Toon posts:

TFT: Vervangen of repareren interne voeding van TFT monitor

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Tot mijn (toch wel grote) verdriet is mijn TFT monitor min of meer stukgegaan. De monitor is een Eizo L795 (19") met interne voeding. Ik vermoed dat het met de voeding te maken heeft. Het standby lampje licht om de paar seconden geel op als ik hem aandoe, verder blijft het beeld constant zwart. Als ik een andere powerkabel erop aansluit blijft dit hetzelfde. Ik heb met een energiemeter gemeten: bij ON gebruikt ie 1 Watt, bij OFF 0 Watt.

Om uit te sluiten dat het met de voedingskabel of signaalkabel te maken heeft heb ik ze op een andere monitor getest, daar werkte alles. Dus met de kabels heeft het niet te maken.

Ik weet niet precies wat er gebeurd is maar het probleem kreeg ik nadat ik vorig weekend een dag klussen in huis (muren schuren en schilderen) waarbij ik een groot van mijn spullen afgedekt heb met afdekplastic, de monitor eerst op de vensterbank had gelegd achter het gordijn (monitor heeft aan de achterkant van de behuizing zonlicht gehad) en toen ik klaar was met klussen de 2 kabels (voeding en vga) met een doekje voorzichtig had schoongewreven (zat nogal wat stof op) en toen de monitor verplaatst. Ik heb de monitor niet laten vallen, hij is nergens tegen aan gestoten. Verder ben ik met de stofzuigermond langs de ventilatiegaten van de behuizing gegaan maar dat doe ik vaker zonder gevolgen dus dat moet niet het probleem zijn geweest.

Ik heb me er bij neergelegd dat de (interne) voeding van de TFT stuk is en wil deze nu repareren of vervangen. Weet iemand een doe-het-zelf site, of waar ik vervangende interne voedingen voor de TFT kan kopen - ik weet trouwens niet of de voeding merk en model gebonden is. Of alle andere tips zijn ook welkom.

(Ik heb geen trek in een nieuwe TFT met een TN-panel en goedkope zoemende inverter!! :| ) Het liefst zou ik gewoon een nieuwe Eizo kopen maar helaas staan er nog andere dingen op mijn lange verlanglijst.