Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Mappen beveiligen dmv software

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo tweakers,

Ik heb zojuist een externe HDD aangeschaft en nu wil ik een map hiervan beveiligen. In deze map staan schoolspullen die niet iedereen zomaar mag zien. Hoe kan ik deze map het beste beveiligen door middel van software?

Ik heb al een aantal keer de search knop gebruikt en hieruit kwam voort dat ik een NTFS hdd moet hebben en dan door middel van de windows gebruiker de map kan beveiligen. Ik wil de map echter niet aan deze computer binden en wil hem dus door middel van een 3rd party progje beveiligen. Ik heb TrueCrypt geprobeerd, maar deze beveiligd de hele hdd. Ik wil echter maar 1 maple beveiligen. Daarna heb ik Map Lock geprobeerd. Dit programma is gewoon slecht..

Weet iemand een goede 3rd party programma waarmee ik enkel 1 map kan beveiligen?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

(Niet encrypted) NTFS is zinloos als beveiliging van een externe HDD. TrueCrypt is IMHO the way to go. Niet als map maar als aparte virtuele schijf in een file container. Die hoeft zeker niet de hele grootte van je externe HDD te hebben.

Als je het perse wilt kan je die virtuele schijf na mounten weer via een link tot directory bombarderen (Wikipedia: NTFS junction point).

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Met truecript kwam ik tot het punt dat ik een file van 10GB had waar ik niks mee kon. Ik kon hem alleen mounten naar een nog niet bestaand virtuele harde schijf.. Ik heb dan ook alleen de beginnershandleiding van TrueCrypt gevolgd..

Hoe zou ik dan het beste dit bestand moeten gebruiken/mounten o.i.d.?

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Dat moet toch vooraan de beginnershandleiding staan? Dubbelklik op de .tc, klik op een letter, ram op enter, geef wachtwoord aan, ram op enter, doe je ding.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

met axcrypt (gratis software) kun je ook losse bestanden encrypten (AES encryptie). Komt gewoon een encrypt/decrypt optie in je context menu te staan.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
truecrypt is zeer goed (en toch handig hoor; volg gewoond de wizard voor heta aanmaken van je volume).
Alternatief kan je NTFS encryptie gaan gebruiken, maar maak dan wel een goede backup van de sleutels!!!!! Anders ben je na een herinstall alles kwijt wat encrypted was!

Verwijderd

Topicstarter
F_J_K schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:19:
Dat moet toch vooraan de beginnershandleiding staan? Dubbelklik op de .tc, klik op een letter, ram op enter, geef wachtwoord aan, ram op enter, doe je ding.
Er staat wel duidelijk beschreven hoe ik een virtuele nieuwe hdd maak. Maar ik wil geen nieuwe virtuele hdd, maar ik wil hem op een al bestaande hdd zetten. Helaas staat dat er niet bij..

[ Voor 41% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 15:26 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Toch nog een keer de handleiding lezen. Je kunt in Truecrypt
1) een hele partitie (en dus ook een hele disk) encrypten, of
2) een zogeheten container file maken. Dat is ongetwijfeld die file van 10 GB die je gemaakt hebt. Je bent dus op de goede weg. Nu die file 'mounten' in Truecrypt, en je bent er.

We kunnen het hier echt niet veel duidelijker uitleggen dan in de handleiding.... Goed lezen dus!

Verwijderd

Topicstarter
Zover kwam ik ook nog, het probleem is echter dat ik die file alleen naar een nieuwe virtuele harde schijf kan mounten en niet naar een bestaande harde schijf.

Ik wil dus gewoon op mijn externe HDD en beschermde map hebben.
Ik ben nu AxCrypt aan het downloaden om te kijken of dat heeft wat ik zoek.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 15:41 ]

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Waarom is dat een probleem? En zoals ik zeg: dat kan je omzeilen door vervolgens weer te linken.

Apps die hele directories encrypten, hebben als (erg groot) nadeel dat ze AFAIK geinstalleerd moeten zijn. En dat wil je niet i.c.m. een USB HDD.

[ Voor 43% gewijzigd door F_J_K op 18-07-2008 15:41 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het probleem is dat wanneer ik hem via deze manier moet mounten de data erg lastig te benaderen is. Ik moet dan iedere keer een virtuele hdd gaan mounten om bij de data te kunnen.

Ik zoek een programma wat mij om een wachtwoord vraagt wanneer ik de map wil openen o.i.d.

Edit: Nu snap ik pas hoe het echt werkt 8)7
Ik zal inderdaad iedere keer de schijf moeten mounten wanneer ik bij de data wil..
Maar het ziet er wel naar uit dat dit de beste oplossing is..

Bedankt voor de hulp! Ik snap nu dat ik het container bestand gewoon op mijn HDD moet pleuren >_<

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 18-07-2008 15:48 ]

• BartS12
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 22-11 23:33
Oke, een poging dan:

Eenmalig:
1) maak zo'n container file. Is een gewone file, die je gewoon kan kopieren/schrijven op je externe HDD
2) Zet deze file op je externe HDD
3) KLAAR !

Bij gebruik:
1) Open Truecrypt
2) Mount je file met behulp van je password
3) KLAAR ! Je hebt nu een extra driveletter, die de hele inhoud van je container file weergeeft. Hierin schrijf je gewoon alle data die je geheim wilt houden. Zolang je PC aanstaan, kun je gewoon met deze drive werken alsof het een aparte schijf is.

Na gebruik:
1) Dismount de disk
2) KLAAR!

Veel makkelijker kunnen we het niet maken....

Verwijderd

Topicstarter
BartS12 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:47:
Oke, een poging dan:

Eenmalig:
1) maak zo'n container file. Is een gewone file, die je gewoon kan kopieren/schrijven op je externe HDD
2) Zet deze file op je externe HDD
3) KLAAR !

Bij gebruik:
1) Open Truecrypt
2) Mount je file met behulp van je password
3) KLAAR ! Je hebt nu een extra driveletter, die de hele inhoud van je container file weergeeft. Hierin schrijf je gewoon alle data die je geheim wilt houden. Zolang je PC aanstaan, kun je gewoon met deze drive werken alsof het een aparte schijf is.

Na gebruik:
1) Dismount de disk
2) KLAAR!

Bedankt! Dat kreeg ik nou net door 8)7
Ik vond het mounten van een schijf een beetje raar gezien het om een externe disk gaat, maar ik snap nu hoe ik het moet gebruiken >_<

Bedankt iedereen!

• Big Womly
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 01-09 13:39

Big Womly

Live forever, or die trying

En als je je map nu koppelt aan een virtuele schijf via
code:
1
subst drive_letter: folder_path

Volgens mij werdt die virutele schijf niet automatisch verwijderd, maar het is alweer een tijdje geleden dat ik dat commando nog gebruikt heb.
Anders zou je een *.bat filetje kunnen maken en in je startup folder plaatsen zodat je drive automagisch wordt aangemaakt.

When you talk to God it's called prayer, but when God talks to you it's called schizophrenia

• Nick The Heazk
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 07-09-2024

Nick The Heazk

Zie jij er wat in?

BartS12 schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:47:
[...]
Toevallig wel :+. Een hele tijd geleden heb ik voor dit soort situaties een tutorial geschreven. Hierin wordt beschreven hoe je een verborgen volume kunt aanmaken en hoe deze gemount moet worden.

Performance is a residue of good design.

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Truecrypt is goed en veilig, niet te omzeilen.

Sommige andere software die files /mappen beveiligen, doen dit niet goed, dus hd in een andere pc hangen en je kunt ze lezen, dus geen beveiliging, dus let goed op.
Pagina: 1