• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Beste CPU en MoBo tweakers, ik heb laatst een "mini-pc" inelkaar gezet aangezien ik een aantal weken bij een vriend blijf zodat we wat spellen kunnen Lan'en. Dit zijn de Spec's:
  • MSI MD-6513, Medion 3500v1, Intel 845...(?) Northbridge, AGP4x
  • Pentium 4 2ghz, 533mhz FSB, Northwood
  • 786MB DDR400 Corsair Value Ram @ 266mhz
  • Geforce 6800GT
  • Zalman 400Watt
  • 40GB Western Digital HDD
  • Samsung DVD-RW Brander
  • 22" Asus TFT
  • 2 Weken oude WinXP SP2 installatie, 175'nogwat' Geforce Drivers (iirc), AVG Free virusscanner, dagelijks updated
Ik had redelijk hoge verwachtingen voor dit systeem aangezien ik met diezelfde 6800GT i.c.m. een C2D E6300 (Mobo ook met AGP4x 8x) vrijwel alle moderne spellen op high kon spelen, en alle oudere zelfs met 2/4x AA. Ik heb dus een verzameling (oude) spellen waar Co-op bij mogelijk is opgezocht en ik probeer al een week lang deze spellen te spelen. Echter dit gaat totaal niet zoals ik verwachtte, een groot deel van de spellen zijn werkelijk onspeelbaar, ongeacht de grafische instellingen (zowel als host, als client geprobeerd). Een lijstje:

Doom 3 Co-op:
Onspeelbaar, bij het kleinste beetje actie dropt de fps van 60 naar zo'n 5fps en lager. (low, 800x600)
GRiD:
Onspeelbaar, alle grafische instellingen zo laag mogelijk op de laagste resolutie, en nog haal ik maar 10fps of minder.
Far Cry (Assault) Co-op:
Bepaalde mappen onspeelbaar, alles op low op de laagste resolutie zo'n 5-15fps.
Soldiers: Heroes of WW2:
Zolang ik niet beweeg ~20fps, echter als er een gebouw instort o.i.d. dan heeft de pc 3-4 seconden nodig om mij van 1 frame te voorzien, ook al valt de actie ver buiten mijn beeld.
Brothers in Arms: Earned in Blood:
Gaat prima, ~30fps 1680x1050 alles op medium/high.
IL2 Sturmovik:
Zodra er online wat vliegtuigen in de lucht zijn zakt de fps in van ~30 naar 5fps.
Half Life 2 Co-op:
Prima te spelen, medium/hoge settings @ 1440x900.
Operation Flashpoint:
Perfect speelbaar op hoogste settings.
3Dmark'06:
'okay' score vergeleken met vergelijkbare P4 systemen, al had ik met mijn C2D E6300 met hetzelfde RAM en videokaart ruim ~5000 punten (iirc)

Naja, dit zijn de spellen die ik geprobeerd heb, en ik ben hier niet echt over te spreken. Alle spellen heb ik beter zien draaien op een systeem met lagere spec's, Doom 3 deed het bijvoorbeeld al goed op medium + 1024x786 op dezelfde Pentium 4 met een Geforce 4 Ti4200, en ook Soldiers deed het daar erg goed op. Daar komt bij dat die vriend een AMD Athlon64 3200+ met een 7900GT heeft en alles "gemaxxed" bij 1920x1080 speelt onder een redelijk constante 60fps. Niet echt een spectaculair veel sneller systeem lijkt mij, maar alles is wel schrikbarend veel beter speelbaar. Al met al vind ik dit erg jammer, want zo word een leuke Lan toch aardig snel verpest aangezien de meeste spellen onspeelbaar zijn.

Een e.v.t. belangrijk punt is dat ik geen moederbord drivers heb kunnen installeren, omdat die drivers spoorloos zijn verdwenen van de Medion website en ik heb ook niet de originele back-up drivers die op de HDD van het medion systeem stonden. Mijn google-skills zijn blijkbaar niet hoog genoeg, want ook daar vind ik niets. Alles word wel keurig herkend in het systeembeheer. (behalve de AC'97 onboard geluidskaart, maar daar heb ik de drivers los van geïnstalleerd) Oh, en voordat iemand het zegt, mijn koeling/temperaturen zijn prima daar zal het dan ook probleem niet liggen.

Nu is dus mijn vraag:
Heeft iemand een idee hoe het mogelijk is dat deze behoorlijk oude spellen zo afschuwelijk traag zijn op dit systeem. Ik kan mij namelijk niet voorstellen dat de CPU zo traag is dat zelfs Doom 3 en Soldiers onmogelijk te draaien zijn. Zie ik misschien iets over het hoofd of zijn die mobo drivers echt cruciaal?

