[Arch linux] Wireless wil maar niet

Pagina: 1
Acties:

• Metro2002
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 28-01 21:22

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
Had me eens voorgenomen om eens een wat moeilijkere linux distributie te proberen en dat lukt tot nu toe heel redelijk. Ik heb Arch linux gepakt (laatste release) en daarop al het eea geconfigureerd en ingesteld. Ik heb mijn wired lan werkend, audio werkt, X werkt met Gnome en XFCE4. Alleen... dit is een laptop en er zit een RT73 wifi kaart in die maar niet wil connecten naar mijn AP. De drivers staan geinstalleerd, ze worden ook geladen bij het opstarten, ik heb mijn wep key ingevoerd en mijn essid ik krijg onder de CLI zelfs een IPadres toegewezen maar ik kan er niks mee. Als ik een ping commando wil sturen of een internet pagina wil openen... niks.

Ik weet momenteel even niet meer waar ik het moet zoeken. Hier mijn dmesg en mijn rc.conf:

bash-3.2# dmesg |grep rt7
usbcore: registered new interface driver rt73usb

rc.conf

wlan_wlan0="wlan0 essid sitecom key mijnwepkey"
eth0="dhcp"
wlan0="dhcp"
INTERFACES=(eth0 wlan0)

en geladen drivers:

bash-3.2# lsmod |grep rt73
rt73usb 24832 0
rt2x00usb 9600 1 rt73usb
rt2x00lib 20480 2 rt73usb,rt2x00usb
usbcore 129776 5 rt73usb,rt2x00usb,ehci_hcd,ohci_hcd

ik weet het inmiddels niet meer :' (

Verwijderd

Mischien moet je de route nog definieren. Weet niet of die met dhcp mee komt.

gateway="default gw ip van router"
ROUTES=(gateway)

Of testen in terminal met "route add default gw <ip van router>.

Hoe staat het met de dns? cat /etc/resolv.conf. Of komt die ook met dhcp mee.

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
dns komt met de dhcp mee maar ook handmatig instellen hielp niet.

• LauPro
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-01 14:53

LauPro

Prof Mierenneuke®

Dat d'r een driver registered is wil niet zeggen dat hij ook werkt, ik neem aan dat bij ifconfig -a er wel een wlan0 ofzo is?

Inkoopacties - HENK terug! - Megabit
It is a war here, so be a general!

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
LauPro schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 00:51:
Dat d'r een driver registered is wil niet zeggen dat hij ook werkt, ik neem aan dat bij ifconfig -a er wel een wlan0 ofzo is?
Ja als ik ifconfig -a doe dan staat de wlan0 er tussen en zoals ik in de OP al zei kan ik hem met iwconfig ook instellen en hij krijgt uiteindelijk zelfs een IPadres! alleen doet ie vervolgens niks :/

Wel de laatste keer dat ik ralink kaarten in mijn bezit heb :( niks dan ellende met die dingen onder linux. op mijn desktop een ralink2500 die vaak zijn verbinding verliest en met de nieuwe kernel een bug tegenkomt waardoor ie helemaal niet werkt

[ Voor 22% gewijzigd door Metro2002 op 19-07-2008 09:29 ]

Verwijderd

Je hebt zowel eth0 als wlan0, gaat het tcp/ip verkeer misschien naar eth0?

• Metro2002

Metro2002

Memento mori

Topicstarter
hoe kan ik dat zien en / of instellen?

Verwijderd

Metro2002 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 10:58:
hoe kan ik dat zien en / of instellen?
euh, goede vraag, ik start op m'n laptop domweg de wired netwerkkaart niet, haal 'm weg uit rc.conf.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 09:35
Zelf ben ik niet zo hele bekend met wlan setup op archlinux, maar je zou ook diverse frontends kunnen proberen die wel werken:
- networkmanager
- wicd
- netcfg2

Zelf gebruik ik networkmanager op mijn laptop. wicd ken ik alleen van naam en ik weet dat een heleboel gebruikers netcfg2 zonder problemen gebruiken.

• Thralas
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 09:53
_JGC_ schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 13:10:
Zelf ben ik niet zo hele bekend met wlan setup op archlinux, maar je zou ook diverse frontends kunnen proberen die wel werken:
- networkmanager
- wicd
- netcfg2

Zelf gebruik ik networkmanager op mijn laptop. wicd ken ik alleen van naam en ik weet dat een heleboel gebruikers netcfg2 zonder problemen gebruiken.
Lijkt me een goede suggestie. Ik gebruik zelf geen wireless, dus inhoudelijk heb ik weinig toe te voegen, maar Arch heeft een wikipage over netcfg: http://wiki.archlinux.org/index.php/Network_Profiles

• NeoXP
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17-09-2025

NeoXP

There are no dumb questions...

Ik heb Arch/XFCE draaien op mijn HP 6820s en met wicd is Wireless in een zucht geconfigureerd.

Just learnin' to tweak

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 14:17
Had je al geprobeerd om handmatig een route in te stellen? De rest lijkt in ieder geval goed te gaan.
Wat geeft 'route' als output?

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
_lasher_ schreef op vrijdag 16 januari 2009 @ 10:29:
Had je al geprobeerd om handmatig een route in te stellen? De rest lijkt in ieder geval goed te gaan.
Wat geeft 'route' als output?
Even handig om te vermelden, de topicstart is al een half jaar oud :)

[ Voor 4% gewijzigd door blaataaps op 16-01-2009 10:31 ]

• _lasher_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-01 14:17
eh, oeps :P
Ik zag hem in de active topics voorbij komen, dus vandaar. Laat maar dan, ik hoop dat je hier inmiddels al uit bent of het er niet meer toe doet...
en stiekem ben ik toch nog wel nieuwsgierig wat er nou was
Pagina: 1