Verwijderd

Topicstarter
Hey allemaal,

Sinds een maand ofzo heb ik een nieuwe pc samengesteld, nl
- moederbord: asus p5k se
- processor: intel core 2 quad q6600
- geheuen: 1gig ddr2
- video kaart: ATI radeon HD2600 Pro
- hardeschijf: Samsung SP0812C ata schijf (80gig), deze schijf komt nog van vorige pc en is een 4jaar oud
- externe hardeschijf: 500gig usb
- voeding: 350W
- scherm: 2x samsung syncmaster

Nadat ik deze pc in elkaar heb gestoken en alles had geinstalleerd viel hij af en toe uit (gaf dan ook soms blauw scherm van memory dump) maar daar heb ik toen niet verder bij stil gestaan omdat ik bijna op reis vertrok. Ik ben nu een weekje thuis en het probleem werd enkel erger en erger dus besloot ik om een format te doen en vista opnieuw te installeren.

Dit maal echter liep mijn pc van in het begin (had nog niets anders geinstalleerd dan chipset drivers, lan drivers en dergelijke) vast en een paar keer kreeg ik weer het blue screen.
Na wat rond vragen bij vrienden had ik besloten nog een fan bij te hangen, hierdoor moest ik mijn harde schijf op een ander sata slot hangen. Merkwaardig genoeg liep mijn pc nu niet meer vast maar happerd hij wel heel vaak (waar hij voordien op vast liep).

Ik heb geprobeerd met maar 1 scherm aan te sluiten maar dan happert de pc nog steeds vaak.

Zelfs als ik niets aan het doen ben, behalve muziek aan het luisteren, happert hij vaak.

Ik ben echt ten einde raad en weet niet hoe ik het kan oplossen. Ik weet zelfs niet waar het probleem ligt (bij mijn moederbord? bij de harde shijf? voeding? ...?)

Met pc probe (bijgeleverde software bij moederbord) lees ik deze gegevens af:

Vcore: 1,27V
3,28V als +3,3V
5,04V als +5V
11,93V van de 12V voeding

Cpu geeft 22° aan
MB 37°

Mij lijkt het niet dat er bij een van die waardes problemen liggen.

Wie kan mij helpen?

• siteslammer
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-01-2021
wat voor voeding heb je want ik zie alleen 350w staan
Want zeker als het een merkloze/b-merk voeding is denk ik niet dat ie alles kan trekken.

Dit kan zeker voor problemen zorgen

www.bigclan.co.uk

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05-2025
Je voeding is wellicht iets aan de magere kant, hangt een beetje van het merk af (staat niet in de TS).
Heb je al een memtest gedraaid? Dan weet je iig dat je geheugen goed is.
Ik zie niet in waarom je denkt dat een extra fan het probleem op zou kunnen lossen, de temps zien er goed uit.

Mijn rig

Verwijderd

Standaard DDR2 voltage is op 1.8V. De meeste chips hebben 1.9 of 2.0V nodig.

Voeding lijkt me niet zo van belang, tenzij je daar op bespaard hebt (bijv een voeding van 2 tientjes).

Verwijderd

Topicstarter
De voeding is een AOpen 300- 12A PNF. Dus zelfs maar een 300 Watt voeding

bij +3,3V kan ie 28A levereren
+5V => 30A
+12V => 18A
Hopelijk ben je iets met deze waarden.

Memory test heb ik nog niet gedaan. Maar doe ik dit best met een programma of haal ik om de beurte 1 van de 2 latjes er uit ( heb 2* 512MB er insteken)

De fan had ik vlak voor de temperatuur meting gedaan en bij vorige pc had ik wel eens last van hoge temperaturen.

Ik zal pas morgen rond de middag terug kunnen antwoorden sinds ik vanavond niet thuis kom. Bedankt voor de hulp tot nu al!

• Death1ord
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21-05 12:56
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 15:54:
De voeding is een AOpen 300- 12A PNF. Dus zelfs maar een 300 Watt voeding

bij +3,3V kan ie 28A levereren
+5V => 30A
+12V => 18A
Hopelijk ben je iets met deze waarden.

