobeerd alle kaarten eruit te halen zodat geen 1 kaart in de buurt zit van de videokaart, maar het mocht niet baten.
edit: Ik heb getest hoe hard het geluid is, maar als ik de deur van de kamer dicht doe en ik sta aan de andere kant van de deur hoor ik zelfs het piepend geluid.
[ Voor 11% gewijzigd door Tr1cKy op 19-07-2008 15:10 ]
Ligt eraan of de winkel soepel is met dat soort dingen. Niet geschoten is altijd mis, dus ik zou het gewoon proberen. Als het lukt probeer dan eens ATi (HD4870 ofzo) ipv Nvidia.Tr1cKy schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 15:19:
Nog 1 vraag, ik heb de videokaart vrijdag binnengekregen, dus de kaart is nog gloednieuw. Zou het mogelijk zijn om de kaart in te ruilen en mijn geld terug te krijgen?
Verwijderd
Ik denk dat als de kaart zo veel geluid maakt als jij zegt dat dat best wel eens onder RMA kan vallen.
Verwijderd
Mijn GTX 280 maakt ook een hoog piepend geluid en komt ook boven het geluid van mijn 12 x 120 mm fans in mijn stacker 832. Ik weet welke piep je bedoelt maar volgens mij heeft elke gtx260/280 hier last van omdat sommige vrienden van me ook een gtx 260/280 hebben en ik hoor dezelfde extreme piep.
Maar ik maak me er niet druk om want het geluid hoor je pas als de kaart belast word en dan heb ik toch een koptelefoon op of staan me speakers op een redelijk volume
Maar ik maak me er niet druk om want het geluid hoor je pas als de kaart belast word en dan heb ik toch een koptelefoon op of staan me speakers op een redelijk volume
Maar heb je dan ook ervaren dat de toon van het piepend geluid veranderd als je bijv. in crysis over de knoppen gaat met de muis (single player, multiplayer, options, etc.)?? Dit is in het hoofdmenu, maar spreekt voor zich denk ik. Veranderd van hoog naar laag en viseversa.
Verwijderd
Ik hoor en lees steeds meer over dit geluidsprobleem. Het lijkt wel of Nvidia een chronisch probleem daarmee heeft en het kan zijn dat ze goedkope/verkeerde spoelen gebruiken. Ik kan me voorstellen dat het een irritant probleem is maar het kan niet zo zijn dat een standaard probleem is, daar waar het normaal gesproken incidenteel voor kan komen bij MoBo's en graka's.Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 17:36:
Mijn GTX 280 maakt ook een hoog piepend geluid en komt ook boven het geluid van mijn 12 x 120 mm fans in mijn stacker 832. Ik weet welke piep je bedoelt maar volgens mij heeft elke gtx260/280 hier last van omdat sommige vrienden van me ook een gtx 260/280 hebben en ik hoor dezelfde extreme piep.
Ook kan ik me voorstellen dat niet iedereen het prettig vind, ik game veel met een hoofdtelefoon op maar vind het ook wel fijn om het via de speakers te doen, als de buren weg zijn
Verder hoop ik dat community toch wel reageerd richting Nvidia zodat ze inzicht krijgen in het probleem. En om eerlijk te zijn, je koopt een graka voor grafisch geweld, niet voor extra geluidseffecten. Persoonlijk wacht ik op de 4870x2, mits er Samsung geheugen module's op zitten en geen Hynix, slechte ervaring daarmee.
Iedereen harstikke bedankt voor de hulp en info, ben toch weer stuk wijzer geworden. GO medetweakers!
Verwijderd
Eerst had ik een Zalman 460 watt + 9800gtx.
Geen geluid.
Nu nieuwe voeding (Coolermaster 700watt) + gtx280 en geluid uit voeding.
Dit is alleen met game.
Vooral dan in het menu van de game.
Coolermaster + 9800 gtx heel zachtjes en bijna niet hoorbaar.
Conclusie is dus dat bij mij het geluid uit de voeding komt.
Dus niet van de videokaart.
@Tr1cKy
Ik heb het ook met crysis met die menu knoppen.
Het geluid verandert van toonhoogte.
Edit:
Vandaag een nieuwe gtx280 binnengekregen en weer dat geluid.
De andere gtx280 waren de dvi uitgangen spontaan van overleden.
Geen geluid.
Nu nieuwe voeding (Coolermaster 700watt) + gtx280 en geluid uit voeding.
Dit is alleen met game.
Vooral dan in het menu van de game.
Coolermaster + 9800 gtx heel zachtjes en bijna niet hoorbaar.
Conclusie is dus dat bij mij het geluid uit de voeding komt.
Dus niet van de videokaart.
@Tr1cKy
Ik heb het ook met crysis met die menu knoppen.
Het geluid verandert van toonhoogte.
Edit:
Vandaag een nieuwe gtx280 binnengekregen en weer dat geluid.
De andere gtx280 waren de dvi uitgangen spontaan van overleden.
[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 24-07-2008 13:12 ]
Pagina: 1