Raid1: Van de ene server naar de andere!

Pagina: 1
Acties:

• Bollux
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 09-02 15:22
Hoi,

Ik moet mischien het volgende gaan doen van de week, maar heb ik nog nooit gedaan daarom klop ik hier even aan.

We hebben in een datacenter 2 gelijke servers staan, allebij met een raid1 configuratie en elk 2 schijven.
Server1: Word gebruikt en mag overdags niet plat
Server2: Word niet gebruikt.

We willen dus hetgene wat op server1 staan op server 2, maar moeten beide gaan draaien, het is dus geen vervanging. Wat ik in gedachten had:

1 disc van server1 in server 2 zetten en de raid laten rebuilden. en 1 schijf van server2 in server1 zetten en laten rebuilen. Is dit een goed plan? Zo ja, waar moet ik op letten want dit heb ik nog nooit gedaan.

Bedankt alvast!

• M2M
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:48

M2M

medicijnman

als het nooit plat mag, laat het dan door een professional doen.
Enfin, zijn het enkel een stel simpele files (of een heleboel simpele files) dus geen databases die veel IO's te verduren hebben, of dingen als operating systems, maak dan gewoon een raid1 aan, en jank alles over het netwerk. Duurt misschien wat langer, maar het scheelt rebuilden.

heb je wel een database er op staan die in de rebuildtijd nieuwe dingen bij / afschrijft, dan schiet het natuurlijk niet op. Je migreerd dan enkel een oude db.

windhoos server of linux overzetten via een raid1 rebuild is ook geen goed plan.

verder de laatste waarschuwing, een schijf uit je raidarray trekken is GEEN goed idee. Zeker niet als hij aanstaat, maar ook eigenlijk niet alssie uit staat. Hij zou het moeten kunnen hebben, een schijfje minder, maar als er in de tussentijd iets misgaat, dan heb je niets om op terug te vallen.

de laatste tip: check het nieuwe systeem op stabiliteit, en draai even een paar uur memtest86(+) om te checken of er geen fouten in je geheugen zitten. Dan nog een scandisk er overheen om zeker te zijn dat je schijven geen fouten bevatten.

[ Voor 31% gewijzigd door M2M op 18-07-2008 15:37 ]

-_-

• richeh
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 04-11-2023
- Backup \ image maken op een externe lokatie (tijdens nachturen oid)
- Schone raid config opbouwen in de 2de server
- Backup \ image restoren in de nieuwe raid configuratie

Tenminste dat is mijn eerste gedachte :z

[ Voor 5% gewijzigd door richeh op 18-07-2008 16:10 ]

• orca
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-08-2025

orca

Zwem goed, Broeder.....

Controlleer eerst of de instellingen van beide raid controllers identiek zijn.

Haal dan bijvoorbeeld disk 1 uit server 1 (bij een hardware mirror moet hij gewoon door blijven draaien). Je kunt evt. een andere disk plaatsen om een reserve kopie aan te maken.

Plaats een disk in in het tweede slot van server 2 en plaats disk in in het eerste slot. zet dan server twee pas aan. De hardware zal dan de tweede disk vullen met de data van de eerste.

Op deze wijze zijn aardig wat servers opgebouwd door disk uit een raidset geforceerd te rebuilden..

Laat dan wel de ethernet kabel weg bij server 2 want die wil natuurlijk booten met dezelfde naam en ip nummer als server 1.

ik heb met deze mogelijkheid in een dag alle disks van een groep servers (5) vervangen (steeds sets van drie disks in raid-5, waarbij elke keer een andere disk vervangen werd en na het rebuilden de volgende disk vervangen)
als je het raid gedeelte van de controller niet vertrouwd dan hoef je ook geen raid te gebruiken...

Ask not what your computer can do for you ! Ask what you can do for your computer ! ! !

• AcidBanger
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 12-02 15:29
hoe groot is die RAID in GB ? want anders kan je gewoon image ervan capturen met Norton Ghost en dan op 1 schijf even zetten en dan vanaf die grootte schijf in de tweede server hangen en dan image terugpompen. Zo hebben wij het teminste gedaan ( onze servers waren gewoon eigenlijke gepimpte PC's :) P5K mobo. 4GB Ddr2 800mhz, Q6600, 2x320GB,Smallbuisness 2003 )

Wij hadden dus die RAID naar een schijf van 750GB gekopieerd en daarna terug gezet op die andere RAID schijven. Als je een RAID schijf eruit haalt krijg je echt problemen :P wij dachten dat kan ook wel..... DUS NIET 1 dag lang bezig geweest met recoveren...