p5k met e4300 clockt slechter na nieuwe bios

Pagina: 1
Acties:

• drommel
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 12-08-2023
Omdat ik waarschijnlijk over een half jaartje een Q9650 of wie weet tegen die tijd betaalbare Q9750 in mijn pc wil knikkeren, besloot ik gister mijn bios te flashen zodat mijn mobo die procs aankan. En aangezien het toch risky business kan zijn, zeker voor een semi-tweaker als ikzelf, leek het me handig om dat nu alvast te doen zodat het dan binnen de garantie van mijn mobo zou vallen als het fout mocht gaan :)

Maar sinds ik gister de bios geflashed heb naar 1006, wil mijn e4300 niet meer fatsoenlijk overclocken.

Met de oude bios kreeg ik hem moeiteloos op een fsb van 300 (x9=2,7ghz) op de standaard vcore, zelfs nog wel boven de 340 (3,1 ghz) met verhoogde voltages. nu blijft ie hangen op 270, wat ik ook probeer. Hij wil niet eens posten.

Ik kan de bios niet terugflashen, dat wil ezflash niet toestaan, alleen een nieuwere mag.

Iemand goeie suggesties/tips wat ik nog kan proberen?

Verwijderd

winflash geprobeerd?

• drommel
Na alle horrorverhalen over het biosflashen vanuit windows begin ik liever niet aan dat soort tools.
Schijnt nogal eens slecht uit te pakken

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat je nu iets niet ingestelt hebt wat je toen wel had. Bijvoorbeeld de PCI snelheid op 33MHz en PCI-e op 100MHz.

Het lijkt mij niet mogelijk dat als je alles precies het zelfde hebt staan dat het dan niet werkt. Door een nieuwe BIOS staat alles weer op stock en waarschijnlijk ben je een paar settings vergeten.

Wat ik altijd doe als ik een stabiele OC heb gevonden is alle settings opschrijven op een papiertje zodat ie die precies zo er weer in kan zetten na een BIOS flash.

Verwijderd

PilatuS schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 01:26:
Ik denk dat je nu iets niet ingestelt hebt wat je toen wel had. Bijvoorbeeld de PCI snelheid op 33MHz en PCI-e op 100MHz.

Het lijkt mij niet mogelijk dat als je alles precies het zelfde hebt staan dat het dan niet werkt. Door een nieuwe BIOS staat alles weer op stock en waarschijnlijk ben je een paar settings vergeten.

Wat ik altijd doe als ik een stabiele OC heb gevonden is alle settings opschrijven op een papiertje zodat ie die precies zo er weer in kan zetten na een BIOS flash.
+1

Winflash heb ik zelf nog nooit probs mee gehad...
En vaak zat gebruikt, wel altijd met officiele biosen

Verwijderd

waarom nieuwe bios pakken als alles goed loopt?

je performance zal echt niet merkbaar vooruit gaan als je een nieuwe bios erop zet voor een e4300.

Dus gewoon de oude bios gebruiken

en persoonlijk nog nooit problemen gehad met het flashen van een bios vanuit windows.

• drommel
PilatuS: ja daar dacht ik zelf ook aan, denk dat ik nog maar eens aan het klooien moet slaan. Maar volgens mij had ik toendertijd alleen mn proc geclocked, en de pci en pci-e op de oorspronkelijke snelheden vastgezet. Maar idd niet handig dat ik de instellingen toendertijd niet opgeschreven heb.
Verwijderd schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 17:24:
waarom nieuwe bios pakken als alles goed loopt?

je performance zal echt niet merkbaar vooruit gaan als je een nieuwe bios erop zet voor een e4300.
Als je mijn beginpost goed gelezen had dan wist je waarom ik m'n bios geflashed heb.

• niekdejong
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 17:40
Als het goed is kan je met EZflash die waarschuwing negeren. Had ik ook, ik had eerst 1001 erop staan, toen ik merkte dat deze onstabiel was ( op hogere clocksnelheden ) heb ik hem teruggeflashed naar 1001, waarbij ik ook die waarschuwing kreeg. moest volgens mij op F5 of F4 drukken.
Pagina: 1