Toon posts:

Welke 1TB harde schijf op een Shuttle AN50R (Sil 3112A)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil mijn Shuttle AN50R moederbord met Silicon Image 3112A SATA RAID Controller uitbreiden met een nieuwe 1TB harde schijf. Ik lees alleen maar berichten dat een Sil 3112A niet werkt met een sata II schijf? Een bios update is er op de officiele site van shuttle ook niet. Iemand ervaring met een 1TB harde schijf die werkt op een Sil 3112A?

Samsung Spinpoint F1 HD103UJ, 1TB
Werkt niet volgens deze link:
[HDD] De Samsung Spinpoint F1 is er![filter_keywords]=3112&data[boolean]=AND

Western digital green power wd1000fyps
Wordt niet aangeraden in een desktop pc:
http://wdc.custhelp.com/c...1397&p_created=1131638613

Seagate Barracuda es2 ST31000340NS not recognized by Silicon Image sil3112A controller
http://forums.seagate.com...id=970&page=1&format=page

Western digital caviar GP WD10EACS
Hier kan ik weinig over vinden behalve dat er een sata 1 jumper op zit en dit heeft de samsung in ieder geval niet. Iemand deze schijf werkend op een sil 3112A

• prozak
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-02 10:59
Ik heb 4 stuks WD10000FYPS die niet op een raid controller draaien. Zolang er zich geen schijferrors voordoen hoef je je volgens mij geen zorgen te maken. Ik heb ook nog een 500GB RE editie schijf die in een HTPC zit, ook niet op een raid contoller aangesloten. Tot op heden nooit problemen mee gehad. Als er bad sectors verschijnen gaan de disks bij mij sowieso retour voor RMA. ik zou me over TLER niet druk maken.

Verwijderd

Topicstarter
Volgens dit lijstje http://www.wdc.com/en/library/sata/2579-701285.pdf werkt hij niet op mijn Silicon Image 3112A. Maar nu heb ik een oude Promise SATA150 TX4 gevonden met bios version 1.00.0.33 en die is hetzelfde als de Promise SATA 150tx2+ op het wdc lijstje, volgens mij dezelfde kaart op die ata poort na nieuws: Promise Technology introduceert Serial ATA-controllers De WD1000FYPS staat nog op mijn lijstje, helaas wel een dure schijf in verhouding met bijvoorbeeld de samsung HD103UJ.

• prozak
Wat ik uit die lijst afleid is dat de schijf niet is getest met jouw contoller, niet dat het niet zal werken. Ik heb ze zelf draaien op een Sil 3114 (bios 5.3.14) controller (als JBOD) en behalve dat het met spindown problemen geeft draait het gewoon goed. Ik zal later even controleren of de controller echt dezelfde is als jij hebt. Als je een schijf als de FYPS aanschaft is spindown sowieso niet echt nuttig omdat deze schijf bij uitstek gemaakt is om energie te besparen.

Wat de prijs betreft; die Samsung schijf en de WD zijn uit schijven uit een andere klasse. In welke klasse jij een schijf zoekt kan alleen jij bepalen aan de hand van doel en bestemming van de schijf.

edit om juiste controller versie aan te geven

[ Voor 6% gewijzigd door prozak op 20-07-2008 20:27 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het is de wd1000fyps geworden na wat gesleutel werkt het nu goed. De onboard Sil3112A blijft hangen tijdens het booten als ik de wd hier op aansluit. Het Promise sata150 tx4 kaartje boot wel met de nieuwe wd schijf maar het kaartje laat mijn oude samsung 160 GB op de onboard controller niet meer zien m.a.w. hij boot niet meer vanaf de samsung. Nu heb ik de samsung ook op het promise kaartje gestoken en dat werkt wel, dit kost je wel twee onboard sata poorten die je nu niet meer kunt gebruiken.

Nu debian erop zetten :)

• prozak
Verwijderd schreef op donderdag 24 juli 2008 @ 12:50:
Hf maar het kaartje laat mijn oude samsung 160 GB op de onboard controller niet meer zien m.a.w. hij boot niet meer vanaf de samsung.

Nu debian erop zetten :)
Vaag gedrag, lijkt me iets waar je nog even naar moet kijken. Waarom zou het gebruiken van die Promise kaart de onboard controller doen verdwijnen. Duik eens in de BIOS van je moederbord, ik kan me bijna niet voorstellen dat dit 'normaal' gedrag is.

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben niet helemaal duidelijk, hier heb ik last van
Promise SATA300-TX4 - PC boot niet meer van onboard RAID

Je kunt de onboard sil3112 nog wel gebruiken maar als daar je boot schijf aanhangt dan boot hij dus niet. En dit heb ik opgelost door op de promise op poort 1 mijn oude bootschijf te hangen en op poort 2 de nieuwe schijf.
Pagina: 1