Kabelmodem & Powerlan

Pagina: 1
Acties:

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Gister bij een kennis geweest en even een clean install van zijn systeem gedaan. Daarna ook weer even de internetverbinding opgezet.

Ze maken gebruik van caiway als provider, en hebben een kabel aansluiting. Voor mij was dit helemaal nieuw aangezien ik altijd met adsl heb gewerkt.

Achter de modem zat een topcom powerlan adapter. Die maakt een soort netwerkje over het elektriciteit net.

Heb alles goed werkend gekregen. Maar een paar dingen snap ik niet helemaal.

Heb gewoon een nieuwe internetverbinding gemaakt onder xp. Dat komt dus te staan onder "breedband verbinding" daar moet je dus eerst op klikken voordat je verbinding hebt met internet (Je kunt ook ingeven dat hij dit automatisch doet als je IE opstart maar dit even terzijde)

Dan gaat je pc dus ook een lan verbinding maken. Of ik hem nu aan die powerlanadapters hang of rechtsreeks aan de modem dat maakt niet uit. En uiteindelijk geeft die aan "beperkte verbindings mogelijkheden". Ik heb in die lan verbinding maar aangevinkt dat hij maar geen melding moet geven bij beperkte of geen verbindingsmogelijkheden. Het werkt allemaal gewoon goed. Maar geeft hij dit dus altijd aan bij een breedbandverbinding? Ben hier niet super in thuis.....

Als ik de pc rechtsreeks op de modem had zitten kreeg ik onder die lanverbinding volgens mij ook geen ip en subnet masker en standaard gateway. De pc hang nu echter dus aan de powerlan adapter. Nu ziek ik wel een ip en subnetmasker. Echter geen standaar-gateway, komt dit omdat die powerlan dingen geen echte routers zijn? Of hoe werkt dat precies.

Verder heb ik hier wel eens een discussie gehouden over iemand die kpn zakelijk heeft , en daardoor surft met zijn externe ip (dat door isp is toegewezen). Daar zit dus niks geen router ofzo tussen. Is dit bij kabelmodems ook het geval? En loopt je pc dan echt zo'n groot risico met alleen de firewall van xp?

• Twanjo
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 04-11-2019
Niemand?

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 10:59

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Dat hele breedband verbinding verhaal moet volgens mij niet.

In de wizard Nieuwe verbinding kies je voor: Verbinding met Internet maken, vervolgens: Ik wil handmatig een verbinding instellen, vervolgens: Verbinding maken via een permanente breedbandverbinding, vervolgens kan ik niet zien wat er moet gebeuren omdat het op deze pc al ingesteld is. :X
Maar volgens mij is er dan nog een keuze permanente verbinding via LAN oid.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 09:26

Bergen

Spellingscontroleur

Zoiets inderdaad. "Verbinding met het Internet maken" > "Ik wil handmatig een verbinding instellen" > "Verbinding maken via een permanente breedbandverbinding".

Het resultaat is bij XP echter dat er niets veranderd, want zonder dat die wizard doorloopt moet er ook al een LAN-verbinding aanwezig zijn. Die breedbandverbinding kun je wel weer verwijderen, want daar heb je niks aan. Als je bij de netwerkverbindingen geen LAN-verbinding ziet, is er waarschijnlijk gewoon iets met je netwerkkaart aan de hand. Driver niet geinstalleerd ofzo... kijk maar eens bij het apparaatbeheer.
Daar zit dus niks geen router ofzo tussen. Is dit bij kabelmodems ook het geval? En loopt je pc dan echt zo'n groot risico met alleen de firewall van xp?
Tja de meningen zijn verdeeld over de kwaliteit van de Windows firewall. Je kunt het ook zo bekijken: als die firewall van Windows zo goed is, waarom zijn er dan 80 andere firewallpakketten? Persoonlijk zou ik nooit een pc rechtstreeks aan het internet hangen, maar met een goeie firewall kan het best prima werken. Het hangt ook van de gebruiker af. Als je een gebruiker hebt waarvan je verwacht dat die bij elke vraag van de firewall aanklikt: "Ok, binnenkomende verbinding toestaan" heeft de firewall geen zin. Dan zou ik er een router tussen plaatsen.

[ Voor 38% gewijzigd door Bergen op 19-07-2008 20:03 ]

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12:12
Van PowerLAN adapters heb ik geen kaas gegeten.
Twanjo schreef op vrijdag 18 juli 2008 @ 13:37:
Verder heb ik hier wel eens een discussie gehouden over iemand die kpn zakelijk heeft , en daardoor surft met zijn externe ip (dat door isp is toegewezen). Daar zit dus niks geen router ofzo tussen. Is dit bij kabelmodems ook het geval? En loopt je pc dan echt zo'n groot risico met alleen de firewall van xp?
Geen router en surfen met een publiek IP adres is geen enkel probleem. Inkomende verbindingen worden default net als in een NAT setup tegengehouden. Alleen 'established' verkeer naar buiten is mogelijk. Als je zorgt dat je PC netjes alle updates krijgt loop je eigenlijk geen ander risico dan in een NAT setup met een router.

In kabelmodems heb je net als in ADSL modems verscheidene soorten, met en zonder router functie. Hier is vanuit praktisch oogpunt weinig verschil tussen.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 11-03 09:26

Bergen

Spellingscontroleur

Kokkers schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:57:

Alleen 'established' verkeer naar buiten is mogelijk.
Naar binnen bedoel je. :+ Als er naar buiten toe alleen established verkeer is toegestaan kun je niet internetten. ;)

• Borizz
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02-01 15:55
Kokkers schreef op zaterdag 19 juli 2008 @ 20:57:
Van PowerLAN adapters heb ik geen kaas gegeten.

[...]

Geen router en surfen met een publiek IP adres is geen enkel probleem. Inkomende verbindingen worden default net als in een NAT setup tegengehouden. Alleen 'established' verkeer naar buiten is mogelijk. Als je zorgt dat je PC netjes alle updates krijgt loop je eigenlijk geen ander risico dan in een NAT setup met een router.
Het is geen enkel probleem als je een goede firewall draait bedoel je.. Inkomende verbindingen worden namelijk echt niet geblokkeerd door je provider (ok sommige poorten wel bij een aantal providers).
Daarnaast ben ik het niet met je eens dat je geen ander risico loopt dan met een NAT router. Want één programma dat een poort openzet op je computer kan er al voor zorgen dat er misbruik van wordt gemaakt als je niet achter een NAT router zit. Met een NAT router zou die poort alleen open staan op je interne netwerk.

If I can't fix it, it ain't broken.

Verwijderd

Kabelmodem deelt DHCP uit > Je moet de PC de juiste naam opgeven die Caiway opdraagt :)
Pagina: 1