Memory test heb ik nog niet gedaan. Maar doe ik dit best met een programma of haal ik om de beurte 1 van de 2 latjes er uit ( heb 2* 512MB er insteken)

De fan had ik vlak voor de temperatuur meting gedaan en bij vorige pc had ik wel eens last van hoge temperaturen.

Ik zal pas morgen rond de middag terug kunnen antwoorden sinds ik vanavond niet thuis kom. Bedankt voor de hulp tot nu al!
je kan memtest86+ gerust draaien met de 2 latjes. Als er fouten ontstaan ga je wel elk latje apart moeten testen om te kijken wie de boosdoener is ;)

Voor de rest ziet het er goed uit...

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

(wel n beetje n vreemde setup, maar dat kan dan weer aan mij liggen, n dikke quad, 2 grote schermen, best n redelijk moederbord, en de rest n beetje "budget" en low end hardware.. maargoed.. kan aan mij liggen)

je hetb windows toch wel opnieuw geinstalleerd op die schijf?
en je schrijft eerst (p)ata schijf, daarna dat je em op een andere sata poort probeerde..
welke van de 2 is het nou?
en heb je xp of vista? (denk dat je voor vista toch echt meer geheugen nodig hebt, dat kan wel eens het probleem zijn..)
of, zoals eerder aangehaald, voeding, slechte voeding zorgt voor hele rare en onverklaarbare problemen...

[ Voor 9% gewijzigd door AlexanderB op 19-07-2008 00:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
(wel n beetje n vreemde setup, maar dat kan dan weer aan mij liggen, n dikke quad, 2 grote schermen, best n redelijk moederbord, en de rest n beetje "budget" en low end hardware.. maargoed.. kan aan mij liggen) <= de voeding en harde schijf komen uit de oude pc. En ik heb inderdaad windows vista op de schijf geinstalleerd.

De harde schijf heeft zowel pata als sata aansluiting, wat 4jaar geleden nog normaal was sinds sata toen nog niet helemaal ingeburgerd was.

Ik zal zo meteen de memtest doen en laten weten of die iets gevonden heeft.

• Erwin1967
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:08
Verwijderd schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:54:
Hey allemaal,

Sinds een maand ofzo heb ik een nieuwe pc samengesteld, nl
- moederbord: asus p5k se
- processor: intel core 2 quad q6600
- geheuen: 1gig ddr2

Ik ben echt ten einde raad en weet niet hoe ik het kan oplossen. Ik weet zelfs niet waar het probleem ligt (bij mijn moederbord? bij de harde shijf? voeding? ...?)

Wie kan mij helpen?
Ik heb zelf een p5k pro moederbord. Daar heb ik veel ellende mee gehad doordat mijn geheugen niet compatible was. Ik kreeg op willekeurige momenten vastlopers en bluescreens. Controleer het merk en type geheugen op de Asus website. De p5k serie is hier berucht om (volgende keer voor mij geen Asus meer) Nadat ik het geheugen vervangen had moest ik Vista opnieuw installeren. Pas daarna werkte het goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Erwin1967 op 19-07-2008 21:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Erwin1967 schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 21:36:
[...]
Ik heb zelf een p5k pro moederbord. Daar heb ik veel ellende mee gehad doordat mijn geheugen niet compatible was. Ik kreeg op willekeurige momenten vastlopers en bluescreens. Controleer het merk en type geheugen op de Asus website. De p5k serie is hier berucht om (volgende keer voor mij geen Asus meer) Nadat ik het geheugen vervangen had moest ik Vista opnieuw installeren. Pas daarna werkte het goed.
Inderdaad, mijn type corsair 512MB 533MHz wordt niet ondersteund. Het type corsair 512MB 667MHz wel.

Dat zal dus een taakje voor dinsdag zijn sinds ik betwijfel dat maandag de winkels open zullen zijn.

Dit keer zal ik wel goed zien of het typpe wel degelijk compatibel is.

Alvast bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 19-07-2008 23:13 ]

Pagina: 1