Pentaxiaan

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Die mobo drivers zijn cruciaal ja.

http://downloadcenter.int...r=N&DwnldId=8178&lang=eng

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• DjDuivert
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 18-03 21:17
Ik zou je RAM sowieso op 400MHz laten lopen of 333MHz, zonde van de modules anders. Ben zelf ook nog in het bezit van een oud P4'tje, hoewel die ietsjes (lees 1,4GHz :p) sneller loopt. Ik heb wel een aardig idee hoe het ongeveer moet presteren, maar het lijkt erop dat je CPU de boel bottleneckt. Als ik even een kortje blik op de benches werp, vermoed ik dat je CPU de boel nogal tegenhoudt, hoewel ik dat probleem dus zelf vreemd genoeg niet heb.

Ik denk dat je sowieso de moederbord drivers even moet installeren en dat je best grote verschillen in performance kunt verwachten doordat het hele systeem op VGA na anders is. Weet je echt zeker dat het andere moederbord AGP 4x had, wist niet dat er S775 mobo's waren met AGP 4x namelijk... 7900GT is trouwens best wel een sneller kaart, dus dat hoort veel beter te werken. Klopt de snelheid van je CPU wel (download CPU-Z even ofzo). Loop ook je BIOS nog even na of daar geen dingen vreemd zijn, wat eventueel misschien nog kan namelijk is dat je hoeveelheid videogeheugen niet klopt. Ik weet niet zeker hoe het OS daarmee omgaat, maar het lijkt me evengoed raadzaam die op de juiste hoeveelheid in te stellen. Succes ermee.

2600K - 4.6G|8GB 1333|P8P67 EVO|Club3D 4870 1G OC|2x 2493HM|DasKeyboard Ultimate|Logitech G5|Lian-Li PC-A71b + demping|Intel 510 120G|WD Black 1TB + Green 2TB|Be-Quiet P7-Pro 850W|Xonar D2x|Phonar Ethos R 100G EdMa|Music Hall DAC25.3 + A15.2|AKG K701

• SirNobax
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 15-04 09:59
Glashelder schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 21:04:
Die mobo drivers zijn cruciaal ja.
[link]
Ah, die had ik volgens mij ook gevonden en zelfs geïnstalleerd als ik mij niet vergis, al heb ik eigenlijk niets van die installatie gemerkt.
Misschien dat ik daar iets fout heb gedaan, aangezien ik niet zeker wist dat dat de goede drivers waren. Zondagavond ben ik weer terug bij die computer en zal ik het gelijk nog eens proberen.

edit..
Het is een 'Medion' moederbord dus ik kan helaas het geheugen niet sneller zetten, verder is het een bord met een FSB van 533mhz dus ik denk niet eens dat hij het zou ondersteunen.
Het S775 mobo met AGP4x AGP8x, (woops, ik was in de war met het PCI-e slot) dus is een Asrock modelletje, die zowel AGP als PCI-E 16x (@PCI-E 4x) en DDR1 als DDR2 heeft.

Er schiet me trouwens net iets binnen, in Hardware Manager staat bij CPU ipv "Intel Pentium 4 2000mhz", iets van "general processing peripheral" ofzoiets (even uit me hoofd, kan ook iets totaal anders zijn :$ ) 3DMark06 geeft de CPU echter wel correct aan.

[ Voor 55% gewijzigd door SirNobax op 18-07-2008 21:27 ]

Pentaxiaan

Verwijderd

Is dat toevallig niet een Asrock 4CoreDual-SATA2??? Zit hier namelijk ook in.... en het AGP slot heeft alleen AGP4x (ookal doet anders vermoeden..) en PCI-Express slot is geen 16x maar ook 4x. Dit omdat beide lines voor grafische kaarten op 1 moederbord zit.... Zelfs waar ik 'm haalde (Alternate) beweerde ze AGP8x en PCI-E16x maar da's niet waar

Wat betreft je P4 systeem. Ik heb vóór dit systeem, een P4 2,4 Ghz. gehad i.c.m. een 6800 (pipes unlocked en oc'ed) en Doom 3 en bovengenoemde spellen draaide prima. Misschien inderdaad kwestie van moederbord drivers installeren. Staat Fast Write toevallig aan, of V-Sync??? Qua online is dat moeilijk te peilen, da's niet alleen van jouw computer afhankelijk.....

[ Voor 34% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 00:09 ]